• 0

Innovatiewens: Grotere batterijcapaciteit per gewicht

Zijn batterijen voor mobiele telefoons niet bruikbaar?

 

Ook in de mobiele telefoonindustrie zitten ze met smart te wachten op batterijen met grotere capaciteit...

 

Lithium-ion batterijen zijn voor zover ik weet de beste batterijen op het moment.

Kijk bijvoorbeeld op "Is lithium-ion the ideal battery?".

 

Momenteel maken we al gebruik van li-ion batterypacks. Grofweg 500 gram voor 3 uur energie. Als de applicatie minimaal 8 uur moet functioneren dien ik dus al bijna anderhalve kilo aan batterijen mee te zeulen. Niet echt mobiel dus :-(

 

 

Gr, Niek

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waterstof modules hoor ik wel eens wat over, maar ja ik weet niet of dat veel scheelt in gewicht.

Bijvoorbeeld dit:

 

http://tweakers.net/nieuws/36411/?highlight=waterstof

 

Moet ook grootschaliger kunnen (denk niet dat je het voor een telefoon maar soort van laptop nodig hebt).

 

Dit is het orginele artikel waar het over gaat:

http://www.tech-blog.org/A-Prototype-Next-Generation-Mobile-Phone-Fuel-Cell-With-High-Output-Power_3182.html

Link naar reactie
  • 0

Kijk maar eens op http://www.millenniumcell.com/ .

 

Helaas nog niet commercieel verkrijgbaar :'(

 

Misschien dat je ook eens kunt kijken naar de Datel x2 batterij. Ik heb er zelf nog niet echt naar gekeken, misschien is het wel een standaard batterij.

 

Dit is interessant Ik gGa uitzoeken welke fabrikant achter de X2-batterij zit..

 

De andere mogelijkheid is natuurlijk om het stroomverbruik te verminderen.

 

Yep, door gebruik te maken van een regelaar kan de gebruikstijd worden verlengd maar wordt er ook minder warmte afgegeven. Dat is niet voor iedere applicatie wenselijk.

 

Gr, Niek

Link naar reactie
  • 0

Copy/paste bij TU Delft:

 

"Het Nuon Solar Team is een voorbeeld van goede samenwerking tussen de TU Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ook ijzersterk is de samenwerking met Leiden op het gebied van de Life Sciences and Technology."

 

Ook dit jaar heeft hun "auto" de lange afstandsrace weer gewonnen...

een sublieme constructie van zonne-energie/afdracht/opslag en gebruik.

 

Een anderhalf jaar geleden heb ik een blik mogen werpen op de " accu" die ze daar ontwikkeld hebben... mag er niet te veel over uitwijden... maar langzaam bekruipt me het gevoel dat het meer economische redenen zijn om deze nog niet op de markt te brengen...

Zit er aan te komen... dat is zéker.. ;)

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Link naar reactie
  • 0

Copy/paste bij TU Delft:

 

"Het Nuon Solar Team is een voorbeeld van goede samenwerking tussen de TU Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ook ijzersterk is de samenwerking met Leiden op het gebied van de Life Sciences and Technology."

 

Ook dit jaar heeft hun "auto" de lange afstandsrace weer gewonnen...

een sublieme constructie van zonne-energie/afdracht/opslag en gebruik.

 

Een anderhalf jaar geleden heb ik een blik mogen werpen op de " accu" die ze daar ontwikkeld hebben... mag er niet te veel over uitwijden... maar langzaam bekruipt me het gevoel dat het meer economische redenen zijn om deze nog niet op de markt te brengen...

Zit er aan te komen... dat is zéker.. ;)

 

Waarom wordt die technologie nu nog niet op de markt gebracht? Je kunt daar toch gigantisch mee binnen lopen? Dat is toch juist een commerciele reden om wel nu de markt op te gaan en niet te wachten totdat concureente je hebben ingehaald. Of willen ze volgen jaar weer winnen met die solarwagen ???

 

Gr, niek

Link naar reactie
  • 0

Epyon van de flahpack bestaat nog steeds en is vorige maand nog geroemd als een van de betere Nederlandse afvaardigingen bij de veel besproken US trip. Zie hun website.

 

Zucht, het batterij draadje staat elders.

Overigens is een flash pack iets anders dan een batterij.

Een flash pack is een super condensator, (nog) niet geschikt voor de toepassing van Malamut.

Niks nieuws trouwens aan super capacitors.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet voor wat voor toepassng je de batterij nodig hebt, maar wellicht is Zinc-Air iets om naar te kijken. Ruwweg dezelfde capaciteit als Li-Ion, maar dan een heel stuk lichter, dus als je veel ruimte hebt met een beperkt gewicht is dat zeer interessant.

Victory usually goes to those green enough to underestimate the monumental hurdles they are facing - Richard Feynman

Link naar reactie
  • 0

De mobiele telefoonindustrie ziet met smart te wachten op zwaardere batterijen?

 

Grappig:

 

bijna tweeëneenhalf jaar geleden had ik al een oplossing om mobieltjes langer standby te houden. Zeker drie maanden: http://www.natutech.nl/nieuwsDetail.lasso?ID=1999&-session=NTses:C1EEF505D22EBABB835C686536F7E70E

 

Omdat mobieltjes rond die tijd al ruim honderd uur standby konden blijven was er eigenlijk geen probleem meer en kon ik mijn "oplossing" niet verkopen. De toestellen van nu passen allemaal hun zendvermogen aan aan de afstand tot de mast maar door het dalen van de telefoontarieven stijgt het gebruik en is er meer energie nodig.

 

Dus halen die fabrikanten straks dat ideetje van mij uit de kast om tóch in de standby-tijd energie te sparen zonder er één cent royalties voor te hoeven betalen. :'(

 

Maar ik denk dat ze vooral moeten inzetten op datacompressie.

Link naar reactie
  • 0

De mobiele telefoonindustrie ziet met smart te wachten op zwaardere batterijen?

 

Grappig:

 

bijna tweeëneenhalf jaar geleden had ik al een oplossing om mobieltjes langer standby te houden. Zeker drie maanden: http://www.natutech.nl/nieuwsDetail.lasso?ID=1999&-session=NTses:C1EEF505D22EBABB835C686536F7E70E

 

Omdat mobieltjes rond die tijd al ruim honderd uur standby konden blijven was er eigenlijk geen probleem meer en kon ik mijn "oplossing" niet verkopen. De toestellen van nu passen allemaal hun zendvermogen aan aan de afstand tot de mast maar door het dalen van de telefoontarieven stijgt het gebruik en is er meer energie nodig.

 

Dus halen die fabrikanten straks dat ideetje van mij uit de kast om tóch in de standby-tijd energie te sparen zonder er één cent royalties voor te hoeven betalen. :'(

 

Maar ik denk dat ze vooral moeten inzetten op datacompressie.

 

Ehm volgens mij is het idee van een telefoon niet continue contact te laten zoeken met het net al eerder voorbij gekomen, en waren we toen al tot de conclusie gekomen dat een gsm af en toe contact zoekt met de zender en niet continue.

En langer als drie maanden standby red je toch al niet door de zelfontlading van batterijen.

 

Ik vraag mij af hoe lang het duurt voor we gewoon in de via de wifi bellen.

Nog even en iedereen heeft een wifi thuis, als daar een deel zo kan worden ingericht dat deze een klein beetje bandbreedte shared ben je er al uit.

Je kunt dan al wandelend gebruik maken van de shared verbinding van anderen, net zo goed als men dat met jou wifi thuis kan.

 

Back op topic maar weer. ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.