• 0

Stoppen met mijn winkel?

Hallo besten,

 

Als eerst ben ik heel blij met dit forum. Ik heb al hele bruikbare tips gekregen toen ik laatst advies vroeg over mijn webshop (www.thecollectionone.com), die ik naast mijn winkel heb.  Dank daarvoor!Via dit topic zou ik ook graag wat advies vragen over mijn winkel. Ik zal kort de situatie uitleggen:

 

Afgelopen maart heb ik een fysieke winkel geopend in Amsterdam, op een A2 locatie. Ik verkoop vintage en duurzame merken in zachte en natuurlijke kleuren. Door ervaring van verschillende pop-ups en een shop-in-shop wist ik dat mijn items het beste op een fysieke locatie zouden verkopen. Ik koos voor een A2 locatie aangezien de huur 2x zo goedkoop was en schreef in mijn ondernemingsplan dat ik events zou organiseren om op die manier klanten te trekken.

 

Doordat ik ben gestart in Corona, geen huurkorting krijg en ook buiten de regelingen val: vraag ik mij af of het nog wel slim is om door te gaan met mijn winkel.  MIjn omzet ging vanaf dat ik de winkel heb wel omhoog, maar vanaf september is het weer aan het dalen. Het verschil met oktober ten opzicht van augustus is een verschil van bijna 2000 zelfs. Waarbij oktober de beste maand in de kledingbranche moet zijn.


Ik heb helaas geen geld genoeg om het concept aan te passen naar verkoop van commerciele merken. Wel heb ik een paar interieritems aangekocht in de hoop dat deze artikelen in deze tijd beter gaan lopen. Ik zou eventueel nog 10.000 bij de gemeente kunnen bijlenen, maar ik denk niet dat dit slim is om bij te lenen aangezien ik net een lening heb afgesloten voor mijn winkel die ik nog moet afbetalen.

 

Mijn vraag die ik hier wil stellen is: zijn er mensen die ook moesten besluiten te stoppen met een kledingwinkel?  Of zijn er mensen die tips hebben of mij vragen kunnen stellen om mij te helpen met deze beslissing? 

 

Proud owner of thecollectionone.com

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
24 minuten geleden, Lisa-TCO zei:

MIjn omzet ging vanaf dat ik de winkel heb wel omhoog, maar vanaf september is het weer aan het dalen.

In september kampten schoenen- en kledingwinkels na een aantal betere maanden weer met een aanzienlijke omzetkrimp, aldus het CBS. Je bent zo te zien dus niet de enige.

 

26 minuten geleden, Lisa-TCO zei:

Het verschil met oktober ten opzicht van augustus is een verschil van bijna 2000 zelfs

Wat was het procentuele verschil? We weten niet hoeveel omzet je in andere maanden draaide, dus een bedrag in euro's geeft niet erg veel context.

 

27 minuten geleden, Lisa-TCO zei:

vraag ik mij af of het nog wel slim is om door te gaan met mijn winkel.

Wat is je aanleiding om dit te overwegen? Draai je nu nog wel omzet, maak je winst of verlies? Heb je een buffer om het nog even vol te houden? Wat gebeurt er als je stopt? Kun je die lening(en) dan blijven afbetalen? Wat voor huurovereenkomst heb je?

 

Link naar reactie
  • 0

RubenT bedankt voor je reactie! Goed commentaar, inderdaad slim om aan te geven hoeveel mijn omzet was. Mijn omzet zat in juli en augustus tegen de 5000 aan en is nu 3000. 

 

Ik maak op dit moment (deze maand) ongeveer 1000 euro verlies. Als het zo doorgaat  en ik uit ga van deze (gemiddelde) marge van deze  maand van 3.5 (die is verschillend ivm vintage) , dan heb ik januari nog maar 3500 euro op mijn rekening staan. Mijn vaste lasten liggen ivm afbetaling van mijn lening vanaf januari op de 3000, dus dat wordt wel gevaarlijk.

 

De huurovereenkomst is voor twee jaar getekend (die heb ik getekend februari dit jaar), maar nadat de verhuurder mijn geen korting heeft gegeven heb ik wel gevraagd of ze iets voor mij kunnen betekenen als ik toch op korte termijn er uit wil. Ze gaven aan dat als ik een vervanger zoek, ik er uit kan.  Ze gaven aan  vaak binnen een paar maanden een nieuw bedrijf hebben gevonden. Het lastige is alleen dat ik dus kan 'opzeggen' als ik vervanging heb gevonden. Het is nu in deze tijden ook onduidelijk wanneer ik iemand heb gevonden. Is het dan al slim om nu te stekker er uit te trekken en te zoeken naar een verhuurder?

Proud owner of thecollectionone.com

 

Link naar reactie
  • 0
46 minuten geleden, Lisa-TCO zei:

Doordat ik ben gestart in Corona, geen huurkorting krijg en ook buiten de regelingen val:

 

Dat je geen huurkorting krijgt snap ik als je in Maart een huurcontract hebt getekend. Maar waarom zou je niet onder de regelingen vallen, je bedrijf is toch al voor 18 maart ingeschreven? Het gaat om je kvk inschrijving, niet om de start van je vestiging..

Welke regeling(en) ben je voor afgewezen? Wat heb je aangevraagd en gekregen?

 

De 10.000 lening is ongetwijfeld het Tozo bedrijfskrediet zijn..

Naast het bedrijfskrediet en evt Tozo levensonderhoud zou je ook kunnen kijken naar een BBZ levensonderhoud en/of bedrijfskrediet. vooral het bedrijfskrediet kan hoger zijn. Als je vast zit aan en 5 jarig huurcontract dan heb je misschien niet zoveel keus anders dan doorgaan?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Roel J Ik heb het contract in februari getekend en maart ging ik open. Huurkorting inderdaad niet gekregen omdat ze aangaven dat de winkel gewoon open kon blijven.

 

Yes ik sta al drie jaar ingeschreven. Begonnen als webshop en nu een winkel. Waarbij mijn omzet vorig jaar van mijn webshop lager is dan de winkel, om dir reden maak ik geen kans op de TVG. Ik heb ook geen recht op Tozo omdat ik met mijn vriend ben gaan samenwonen en ze ons zien als een gezamelijk huishouden.  Ik heb gelukkig wel de 4000 gekregen en de Tozo 1, maar daar ga ik het ook niet mee redden.   BBZ ga ik even naar kijken: dankjewel! 

Proud owner of thecollectionone.com

 

Link naar reactie
  • 0

Ah, ja omzetgroei tov vorig jaar, daar had ik niet aan gedacht.. zoveel nieuwe regelingen met elk eigen voorwaarden je zou er duizelig van worden.
De vervangende huurder vinden is eigenlijk een standaard regeling. Maar ja in deze tijd.. vind maar eens een "gek" die het contract voor de resterende looptijd wil overnemen.

wat ik ook even zou doen is geldfit zakelijk de test doen, dit is een nieuw hulpmiddel van de banken en verzekeringsmaatschappijen om je te helpen bij het vinden van de juiste hulp. dan weet je wat beter of je niet toch een regeling over het hoofd hebt gezien.  https://geldfit.nl/zakelijk/

 

elke maand 1.000 euro verlies is te overzien.. met wat gerichte acties (die weinig kosten) kun je wellicht het verlies wegwerken. En dan is het een kwestie van "watertrappelen" tot betere tijden.

Binnenkort weten we of er een zwaardere lockdown komt, dan zou de omzet verder kunnen dalen, maar als men geen nieuwe maatregelen neemt dan is oktober misschien wel de slechtste maand geweest.

Maar juist door de onzekere tijden is het zeker niet onverstandig om ook op het slechtste scenario voor te bereiden. Misschien toch gaan zoeken naar een huurder. Je kan de zoektocht altijd afbreken als de handel aantrekt.

als ik even aan acties denk.

voor de winkel dan kun je misschien shoppen of afspraak overwegen?

Tijdens bepaalde winkeluren ben je dan alleen op afspraak open zodat je maar met 1 of een paar klanten in de winkel bent. mogelijk trek je daarmee klanten over de streep die bang zijn voor een te drukke winkel.. en misschien juist omdat je op een A2 locatie zit kun je dat ook onder de aandacht brengen dat je bij jou veilig kunt winkelen.

En even helemaal out of the box, ik las vanmiddag dit artikel over de vintage kleding markt en overname van United wardrobe.

Ken jij niet een aantal onderneemsters die in de problemen zitten en die je mogelijk kan helpen door shop in shop aan te bieden?  maak een paar kasten/planken vrij waar zij hun handel mogen verkopen.. jij verhuurt de kasten aan hen voor een vast bedrag per week en rekent per verkoop een kleine provisie..

dan heb je wat vaste inkomsten om deel van de huur te dekken.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Roel J Dankjewel voor je reacties en tips!

 

Ja het is lastig met die regelingen, ik val er net buiten. Het vinden van een huurder gaat denk ik ook lastig worden. Daarom denk ik soms of het ik niet nu toch beter is om iemand te zoeken. Al heb ik wel een ruimte over die ik nu probeer onder te verhuren. Maar het is ook de vraag of ik het daarmee ga redden. Het liefst wil ik natuurlijk gewoon de winkel behouden maar als het zo blijft doorgaan dan gaat het lastig worden. Ik ben heel benieuwd naar dinsdag! Ik probeer het al wel steeds meer te laten vallen bij mensen die ik ken die wellicht interesse hebben in het huren van een winkelpand.

 

Bedankt voor de geldfit zaklijk tip! Ik kwam terrecht op MKBdoorgaan en heb naar nu een gesprek aangevraagd.

Shoppen op afspraak bied ik al aan, maar wellicht kan ik dat ook nog extra promoten met een online adverentie. Ik heb in ieder geval flyers laten maken die ik in de buurt ga uitdelen met een foto van mijzelf erop en waar op staat dat ik een winkel heb geopend en mensen mij kunnen contacten voor een persoonlijke shopping sessie. Hopelijk gaat dat helpen :)

 

 

Proud owner of thecollectionone.com

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.