• 0

BTW aangifte freelancer digitale diensten buitenlandse opdrachtgever

Goedenavond.

 

Ik heb 2 vragen m.b.t. de inkomstenbelasting  bij een eenmanszaak i.c.m. freelance werkzaamheden voor een buitenlandse opdrachtgever.

 

Mijn vriendin is een paar maanden geleden een eenmanszaak  gestart. Ze schrijft artikelen voor een website van een bedrijf in Duitsland (Met hun eigen btw identificatienummer)

Ze is niet in dienst bij dit bedrijf. Deze werkzaamheden zouden volgens de belastingdienst onder digitale diensten / electronische diensten moeten vallen.

 

Per maand heeft ze ongeveer 600 euro aan inkomsten via dit bedrijf. Hiervoor maakt ze een factuur. 

Op de factuur geeft ze aan 'btw verlegd'. Ik ben in de veronderstelling dat ze de BTW kan verleggen omdat het een bedrijf in de EU betreft maar deze niet in NL is gevestigd.

Dit kan ze dan aangeven bij de btw aangifte/omzetbelasting onder "3b. Levering naar of diensten in landen binnen de EU"

Daarnaast moet ze ook een opgave intracommunautaire prestaties indienen en onder 3a dit bedrag invullen zover ik weet?

 

Op de site van de belastingsdienst lees ik het volgende  "Levert u digitale diensten aan particulieren in andere lidstaten binnen de EU? En is uw omzet daarvan in 1 kalenderjaar, én het kalenderjaar ervoor, niet meer dan € 10.000? Dan moet u vanaf 1 januari 2019 btw over deze diensten aangeven en afdragen in Nederland"

 

Klopt mijn veronderstelling dat ze  geen BTW op de factuur hoeft te berekenen aan deze klant, en de inkomsten als  "Leveringen /diensten uit landen buiten de EU" op moet geven bij de btw aangifte en daarnaast ook een opgave intracommunautaire prestaties in moet vullen? Op die manier zou ze geen btw hoeven te betalen. Aangezien haar lage inkomsten ook prettig. 

 

Dit aangezien het een bedrijf betreft met eigen btw identificatienummer en geen particulier. Ik had hier met enkele personen een discussie over maar hoor tegenstrijdige berichten dat voor bedrijven hetzelfde zou gelden als voor een particulier. Maar op de site staat specifiek "particulieren"

 

Via een andere hulp wordt ook aangegeven dat de BTW in het land van de afnemer belast is.

 

Vraag 2 - KOR / Kleineondernemersregeling:

 

Daarnaast heb ik nog de vraag of het wellicht handig is als ze zich aan zou melden voor de KOR. Ze hoeft dan niet ieder kwartaal aangifte te doen.

Ze heeft het bedrijf puur voor freelance opdrachten en verwacht in de toekomst niet boven de 20.000 euro aan opdrachten te komen op jaarbasis.  Op dit moment zijn dit ook haar enige maandelijkse inkomsten. Omzet / prestaties die belast zijn in een ander land tellen echter niet mee voor de KOR als je zaken doet met het buitenland en de btw verlegt naar de afnemer in het buitenland.

 

Als het goed is hoeft ze bij vraag 1 ook al geen BTW af te dragen, en zou aanmelding voor de KOR alleen als voordeel hebben dat zie niet ieder kwartaal aangifte hoeft te doen?

 

Zie ik misschien nog nadelen of zaken over het hoofd?

 

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je het allemaal goed ziet. Het is een dienst binnen de EU, waarbij je de BTW verlegd naar een andere lidstaat.

 

En daar waar het leveren van goederen wél meetelt voor de KOR-omzet, telt de verlegde omzet voor het leveren van diensten binnen de EU inderdaad niet mee.

 

Als je verder geen grote investeringen of kosten hebt, dan zou de KOR inderdaad een interessante optie kunnen zijn om de omzetbelastingaangiftes te voorkomen. Je kunt dan alleen geen BTW op inkopen meer terugvragen. Je mag deze BTW dan vervolgens wél als kosten van je winst aftrekken voor de inkomstenbelasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Peter150 zei:

Daarnaast heb ik nog de vraag of het wellicht handig is als ze zich aan zou melden voor de KOR. Ze hoeft dan niet ieder kwartaal aangifte te doen.

Aangezien je toch al een administratie bij moet houden voor de aangifte inkomstenbelasting, kost 4x een aangifte omzetbelasting nog minder dan een fluitje van één cent.

 

De hele Nieuwe KOR is een farce en vooral het resultaat van nivellering van Europese Belastingregels Het levert voor menig ondernemer geen af nauwelijks voordeel op. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
14 uur geleden, Peter150 zei:

Als het goed is hoeft ze bij vraag 1 ook al geen BTW af te dragen, en zou aanmelding voor de KOR alleen als voordeel hebben dat zie niet ieder kwartaal aangifte hoeft te doen?

 

14 uur geleden, Peter150 zei:

Op dit moment zijn dit ook haar enige maandelijkse inkomsten.

Het geeft dus helemaal geen voordeel want ze moet dus nog steeds per kwartaal een 'incidentele' omzetbelasting aangifte doen omdat ze verkopen aan het buitenland heeft waar de btw verlegd is.

 

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/wetten-en-regels/kleineondernemersregeling-gebruiken

Quote

Heb je buitenlandse klanten of transacties waarbij de btw is verlegd? Dan moet je toch aangifte omzetbelasting doen. 

 

Link naar reactie
  • 0

In aanvulling op je vraag en Riks antwoord, kan het inderdaad zijn dat je in jullie geval nog steeds aangiftes moet doen in de specifieke kwartalen dat je wel buitenlandse omzet hebt. Je zou eventueel ook nog kunnen verzoeken om een jaaraangifte te mogen doen in plaats van een kwartaalaangifte. Dan moet je die alleen niet vergeten aan te vragen, maar ook niet vergeten om die aangifte te doen. 

 

Kijk anders ook even naar het hulpmiddel op de website van de Belastingdienst. Overigens denk ik niet dat het een electronische of digitale dienst is, maar een gewone dienst. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

 

M.b.t. de diensten geven ze het volgende aan. Het schrijven van artikelen voor een website/online tijdschrift zoals in haar geval moet hier onder vallen lijkt me:

 

"Elektronische diensten

Dit zijn diensten die over het internet of een digitaal netwerk worden geleverd. Ze zijn grotendeels geautomatiseerd en kunnen niet zonder informatietechnologie worden geleverd. Denk aan onlineverkeersinformatie en -weerberichten, onlinedagbladen en -tijdschriften, onlinegegevensopslag, toegang tot of downloaden van software, gebruik van zoekmachines en onlinespelen."

 

Gebruik van de KOR geeft zo te horen inderdaad niet veel voordeel. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Peter150 zei:

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

 

M.b.t. de diensten geven ze het volgende aan. Het schrijven van artikelen voor een website/online tijdschrift zoals in haar geval moet hier onder vallen lijkt me:

 

"Elektronische diensten

 

Nee, valt niet onder het elektronische diensten regime (het MOSS gebeuren)

 

Dat is alleen bedoeld voor diensten die geautomatiseerd aan consumenten te leveren zijn.

Het schrijven van een stukje in opdracht van iemand anders, is niet te automatiseren maar mensenwerk.

 

Alleen als je eerder iets geschreven hebt dat je vervolgens meermaals -bijvoorbeeld als ebook- rechtstreeks aan consumenten zou verkopen val je er onder.

 

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Op 26-10-2020 om 20:38, Peter150 zei:

Ze schrijft artikelen voor een website van een bedrijf in Duitsland (Met hun eigen btw identificatienummer)

Zou dit eigenlijk niet onder vrijgestelde diensten vallen? Schrijvers?

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/vrijstellingen/vrijstelling_voor_componisten_schrijvers_cartoonisten_en_journalisten

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Rik · zei:

Zou dit eigenlijk niet onder vrijgestelde diensten vallen? Schrijvers?

 

Zou je dan niet eerder uit moeten zoeken of het in Duitsland een vrijgestelde dienst is, gezien de hoofdregel bij B2B diensten is dat land van afnemer belasting mag heffen, en dat soort zaken per land kan verschillen?

 

Zou het echter niet moelijker maken dan het is, en gewoon de BTW naar de afnemer verleggen.

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, Rik · zei:

Zou dit eigenlijk niet onder vrijgestelde diensten vallen? Schrijvers?

 

Ook een mogelijkheid :). Maar is de dienst sowieso al niet met 0% belast, wordt immers verleend aan een Duits bedrijf met BTW-nummer? Als ik even de tool van de BD erop los laat geeft die aan dat de BTW verlegd wordt.

 

Op 26-10-2020 om 20:38, Peter150 zei:

Op die manier zou ze geen btw hoeven te betalen. Aangezien haar lage inkomsten ook prettig. 

 

Zie ik misschien nog nadelen of zaken over het hoofd?

 

 

Ik denk dat TS over het hoofd ziet dat BTW betalen (maar waarschijnlijk bedoelt hij afdragen) in principe helemaal geen invloed heeft op de hoogte van het inkomen.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Bert. zei:

Ook een mogelijkheid :). Maar is de dienst sowieso al niet met 0% belast, wordt immers verleend aan een Duits bedrijf met BTW-nummer? 

 

Er zit een verschil tussen 0% BTW en geen BTW.

 

Als het een vrijgestelde dienst is (een volgens mij is dat Europees geharmoniseerd) dan is er sprake van geen BTW. Je mag dan de BTW op gerelateerde kosten ook niet terugvragen.

 

Als het een belaste dienst is en de BTW wordt verlegd naar het buitenland, dan is er sprake van 0% BTW. Je mag de BTW op gerelateerde kosten dan wél terugvragen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
7 uur geleden, prinsrachid zei:

Als het een vrijgestelde dienst is (een volgens mij is dat Europees geharmoniseerd) dan is er sprake van geen BTW.

 

Apart genoeg staat Europees "diensten van schrijvers" op de lijst van diensten waarvoor het lage BTW percentage door een lidstaat gehanteerd mag worden;

 

Quote

BIJLAGE III

LIJST VAN DE GOEDERENLEVERINGEN EN DE DIENSTEN WAAROP DE IN ARTIKEL 98 BEDOELDE VERLAAGDE TARIEVEN MOGEN WORDEN TOEGEPAST

1) Levensmiddelen (met inbegrip van dranken, maar met uitsluiting van alcoholhoudende dranken) voor menselijke en dierlijke consumptie, levende dieren, zaaigoed, planten en ingrediënten die gewoonlijk bestemd zijn voor gebruik bij de bereiding van levensmiddelen, alsmede producten die gewoonlijk bestemd zijn ter aanvulling of vervanging van levensmiddelen;

2) waterdistributie;

3) farmaceutische producten van een soort die gewoonlijk gebruikt wordt voor de gezondheidszorg, het voorkomen van ziekten of voor medische en veterinaire behandelingen, met inbegrip van voorbehoedsmiddelen en producten bestemd voor de hygiënische bescherming van de vrouw;

4) medische uitrusting, hieronder begrepen in huur, hulpmiddelen en andere apparaten die gewoonlijk bestemd zijn voor verlichting of behandeling van handicaps, voor uitsluitend persoonlijk gebruik door gehandicapten, met inbegrip van de herstelling daarvan, en levering van kinderzitjes voor motorvoertuigen;

5) vervoer van personen en de bagage die zij bij zich hebben;

6) levering van boeken ook bij uitlening door bibliotheken (met inbegrip van brochures, folders en soortgelijk drukwerk, albums platen-, teken- en kleurboeken voor kinderen, gedrukte of geschreven muziekpartituren, landkaarten en hydrografische en soortgelijke kaarten), kranten en tijdschriften, voor zover niet uitsluitend of hoofdzakelijk reclamemateriaal;

7) het verlenen van toegang tot shows, schouwburgen, circussen, kermissen, amusementsparken, concerten, musea, dierentuinen, bioscopen, tentoonstellingen en soortgelijke culturele evenementen en voorzieningen;

8) de ontvangst van radio- en televisie-uitzendingen;

9) diensten door en auteursrechten voor schrijvers, componisten en uitvoerende kunstenaars;

10) levering, bouw, renovatie en verbouwing van in het kader van het sociaal beleid verstrekte huisvesting;

11) levering van goederen en diensten die normaal bestemd zijn voor gebruik in de landbouw, met uitzondering evenwel van kapitaalgoederen, zoals machines of gebouwen;

12) door hotels en dergelijke inrichtingen verstrekte accommodatie, met inbegrip van het verstrekken van vakantie-accommodatie en de verhuur van percelen op kampeerterreinen en in caravanparken;

13) het verlenen van toegang tot sportevenementen;

14) het recht gebruik te maken van sportaccommodaties;

15) levering van goederen en diensten door organisaties die door de lidstaten als liefdadige instellingen zijn erkend en die betrokken zijn bij activiteiten op het gebied van bijstand en sociale zekerheid, voor zover deze handelingen niet krachtens de artikelen 132, 135 en 136 vrijgesteld zijn;

16) diensten verricht door lijkbezorgers en crematoria, alsmede de daarmee verband houdende levering van goederen;

17) de verstrekking van medische en tandheelkundige verzorging, alsmede thermale behandeling, voor zover deze niet krachtens artikel 132, lid 1, punten b) tot en met e), vrijgesteld zijn;

18) diensten in verband met de reiniging van de openbare weg, het ophalen van huisvuil en de afvalverwerking, andere dan de diensten die door de in artikel 13 bedoelde lichamen worden verstrekt.

 

Wat iets anders is dan ze helemaal vrijstellen.

Gok dat Nederland zich op een overgangsregeling beroept waarmee ze voorlopig nog van de Europese regels af kunnen wijken.

Zou er dus niet vanuit gaan dat Duitsland dat ook heeft gedaan...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.