• 0

Auteursrechten Logo overdragen?

Hallo,

 

in het kort:

Hoe draag ik de auteursrechten van een Logo-ontwerp over aan een opdrachtgever?

Wat precies houdt auteursrecht dan in? Wat mag hij ermee doen, en wat niet?

Welke extra vergoeding is redelijk (percentages)?

Heeft iemand een goed voorbeeld van een dergelijke overeenkomst/contract?

 

...en ietsje langer:

Voor het eerst vraagt me iemand een offerte te maken voor een logo-ontwerp, waarbij "de rechten bij hem liggen". Als ik het goed begrijp wil hij de vrijheid hebben het logo aan derden te kunnen verkopen. Wat betekent verkopen dan eigenlijk? Mag diegene mijn logo dan onbeperkt veranderen? Zoveel ik weet bestaat er ook een niet overdraagbare persoonlijkheidsrecht, zodat ook na de overdracht niemand het logo tegen mijn wil mag veranderen. Klopt dat? Hoe zit het precies? Wat kan ik aanbieden zou de klant juist ook DAT recht willen hebben?

Ik vraag me ook af wat ik kan vragen voor de verkoop van het auteursrecht.

Als iemand een voorbeeld-contract heeft zou dat heel erg fijn zijn.

 

Bij voorbaat heel erg bedankt!

Sonja

SAUERKRAUT - Healthy And Tasty Design

www.sauerkrautdesign.com

info@sauerkrautdesign.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Sonja!

 

Om je een beetje op weg te helpen, je hebt namelijk nogal wat vragen ;):

 

De oorspronkelijke maker kan zijn auteursrecht op zijn werk overdragen aan een andere persoon of organisatie, bijvoorbeeld aan een uitgever, omroep, toneelgezelschap, museum, film-, video- of grammofoonplatenproducent.

Overdracht van auteursrecht moet in een schriftelijk stuk, een akte, worden vastgelegd. Zonder zo'n akte kan er geen sprake zijn van auteursrechtoverdracht.

Het kenmerk van overdracht is dat degene aan wie u uw rechten overdraagt, voortaan zeggenschap krijgt over het verdere gebruik van uw werk. Aan de overdracht van uw rechten kunt u (financiële) voorwaarden stellen.

(tekst afkomstig van auteursrecht.nl)

Link naar reactie
  • 0

In een eerder debat over deze kwestie, werd een richtlijn van de bNO genoemd, die meen ik een toeslag van 100% acceptabel vindt.

 

Je maakt prachtige ontwerpen (werk je met/voor DieTwee?) en mij lijkt dan dat je gewoon een hoog tarief moet durven vragen, waarbij je de rechten overdraagt zonder dat als extra te zien. Denk als-het-ware in een schaalverdeling, waarbij de commerciële opdrachtgevers je 'culturele' werk sponsoren. Voor de commerciële opdrachtgevers kun je een projecttarief hanteren, dat gebaseerd is op expliciete aannames: zoveel besprekingen, een eerste voorstel, een tweede voorstel en een definitieve versie.

 

Een goeie opdrachtgever zal een strakke afspraak waarderen en respect tonen voor jouw creatieve werkwijze. Zeurpieten haal je er snel uit. Die moeten elders toestemming halen, en durven geen keuzes te maken. Een opdrachtgever die meteen de hele enchilada vraagt (incl auteursrechten) is er eentje die vaker opdrachten uitzet, en als je hun werkterrein interessant vindt, dan is het de moeite waard een tarief te hanteren waarin jouw kwaliteiten weerspiegelt worden en waarvoor ze terug komen.

 

Eigenlijk verbaast het me dat hier geen standaard procedures voor zijn. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Sonja,

 

De maker van het logo (zie artikel 4 van de Auteurswet) heeft exclusieve exploitatierechten en hij kan een grbuiker een al dan niet beperkt gebruiksrecht (licentie) geven danwel de auteursrechten zoals eerder aangegeven in z´n geheel per akte (bijv. in briefvorm) overdragen.

 

Zie voor de Auteurswet bijv. op http://www.ivir.nl/wetten/nl/auteurswet.html

 

Overigens kan je voor een logo ook overwegen een merkrecht te vestigen via een merkgemachtigde.

 

Succes.

 

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

PL Europe, Bussum

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.