Jump to content
Daniel_Nijmegen
Verberg

oprichten stichting - waar op letten?

Ik ben aan het kijken naar het oprichten van een stichting naast mijn eenmanszaak.

Bedoeling is dat de stichting commerciële activiteiten gaat doen (online verkopen) waarna de inkoop en verwerking weer uitbesteed wordt aan mijn huidige eenmanszaak.

Ik had nog twijfels of ik als bestuurder zou optreden, of dat aan mijn partner zou overlaten of beide.

 

Ook vroeg ik me af waarop ik moet opletten qua statuten en dergelijke.

 

en betreft de oprichtingskosten: ik zie aanbieders variërend van 250 euro tot meer als 600 euro voor oprichten stichting. kan niet echt verschil tussen die aanbieders ontdekken betreft wat ze daarvoor nu doen.

 

Wie kan me nog vertellen waar ik dus op moet letten en hoe ik zo en stichting het snelst actief krijg.

 

ander puntje waar ik tegenaan loop is een huurovereenkomst voor kantoor voor de stichting. De verhuurder geeft aan dat hij pas met een inschrijving kvk het huurcontract kan opstellen en afsluiten.

De kvk geeft aan dat voor het inschrijven van stichting op een adres anders als je woonadres (die wil ik helemaal niet vermeld hebben op kvk inschrijving) je bij inschrijving een huurcontract moet overleggen. beetje kip ei verhaal dus. iemand daar ervaring mee?

 

Daniel

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0

Wat is precies de hoofdreden om een stichting te overwegen?


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0

ik wil de 2 bedrijven echt volledig juridisch gescheiden hebben. en aangezien geen 2 eenmanszaken kan hebben en een BV niet interessant is nu kwamen we op een stichting.

ik heb met boekhouder besproken wat ik wil en wat mijn doel is en daar kwam de stichting als meest geschikte keus uit naar voren.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Een stichting moet een doelstelling hebben.

Je kan niet een stichting voeren als een bedrijf.

Commerciële activiteiten kunnen maar de opbrengst kan je niet zomaar, verkapt, onderbrengen in je eigen zaak.

 

In de notariële akte van oprichting (verplicht bij een stichting) zullen de doelstellingen heel specifiek moeten worden omschreven.

Een notaris kan je informeren over de mogelijkheden.

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0

Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0

bedankt, weet dat de stichting een doel moet hebben. maar dat is vrij ruim begrip. gaat om de juiste formulering van dat doel. daar wordt nog aan gewerkt.

ken verder de voorwaarden van stichting en betreft de opbrengsten niet zomaar doorsluizen naar andere bedrijf.

Stichting zal bepaalde zaken doen voor het huidige bedrijf en voor andere zaken het huidige bedrijf juist weer inhuren. zou allemaal moeten kunnen binnen stichting.

Verder is het hele doel en dergelijke wat lastig hier te omschrijven.

 

Maar in elkgeval in de omschrijving van doelstellingen dus belangrijk. moet ik dan gewoon dus een doelstellingomschrijving hebben welke ik aan de Notaris doorgeef en die dat dus in de oprichtingsakte verwerkt of moet ik dus meer specifieke zaken aanleveren of regelt de notaris dat?

Link to post
Share on other sites
  • 1
2 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

ik heb met boekhouder besproken wat ik wil en wat mijn doel is en daar kwam de stichting als meest geschikte keus uit naar voren.

 

Ik snap de reden van de keuze voor een stichting niet goed.  Waarom geen CV met minimale inbreng van - bijvoorbeeld - je partner als commandiet? Lijkt me veel makkelijker, ook geen notaris, bestuur en doel etc nodig. 


Specialist  AOV en aansprakelijkheid voor zelfstandig ondernemers.  Second opinion of offerte ?   →  contact

Mijn laatste blog: premieverhogingen AOV in 2021, wat is wijsheid?

 

( Let op: mijn reacties als lid en moderator plaats ik uitsluitend op persoonlijke titel )

Link to post
Share on other sites
  • 0
6 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

ik wil de 2 bedrijven echt volledig juridisch gescheiden hebben.

 

m.a.w. je wil gewoon niet aansprakelijk zijn voor het 2de bedrijf. Ik kan je dit boek aanraden omdat ik een tijdje geleden betrokken was bij het oprichten van een stichting.

 

Zelfs geheel andere bedrijfsactiviteiten kan je gewoon onder je eenmanszaak uitoefenen, dat doe ik al jaren met meerdere handelsnamen en diensten. Bevalt prima en met de juiste (boekhoud) software fluitje van een cent.  Omdat  ik mijn fysieke werkzaamheden moet afschalen ga ik binnenkort nog een activiteit toevoegen aan mijn "eenmanszaak" die ik samen met mijn vrouw als v.o.f. heb. Als je al zo lang ondernemer ben kan je risico's prima inschatten. En bij twijfel: niet inhalen. :face-with-tongue:

Link to post
Share on other sites
  • 0
7 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Ik snap de reden van de keuze voor een stichting niet goed.

 

Waarschijnlijk gaat Daniel er vanuit dat hij met een stichting "beperkt aansprakelijk"  is voor de online verkoop binnen de stichting. Ik kan niet zo snel een andere reden bedenken maar wellicht kan hij zijn voorkeur hier toelichten.

 

De verkoopwinst in de stichting houden en de kosten in de eenmanszaak lijkt mij geen goed koopmanschap. (en de BD waarschijnlijk ook niet)

Link to post
Share on other sites
  • 0
19 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Ik snap de reden van de keuze voor een stichting niet goed.  Waarom geen CV met minimale inbreng van - bijvoorbeeld - je partner als commandiet? Lijkt me veel makkelijker, ook geen notaris, bestuur en doel etc nodig. 

om eerlijk te zijn weet ik niet exact de redenen meer waarom we niet op CV uitkwamen (is alweer wat maanden terug dat we uitgezocht hadden welke ondernemingsvorm het best passend was maar geheel is door o.a. Corona tijd blijven liggen). Wil mijn partner in elk geval niet in een aansprakelijkheidssituatie brengen.

 

15 uur geleden, henkh zei:

m.a.w. je wil gewoon niet aansprakelijk zijn voor het 2de bedrijf. 

nee dat is niet de motivatie.  aansprakelijkheid en risico vind ik voor mezelf geen probleem. ben ook aan het kijken naar opzetten van bedrijf in Duitsland en mogelijk andere Europese landen en daar kies ik waarschijnlijk ook voor ondernemingsvorm waarbij ik gewoon aansprakelijk ben.

Het heeft te maken met het doel waarom ik een 2de bedrijf start dat de activiteiten niet in de huidige eenmanszaak ondergebracht kunnen worden.

die volledige reden hier openbaar uitleggen is echter niet handig (en nee niks illegaals) er moet gewoon geen directe link tussen die 2 bedrijven zijn.

Klinkt vast heel vaag zo maar goed beter kan ik het hier niet omschrijven.

Link to post
Share on other sites
  • 0
21 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

waarom ik een 2de bedrijf start dat de activiteiten niet in de huidige eenmanszaak ondergebracht kunnen worden.

 

onderbrengen in de huidige eenmanszaak kan altijd, willen is een tweede

 

22 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

(en nee niks illegaals) er moet gewoon geen directe link tussen die 2 bedrijven zijn.

 

als het niks illegaals is zie ik geen beletsel. Zelf heb ik ook meerdere activiteiten binnen mijn bedrijf. En klanten hiervan hoor ik nauwelijks over die andere activiteiten. Ik denk dat je gewoon teveel beren op de weg ziet. Dan toch maar een bv constructie bedenken en gewoon knallen met al die handel.

Link to post
Share on other sites
  • 0
20 minuten geleden, henkh zei:

onderbrengen in de huidige eenmanszaak kan altijd, willen is een tweede

nee kan niet. als ondergebracht wordt in eenmanszaak verliest hele bedrijf zijn nut. maar nogmaals zonder de details te kennen is dat voor buitenstaander inderdaad lastig te begrijpen.

 

21 minuten geleden, henkh zei:

Ik denk dat je gewoon teveel beren op de weg ziet.

het heeft simpelweg met het doel te maken dat het echt 2 aparte bedrijven moeten zijn met aparte kvk nummers, aparte btw nummers en gescheiden vestigingslocaties enz. enz.

sterker nog voor bepaalde zaken moet ik zelfs niet dezelfde pc/internet verbinding gebruiken om het gescheiden te houden.

Link to post
Share on other sites
  • 1
13 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

is dat voor buitenstaander inderdaad lastig te begrijpen.

Dat roept de vraag op waarom je er op HL dan toch een topic aan wijdt?

 

23 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Wie kan me nog vertellen waar ik dus op moet letten

Nut en noodzaak van een andere rechtsvorm en de verschillen tussen de diverse vormen

 

15 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

zonder de details te kennen

wordt het voor buitenstaanders lastig te adviseren, die kunnen dan alleen maar in algemene termen reageren, die overigens ook weer heel gemakkelijk te Google-en zijn.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer VOF De Witte Boerderij, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise) in Marketingmanagement, Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht (Arbeidsrechter.nl)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de forumregels, als lid zijn deze op persoonlijke titel)

Link to post
Share on other sites
  • 0

daarom vroeg ik ook heel bewust niet de vraag of de keus van een stichting de juiste is  maar waarop ik moet letten bij oprichten, bij de statuten en  hoe ik dat snel doe en of er wezenlijk verschil zit tussen goedkope en duurdere aanbieders.

en het kip ei probleem bij oprichten en huren kantoorruimte.

Link to post
Share on other sites
  • 2
Op 30-10-2020 om 11:00, Daniel_Nijmegen zei:

Wie kan me nog vertellen waar ik dus op moet letten en hoe ik zo en stichting het snelst actief krijg.

 

Met het grote mysterie van waarom kan niemand dat.

Als jij met je boekhouder tot de conclusie bent gekomen dat het ook toch een stichting moet zijn dan moet je ook met hem bespreken waar je op moet letten.. Hij kent immers de details die jij niet met ons kan delen..

Ander alternatief is toch die notaris van rond de 600 euro te nemen die neemt vermoedelijk de tijd om je te woord te staan en aan te passen wat nodig is. Die van 250 is een geautomatiseerd proces waarbij een notaris 2x in zijn ogen wrijft en tussen zijn eerste en tweede kop koffie even het gegenereerde document op een handvol kenmerken controleert en daarna de akte passeert.

 

En je probleem van huurcontract? bel eens met de KvK, je bent vast niet de eerste die tegen dit probleem aanloopt.

Ik kan me vaag herinneren (20 jaar geleden) dat je alvast een kvknummer kan krijgen zonder adres maar dat hij pas actief wordt als je het adres ook is bijgeschreven. Als het goed is schrijf je ook bestuurders in en die zijn voor de KvK dan wel al vindbaar en aanspreekbaar.. De verhuurder gaat echt niks doen zonder KvK nummer en dat is logisch als dat de (enig) aansprakelijke rechtspersoon wordt voor het contract.

Link to post
Share on other sites
  • 0
23 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

ander puntje waar ik tegenaan loop is een huurovereenkomst voor kantoor voor de stichting. De verhuurder geeft aan dat hij pas met een inschrijving kvk het huurcontract kan opstellen en afsluiten.

De kvk geeft aan dat voor het inschrijven van stichting op een adres anders als je woonadres (die wil ik helemaal niet vermeld hebben op kvk inschrijving) je bij inschrijving een huurcontract moet overleggen. beetje kip ei verhaal dus. iemand daar ervaring mee?

Gewoon een verklaring opstellen dat na inschrijving een huurcontract opgesteld en getekend wordt voor dat adres voor het nieuwe bedrijf. Krabbeltje van de verhuurder er onder en daarmee naar de KvK. Zo heb ik het ook gedaan. Soort intentieverklaring.

 

Hier staat wel wat over het prive adres maar daaronder staat dat een intentieverklaring wel een bewijsstuk is. Dus het lijkt me sterk dat ze dan niet direct het zakelijke adres noteren.

https://www.kvk.nl/informatiebank/vooraf-inschrijven-bij-kvk/#Huurcontract-tekenen-zonder-KVK-inschrijving

Quote

Voor de inschrijving zijn bewijsstukken nodig, bijvoorbeeld een intentieverklaring van de verhuurder, makelaar of tussenpersoon van het bedrijfspand.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
8 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Wil mijn partner in elk geval niet in een aansprakelijkheidssituatie brengen.

 

Maar je wilt haar wel bestuurder maken van de stichting? Dat is nogal tegenstrijdig.

Als commandiet loopt zijn  - als ze zich niet met het bedrijf bezighoudt - 0 risico, als bestuurder van een stichting wel 


Specialist  AOV en aansprakelijkheid voor zelfstandig ondernemers.  Second opinion of offerte ?   →  contact

Mijn laatste blog: premieverhogingen AOV in 2021, wat is wijsheid?

 

( Let op: mijn reacties als lid en moderator plaats ik uitsluitend op persoonlijke titel )

Link to post
Share on other sites
  • 0

Het klinkt allemaal vreemd en wazig. Is het inderdaad echt legaal?

 

Voor een dergelijke constructie lijkt een goede notaris veel logischer. En dan weet ik niet of een € 600 notaris al voldoende is. Deze mensen zijn ook hoogopgeleide specialisten, met kennis waarvoor betaald moet worden. Als je niet iets standaards wil (wat hier aan de hand is), dan moet je gewoon betalen voor inhoudelijk degelijk advies.

Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 31-10-2020 om 10:43, Roel J zei:

Die van 250 is een geautomatiseerd proces waarbij een notaris 2x in zijn ogen wrijft en tussen zijn eerste en tweede kop koffie even het gegenereerde document op een handvol kenmerken controleert en daarna de akte passeert.

oke duidelijk, dan weet ik wat het verschil is (nog nooit met notaris te maken gehad dus daarom had ik ook geen idee van verschil tussen goedkope en duurdere. maar in mijn geval is het verstandig dan wat meer geld uit te geven daaraan.

 

Op 31-10-2020 om 10:43, Roel J zei:

En je probleem van huurcontract? bel eens met de KvK, je bent vast niet de eerste die tegen dit probleem aanloopt.

heb ik ondertussen egdaan. die leggen de bal bij de verhuurder, die moet maar beetje flexibel zijn en huurcontract zonder kvk verstrekken of anderszins een intentieverklaring afgeven en toestemming geven het adres alvast te gebruiken.

 

Op 31-10-2020 om 10:51, Rik · zei:

Gewoon een verklaring opstellen dat na inschrijving een huurcontract opgesteld en getekend wordt voor dat adres voor het nieuwe bedrijf. Krabbeltje van de verhuurder er onder en daarmee naar de KvK. Zo heb ik het ook gedaan. Soort intentieverklaring.

daar blijkt het dus zo ongeveer op neer te komen.

 

Op 31-10-2020 om 17:14, Ward van der Put zei:

In het KvK-uittreksel ben je als bestuurder van de stichting straks terug te vinden onder "Functionaris 1", dus helemaal onzichtbaar ben je met een stichting ook niet.

dat maakt niet perse uit. belangrijkste is de gescheiden zaken als kvk / btw nummer en adres.

 

Op 31-10-2020 om 17:59, Norbert Bakker zei:

Maar je wilt haar wel bestuurder maken van de stichting? Dat is nogal tegenstrijdig.

Als commandiet loopt zijn  - als ze zich niet met het bedrijf bezighoudt - 0 risico, als bestuurder van een stichting wel 

ik ga het nog eens extra navragen bij boekhouder hoe nu precies zat. ben in tussentijd met zoveel zaken bezig geweest dat ik de motivatie van stappen naar uiteindelijke keuze niet meer weet maar enkel nog helder weet waar we uitgekomen waren.

 

Op 31-10-2020 om 18:50, Frank v C zei:

Is het inderdaad echt legaal?

ja

laten we zeggen dat je soms omslachtig moet doen om aan bepaalde regels te voldoen en om bepaalde zaken voor elkaar te krijgen.

Misschien zijn op den duur wel 3 of 4 van dit soort extra bedrijven nodig om te doen wat ik wil doen.

Op 31-10-2020 om 18:50, Frank v C zei:

Als je niet iets standaards wil (wat hier aan de hand is), dan moet je gewoon betalen voor inhoudelijk degelijk advies.

dat is verder prima om daarvoor te betalen. maar wil wel graag weten waarom ik bij de ene veel meer betaal als bij de ander. maar als dat dus een goede reden heeft heb ik daar geen moeite mee. en verschil tussen goedkoop en duur(der) is me nu duidelijk dus kan een gemotiveerde afweging maken en besluit nemen.

Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 30-10-2020 om 11:00, Daniel_Nijmegen zei:

Ik ben aan het kijken naar het oprichten van een stichting naast mijn eenmanszaak.

Bedoeling is dat de stichting commerciële activiteiten gaat doen (online verkopen) waarna de inkoop en verwerking weer uitbesteed wordt aan mijn huidige eenmanszaak.

A) Ik had nog twijfels of ik als bestuurder zou optreden, of dat aan mijn partner zou overlaten of beide.

 

B) Ook vroeg ik me af waarop ik moet opletten qua statuten en dergelijke.

 

C) en betreft de oprichtingskosten: ik zie aanbieders variërend van 250 euro tot meer als 600 euro voor oprichten stichting. kan niet echt verschil tussen die aanbieders ontdekken betreft wat ze daarvoor nu doen.

 

D) Wie kan me nog vertellen waar ik dus op moet letten en hoe ik zo en stichting het snelst actief krijg.

 

E) ander puntje waar ik tegenaan loop is een huurovereenkomst voor kantoor voor de stichting. De verhuurder geeft aan dat hij pas met een inschrijving kvk het huurcontract kan opstellen en afsluiten.

De kvk geeft aan dat voor het inschrijven van stichting op een adres anders als je woonadres (die wil ik helemaal niet vermeld hebben op kvk inschrijving) je bij inschrijving een huurcontract moet overleggen. beetje kip ei verhaal dus. iemand daar ervaring mee?

 

Daniel

Nog even daargelaten dat je verhaal (veel te) exotisch klinkt, is het niemand echt duidelijk waarom je nou op een stichting uitkomt. Stunten met stichtingen is geen sinecure (het is niet zonder reden dat zoveel stichtingen de kelder van de KvK als adres hebben..). Zelf heb ik uitvoerig ervaring met stichtingen, veelal bij SPV's (investeringsvehikel's voor bijv. hypotheken/leasing/vaak enkele transactie, of ter voorbereiding van een SPAC (meestal een listing of een aankoop). Het voordeel wat daarmee behaald wordt is vaak securitisatie (vermogensafzondering), de vraag is of dat jouw doel is. Zo niet dan is mijn advies: kijk verder dan stichtingen.

 

Als het om fiscale transparantie gaat in een kapitaalvennootschap, zijn er veel makkelijkere en waarschijnlijk betere alternatieven. Je kiest een ondernemingsvorm die kwalificeert als kapitaalvennootschap, die tevens kwalificeert als fiscaal transparant. De belastingdienst (echt soms krijg je enorm veel service van ze!) heeft een groot deel van je huiswerk al gedaan:

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/lijst_gekwalificeerde_buitenlandse_samenwerkingsverbanden_dv0301z3pl.pdf

Je zou ook nog wat verder kunnen gaan en statuten herschrijven van een ondernemingsvorm (als je en voorkeur hebt) zodat die kwalificeert op de manier die jij voor ogen hebt.

 

Heb er iets van structuur in aangebracht:

A) Jijzelf natuurlijk, want dat is hier de werkelijke situatie. De situatie anders voordoen dan werkelijk het geval is kan verstrekkende gevolgen hebben, doe dat niet.

B) Doelbepaling, maar ook wat er moet gebeuren met resterende fondsen nadat doel eventueel volbracht is bijvoorbeeld. Ook wordt er in veel statuten iets gezegd over jaarrekeningen en al dan niet deponeren ervan. Zo kan je nog wel even doorgaan, maar dat zijn de hoofdpunten.

C) Is al beantwoord; meestal krijg je waarvoor je betaalt. Maar een notaris lijkt mij niet echt de juiste persoon voor dergelijke adviesvragen. Dan denk ik eerder aan een consultancy omgeving waar je goed advies krijgt inzake zulk soort vraagstukken.

D) Snel en stichting gaan best wel samen als je er veel ervaring mee hebt. Ik zou persoonlijk weg blijven bij een stichting maar gaan voor 1 van de alternatieven hierboven - bij voorkeur in Europa.

E) Je kan toch huren als entiteit in oprichting? Dat werkt niet anders dan bij een B.V./N.V./V.O.F./etc. dus dat zou niet heel moeilijk moeten zijn. Dan staat er op het contract ''Stichting Daniel 2020 i.o.'' Een beetje creatief meedenken vanuit de verhuurder is dan wel nodig deze, snap ik. Als de verhuurder niet mee wil werken zou ik een andere verhuurder zoeken; zo booming is het meeste vastgoed op het moment niet. Waarschijnlijk kan er dan ineens vanalles - waar een wil is, is een weg. Tegelijkertijd is er natuurlijk een reden waarom jij een stichting naast je EMZ wil en dat kan de verhuurder ook motiveren om zich wat stugger op te stellen (maar dat kunnen wij op basis van deze info niet beoordelen natuurlijk).

 

Succes.

Link to post
Share on other sites
  • 0

Nu ik je handel zie denk ik ook daar zit 'potentie' in (oke sorry taalgrapje..). Waarom niet gewoon lekker standaard B.V. structuur? 

Dit is natuurlijk de knuppel in het hoenderhok gooien, maar er is natuurlijk een reden waarom zoveel mensen deze standaardroute gebruiken.

Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 30-10-2020 om 11:00, Daniel_Nijmegen zei:

Ik ben aan het kijken naar het oprichten van een stichting naast mijn eenmanszaak.

Bedoeling is dat de stichting commerciële activiteiten gaat doen (online verkopen) waarna de inkoop en verwerking weer uitbesteed wordt aan mijn huidige eenmanszaak.

Ik had nog twijfels of ik als bestuurder zou optreden, of dat aan mijn partner zou overlaten of beide.

 

Ook vroeg ik me af waarop ik moet opletten qua statuten en dergelijke.

 

en betreft de oprichtingskosten: ik zie aanbieders variërend van 250 euro tot meer als 600 euro voor oprichten stichting. kan niet echt verschil tussen die aanbieders ontdekken betreft wat ze daarvoor nu doen.

 

Wie kan me nog vertellen waar ik dus op moet letten en hoe ik zo en stichting het snelst actief krijg.

 

ander puntje waar ik tegenaan loop is een huurovereenkomst voor kantoor voor de stichting. De verhuurder geeft aan dat hij pas met een inschrijving kvk het huurcontract kan opstellen en afsluiten.

De kvk geeft aan dat voor het inschrijven van stichting op een adres anders als je woonadres (die wil ik helemaal niet vermeld hebben op kvk inschrijving) je bij inschrijving een huurcontract moet overleggen. beetje kip ei verhaal dus. iemand daar ervaring mee?

 

Daniel

@Daniel_Nijmegen ik ben eigenlijk echt superbenieuwd naar je reacties! Ook al werk ik dagelijks met dit soort materie, heeft het topic toch iets getriggerd ook (vooral) gezien je zelf ook nuttig reageert op topics van anderen, nodigt je topic uit tot meedenken!

Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 4-11-2020 om 13:26, Remco TH zei:

Waarom niet gewoon lekker standaard B.V. structuur?

 

Op 30-10-2020 om 11:22, Daniel_Nijmegen zei:

en aangezien geen 2 eenmanszaken kan hebben en een BV niet interessant is nu kwamen we op een stichting.

 

Knakenkwestie, gebruikelijk loon o.i.d. hogere administratieve lasten en andere "beren"op de weg?

Link to post
Share on other sites
  • 0
Op 7-11-2020 om 18:21, Remco TH zei:

@Daniel_Nijmegen ik ben eigenlijk echt superbenieuwd naar je reacties! Ook al werk ik dagelijks met dit soort materie, heeft het topic toch iets getriggerd ook (vooral) gezien je zelf ook nuttig reageert op topics van anderen, nodigt je topic uit tot meedenken!

@Remco TH bedankt voor je uitgebreide reacties. beetje late reactie van mij maar is hier super druk.

Heb het nog eens met boekhouder besproken en voor wat ik nu wil en de stand van zaken nu is de stichting echt de beste oplossing.

Er zijn paar doelen voor het 2de bedrijf:

 

- backup voor eerste bedrijf (heeft te maken met hoe en waar ik verkoop en risico's dat vervoerders afspraken niet nakomen en wat andere zaken

- aanbieden van ander offer voor hetzelfde product. bij ene bedrijf aanbod met laagste prijs maar langere levertijd, bij andere aanbod met snelste levertijd maar iets hogere prijs

- risico spreiding

- en zo nog paar redenen.

 

Het nieuwe bedrijf zal van alle orders die het binnenkrijgt die orders laten verwerken door mijn huidige bedrijf, de stichting koopt dus orderverwerking plus klantenservice enz. in bij huidige eenmanszaak. vrijwel de gehele omzet stroomt dus direct door naar eenmanszaak. 

 

Op 7-11-2020 om 20:45, henkh zei:

Knakenkwestie, gebruikelijk loon o.i.d. hogere administratieve lasten en andere "beren"op de weg?

dat klopt deels ja. Op dit moment is en BV niet interessant omdat dus geen of vrijwel geen winst gemaakt zal worden in het nieuwe bedrijf. en dus inderdaad ook geen verplicht inkomen daaruit aan mezelf wil betalen en inderdaad minimaliseer ik de administratiekosten voor dat nieuwe bedrijf ook enigszins (en nee hoef niet voor dubbeltje op eerste rang te zitten maar ook niet meer als noodzakelijk). verder niet zozeer beren op de weg ofzo met een BV.

Link to post
Share on other sites
  • 0

@Daniel_Nijmegen , je late reactie is natuurlijk geen probleem, dat kennen we allemaal wel denk ik...

 

1 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

Op dit moment is en BV niet interessant omdat dus geen of vrijwel geen winst gemaakt zal worden in het nieuwe bedrijf. en dus inderdaad ook geen verplicht inkomen daaruit aan mezelf wil betalen en inderdaad minimaliseer ik de administratiekosten voor dat nieuwe bedrijf ook enigszins (en nee hoef niet voor dubbeltje op eerste rang te zitten maar ook niet meer als noodzakelijk). verder niet zozeer beren op de weg ofzo met een BV.

Groot voordeel van een B.V. (of een andere ondernemingsvorm met rechtspersoonlijkheid) boven een stichting is naar mijn idee ook dat je die later (als je bedrijf een succes is - en ik zie de potentie wel als je zo gemotiveerd bezig blijft) kan verhangen in de organisatiestructuur, waar je nu misschien nog niet zoveel aan hebt maar wat later wellicht een enorm voordeel kan blijken. Daarom opperde ik eventueel ook andere ondernemingsvormen, desnoods uit een ander land in de EU, om zo juist bij een stichting weg te komen.

 

DGA salaris of niet daar is wellicht wel een mouw aan te passen, wellicht zijn er ook andere oplossingsrichtingen mogelijk waarbij de IB ondernemingsvoordelen intact blijven. Ik denk dat je beter kan beginnen te beredeneren vanuit wat je uiteindelijke doel is en vanaf daar invulling gaan geven aan de verschillende elementen. Nu lijkt het alsof je eerder vanuit het hier en het nu iets organisch aan het bouwen bent, wat op zichzelf niet zo erg is maar hetgeen later wellicht tegen je kan gaan werken.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 16 leden online en 449 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept