Stel je voor: een nul teveel op de offerte

Aanbevolen berichten

Stel je voor, een puur hypothetische samenloop van omstandigheden:

 

Een offerte is de deur uit gegaan met een MEGA typefout. Het uiteindelijke bedrag is op 19.000 uitgekomen in plaats van 1900.

De reactie van de klant is echter nóg verbazingwekkender, of het niet voor 17.500 kan.... :o

 

Wat zou je doen. Eerlijk zijn of je slag slaan?

 

[titel toegspitst - admin]

____________ (online).

Link naar reactie

Als mij zoiets zou gebeuren, zou ik dit in ieder geval aan de klant vertellen. Ik zou er niet mee kunnen leven dat ik iemand "belazer", maar misschien ben ik wel te eerlijk.

 

Die klant zal waarschijnlijk meteen akkoord gaan met jouw prijs van 1900. En zal dit zeker waarderen.

 

Link naar reactie

een kwestie van zelfvertrouwen.

 

er zijn opdrachten die sterk kunnen varieren; b.v. het maken van een homepage; dit kan voor 1.900 maar ook voor 19.000.

 

zorg er trouwens wel voor dat je werk 19.000 waard is, anders krijg je problemen wegens wanprestatie of oplichting.

 

zie dit dus niet als mogelijkheid om voor het zelfde werk 10x zoveel te krijgen, maar om de opdracht 10x beter, groter, mooier, slimmer enz. te doen dan je van plan was; dan is de klant zelfs ook nog tevreden!

 

wat je vraag betreft, is er een simpel antwoord aan je klant:

 

natuurlijk kan het ook voor 17.500 - maar dan wel in 2 weken betalen ivp 4 weken.

 

sukses!

Link naar reactie

Eerlijkheid loont en inderdaad, als je het verhaal opbiecht aan je klant zal je inderdaad een behoorlijke hoeveelheid respect verwerven.

 

Maarrrrr... anderszijds vraagt de klant of het voor EUR 17500,- kan. Daaruit blijkt niet alleen dat de klant liever iets minder betaalt (afdingen is gezond), maar ook dat de klant jouw werk blijkbaar zoveel geld waard vindt en dat JIJ ZELF een lagere waarde aan je werk meegeeft. Je moet je oprecht afvragen wie het bij het rechte eind heeft; heb je jezelf inderdaad ondergewaardeerd of heeft de klant je hoger zitten dan je eigenlijk zit?

 

Vraag je ook af: stel dat je EUR 1900,- had geofferteerd en de klant had gezegd "kan het ook voor EUR 17500,-?". Wat had je dan gezegd?

 

Mocht je tot de conclusie komen dat je zoveel niet waard bent, biecht het dan op en verwerf alsnog het respect. Mocht je tot de conclusie komen dat je jezelf al die tijd hebt ondergewaardeerd, doe het dan voor EUR 17500,- en geef de klant een flinke korting op de eindfactuur.

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie

€ 9000 kan ook nog.

Ik heb één keer een klant af zien haken omdat een internetoplossing voor zijn gevoel te goedkoop was.

Het ging om een beeldenzoekmachine gekoppeld aan een database.

Deze software kosten rond de 60.000 bij concurenten, onze oplossing 15.000, de klant schrok en het is nooit tot een dealgekomen.

Link naar reactie

Ik vind het prijsverschil tussen 19000 en 1900 wel erg groot. Zoiets kan ik me voorstellen bij 600 en 6000, of, zoals aangehaald bij 9000 of 19000, maar als je jezelf altijd voor 1900 hebt verkocht en je waarde wordt op 17500 geschat, dan mag je jezelf wel eens achter je oren krabben. Ik ben erg gevoelig voor wat Merkava stelt: ik haak af bij te lagen rpijzen, zowel qua product als dienstverlening.

 

Je kunt niet verwachten dat een printer die tweemaal zo goedkoop is als de meeste in het segment ook dezelfde prestaties levert.

 

Hoe lager de prijs van een product of dienst ten opzichte van vergelijkbare producten/diensten, hoe langer ik doorzoek om te achterhalen hoe dat kan. Is er geen redelijke verklaring voor dan haak ik vaak af: dan zal de kwaliteit niet vergelijkbaar zijn. Verklaringen kunnen liggen in productiekwantiteit/schaalvoordeel, beter procesmanagement, betere inkoop van grondstoffen iod.

Link naar reactie

Offerte is door je klant aangevraagd neem ik aan ?

Je hebt er 1 gestuurd..

 

Je mág het doen voor 17,500 dus zou ik het doen..

 

Om te voorkomen dat je klant er later achter komt dat hij/zij eigenlijk wel wat veel voor "dat klusje " betaald heeft.. zou ik op de eind factuur een deel "korting" of in mindering brengen.. ( ook weer niet té veel )

met als mededeling op de factuur ...

"Bij na calculatie bleek.... "

 

Je zou hier veel goodwill bij de klant kunnen verwerven..

 

oja.. wél ff laten weten dat "bij Na calculatie" nooit het offerte bedrag overschreden zal worden bij eindfactuur.. ;D

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie

 

Wat doe je bij het omgekeerde geval? Ik heb weleens uit de losse pols een offerte gemaakt waar een nul aan ontbrak. Omdat de opdrachtgever erbij zat toen ik het hem voorrekende, kon ik er later op terug komen. Niet echt professioneel, maar wel grappig. Ik had het uurtarief voor fast concepting op een langdurig project losgelaten, dus er zat gelukkig een boel onderhandelingsruimte in. Maar ik ben wel voor transparante samenwerking. Eerlijk duurt het langst!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Tja, het is maar een beetje waar die offerte voor was natuurlijk... maar ik acht de kans vrij groot dat je oorspronkelijke bedrag van 1900 verworpen zou zijn als 'idioot goedkoop' - de meeste dingen die een beetje specifiek beschreven zijn lopen geen factor 10 in prijs uiteen.

 

Ik zou eens nagaan of je zodanig veel kunt leveren voor die 17k dat je er zelf een goed gevoel bij houdt... dat kan, zoals gezegd, betekenen dat je meer gaat leveren als je eerst in gedachten had.

 

Als dat het geval is, zou ik het gewoon doen. Mocht je het gevoel hebben de boel dan te tillen zou ik mn vingers er niet aan branden, en de fout toegeven.

Link naar reactie

Hmm, wat een dilemma. Mijn allereerste gevoel zegt toch dat je de klant niet 17.500 Euro moet laten betalen...maar dan komt dat duiveltje op de schouder zitten... >:(

 

Ik denk dat ik het zou oplossen door de klant te bellen en te zeggen dat er een hele grote fout gemaakt is waarvoor 1.000 excuses...., door een miscalculatie is de prijs op 19.000 gezet in plaats van op de 14.000 die daar had moeten staan.

 

Klant blij dat ie 3.500 Euro goedkoper uit is, jij blij dat je een sloot meer geld binnenharkt....iedereen blij! ;D

 

Daarna zou ik toch heel snel gaan bekijken of ik mijn product niet veel te goedkoop weggeef!!

 

Groet,

 

 

Martin

Link naar reactie

Het verschilt ook heel erg per bedrijf: Als je bijvoorbeeld een maand geleden een product verkocht hebt in hetzelfde dorp met wat MKB'ers voor 2000 euro en je verkoopt nu een vergelijkbaar product voor 20000 euro dan wordt daar over gesproken. Als je individuele contracten met geheimhouding e.d. hebt heb je hier een stuk minder last van. Vaak hebben die bedrijven sowieso niet veel communicatie over dit soort informatie.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Grappig dilemma. Zal mij (helaas) niet overkomen omdat alle prijzen helder en duidelijk op de site staan.

 

Mijn inziens gaat het hier om de waarde die je voor de klant vertegenwoordigd. Hij vindt het 17500 waard, dus why not? Het gevaar is wel dat de klant er na een bepaalde periode achter komt dat ie schandalig is "afgezet". Ik denk dus dat je klant geen inzicht heeft in de kostprijsstructuur van je product.

 

Mijn advies: zeg dat er een "1" teveel in de offerte was geslopen en dat je het voor 9.000 wil doen. Dat prijsverschil is later nog wel te "rechtvaardigen".

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie

Ik denk dat dit topic je meer aan het denken heeft gezet dan sec aan de vraag wat je nu met deze opdracht gaat doen?

 

Hoe kan er zo'n groot verschil zitten tussen jouw en zijn waardering van de werkzaamheden?

Velen hier geven aan het eerlijk te zeggen. Probleem dan is echter dat duidelijk wordt dat jullie compleet niet op 1 lijn zitten. Aan de andere kant, als je gaat voor die hogere prijs en je levert op dan kan het zijn dat jouw werkzaamheden niet overeenkomen met de verwachting. Ik zou daarom nog eens goed achter mijn oren krabben hoe het nou zou kunnen komen waardoor jullie allebei zo anders tegen het project aankijken.

 

En misschien moet je dat ook vragen aan de klant. Maximaal kun je er 1900 euro op verliezen (gevoelsmatig), maar dat zou dan wel een heel goede leerschool zijn voor de vele volgende keren.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Het lijkt onwaarschijnlijk maar het is mogelijk dat je klant op een of andere manier ontdekt dat een ander veel minder betaald heeft. De schade die je daaraan overhoudt aan je reputatie gaat je op de lange termijn gegarandeerd veel kosten.

Wel kan je je afvragen of je inderdaad niet te goedkoop bent?

Maar het verschil tussen 1900 en 19000 vind ik persoonlijk te groot om mee te sjoemelen. Opbiechten dus. Maar je weet wel dat je ook makkelijk rond de 5000 kan gaan zitten.

 

Wat zou ik doen... denk denk. Ik kan het niet, ik kan niet eens zwartrijden in de tram, dan trek ik met mijn rode kop zo de hele politiemacht van Amsterdam als een magneet achter die tram aan. Ik heb altijd last van mijn geweten en ik zou dus waarschijnlijk bellen en dan nog van schrik vergeten om er inderdaad iets van 3000 van te maken...

 

 

Link naar reactie

ik geloof wat dat betreft in Karma, dus 'what goed around comes around'....

Dus dan toch maar eerlijk!

www.hulpplus.nl -groot assortiment hulpmiddelen en comfortproducten!

www.krukkenexpert.nl - kleurrijkste assortiment loopkrukken.

www.flaneerstokken.nl - grootste EN mooiste wandelstokken!

www.slaapvitaal.nl - vitaal wakker worden!

www.1miljoenboeken.nl voor alle schrijvers en boekenliefhebbe

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.