Sanne Stoker 0 Posted October 29, 2020 Share Posted October 29, 2020 Ik ben bezig met het oprichten van een eigen bedrijf. Voor het maken van een logo, beeldmerk etc. heb ik een vriendin gevraagd dit voor mij uit te voeren die hier veel ervaring mee heeft. Ze heeft alleen zelf geen kvk en btw nummer. Graag zou ik wel deze 'aanloopkosten' zakelijk willen afschrijven. Heeft iemand tips hoe ik haar het beste kan uitbetalen? Middels een cadeaubon misschien? Alvast bedankt Link to post Share on other sites
1 Roel J 1,156 Posted October 29, 2020 Share Posted October 29, 2020 een cadeaubon is precies hetzelfde als geld. dus dat lost niks op of voorkomt niks. Ook niet als je straks wel ondernemer bent.. Ik neem aan dat we niet over honderden euro's spreken.. dus maak het afgesproken bedrag gewoon over op haar rekening met een duidelijke omschrijiving. De mails met de aanlevering van het logo zijn verder bewijs dat je die zakelijke kosten hebt gemaakt. Op dit moment ben je geen ondernemer maar maak je wel kosten. Voor zo'n eenmalige dienst hoef je geen ingewikkelde dingen te doen. De ene persoon mag gewoon iets voor de andere persoon doen en een kleine vergoeding voor krijgen. Als je straks ondernemer bent blijft die ruimte ook, soms is het dan verstandig om een IB47 opgave te doen. Het is niet zo dat je alleen maar zaken mag doen met ingeschreven ondernemers, maar je moet wel voorzichtig zijn met betalingen aan personen omdat als het regelmatig gebeurd of er vaste afspraken zijn er dan mogelijk een arbeidsrelatie ontstaat. Maar kleine incidentele diensten kun je gewoon voor betalen zonder dat iemand ondernemer is of werknemer. Link to post Share on other sites
0 Sanne Stoker 0 Posted October 30, 2020 Share Posted October 30, 2020 Hi Roel, Bedankt voor je snelle reply. Dus als ik het goed begrijp kan ik haar gewoon betalen op haar rekening en vervolgens dit bedrag wel aangeven als 'aanloopkosten' - en dus telt als aftrekkosten -, met als bewijs het geleverde materiaal in de mail? Groetjes, Sanne Stoker Link to post Share on other sites
0 Ondernemeneer 15 Posted October 30, 2020 Share Posted October 30, 2020 Zeker. Je hoeft hier zelf niet eens een factuur voor aan te maken. Gewoon opnemen als gemaakte kosten in de administratie met de heldere omschrijving. Leef je leven door te leven. Geef om geven door te geven. IT Beheer, Detachering en Cybersecurity | Treinkaartjes | Huis kopen in Zwitserland Link to post Share on other sites
0 Hans van den Bergh 639 Posted October 30, 2020 Share Posted October 30, 2020 Een kwitantie is aan te raden Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl) (Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel) Link to post Share on other sites
0 Sanne Stoker 0 Posted October 30, 2020 Share Posted October 30, 2020 Bedankt iedereen voor de reacties en uitleg! Link to post Share on other sites
Ik ben bezig met het oprichten van een eigen bedrijf.
Voor het maken van een logo, beeldmerk etc. heb ik een vriendin gevraagd dit voor mij uit te voeren die hier veel ervaring mee heeft.
Ze heeft alleen zelf geen kvk en btw nummer. Graag zou ik wel deze 'aanloopkosten' zakelijk willen afschrijven.
Heeft iemand tips hoe ik haar het beste kan uitbetalen? Middels een cadeaubon misschien?
Alvast bedankt
Link to post
Share on other sites