Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
sotoocom

Stel je voor: een nul teveel op de offerte

Recommended Posts

Stel je voor, een puur hypothetische samenloop van omstandigheden:

 

Een offerte is de deur uit gegaan met een MEGA typefout. Het uiteindelijke bedrag is op 19.000 uitgekomen in plaats van 1900.

De reactie van de klant is echter nóg verbazingwekkender, of het niet voor 17.500 kan.... :o

 

Wat zou je doen. Eerlijk zijn of je slag slaan?

 

[titel toegspitst - admin]


____________ (online).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als mij zoiets zou gebeuren, zou ik dit in ieder geval aan de klant vertellen. Ik zou er niet mee kunnen leven dat ik iemand "belazer", maar misschien ben ik wel te eerlijk.

 

Die klant zal waarschijnlijk meteen akkoord gaan met jouw prijs van 1900. En zal dit zeker waarderen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is waar. Op lange termijn zal je het geld dat je nu door je eerlijkheid weggeeft wel weer terug verdienen denk/hoop ik.

 

Maar doe je het dan uit eerlijkheid of uit tactische overwegingen.


____________ (online).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou eerlijk zijn ::) ooit komt het boven water en dan zit je waarschijnlijk zonder klanten.Of er is een bijhoorlijke fout door de offertemaker gemaakt? Reken het nog eens door en kies dan eventueeel voor een gemiddelde. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het eens met m'n voorgangers, maar zou me toch eens ernstig gaan afvragen of ik met mijn normale prijzen niet veel te weinig vraag voor de waarde die ik (blijkbaar) voor mijn klanten lever :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm,

 

Moeilijk dilemma. Eerlijk gezegd zou ik eerlijk zijn, maar ik zou ook eens kijken naar je prijs beleid.

 

Succes,

Nils


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Share this post


Link to post
Share on other sites

een kwestie van zelfvertrouwen.

 

er zijn opdrachten die sterk kunnen varieren; b.v. het maken van een homepage; dit kan voor 1.900 maar ook voor 19.000.

 

zorg er trouwens wel voor dat je werk 19.000 waard is, anders krijg je problemen wegens wanprestatie of oplichting.

 

zie dit dus niet als mogelijkheid om voor het zelfde werk 10x zoveel te krijgen, maar om de opdracht 10x beter, groter, mooier, slimmer enz. te doen dan je van plan was; dan is de klant zelfs ook nog tevreden!

 

wat je vraag betreft, is er een simpel antwoord aan je klant:

 

natuurlijk kan het ook voor 17.500 - maar dan wel in 2 weken betalen ivp 4 weken.

 

sukses!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eerlijkheid loont en inderdaad, als je het verhaal opbiecht aan je klant zal je inderdaad een behoorlijke hoeveelheid respect verwerven.

 

Maarrrrr... anderszijds vraagt de klant of het voor EUR 17500,- kan. Daaruit blijkt niet alleen dat de klant liever iets minder betaalt (afdingen is gezond), maar ook dat de klant jouw werk blijkbaar zoveel geld waard vindt en dat JIJ ZELF een lagere waarde aan je werk meegeeft. Je moet je oprecht afvragen wie het bij het rechte eind heeft; heb je jezelf inderdaad ondergewaardeerd of heeft de klant je hoger zitten dan je eigenlijk zit?

 

Vraag je ook af: stel dat je EUR 1900,- had geofferteerd en de klant had gezegd "kan het ook voor EUR 17500,-?". Wat had je dan gezegd?

 

Mocht je tot de conclusie komen dat je zoveel niet waard bent, biecht het dan op en verwerf alsnog het respect. Mocht je tot de conclusie komen dat je jezelf al die tijd hebt ondergewaardeerd, doe het dan voor EUR 17500,- en geef de klant een flinke korting op de eindfactuur.


http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Share this post


Link to post
Share on other sites

€ 9000 kan ook nog.

Ik heb één keer een klant af zien haken omdat een internetoplossing voor zijn gevoel te goedkoop was.

Het ging om een beeldenzoekmachine gekoppeld aan een database.

Deze software kosten rond de 60.000 bij concurenten, onze oplossing 15.000, de klant schrok en het is nooit tot een dealgekomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het prijsverschil tussen 19000 en 1900 wel erg groot. Zoiets kan ik me voorstellen bij 600 en 6000, of, zoals aangehaald bij 9000 of 19000, maar als je jezelf altijd voor 1900 hebt verkocht en je waarde wordt op 17500 geschat, dan mag je jezelf wel eens achter je oren krabben. Ik ben erg gevoelig voor wat Merkava stelt: ik haak af bij te lagen rpijzen, zowel qua product als dienstverlening.

 

Je kunt niet verwachten dat een printer die tweemaal zo goedkoop is als de meeste in het segment ook dezelfde prestaties levert.

 

Hoe lager de prijs van een product of dienst ten opzichte van vergelijkbare producten/diensten, hoe langer ik doorzoek om te achterhalen hoe dat kan. Is er geen redelijke verklaring voor dan haak ik vaak af: dan zal de kwaliteit niet vergelijkbaar zijn. Verklaringen kunnen liggen in productiekwantiteit/schaalvoordeel, beter procesmanagement, betere inkoop van grondstoffen iod.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Offerte is door je klant aangevraagd neem ik aan ?

Je hebt er 1 gestuurd..

 

Je mág het doen voor 17,500 dus zou ik het doen..

 

Om te voorkomen dat je klant er later achter komt dat hij/zij eigenlijk wel wat veel voor "dat klusje " betaald heeft.. zou ik op de eind factuur een deel "korting" of in mindering brengen.. ( ook weer niet té veel )

met als mededeling op de factuur ...

"Bij na calculatie bleek.... "

 

Je zou hier veel goodwill bij de klant kunnen verwerven..

 

oja.. wél ff laten weten dat "bij Na calculatie" nooit het offerte bedrag overschreden zal worden bij eindfactuur.. ;D


http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Wat doe je bij het omgekeerde geval? Ik heb weleens uit de losse pols een offerte gemaakt waar een nul aan ontbrak. Omdat de opdrachtgever erbij zat toen ik het hem voorrekende, kon ik er later op terug komen. Niet echt professioneel, maar wel grappig. Ik had het uurtarief voor fast concepting op een langdurig project losgelaten, dus er zat gelukkig een boel onderhandelingsruimte in. Maar ik ben wel voor transparante samenwerking. Eerlijk duurt het langst!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, het is maar een beetje waar die offerte voor was natuurlijk... maar ik acht de kans vrij groot dat je oorspronkelijke bedrag van 1900 verworpen zou zijn als 'idioot goedkoop' - de meeste dingen die een beetje specifiek beschreven zijn lopen geen factor 10 in prijs uiteen.

 

Ik zou eens nagaan of je zodanig veel kunt leveren voor die 17k dat je er zelf een goed gevoel bij houdt... dat kan, zoals gezegd, betekenen dat je meer gaat leveren als je eerst in gedachten had.

 

Als dat het geval is, zou ik het gewoon doen. Mocht je het gevoel hebben de boel dan te tillen zou ik mn vingers er niet aan branden, en de fout toegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, wat een dilemma. Mijn allereerste gevoel zegt toch dat je de klant niet 17.500 Euro moet laten betalen...maar dan komt dat duiveltje op de schouder zitten... >:(

 

Ik denk dat ik het zou oplossen door de klant te bellen en te zeggen dat er een hele grote fout gemaakt is waarvoor 1.000 excuses...., door een miscalculatie is de prijs op 19.000 gezet in plaats van op de 14.000 die daar had moeten staan.

 

Klant blij dat ie 3.500 Euro goedkoper uit is, jij blij dat je een sloot meer geld binnenharkt....iedereen blij! ;D

 

Daarna zou ik toch heel snel gaan bekijken of ik mijn product niet veel te goedkoop weggeef!!

 

Groet,

 

 

Martin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het verschilt ook heel erg per bedrijf: Als je bijvoorbeeld een maand geleden een product verkocht hebt in hetzelfde dorp met wat MKB'ers voor 2000 euro en je verkoopt nu een vergelijkbaar product voor 20000 euro dan wordt daar over gesproken. Als je individuele contracten met geheimhouding e.d. hebt heb je hier een stuk minder last van. Vaak hebben die bedrijven sowieso niet veel communicatie over dit soort informatie.


Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grappig dilemma. Zal mij (helaas) niet overkomen omdat alle prijzen helder en duidelijk op de site staan.

 

Mijn inziens gaat het hier om de waarde die je voor de klant vertegenwoordigd. Hij vindt het 17500 waard, dus why not? Het gevaar is wel dat de klant er na een bepaalde periode achter komt dat ie schandalig is "afgezet". Ik denk dus dat je klant geen inzicht heeft in de kostprijsstructuur van je product.

 

Mijn advies: zeg dat er een "1" teveel in de offerte was geslopen en dat je het voor 9.000 wil doen. Dat prijsverschil is later nog wel te "rechtvaardigen".


Kees de Kruiff

In Memoriam

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat dit topic je meer aan het denken heeft gezet dan sec aan de vraag wat je nu met deze opdracht gaat doen?

 

Hoe kan er zo'n groot verschil zitten tussen jouw en zijn waardering van de werkzaamheden?

Velen hier geven aan het eerlijk te zeggen. Probleem dan is echter dat duidelijk wordt dat jullie compleet niet op 1 lijn zitten. Aan de andere kant, als je gaat voor die hogere prijs en je levert op dan kan het zijn dat jouw werkzaamheden niet overeenkomen met de verwachting. Ik zou daarom nog eens goed achter mijn oren krabben hoe het nou zou kunnen komen waardoor jullie allebei zo anders tegen het project aankijken.

 

En misschien moet je dat ook vragen aan de klant. Maximaal kun je er 1900 euro op verliezen (gevoelsmatig), maar dat zou dan wel een heel goede leerschool zijn voor de vele volgende keren.


Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt onwaarschijnlijk maar het is mogelijk dat je klant op een of andere manier ontdekt dat een ander veel minder betaald heeft. De schade die je daaraan overhoudt aan je reputatie gaat je op de lange termijn gegarandeerd veel kosten.

Wel kan je je afvragen of je inderdaad niet te goedkoop bent?

Maar het verschil tussen 1900 en 19000 vind ik persoonlijk te groot om mee te sjoemelen. Opbiechten dus. Maar je weet wel dat je ook makkelijk rond de 5000 kan gaan zitten.

 

Wat zou ik doen... denk denk. Ik kan het niet, ik kan niet eens zwartrijden in de tram, dan trek ik met mijn rode kop zo de hele politiemacht van Amsterdam als een magneet achter die tram aan. Ik heb altijd last van mijn geweten en ik zou dus waarschijnlijk bellen en dan nog van schrik vergeten om er inderdaad iets van 3000 van te maken...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niks zeggen en incasseren, zij hebben het ervoor over en zolang het product goed is niks om je over te schamen, kwestie van vraag en aanbod en de marktwerking. Door een foutje kwam je erachter dat ze er veel voor over hebben, niks mis mee, geld verdienen hoort bij het ondernemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik geloof wat dat betreft in Karma, dus 'what goed around comes around'....

Dus dan toch maar eerlijk!


www.hulpplus.nl -groot assortiment hulpmiddelen en comfortproducten!

www.krukkenexpert.nl - kleurrijkste assortiment loopkrukken.

www.flaneerstokken.nl - grootste EN mooiste wandelstokken!

www.slaapvitaal.nl - vitaal wakker worden!

www.1miljoenboeken.nl voor alle schrijvers en boekenliefhebbe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 8 leden online en 268 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept