Heeft ondernemen jullie geluk verhoogd?

Aanbevolen berichten

Graag wil ik aan jullie allemaal een vraag stellen. De vraag is met name gericht aan mensen die al druk bezig zijn met ondernemen, en voldoende ervaring ermee hebben.

 

Een van de belangrijkste doelstellingen in mijn leven is gelukkig zijn. Het maakt me niet uit wat ik doe, in feite, maar geluk is voor mij eerste prioriteit. Geld, macht en andere dingen zijn voor mij van secundair belang. Toch heb ik enige drang om te gaan ondernemen. Deze drang komt vooral voort uit enkele ideeen die ik heb gehad, waarvan het me absoluut zonde lijkt om ze niet uit te werken (ik geef overigens geen informatie over de ideeen tenzij iemand er een essentiele toevoeging aan kan geven).

 

Mijn vraag aan jullie, de ondernemers is als volgt:

 

Heeft het ondernemen jullie mate van geluk ook echt verhoogd? Of heeft het vooral tot zorgen en frustraties geleid?

Mochten jullie je leven opnieuw herleven, waar zou je dan liever voor gaan; een druk zakelijk ondernemend leven, of een leven van eenvoud en rust?

 

Hopelijk heb ik de vraag goed gesteld, hopelijk ook aan de goede mensen (en hopelijk ook in het goede forum ;) ).

 

Voor mij is het antwoord erg belangrijk, aangezien ik nu voor de keuze sta om er echt voor te gaan of niet.

Link naar reactie

Het heeft mijn gevoel van tevredenheid, rust en success vergroot, absoluut. Ik ben in controle van mijn eigen tijd en geest, ik heb meer dan genoeg energie over voor zaken die ook voor mij belangrijk zijn en ik ontwikkel met zowel in de breedte als diepte. Ik zou het niet anders willen op dit moment.

 

Trouwens, je suggereert een tegenstelling tussen "druk zakelijk" en "eenvoud en rust". Mijn ervaring is dat zakelijkheid ook in rust kan. Ik ben benieuwd hoe anderen dit zien.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie

antwoord op de eerste vraag: Ja

 

antwoord op de tweede vraag: Als ondernemer moet je hard werken, maar het "leven" is eenvoudig. Ik heb als ondernemer meer "rust" dan als werkmener om de doodeenvoudige reden dat je je lot in eigen hand hebt :D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Het mooie van ondernemen is dat je alles zelf in banen kan leiden. Als je ongelukkig bent met je huidige bedrijfsvoering of leven is er vaak de mogelijkheid dit anders te doen; dit heb je zelf in de hand. Dat is voor mij het mooie van ondernemen.

 

Voor mij is het antwoord erg belangrijk, aangezien ik nu voor de keuze sta om er echt voor te gaan of niet.

Andermans geluk heeft geen invloed op jouw geluk. Zolang jij de touwtjes in handen heb bepaal je je eigen geluk (tot op zekere hoogte). Natuurlijk weet ik niet hoe je huidige leven is, dus kan ik je geen zinnig antwoord geven op 'wel of niet ondernemen'. Wel kan ik je zeggen dat je wel passie moet hebben voor wat je gaat doen, anders red je het niet.

Technisch innovator.

Link naar reactie

(ik geef overigens geen informatie over de ideeen tenzij iemand er een essentiele toevoeging aan kan geven).

 

 

Zitten er digitaal-paranormaal begaafden op dit forum? ???

 

Voor de rest: leven zonder zorgen kun je realiseren door je hele leven in de speeltuin te blijven zitten.

 

Ik kan je natuurlijk gaan vertellen waarom ik, ondanks de bijbehorende frustraties en zorgen, het zo leuk vind om ondernemer te zijn. Maar veel belangrijker is de vraag wat jij er van verwacht en wat je bereid bent te doen en te laten.

 

Als je voor de keuze staat om er al dan niet 'echt' voor te gaan kan ik je een klein boekje aanraden: De Alchemist van Paolo Coelho. Die beschrijft op een prachtige manier dat het, ook als je er 'echt' voor gaat, niet altijd van een leien dakje gaat.

 

 

www.chainsupport.nl

 

stippel je eigen loopbaan uit, voordat iemand anders dat doet....

Link naar reactie

Ik vind zelf rust wel een bepalend element voor geluk. Meestal ervaar je (ik) juist op de momenten van rust meer het geluk, je hebt even gelegenheid om erbij stil te staan "sjonge ik ben eigenlijk best wel gelukkig". Het grote voordeel van ondernemer vind ik in dit opzicht dat je meer de vrijheid hebt om af te wisselen in rustig en druk. Je bent als werknemer vaak gebonden aan òf een saaie of een hele drukke baan, of een "gewone" baan, maar even switchen tussen verschillende banen doe je niet zomaar even. Ikzelf krijg geniet dan ook erg van de afwisseling in weken van keihard innoveren en weken van genieten van wat je hebt neergezet.

Uiteraard zul je ook op momenten die je soms helemaal niet uitkomen moeten knokken om je zaak draaiende te houden. Maar dat heeft ook zo zn charme vind ik zelf.

Ander nadeel is: je komt minder makkelijk los van je werk dan als werknemer. Je bedrijf is "je kind". Dat kan soms lastig zijn met het oog op priveleven, weekenden, vakanties.

 

Ondernemen geeft aan de ene kant meer spanning vanwege toch wat meer onzekerheid/afhankelijkheid van je eigen succes/falen. Maar die spanning ervaar ik positiever dan de spanning die je hebt in positie van werknemer waar je niet altijd je eigen gedachtenkronkels kan volgen. Barst je van de creativiteit/innovativiteit die er gewoon uit moet? Dan moet je zeker ondernemer worden.

Link naar reactie

Goede vraag, ik worstel wel een beetje met hetzelfde dilemma. Ik ben ook in loondienst en heb op zich heel bijzonder en mooi werk (ik werk in het betaald voetbal), maar dat doe ik inmiddels 6,5 jaar en het ondernemersschap trekt me steeds meer. Ik heb veel ideeën en verlang vooral naar die vrijheid en wil in mijn groeien niet langer belemmerd worden door een baas, of door een organisatie.

 

Mijn grootste ambitie is ook om rust en geluk te vinden en natuurlijk lijkt rust vinden wat tegenstrijdig met ondernemersschap want je moet bwvs iedere dag weer je eigen boterham verdienen en dat zal zeker in het begin niet vanzelf gaan, maar als je de boel eenmaal aan de praat hebt moet toch de meeste voldoening geven die er is.

www.SportsMerchandisingEurope.com

www.fanartikel.nl

Link naar reactie

Het ondernemerschap heeft mijn geluksgevoel toch wel aanzienlijk verhoogd! :D

 

En dan met name vanwege de vrijheid die het me geeft!

Natuurlijk heb ik af en toe wel eens stress, maar dat weegt niet op tegen het genot van een eigen onderneming!

 

Ondernemen geeft mij meer "rust en eenvoud" dan werken in loondienst.

Tis voor mij veel minder "werk"! Dus ik zou zeggen; ga er voor! ;D

 

Groeten,

 

Niels28

Dununba percussieworkshops

www.dununba.nl

Barafoli - Afrikaanse percussieband

www.barafoli.nl

Link naar reactie

wat een interessante discussie. Ik heb net mijn wereldbaan(??) bij een groot mediabedrijf opgezegd om voor mijn dromen te gaan.

 

Ik ben er van overtuigd dat je een ondernemer bent of niet. Mensen die zekerheid zoeken, voelen zich eenmaal lekkerder bij de overheid of een bedrijf. Naar mate je minder afhankelijk bent van zekerheid en van uitdagingen houdt, ben je naar mijn idee geschikter voor ondernemerschap.

 

Correct me if i am wrong, ik ben net begonnen en ik weet dat ik vaak moeilijke, onzekere momenten zal hebben maar dit is zo veel leuker dan als een marionettenpop voor een werkgever te bewegen!

 

Succes met je beslissing.

Link naar reactie

Waarschijnlijk draagt de controle die je als ondernemer over zaken krijgt erg bij aan het geluk, het zou me niet verbazen als juist dat DE reden is dat veel mensen uberhaupt voor zichzelf beginnen.

 

Als het dan zo nu en dan hard werken is, weet je in ieder geval waar je het voor doet... in loondienst ben je meestal niet degene die er echt beter van wordt.

Link naar reactie

Misschien kent iedereen het werk van Mihaly Csikszentmihalyi (wat een naam, maar het rijmt ook nog), maar ik wil toch even zijn boek over Flow onder de aandacht brengen. Csikszentmihalyi is hoogleraar psychologie die nu eens niet mensen met problemen onderzocht heeft, maar mensen die gelukkig zijn. Hij kwam tot de conclusie dat zij zichzelf doelen stelden, uitdagingen aan gingen en enorm veel voldoening haalden uit de stapsgewijze succesjes.

 

Ter vergelijking: als je jezelf met een helikopter naar de top van de Mount Everest laat vliegen, geeft dat veel minder voldoening dan als je er naar toe klautert. Als je al je kennis en vaardigheden inzet om hogerop te komen. Heeft niks met geld te maken, althans niet primair.

 

Dit is de Google search. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.