Jump to content
DaMoe
Verberg

Platformverkopen en BTW bij buiten EU leveranciers

Beste forumleden van higherlevel,

 

Wegens complexiteit van het onderwerp twijfel ik eraan of ik van plan ben het correct aan te pakken qua BTW en kan ik een frisse blik van buitenaf wel gebruiken. Dit om er zeker van te zijn dat ik achteraf niet in de problemen kom.

 

Via mijn webshop/platform ben ik van plan om reisonderdelen te verkopen aan Nederlandse particulieren. Deze reisonderdelen zijn bijvoorbeeld hotelovernachtingen, auto verhuur, activiteiten, etc, welke geleverd worden door ondernemers buiten de EU.

Ik ben in feite enkel de schakel tussen reiziger welke op zoek is naar bijv. een huurauto enerzijds en leverancier welke de auto aanbiedt anderzijds. Het is de bedoeling dat de betaling bij afrekenen direct wordt gesplitst en met aftrek van mijn commissie wordt overgemaakt naar de leverancier. De reiziger boekt dus ook conform de voorwaarden van de leverancier.

 

Klant perspectief (Woonachtig in NL)

2.000 euro prijs auto

300 euro VAT (15% is percentage VAT in betreffende land)

Totaal 2.300 betaald voor de dienst

 

Leverancier perspectief (BUITEN EU!)

2.000 euro omzet auto verhuur

300 euro ontvangen VAT (15% is percentage VAT in betreffende land)

-200 euro commissie (10%)

2.100 via platform betaald aan leverancier

-300 te betalen VAT door leverancier (15%)

1.800 bruto marge leverancier

 

Mijn perspectief (Woonachtig in NL)

200 euro commissie, direct betaald aan mij, op factuur noteren BTW verlegd naar buitenlandse leverancier.

 

 

Bron van bovenstaande is onderstaande wijzer via de website van de belastingdienst. Veronderstelling hierbij is dat ik een digitale dienst lever aan een ondernemer buiten de EU.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/moet-ik-de-btw-over-mijn-digitale-diensten-in-en-uit-het-buitenland-aangeven

 

Als ik echter onderstaande wijzer invul en er van uit ga dat het geen digitale dienst is (bemiddeling bijvoorbeeld) kom ik uit op het feit dat de dienst belast is in het land van de afnemer.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/wat-doen-btw-diensten-in-uit-buitenland

 

Klopt het dat ik mijzelf zie als dienstverlener aan een buitenlandse leverancier buiten de EU en als leverancier van een digitale dienst? Ik fungeer in mijn optiek namelijk als online tussenpersoon tussen klant en leverancier. Ik word ook betaald door de leverancier via een commissie.

 

Of is het zo dat ikzelf kan worden aangemerkt als leverancier van de dienst, omdat de klant de dienst via mijn platform koop, en ik naast het aanprijzen van de dienst ook de betaling afhandel (ook al bepaal ik niet de voorwaarden).

 

Vindt het zelf erg lastig en na erg veel googlen is er hopelijk iemand die mij op weg kan helpen! Mocht er iets niet duidelijk zijn dan hoor ik het natuurlijk graag.

Alvast enorm bedankt voor een ieder die mee wilt denken.

 

Groet,

David

Link to post
Share on other sites

1 answer to this question

Recommended Posts

  • 0
2 uur geleden, DaMoe zei:

Via mijn webshop/platform ben ik van plan om reisonderdelen te verkopen aan Nederlandse particulieren. Deze reisonderdelen zijn bijvoorbeeld hotelovernachtingen, auto verhuur, activiteiten, etc, welke geleverd worden door ondernemers buiten de EU.

Ik ben in feite enkel de schakel tussen reiziger welke op zoek is naar bijv. een huurauto enerzijds en leverancier welke de auto aanbiedt anderzijds. Het is de bedoeling dat de betaling bij afrekenen direct wordt gesplitst en met aftrek van mijn commissie wordt overgemaakt naar de leverancier. De reiziger boekt dus ook conform de voorwaarden van de leverancier.

 

Los van hoe het fiscaal zit, zou ik me -zeker in deze tijden- eerder zorgen maken of je je geen andere juridische problemen op de hals haalt met dergelijke constructies.

Op het moment dat een klant meer dan 1 "reisonderdeel" via jouw website bestelt voldoet het al snel aan de definitie van een pakketreis.

Bied je die aan, dan ben jij degene die mag betalen als er niet geleverd wordt, moet je verplicht lid zijn van een garantiefonds, etc.

Denk niet dat je daar zo makkelijk onderuit komt door te stellen dat je slechts een platform bent. Anders zou elke reisorganisatie dat doen.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 4 leden online en 272 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept