• 0

Lening nog direct opeisbaar?

Mijn bv, een persoonlijke Holding, had aandelen in bedrijf X.

 

Boven bedrijf X is een Holding geplaatst, die mijn aandelen X tegen een bedrag van ca. € 200.000,- heeft overgenomen, in de vorm van een lening, met een leenovereenkomst. 

 

Ik (via mijn pers. Holding) heb tevens een aandelenbelang in de holding boven X verkregen van ca. 7 % tegen € 1.- per aandeel.

De overige aandelen van en leningen aan Holding X zijn voor een meerderheid in het bezit van een bv van 2 investeerders.

 

In de leenovereenkomst staat dat vanaf ingangsdatum elk kwartaal achteraf de rente à 2% zal moeten worden voldaan.

Dit is tot voor kort NIET gebeurd. En heb ik ook niet geëist (ook niet tussentijds).

 

In de leenovereenkomst is ook bepaald dat de uitstaande bedragen direct opeisbaar zijn i.g.v. niet aan de beschreven verplichtingen voldoen door Holding X (b.v. het per kwartaal uitbetalen van de rente).

 

Om voor mij belangrijke redenen wil ik de lening “overdragen” aan de investeerders.

Evt. tegen een (veel) lager bedrag dan de waarde van de lening, omdat ik ook weet dat een uitbetaling van de lening door Holding X het voortbestaan van Holding X én X ook in gevaar zou kunnen brengen.

 

Ik heb vlak voor het weekend telefonisch contact gehad met zowel de directeur van X als (daarna) een van de investeerders.

Situatie besproken en vermeld dat ik, indien er niemand is die de lening overneemt (en evt. tegelijkertijd mijn aandelen) ik waarschijnlijk toch de lening ga opeisen, met alle mogelijke nare gevolgen van dien.

 

Nog dezelfde avond werd het totale bedrag aan achterstallige rente op mijn bv-bankrekening gestort!

 

Nu is mijn vraag: Is mijn lening nog steeds direct opeisbaar?? Weliswaar is de rente nu voldaan, maar dit had in de afgelopen 3 jaar elk kwartaal moeten gebeuren.

 

Ook heeft Holding X (vermoedelijk) de rente aan de andere leningverstrekkers niet of nog niet voldaan. Kan ik op basis daarvan mijn lening opeisen?

 

Hopelijk voldoende duidelijk omschreven en benieuwd naar de mening van experts!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
3 uur geleden, Hidehi zei:

Ook heeft Holding X (vermoedelijk) de rente aan de andere leningverstrekkers niet of nog niet voldaan. Kan ik op basis daarvan mijn lening opeisen?

Er valt toch niets op te eisen? Uw rente is immers betaald. Weliswaar te laat, maar dat is deels ook uw eigen fout geweest door tussentijds  - gedurende drie jaar oftewel 12 kwartalen - in het geheel niet te reageren.

Een lening opeisen op basis van slechts een vermoeden, dat de rente aan de andere leningverstrekkers niet of nog niet is voldaan,  gaat 'm ook niet worden.

Is er in de leenovereenkomst ook nog zoiets als een afbetalingsregeling opgenomen, of wordt dat ook maar op z'n beloop gelaten?

 

3 uur geleden, Hidehi zei:

Om voor mij belangrijke redenen wil ik de lening “overdragen” aan de investeerders. Evt. tegen een (veel) lager bedrag dan de waarde van de lening, omdat ik ook weet dat een uitbetaling van de lening door Holding X het voortbestaan van Holding X én X ook in gevaar zou kunnen brengen.

Mij lijkt het een beetje op een onzakelijke transactie.

Vermeldt de leenovereenkomst ook nog iets over de waardestijging of waardedaling van de aandelen gedurende de looptijd van de lening?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste hidehi 

 

Als je de lening had willen opeisen, dan was dat aan de orde bij de enkele constatering van het in gebreke zijn door holding X met de rente. Doordat die nu voldaan is, lijkt mij direct opeisen een stap te laat. Bovendien is het de vraag of de lening zonder gerechtelijke tussenkomst, aankondiging of andere voorwaarden direct opeisbaar is (zie voorwaarden in de overeenkomst).

 

De verkoop van de lening tegen een lager bedrag dan de openstaande som moet gewoon kunnen. De lening is waarschijnlijk niet overdraagbaar aan derden, zodat de markt voor potentiële kopers beperkt is tot de andere aandeelhouders. Dat maakt de verkoopwaarde van de lening lager (jij wilt verkopen, zij hoeven niet te kopen). 

 

Let er wel op dat het verlies op die lening voor jouw BV qua aftrekbaarheid op aandacht kan rekenen van de fiscus. 

 

Succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor jullie reacties.

 

Cosara afbetalingsregeling is opgenomen.

te beginnen in 2022, in 6 jaarlijkse termijnen t/m 2027 zou de lening moeten worden afgelost.

 

Joost Rietveld wat bedoel je met gerechtelijke tussenkomst. Staat niet als zodanig in de leenovereenkomst. Ook geen beperking t.a.v. overdracht aan derden.


artikel 5.2 van de leningovereenkomst:

Alle in deze leningovereenkomst genoemde termijnen zijn fataal.Bij de overschrijding van enige termijn is Geldnemer jegens Geldgever in verzuim, derhalve zonder dat een ingebrekestelling is vereist.

aangepast door Hidehi
Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Hidehi zei:

artikel 5.2 van de leningovereenkomst:

Alle in deze leningovereenkomst genoemde termijnen zijn fataal.Bij de overschrijding van enige termijn is Geldnemer jegens Geldgever in verzuim, derhalve zonder dat een ingebrekestelling is vereist.

Zwakke voorwaarde.

In verzuim zijn zónder ingebrekestelling is niet altijd en overal even krachtig als verzuim mét ingebrekestelling.

 

De verschillen zijn te vinden in artikel 6:81 BW, artikel 6:82 BW en artikel 6:83 BW.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wat denk je te bereiken door de lening daadwerkelijk op te eisen? Je weet al dat het vrijwel zeker de ondergang is van de BV.

Waarom heb je liever nu een ton dan in 2027 twee ton en nog 7 jaar renteinkomsten?

 

Ik snap de aanleiding van het telefoontje, had wel een jaartje (of twee) eerder gemogen. Maar je hebt nu wel de aandacht van de schuldenaar en zijn partners. Nu is het moment om nieuwe afspraken te maken.

 

Als je toch bereid bent een deel van de lening te verliezen kun je wellicht ook een deal maken om een deel van de lening om te zetten in aandelen bv X. en over het restant van de lening iets minder rente. Op die manier hou je nog een kans voor als het toch een succes wordt en 2e voordeel is dat het aandelenkapitaal versterkt wordt en er mogelijk dus weer ruimte komt om op een later moment groei te financieren of misschien wel jou lening te herfinancieren bij een ander tegen gunstiger voorwaarden.

 

Kortom, je hebt 3 jaar geleden een deal voor 10 jaar gemaakt, nu er blijkbaar niet zo blij meer mee.. maar tussen opeisen een een spaak in de wielen steken zitten nog genoeg opties waarbij jij er financieel ook een stuk beter uitkomt dan flink afwaarderen en mogelijk de BV over de kop jagen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.