• 0

Google Reviews laat smaad en laster toe.

Beste dames en heren,

 

Als bedrijf maken wij gebruik van een keurmerk, trustpilot en klantenvertellen. Dit zijn 3 review platforms waar klanten geverifieerd zijn en uitgenodigd worden. Er wordt gecontroleerd op betrouwbaarheid en alleen klanten die een product of dienst afnemen kunnen een ervaring achterlaten. Nooit problemen mee gehad verder.

 

Nu vindt Google het nodig om ons ook te vermelden in Google mijn bedrijf en hier kwamen we er snel achter dat Google totaal niet aan moderatie doet. Ik heb het hier over tientallen buitenlandse profielen (pools,bulgaars etc). Die bewust wekelijks onwaarheden en laster plaatsen.  Dit heb ik al heel vaak geflagged maar telkens komt de melding terug dat er geen redenen zijn om de reviews te verwijderen. Contact opnemen met Google Mijn Bedrijf geeft aan dat zij ook de meldingen niet kunnen verwijderen.

 

Wie heeft dit ook ervaren?  En wat kan ik hier aan doen? Als dit zo doorgaat ben ik zelfs bereid een rechtzaak aan te spannen want er zijn individuen actief die bewust mijn bedrijf zwart maken op deze manier. Ook Google werkt hier aan mee.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, succes met die rechtszaak. Een grotere kans op succes heeft het laten rapporteren door level 10 users. Maar als de reviews door blijven gaan is het wel een gebed zonder eind.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Als Google zoals jij beweert "totaal niet aan moderatie doet", dan kun je alleen de lasteraar zelf aanpakken. Die zul je dan (eventueel via de rechter) zover moeten krijgen om de laster ongedaan te maken. Als die persoon in het buitenland zit, wordt het wel heel lastig. Google is in dit geval slechts een doorgeefluik.

 

Door een knop "Flag as inappropriate" aan te bieden, presenteert Google zich als een partij die wel actief modereert, dus op die basis zou je Google rechtstreeks moeten kunnen aanpakken.

 

Smaad lijkt me in een reviewsectie nog lastiger aan te pakken.

 

Er zijn heel veel bedrijven die weinig of geen last hebben van fake reviews. Misschien is dit een concurrent die je dwars zit? Heb je enig idee wie dit kan zijn? Wellicht zou je aangifte moeten doen, laster is ook een misdrijf en de recherche heeft wellicht meer middelen om dit uit te zoeken.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Is inderdaad een kwalijke zaak en kan grote gevolgen hebben voor het online succes. Denk inderdaad dat contact opnemen met Google de enige mogelijkheid is. 

 

Overigens is mij in dit soort gevallen vaak geadviseerd om juist zelf positieve reviews te verzamelen, zodat de 'fake' reviews ondergesneeuwd worden. Verder reageren op de reviews op een professionele manier en blijven reporten. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.