Zwart werk moet mogen?

Aanbevolen berichten

Wat is jullie mening?

Overgenomen website hetnet 11-10-2005

Steling: Zwart werk moet mogen

 

Bijklussen als hulp in de huishouding of kinderoppas moet mogen zonder belasting af te dragen. Dat zou de werkgelegenheid goed doen. Die mening hebben econoom Arnold Heertje en fiscalist Leo Stevens ingebracht bij de Raad voor Werk en Inkomen, die werkgevers, werknemers en gemeenten adviseert. Dat schrijft het Financieele Dagblad.

 

"Hulp in huis niet aan regels binden"

Schoonmaakwerk gebeurt in 72 procent van de gevallen zwart. Dat blijkt uit onderzoek van het ministerie van SZW. Ook kinderoppassers en doe-het-zelvers worden vaak tegen een geringe betaling zwart ingehuurd. Anderen hikken aan tegen zwart betalen, omdat het illegaal is.

Er is veel vraag naar persoonlijke diensten. Zowel tweeverdieners als ouderen maken graag gebruik van een hulp in de huishouding of iemand die de boodschappen doet. Als het aan de professoren Heertje en Stevens ligt, hoeven mensen die iemand inhuren voor dergelijke persoonlijke diensten zich in de toekomst niet meer te houden aan allerlei regels, zoals de arbeidstijdenwet, de arbowet of cao-afspraken. De vrijstelling moet wel aan een maximum worden gebonden.

 

Link naar reactie

In de context waarin het door de heren is voorgesteld, ben ik het er helemaal mee eens.

Ik ook eigenlijk, ik "vermoed" ;) dat veel leden van HL ook deze relatief goedkope werknemers in dienst hebben? Zodat zij zich beter en meer met hun ‘corebusiness’ kunnen bezig houden. Dit nu kan indirect de economie meer opleveren als de loonbelasting van de "zwartwerkers".

Let wel, het blijft een grijs circuit.

Link naar reactie

Lijkt mij prima plan! ;)

 

Moet inderdaad wel een maximum aan de vrijstelling gebonden worden, want het moet professionele bedrijven niet schaden natuurlijk.......!

 

Maar zolang het puur om een oppashulp gaat die 1 of 2 keer in week een paar uurtjes op de kinderen past, kun je wat mij betreft gewoon zwart uitbetalen.

 

Groeten,

 

Niels28

Dununba percussieworkshops

www.dununba.nl

Barafoli - Afrikaanse percussieband

www.barafoli.nl

Link naar reactie

Tja, ik weet niet of het wel zo'n strak plan is eigenlijk. In deze specifieke situatie heeft het wellicht weinig gevolgen, maar waar leg je uiteindelijk de lat? Vroeg of laat gaat zoiets het bedrijfsleven dat haar zaakjes wel netjes op orde heeft schaden.

 

Eigenlijk denk ik dat het ook niet zoveel zin heeft dit soort diensten aan particulieren een soort officiele vrijstelling te geven - het gebeurd nu ook al meer zwart dan wit, en dat is altijd al zo geweest.

 

Oppassen, schoonmakers, klusjesmannen en dergelijke zijn voor particulieren zwart gewoon veel goedkoper... wat moeten die nou met een factuur die ze toch nergens kunnen declareren of aftrekken? Dan is de keuze rap gemaakt zo lijkt me.

Link naar reactie

 

 

Bijklussen als hulp in de huishouding of kinderoppas moet mogen zonder belasting af te dragen. ....Schoonmaakwerk gebeurt in 72 procent van de gevallen zwart. Dat blijkt uit onderzoek van het ministerie van SZW. Ook kinderoppassers en doe-het-zelvers worden vaak tegen een geringe betaling zwart ingehuurd.

 

Een soort uitgebreide 'heitje voor een karweitje' dus..... daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Als iedere meisjespuber die oppast toch wit betaald zou moten worden.... daar zou weer een megaorganisatie aan moeten hangen! Ik vind het wel een goed en helder voorstel.

Link naar reactie

De term zwartwerken geeft mij een naar gevoel omdat het zodicht bij de illigaliteit ligt. Praat dan liever over belastingvrije werkzaamheden verrichten. Laat de politiek een aantal diensten definieren plus een maximum stellen voor het aantal uren en bijbehorende verdiensten.

Klaar!

 

Gr, Niek

 

Link naar reactie
Laat de politiek een aantal diensten definieren plus een maximum stellen voor het aantal uren en bijbehorende verdiensten.

Klaar!

 

Mee eens. er moet een duidelijk onderscheid blijven tussen de bedrijven en professionele organisaties en de mensen die 1-2 uur bijklussen per week.

Link naar reactie

Ik zie het niet zitten. Het is een oncontroleerbaar geheel op die manier. Het moet simpel zijn: wit=wit, zwart=zwart. Mocht je toch een soort van "korting" willen geven op de te betalen inkomstenbelasting doe dit dan gewoon. Het motiveert anders alleen maar het zwartwerken, dan krijg je van die opmerkingen als: ja, maar hij werkt toch ook zwart. Gewoon eenduidend tegen zwartwerken optreden is op de langere termijn duidelijker.

 

 

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie

Het is een oncontroleerbaar geheel op die manier. Het moet simpel zijn: wit=wit, zwart=zwart.

 

Daar ben ik het wel mee eens.. die hele zwartwerk-aan-particulieren industrie draait al sinds jaar en dag zonder enig wettelijk kader, en het komt zou eenmaal zelden voor dat de FIOD zwaargewapende invallen doet tegen oppastieners.

 

Voordeel van de huidige halve gedoogsituatie is dat men altijd snel kan ingrijpen als zoiets uit de hand loopt.

 

Geef je het 1x een wettelijk kader, dan krijg je vast een groei van allemaal 'bedrijfjes' die 'net onder de lat' opereren en door hun kleine schaal alleen een oneveredig concurrentievoordeel behalen. Zoiets strookt naar mijn idee niet met de geest van de (eerlijke) handelswetgeving.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.