• 0

Factuur naar ondernemer binnen EU die niet onderworpen is aan btw.

Ik heb een klus in Frankrijk waarvoor ik een factuur aan het opmaken ben. Normaal gesproken zou ik naar klanten uit andere EU landen de BTW verleggen (het betreft webdesign: een dienst), hiervoor heb ik een BTW/VAT nummer nodig van de klant om op de factuur te vermelden. De klant heeft dit nummer nagevraagd bij de boekhouder, maar kreeg in eerste instantie enkel als antwoord dat ze geen Btw / tva hoeft af te dragen. Ik vind het vreemd dat een onderneming geen nummer heeft, en verwachtte dan ook dat wanneer ze geen Btw hoefde af te dragen, ik de BTW toch gewoon zou moeten verleggen vanuit Nederland, zodat hier de administratie ook op orde is. Hierop kreeg ik enkel het volgende antwoord van de boekhouder van de klant (vertaald uit het Frans):

Het intracommunautaire btw-nummer is een uniek nummer dat wordt toegekend aan elk Europees bedrijf en elk bedrijf dat aan btw is onderworpen. U bent niet onderworpen aan btw en u heeft dus geen intracommunautair nummer.

Nu heb ik rond gezocht hoe ik dit nu moet factureren, maar ik vind nergens een antwoord. Als de klant schijnbaar geen BTW hoeft te betalen, dan kan ik die toch niet zomaar van de factuur weglaten? Ik kom even niet verder met hoe ik dit nu moet aanpakken: Kan iemand me inlichten? Bedankt alvast.

Vriendelijke groet, Jip Asveld

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

Tja, ik denk dat het een beetje ligt aan wat je precies een 'ondernemer' noemt. Waarschijnlijk is je klant wel een ondernemer in de ogen van het handelsregister, maar misschien niet in de ogen van de Franse fiscus voor wat betreft de omzetbelasting.

 

Het feit dat je klant geen BTW afdraagt over de omzet, betekent niet dat er dan dus ook geen btw op de inkoop zit. Zonder btw-nummer geen verlegging.

 

Net zoals in Nederland is er in Frankrijk en kleine-ondernemersregeling, maar dan wel eentje met veel hogere drempels (33k of zelfs hoger). Dat zou kunnen betekenen dat de klant dan gekozen heeft of verplicht is om zich niet voor de omzetbelasting te registreren. Gevolg is dat je dus hoogst waarschijnlijk gewoon een factuur moet sturen alsof het een particulier betreft. Dat betekent dan gewoon Nederlandse BTW op de factuur.

 

Kijk anders ook even bij het hulpmiddel op de website van de fiscus.

 

aangepast door prinsrachid
Spelling

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Jip Asveld zei:

Als de klant schijnbaar geen BTW hoeft te betalen, dan kan ik die toch niet zomaar van de factuur weglaten? I

Betalen en afdragen zijn twee verschillende dingen. De klant betaalt aan jou BTW die jij vervolgens afdraagt aan de fiscus. Jouw Franse klant  draagt kennelijk geen BTW af,  vanwege een of andere vrijstelling, dat betekent niet dat hij geen BTW betaalt (aan jou, of andere leveranciers).  Omdat hij geen BTW afdraagt kan hij de betaalde BTW niet aftrekken als voorbelasting en zal het BTW bedrag dus moeten behandelen als kosten.

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt voor de heldere antwoorden.

Ik maak dus gewoon een factuur op, waar ik 21% BTW op verreken? Deze draag ik vervolgens af (zoals gebruikelijk) terwijl mijn klant (net als een particulier) deze niet kan aftrekken? Het feit dat ze in principe 'geen btw betalen' binnen Frankrijk staat daar dus even los van?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wat goed is om te weten dat de BTW wetgeving uit een hoofdregel en 10.000 uitzonderingen bestaat.

 

De hoofdregel is dat een BTW ondernemer 21% BTW in rekening moet brengen. Je mag alleen afwijken van die regel als er een specifieke uitzondering geldt.

dus bijv als je goederen of diensten in de tabel voor 9% worden benoemd. Of als je de EU verleggingsregeling mag toepassen als de EU ondernemer een geldig BTW ID opgeeft aan jou.

 

zodra er geen uitzondering van toepassing is moet je altijd 21% btw heffen op je product of dienst.

 

 

aangepast door Roel J
stom foutje hetsteld
Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, Roel J zei:

De hoofdregel is dat een BTW ondernemer 21% BTW in rekening mag brengen. Je mag alleen afwijken van die regel als er een specifieke uitzondering geldt.

De hoofdregel is dat een BTW ondernemer 21% BTW in rekening moet brengen. Je mag alleen afwijken van die regel als er een specifieke uitzondering geldt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.