• 0

Platformverkopen en BTW bij buiten EU leveranciers

Beste forumleden van higherlevel,

 

Wegens complexiteit van het onderwerp twijfel ik eraan of ik van plan ben het correct aan te pakken qua BTW en kan ik een frisse blik van buitenaf wel gebruiken. Dit om er zeker van te zijn dat ik achteraf niet in de problemen kom.

 

Via mijn webshop/platform ben ik van plan om reisonderdelen te verkopen aan Nederlandse particulieren. Deze reisonderdelen zijn bijvoorbeeld hotelovernachtingen, auto verhuur, activiteiten, etc, welke geleverd worden door ondernemers buiten de EU.

Ik ben in feite enkel de schakel tussen reiziger welke op zoek is naar bijv. een huurauto enerzijds en leverancier welke de auto aanbiedt anderzijds. Het is de bedoeling dat de betaling bij afrekenen direct wordt gesplitst en met aftrek van mijn commissie wordt overgemaakt naar de leverancier. De reiziger boekt dus ook conform de voorwaarden van de leverancier.

 

Klant perspectief (Woonachtig in NL)

2.000 euro prijs auto

300 euro VAT (15% is percentage VAT in betreffende land)

Totaal 2.300 betaald voor de dienst

 

Leverancier perspectief (BUITEN EU!)

2.000 euro omzet auto verhuur

300 euro ontvangen VAT (15% is percentage VAT in betreffende land)

-200 euro commissie (10%)

2.100 via platform betaald aan leverancier

-300 te betalen VAT door leverancier (15%)

1.800 bruto marge leverancier

 

Mijn perspectief (Woonachtig in NL)

200 euro commissie, direct betaald aan mij, op factuur noteren BTW verlegd naar buitenlandse leverancier.

 

 

Bron van bovenstaande is onderstaande wijzer via de website van de belastingdienst. Veronderstelling hierbij is dat ik een digitale dienst lever aan een ondernemer buiten de EU.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/moet-ik-de-btw-over-mijn-digitale-diensten-in-en-uit-het-buitenland-aangeven

 

Als ik echter onderstaande wijzer invul en er van uit ga dat het geen digitale dienst is (bemiddeling bijvoorbeeld) kom ik uit op het feit dat de dienst belast is in het land van de afnemer.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/wat-doen-btw-diensten-in-uit-buitenland

 

Klopt het dat ik mijzelf zie als dienstverlener aan een buitenlandse leverancier buiten de EU en als leverancier van een digitale dienst? Ik fungeer in mijn optiek namelijk als online tussenpersoon tussen klant en leverancier. Ik word ook betaald door de leverancier via een commissie.

 

Of is het zo dat ikzelf kan worden aangemerkt als leverancier van de dienst, omdat de klant de dienst via mijn platform koop, en ik naast het aanprijzen van de dienst ook de betaling afhandel (ook al bepaal ik niet de voorwaarden).

 

Vindt het zelf erg lastig en na erg veel googlen is er hopelijk iemand die mij op weg kan helpen! Mocht er iets niet duidelijk zijn dan hoor ik het natuurlijk graag.

Alvast enorm bedankt voor een ieder die mee wilt denken.

 

Groet,

David

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, DaMoe zei:

Via mijn webshop/platform ben ik van plan om reisonderdelen te verkopen aan Nederlandse particulieren. Deze reisonderdelen zijn bijvoorbeeld hotelovernachtingen, auto verhuur, activiteiten, etc, welke geleverd worden door ondernemers buiten de EU.

Ik ben in feite enkel de schakel tussen reiziger welke op zoek is naar bijv. een huurauto enerzijds en leverancier welke de auto aanbiedt anderzijds. Het is de bedoeling dat de betaling bij afrekenen direct wordt gesplitst en met aftrek van mijn commissie wordt overgemaakt naar de leverancier. De reiziger boekt dus ook conform de voorwaarden van de leverancier.

 

Los van hoe het fiscaal zit, zou ik me -zeker in deze tijden- eerder zorgen maken of je je geen andere juridische problemen op de hals haalt met dergelijke constructies.

Op het moment dat een klant meer dan 1 "reisonderdeel" via jouw website bestelt voldoet het al snel aan de definitie van een pakketreis.

Bied je die aan, dan ben jij degene die mag betalen als er niet geleverd wordt, moet je verplicht lid zijn van een garantiefonds, etc.

Denk niet dat je daar zo makkelijk onderuit komt door te stellen dat je slechts een platform bent. Anders zou elke reisorganisatie dat doen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.