• 0

BTW berekenen??

Hallo! Ik heb een 1manszaakje en ik richt mij op online verkoop. Op dit moment ben ik bezit met de website te maken dus daarover later meer.

Maar ik heb wat specifieke BTW vragen en kom er niet uit...

Ik kom wellicht in aanmerking voor vermindering v/d btw voor kleine ondernemingen.

Los daarvan een rekenvoorbeeld:

 

Ik koop 10 producten in a 40 euro = 400 euro. +BTW = 476,=(400*1.19)

Ik verkoop deze 10 producten voor 50 euro p/s incl. BTW. = 500 euro

 

Bruto is dan 500/1.19= 420,16

over dit bedrag moet ik 19% belasting betalen = 79,83

Bij inkoop heb ik 76,00 btw betaald

dit verreken ik met 79,83 = 3,83

 

ik betaald dus 3,83 aan de belasting?

Klopt het zover? ik zit dan onder de 1345,- en hoef dan niets te betalen, als ik verder niet zou verkopen bwvs (of altijd onder die 1345,= blijf)

 

ik heb dan 24 euro winst gemaakt.

 

alle tips, links zijn welkom!!

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Jouri, ja die folder had ik al gelezen, vandaar ook mijn vraag.

Ik probeer me een voorstelling te maken hoe het met de belasting zit, om het gewoon te begrijpen wanneer je wel en wanneer je niet betaald.

 

als ik geen BTW betaal aan de belasting kan ik dan nog wel BTW declareren aan ze, als ik bijv. een fax koop, of een printer, of papier, etc. ?

 

gr, Fiona

Link naar reactie
  • 0

Het is heel simpel. De BTW die je ontvangt, vanuit verkopen bijvoorbeeld, minus de BTW die je hebt betaald, moet je in principe afdragen. Als die berekening minder dan die 1300 nog wat oplevert kom je inderdaad in aanmerking voor de kleine ondernemers regeling.

 

Dus ja, ook aankopen als een fax neem je daarin mee. Aan het eind van het jaar alles optellen en aftrekken en je weet precies wat je moet betalen.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord Peter. Als ik nu meer BTW betaal dan dat ik ontvang krijg ik geld terug van de belasting correct?

Hoe kan ik aangeven dat ik mijn omzetbelasting per maand of kwartaal wil doen, gaat dit automatisch? de aanvraag BTWnummer ligt al enige weken bij de belastingdienst.

Omdat ik net begin en mezelf niet op te hoge kosten wil jagen wil ik natuurlijk de btw graag terug ontvangen.

 

gr, Fiona

Link naar reactie
  • 0

Dat vermoeden is dan helaas onjuist peter, die site heb ik van voor naar achter en weer terug doorgenomen, ook heb ik al contact gehad 2 maal met iemand van de belastingdienst.

Dat wil dan niet zeggen dat het dan meteen duidelijk is ???

Op de site van de BD staan namelijk dat je het formulier in huis krijgt, dat begrijp ik dat moet ik afwachten, wellicht kan ik daarop aangeven wat ik wil, en wanneer. Ik ken het formulier niet, dus vandaar mijn vraag hier.

 

gr, Fiona

Link naar reactie
  • 0

Dat vermoeden is dan helaas onjuist peter, die site heb ik van voor naar achter en weer terug doorgenomen...

 

Misschien dan tussendoor ook even kijken! ;)

 

Als ik nu meer BTW betaal dan dat ik ontvang krijg ik geld terug van de belasting correct?

 

Je kunt hier de toelichting op de aangifte omzetbelasting vinden, waar regelmatig de term teruggaaf wordt gebruikt.

 

Hoe kan ik aangeven dat ik mijn omzetbelasting per maand of kwartaal wil doen, gaat dit automatisch?

 

Op deze pagina staat: "Nadat u zich als ondernemer heeft aangemeld, hoort u van de Belastingdienst wat uw aangiftetijdvak voor de BTW is. In veel gevallen zal dat een kwartaal zijn. Betaalt u doorgaans meer dan € 7.000 BTW per kwartaal aan de Belastingdienst, dan is uw aangiftetijdvak 1 maand. Voor ondernemers die per jaar minder dan € 1.883 aan BTW moeten betalen, kan het aangiftetijdvak een jaar zijn."

 

:)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.