Ga naar inhoud
Geplaatst:

Persoon

Veel ondernemers kunnen niet zonder een auto. Maar wat kost nu zo'n auto? De ANWB heeft een mooi overzicht (in PDF) gemaakt van de werkelijke kosten.

 

Benzine auto's

Diesel auto's

 

Op de site van Planet Internet is een goed stuk te vinden wat kan helpen bij het maken van de keuze leasen, huren of delen:

 

Planet Internet: Leasen, huren of delen?

 

Persoon

 

Edit: link aangepast

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Featured Replies

Geplaatst:

WelleKe

Wil iemand dat eigenlijk wel echt weten, wat autorijden kost? :P

 

Overigens is dat stuk van Planet duidelijk op de particulier gericht. Voor ondernemers (eenmanszaken, VOF) is er veel minder info beschikbaar. Logisch op zich, want de meeste autorijders zijn natuurlijk of particulier of zakelijk als werknemer zijnde.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Geplaatst:

byh

Beide links van de ANWB verwijzen naar het diesel overzicht.

 

Heb je ook nog de link naar benzine?

Geplaatst:

Persoon

  • Auteur

Sorry, inderdaad verkeerde link. Nu is het de juiste. ;D

 

Persoon

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Geplaatst:

R.I.P. - Benm

Tja, dit wil je eigenlijk niet weten, zeker niet als je de miezerige kilometervergoeding van 18ct bekijkt. Voor 28 kon je al weinig meer rijden dan een koekblikje, maar sinds de verlaging lukt een trabant al niet meer. Zelfs een ouwe bak werkt niet, zelfs zonder afschrijving is vrijwel alles duurder.

 

Maarja, je kunt moeilijk gaan lopen ofzo, dat hebben ze in het haagse prima door >:(

 

Geplaatst:

GJ Bramer

Jammer genoeg wordt LPG niet genoemd, terwijl onderhand toch wel duidelijk is dat dit een zeer aardig alternatief biedt.

 

GJ

Geplaatst:

WelleKe

Jammer genoeg wordt LPG niet genoemd, terwijl onderhand toch wel duidelijk is dat dit een zeer aardig alternatief biedt.

 

Dit vind ik zo vreemd. Een vijftien jaar geleden was LPG nog veel meer in trek. De overheid heeft dit echter niet echt gestimuleerd. Sterker nog, door de wetgeving verdwenen heel wat LPG stations. In de afgelopen jaren is mede door de zuinigheid van diesels die brandstofvariant flink in aandeel gestegen. Nu de brandstofprijs daar ook zeer merkbaar wordt, denkt iedereen ineens weer aan LPG??

 

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Geplaatst:

Christine

Jammer genoeg wordt LPG niet genoemd, terwijl onderhand toch wel duidelijk is dat dit een zeer aardig alternatief biedt.

Dit vind ik zo vreemd.

 

Ik niet. LPG is om te maken duurder dan benzine, alleen goedkoper wegens minder accijns, het is gevaarlijker, en het is beperkt voorhanden omdat het een bijproduct van een raffinaderij is. Bovendien is het minder goed voor het milieu dan moderne benzine. Maar dat kan niemand wat schelen, daarom moest shell hun nieuwe benzine die eerst als beter voor het milieu werd gepositioneerd opnieuw uitvinden, maar nu als "Power". Milieuvriendelijk verkoopt niet, power wel.

 

dagdag

Christine

Geplaatst:

Merkava

De overheid wijst bewust elke keer een ander brandstof aan als boosdoener, om zo verdeel en heers te kunnen spelen.

Immers diesel rijders pakken kun je zonder benzine en lpg rijders dwars te zitten.

Dat LPG gevaarlijk is hoort thuis in het rijtje fabeltjes van Pronk, en dat het minder schoon is hangt er maar net vanaf welk stofje nu weer door de regering is aangewezen als gevaarlijk.

Voorlopig zitten onder alle auto's remblokken die misschien wel de grootste vervuilers zijn, kunnen straks alle verkeersremmende middelen weer uit het wegdek geploegd worden.

Geplaatst:

byh

Kan je als vuistregel stellen dat de belasting van het milieu gelijk op loopt met de kilometer prijs?

Oftewel is een Mercedes CL500 niet alleen 10 keer duurder dan een daihatsu cuore maar ook 10 keer slechter voor het milieu?

 

Geplaatst:

R.I.P. - Benm

Oftewel is een Mercedes CL500 niet alleen 10 keer duurder dan een daihatsu cuore maar ook 10 keer slechter voor het milieu?

 

Absoluut niet. De kilometerprijs is goeddeels afhankelijk van afschrijving/waardevermindering, en zou dus voor zeg een fiat panda van 500.000 euro hoger uitvallen dan voor de mercedes.

 

Uiteraard speelt verbruik ook best een rol, maar naarmate wagens zeer duur worden in aanschaf is dat ondergeschikt.

 

Dat LPG gevaarlijk is hoort thuis in het rijtje fabeltjes van Pronk, en dat het minder schoon is hangt er maar net vanaf welk stofje nu weer door de regering is aangewezen als gevaarlijk.

 

Ach, zo verzinnen ze telkens weer iets anders. In de regel kun je stellen dat diesel vervuilender is dan benzine, maar het wordt vooralsnog minder belast. Maar met vervuiling en gevaren hebben brandstofaccijnsen helemaal niets van doen, het gaat de overhead om de bottom line.

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.