• 0

Hoogte goodwill

(aangepast)

Beste allen,

 

Binnenkort ga ik om tafel over de overname van een VOF. Een afhaal-horecabedrijf. 

 

Cijfers 2019:
omzet 450k

winst 70k

 

is er iemand die op basis hiervan een globale indicatie kan geven van een redelijke goodwill?

de zaak bestaat 30 jaar, en ik verwacht continuïteit met nagenoeg dezelfde cijfers.

 

de info is misschien wat summier, maar ik zou graag een richtlijn willen... moet ik denken aan bijv 50k of eerder aan 200k? Ik heb echt geen idee..

Groeten Bas

 

 

 

aangepast door Bas_101
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL

Goodwill is niet meer wat het geweest is... er tellen overigens veel meer factoren mee dan alleen winst en dan nog wordt het vaak handjeklap tussen partijen. Hoeveel heb jij ervoor over en voor hoeveel wil de ander het laten gaan... 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

En wat zijn de voorlopige cijfers van 2020?

Horeca is niet meer wat het is geweest (zelfs afhaal).

En hoeveel tijd steek je er zelf in?

Arbeidsbeloning zou je dan van de winst af moeten halen voordat je met een winstcijfer gaat werken.

En cijfers van één jaar zijn ook niet bepalend.

 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Bas_101 zei:

de info is misschien wat summier, maar ik zou graag een richtlijn willen... moet ik denken aan bijv 50k of eerder aan 200k? Ik heb echt geen idee..

 In het licht van de coronacrisis kan het ook wel eens -50k zijn ... negatieve goodwill (badwill) dus.

Negatieve goodwill ontstaat als de verkrijgingsprijs lager is dan de actuele marktwaarde van de overgenomen activa en passiva.

 

Is er een vast klantenbestand?

Zijn er langlopende klantencontracten?

Is de concurrentie  toegenomen of afgenomen?

Is er sprake van persoonlijke goodwill, zoals de goede naam van vertrekkende werknemers of eigenaren?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank heren voor de reacties,

 

huidig jaar plussen we elke maand, ik werk er reeds 15 jaar (het bedrijf bestaat 30 jaar). De sluiting van de restaurants bezorgt ons hogere omzetten. We hebben 90% van de omzet uit een vast klantenbestand, daar wij niet in toeristisch gebied zitten, maar in een woonwijk. Er zijn geen klantencontracten, en de concurrentie is redelijk ongewijzigd. De cijfers laten een stijgende lijn zien, winst 2017 60k 2018 64k 2019 70k.

 

Ik ben overtuigd dat het een hele goede zaak is, waar ik misschien nog wel wat meer uit kan halen. Daarom wil ik hem dolgraag overnemen. Voor de inventaris komt een taxateur, maar voor de goodwill zou ik graag een range/richtlijn horen waar ik aan zou moeten denken.

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Er zijn verschillende methodes om een indicatie te krijgen. B.v. 5 x de netto winst of een terugverdientijd van 5 jaar. Maar let goed op wat je dan als winst neemt. Kijk eens naar het onderstaande artikel.

 

Je geeft aan dat je er zelf werkt. Is dat als werknemer? De 70k, is dat inclusief jouw salaris gerekend? Werken de vennoten mee in de zaak? Als je daarvoor werknemers in dienst moet nemen, wat blijft er dan nog van die 70k over (want netto winst in een vof is zonder arbeidsbeloning voor de vennoten waarschijnlijk)? Met twee fulltime werkende vennoten is 70k natuurlijk niet zo veel want dan hou je aan netto winst niets over. Dus zorg dat je een zuiver en accuraat winstcijfer neemt in je indicatie.

 

https://www.brookz.nl/kennisbank/waardebepaling/bedrijfswaarde-op-basis-van-vuistregels-en-historische-cijfers

 

Ps. Dit gaat om een waardebepaling niet om alleen goodwill. Je moet dan dus de inventaris e.d. hier van af halen en ook rekening houden met andere dingen die overgenomen worden (schulden en verplichtingen) om tot een goodwill bedrag te komen.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, Bas_101 zei:

De cijfers laten een stijgende lijn zien, winst 2017 60k 2018 64k 2019 70k.

 

Bas wat jij wil kunnen wij niet. die bandbreedte van 50K-200K kan wel eens een aardige zijn voor goodwill.

 

De winststijging die jij ziet, vind ik niet indrukwekkend, er is een relatie met omzet als die in 2017 een ton lager was is de stijging verre van goed te noemen. Is de omzet maar 20K gestegen en de winst 10K in 3 jaar dan gaat er iets wel (heel) goed

 

Op dit moment kopen werkt zeker prijsdrukkend vooral op goodwil, de vooruitzichten zijn slechter dan een jaar geleden.

Ook snap ik dat je als bezorgbedrijf nu een flinke stijging doormaakt, dat gaat geen structurele stijging zijn het is een gevolg van de sluiting en mag dus weer niet teveel meewegen in de koopprijs.

Het feit dat jij al 15 jaar werkt is ook een factor die de goodwil iets verlaagd want immers ben jij voor de helft van het bestaan van de onderneming medeverantwoordelijk voor het succes.

Ook al, of misschien juist wel, omdat je elkaar goed kent zou ik je aanraden met een eigen horeca makelaar of financieel adviseur te gaan praten. Die heeft branche kennis en kan meedenken vanuit jou belang.

 

wat ik zelf ook altijd een tip vind is, naast de gebruikelijke  "spelregels" van hoe zo'n overname gaat.. Kijk ook naar welk doel de verkopende ondernemer heeft. Als je in de onderhandelingen iets kan bieden dat aansluit bij hun doel. Dat kan goedkoper zijn dan een bod in euro's. Lastig om meteen een voorbeeld te bedenken maar stel dat de eigenaar met pensioen gaat en bijna elke dag op de zaak eet of groente en vlees inkoopt via de groothandel voor hemzelf dan kun je (op het goede) moment aanbieden dat te blijven doen voor hem..

 

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)

Een hoop is al gezegd. Ben het er mee eens dat het erg weinig info is, maar dat komt wel vaker voor als er om een eerste indicatie wordt gevraagd. Op grond van deze info kan je niet waarderen en bovendien is dat niet heel zinvol. Het is meer een kwestie van onderhandelen dan van waarderen. Maar om toch iets te kunnen melden... 

 

Wij doen geen horeca, maar enkele jaren geleden heb ik wel een kennis met een goedlopend bedrijf geholpen met een waardering. Bestaat eveneens ruim 30 jaar, ook voor een groot deel afhaal, gevestigd in een woonwijk en met veel vaste klanten. Ik heb die waardering er even bij gepakt. Omgerekend zaten we daar toen (2017) op een EBITDA multiple van 4,4x. Tikje hoog als je kijkt naar de multiple anno heden. In H1 2020 was deze voor horeca 3,6x (barometer H1 2020). Gelet op de klappen die de sector nu krijgt m.i. nog aan de hoge kant, maar bedrijven die minder geraakt worden trekken het gemiddelde omhoog. 

 

Ik weet niet over wat voor een winst je spreekt. Is het voor of na belasting, incl. of excl. afschrijvingen? Gangbaar is dat je EBITDA als uitgangspunt neemt. Kijk wel naar de 'normalisaties'. Het is gemakkelijk om de winst te sturen door minder kosten voor ondernemersloon te rekenen. Er gaan vaak nog al wat onbetaalde uren in een horecazaak zitten (zie ook de opmerking van Rik).

 

Belangrijker dan de goodwill, vind ik de dealstructuur. Gelet op de huidige economische situatie zou ik wel wat garanties inbouwen, zoals een earn-out. Hiermee betaal je alleen over dat deel als de winst op peil blijft (er even van uitgaande dat deze daaraan gekoppeld is). Verder kan je van alles overeenkomen, maar je moet het wel kunnen financieren. Horeca financiering was altijd al een uitdaging aangezien deze sector relatief veel faillissementen kent. Maar nu de hele sector op zijn spreekwoordelijke kont ligt, lijkt het me haast onmogelijk om overnamefinanciering bij de bank te regelen. Het moet dus uit je eigen middelen komen en de verkoper zal je een stuk moeten lenen. 

 

Ik ben het met Roel eens dat je als trouwe werknemer niet de hoofdprijs zou moeten betalen. Het is niet raar dat er een gunfactor is. Tegelijk is de local champion vaak gewild, dus wellicht zijn er kapers op de kust die het bedrijf ook willen overnemen. 

 

Heel kort door de bocht zou ik op 2,5x max 3x EBITDA inzetten (genormaliseerd). Hiervan zou zeker 30%-50% in een earn-out moeten en verder zou het plezierig zijn als de verkoper 20% aan jou wil lenen (vendor loan). Ik vraag me wel af of de verkoper dit zal doen. Omdat het een VOF betreft, wordt de goodwill meteen in box 1 belast. Nu is er waarschijnlijk nog wel een mouw aan de earn-out te passen, maar de verkoper moet wel even opletten (plat gezegd is dit niet jouw probleem). De activa koopt je over tegen de marktwaarde lijkt me. Dat zou in principe bij overdracht moeten worden afgerekend. 

aangepast door StefanO
Link naar reactie
  • 1

EBITDA is mogelijk een term die niet iedereen kent of wel eens een toelichting kan gebruiken. Het is een winstgetal dat vaak wordt gebruikt bij overnames, maar ook om prestaties van ondernemingen (beter) onderling te kunnen vergelijken. het staat voor

 

Earnings Before Interest, Tax, Depreciation an Amortisation. in het Nederlands Resultaat voor aftrek van rente, belastingen, afschrijving en amortisatie.

 

om met de laatste 2 te beginnen.

Afschrijving gaat over de afschrijving op materiële vaste activa zoals de bedrijfsauto, de keuken. de inrichting enz

Amortisaties zijn de afschrijvingen op immateriële vaste activa.. zoals goodwill

rente en belastingen hoef ik denk ik niet uit te leggen.

 

Waarom worden deze posten geëlimineerd uit het resultaat?

Het zijn geen kosten waar je makkelijk (dagelijks) invloed op hebt, de afschrijving, amortisatie en rente zijn een gevolg van investeringsbeslissingen in het verleden.

Ze laten niet zien hoe efficiënt de onderneming draait. Ze zorgen alleen dat het resultaat waarover belasting wordt geheven lager wordt. 

Als koper van een onderneming ga je nu dus voor een belangrijk deel zelf bepalen hoeveel die kosten de komende jaren gaan bedragen door hoeveel je leent, hoeveel goodwill je betaald en of je nog nieuwe investeringen gaat doen.

 

Maar om te weten hoeveel er wordt verdiend met de dagelijkse activiteiten zijn die posten dus niet zo relevant. En je wilt als koper zeker niet betalen voor die kosten.

Om de resultaten uit dagelijkse activiteiten dus goed te beoordelen laat je ze weg. Dan zie je hoeveel % inkoop is, hoeveel % personeelskosten en wat voor overige bedrijfskosten er zijn en of daar goed in te snoeien is. Alleen over dit resultaat wil je een multiplier betalen.

Van dit resultaat moet je uiteindelijk dus weer de rente, afschrijving en amortisatie "betalen" en nog steeds winstgevend te blijven om ook zelf een boterham te kunnen leven van de onderneming. De hoogte van de EBITDA is dus voor een flink deel bepalend voor hoeveel je kunt lenen, wilt betalen aan goodwill en welke investeringen je nu kunt doen en welke mogelijk moeten wachten.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.