• 0

Administratieve zaken factureren aan fiscaal partner

Normaal gesproken help ik mijn vriendin , tevens moeder van mijn kinderen en fiscaal partner, met haar onderneming uiteraard graag technisch en administratief uit de brand.

Ik (ook ondernemer) factureer, lever de boekhouding op de gewenst wijze aan, doe de omzetbelasting, zorg dat al haar communicatiemiddelen naar behoren blijven functioneren etc.

Nu komt het dit jaar fiscaal uit dat zij kosten maakt en ik wat meer omzet genereer.

Normaal doe ik dit gratis, maar nu wil ik gaan factureren. Echter, ben ik niet in deze branche ingeschreven bij de KvK, maar in de utiliteitsbouw.

 

Gaan hier problemen van komen? Tarieven zijn in verhouding er is geen sprake van bevoordeling.

 

Mvg Mitch

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Los van of het mag en kan vraag ik me af of het zin heeft, je bent immers fiscaal partner? Wat probeer je te bereiken? 

 

4 minuten geleden, Rietdekker zei:

Nu komt het dit jaar fiscaal uit dat zij kosten maakt en ik wat meer omzet genereer.

Leg eens uit? Welke voordelen zitten aan dat schuiven met omzet tussen fiscale partners? 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Zijn jullie beiden IB-ondernemers?

Er staat

56 minuten geleden, Rietdekker zei:

Ik (ook ondernemer) factureer, lever ...

 

Of bedoelde je dat dit met een BV eventueel anders zou kunnen zijn?

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Rik · zei:

Zover ik weet mag belastbare winst uit onderneming niet verdeeld worden onder fiscale partners.

 

Inderdaad mag dat niet, net zo min als het verdelen van loon.  Ik vroeg me vooral af welk voordeel dit geschuif met omzet en winst oplevert voor het totale plaatje. Arbeidskorting lijkt zo te zien  in 2020 nog een interessante optie, maar dat is wel tijdelijk: in 2023 vervalt de uitbetaling van de arbeidskorting aan de minstverdienende partner.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 2
1 uur geleden, Rietdekker zei:

 Maar ik ben geen ondernemer in de administratieve sector. Mag ik wel factureren voor zaken die in deze branche vallen?

Om de aardige mevrouw van de Kamer van Koophandel maar te citeren; "SBI-codes leggen we alleen vast voor het CBS, als je konijnen wilt gaan fokken met uw codes, mag dat ook".

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, insparcom zei:

Om de aardige mevrouw van de Kamer van Koophandel maar te citeren; "SBI-codes leggen we alleen vast voor het CBS, als je konijnen wilt gaan fokken met uw codes, mag dat ook".

Behoudens de dingen die gebaseerd zijn op de SBI-code, zoals verzekeringen, vergunningen e.d. (en onlang de compensatieregeling door coronamaatregelen).

 

Maar voor genoemde activiteit lijkt het me echter ook geen probleem.

 

Link naar reactie
  • 0
15 minutes ago, insparcom said:

 "SBI-codes leggen we alleen vast voor het CBS, als je konijnen wilt gaan fokken met uw codes, mag dat ook".

:-) Dat vind ik een mooi citaat. Daar ik er verder ook niets specifieks over kan vinden, buiten dat nevenactiviteiten niet altijd mee tellen voor het urencriterium, ga ik dan ook maar met dat citaat aan de slag.

 

Mijn grote dank... mvg Mitch

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.