• 0

mijn terugbetaling bbz-lening vervalt over 3 maanden, na 5 jaar.

Hallo, vraagje ,Wij hebben een bedrijfje gehad via de bbz ( 13.500 euro) die na ongeveer 3 jaar toch niet rendabel bleek. 

Na overleg met de gemeente mochten wij er mee stoppen , voordat er een faillissement zou kunnen volgen.

Dit was op 31 maart 2016.

Nu weer terug in de bijstand.  maar deze lening moest ik in 5 jaar aflossen als ik weer een baan zou krijgen,

dan doen ze fifty-fifty over je meer verdienste ,boven de bijstandsnorm.

 

Dat is dan de aflossing op de 13.5K. Helaas heb ik geen baan kunnen krijgen in deze 5 jaar.(door omstandigheden hoor)

Volgens mij wordt deze lening dan " in niet omgezet" kwijt gescholden dus.

Maar wat als ik nu een baan vind, in deze laatste 5 maanden voordat de periode van 5 jaar voorbij is, ben ik er 31 maart 2021 alsnog van af?

Of vervalt die 5 jaar dan, en ben ik nog jaren aan t terug betalen?

 

 

 

mijn bbz lening loopt 31 januari af. Dan is mijn lening van 13.500  

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur geleden, steef0297 zei:

Wij hebben een bedrijfje gehad via de bbz ( 13.500 euro) die na ongeveer 3 jaar toch niet rendabel bleek.

Wie zijn wij?

Wie heeft de BBZ lening gekregen?

 

1 uur geleden, steef0297 zei:

Volgens mij wordt deze lening dan " in niet omgezet" kwijt gescholden dus.

Dat kan, maar niet per definitie. Elke Gemeente bepaald zelf of een lening “om niet” wordt verstrekt.

Aangezien de voorwaarden voor de BBZ-ondersteuning ons niet bekend zijn, moet u de  antwoorden op uw vragen van de desbetreffende Gemeente krijgen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 30-10-2020 om 07:05, Daniel_Nijmegen zei:

ik heb in dezelfde situatie gezeten en bij mij werd restant na 5 jaar omniet gegeven. maar moest ze daar wel zelf op wijzen en om vragen.

Als je in laatste 3 maanden een baan vind dan los je in die laatste 3 maanden nog naar draagkracht af dus en daarna kan alsnog die omniet gegeven worden. is niet zo dat dan die 5 jaar alsnog gaan lopen.

Dit is het correcte antwoord, erom vragen zou niet nodig moeten zijn maar kan natuurlijk nooit kwaad om het proces te versnellen.

 

Op 29-10-2020 om 19:09, Cosara zei:

Dat kan, maar niet per definitie. Elke Gemeente bepaald zelf of een lening “om niet” wordt verstrekt.

Aangezien de voorwaarden voor de BBZ-ondersteuning ons niet bekend zijn, moet u de  antwoorden op uw vragen van de desbetreffende Gemeente krijgen.

Als de lening eenmaal is omgezet naar een renteloze lening dan dient het restant van de lening na 5 jaar (deels) omgezet te worden in een bedrag om niet als er geen (of onvoldoende) afloscapaciteit is geweest. Dat is een wettelijke verplichting voortvloeiend uit de renteloos stelling (artikel 43 Bbz). Het is dus niet zo dat de gemeente bepaalt. Het is overigens niet zo dat je na 5 jaar automatisch een kwijtschelding krijgt, ze zullen daar als het goed is eerst nog een onderzoekje aan wijden waarin ze controleren dat je inderdaad geen afloscapaciteit hebt gehad.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.