• 0

Bonafide privacystructuur i.v.m. UBO-register

Goedendag,

Met het oog op het UBO-register ben ik zoekende naar een structuur die enigszins anonimiseert. Ik ben vooralsnog uitgekomen bij de Open Commanditaire Vennootschap (CV) of een Open fonds voor gemene rekening (FGR). De FGR lijkt voor mijn situatie echter vooralsnog geen optie.

Met mijzelf als enig belanghebbende zou de CV structuur bestaan uit: STAK en beherend vennoot die een CV tot stand brengen met daaronder een aantal bv's.

Wat meer context:

  • De structuur is geenszins bedoeld om belasting te ontwijken of openheid te beperken richting de Belastingdienst. Ik weet dat deze opzet zich voor deze doeleinden ook niet zou lenen;
  • Ik ben ermee bekend dat ik met de CV alsnog als UBO zal worden aangemerkt in het UBO-register. Privacy naar de buitenwereld toe t.a.v. opgebouwd vermogen is voor mij dus het primaire doel. Waarom ik privacy een belangrijk goed vind, ook wanneer niets heb te 'verbergen', kan t.a.v. dit topic buiten beschouwing worden gelaten;
  • De structuur is bedoeld om te participeren in binnen- en buitenland. Deelnemingen zullen overwegend worden geclassificeerd als micro ondernemingen en hebben (in Nederland) een beperkte publicatieplicht - de structuur is vooral ook gericht op de toekomst;
  • Ik wil de structuur zo eenvoudig mogelijk en kosteneffectief opzetten, zonder daarbij mijn nu al bestaande holding en groepsmaatschappijen in te brengen.


Ik ben benieuwd naar het volgende:

  1. Ik ben ooit begonnen met één BV en heb daar later een holding boven geplaatst. Achteraf had ik beter meteen ook een holding kunnen oprichten. Met dit voortschrijdend inzicht lijkt het mij verstandig om de nieuwe structuur nu al op te richten, ook al is er nog geen deelneming of dividend wat naar boven wordt uitgekeerd. Mijn gedachtegang is o.a. dat de fiscus later niet meer zou hoeven in te stemmen met de wijziging naar een CV structuur. Is dit een logische denkwijze?
  2. Zijn er wellicht andere structuren (anders dan een FGR), bijvoorbeeld middels een (Nederlandse) trust of buitenlandse rechtsfiguur, die hetzelfde doel beogen? Het kostenplaatje is daarbij een belangrijk aspect, en ik wil vanzelfsprekend niet onnodig de aandacht van de fiscus op mij vestigen.
  3. Het meeste wat ik op internet lees over de CV structuur dateert uit 2018/2019. Is deze opzet voor dit doel anno nu nog relevant, en zal dit naar verwachting ook zo blijven?
  4. Wat zouden bij benadering de eenmalige en jaarlijkse kosten kunnen zijn voor het opzetten en onderhouden van een dergelijke structuur?
  5. Tot slot: wie op Higher Level of daarbuiten heeft kennis op dit gebied en zou aanbevolen kunnen worden om hierin te ondersteunen? 


Ik ben reuze benieuwd! Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 2

Beste Johannes, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Op 1-11-2020 om 23:38, Johannus zei:

De structuur is bedoeld om te participeren in binnen- en buitenland. Deelnemingen zullen overwegend worden geclassificeerd als micro ondernemingen en hebben (in Nederland) een beperkte publicatieplicht - de structuur is vooral ook gericht op de toekomst;

 

Hamvraag lijkt me of jouw structuur / anonimiteit de toekomstige UBO-checks van deze micro-ondernemingen bemoeilijkt. Zo ja dan schiet je je doel voorbij : je bent dan wel anoniem, maar je kunt daardoor niet meer participeren omdat dat teveel hinder voor deze ondernemingen oplevert in het dagelijkse verkeer (o.a. bij het aangaan van overeenkomsten zoals financieringen, verzekeringen, openen bankrekeningen etc.) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Op 2-11-2020 om 11:52, Norbert Bakker zei:

Beste Johannes, allereerst welkom op Higherlevel!

 

 

Hamvraag lijkt me of jouw structuur / anonimiteit de toekomstige UBO-checks van deze micro-ondernemingen bemoeilijkt. Zo ja dan schiet je je doel voorbij : je bent dan wel anoniem, maar je kunt daardoor niet meer participeren omdat dat teveel hinder voor deze ondernemingen oplevert in het dagelijkse verkeer (o.a. bij het aangaan van overeenkomsten zoals financieringen, verzekeringen, openen bankrekeningen etc.) 

 

Dankjewel Norbert! Dit lijkt mij inderdaad doorslaggevend. Alhoewel de UBO en percentage van het belang wel gewoon zichtbaar blijven, zou het alsnog kunnen dat de structuur voor weerstand zorgt i.v.m. de regelgeving rondom compliance.  Ik ga eerst eens informeren bij verzekeraar en bank.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.