Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Rien Gluvers

Commerciele blunder.

Recommended Posts

Ik heb vandaag in vraag en aanbod een advertentie gezet voor het bouwen van website. Inmiddels twee reacties.1x professioneel aangepakt en eenmaal naar mijn idee een grote blunder.

 

Kandidaat 2 presenteerde zich telefonisch met het verhaal: overdag bij een baas en 's avonds voor mezelf. Op zich niets mis mee. Voor het maken van een afspraak vroeg hij mij netjes welke avond het mij schikte.

Ik antwoordde hierop: Vanavond? Dat was iets te snel. Op mijn respons wanneer dan? volgde de misser: Morgen en overmorgen niet, dan moet ik sporten, dus vrijdag misschien? Pas toen ik mijn verbazing uitte over deze, weinig professionele, aanpak kwam het aanbod : Morgenavond.

 

De boot toch maar afgehouden. Als bij een nieuwe klant het sporten in principe al voor gaat, hoe gaat het dan bij problemen na oplevering en betaling?

 

 


Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Aan welke eisen moeten jouw klanten zoal voldoen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Entrepreneur

Ik vind dit niet echt een commerciele blunder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Is de commerciële blunder niet om allerlei eisen aan een klant te stellen? Sinds wanneer mag ik als klant niet meer sporten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Is de commerciële blunder niet om allerlei eisen aan een klant te stellen? Sinds wanneer mag ik als klant niet meer sporten?

 

Volgens mij is Rien de klant en stelt hij terecht de eis dat de websitebouwer z.s.m. met hem om de tafel gaat zitten. Die websitebouwer zegt tegen zijn potentiële klant, Rien, dat hij het sporten belangrijker vindt. Dat is wel degelijk een blunder.

 

Hendrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwestie van prioriteiten denk ik? Ik kan me voorstellen dat je niet met deze meneer in zee wilt, maar om het nou een blunder te noemen...nee, dat vind ik het niet.

 

Het is gewoon niet slim, hij had beter kunnen zeggen dat hij al wat had staan in de agenda op deze avonden. Klinkt beter, en had jou niet het idee gegeven dat sporten boven de klanten gaat.

 

Aan de andere kant, wees blij dat je van tevoren weet waar je staat op de prioriteitenlijst... ;D

 

Groet,

 

 

Martin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is een klein detail maar ik noem meestal alleen de dagen dat ik wel beschikbaar ben, dan loop je ook geen risico om 'af te gaan' tegenover kritische mensen. Mensen hebben nu eenmaal verschillende normen/waarden/standaarden. Met een aantal daarvan hoef ik het absoluut niet eens te zijn om me er aan aan te passen (zeker als ik alleen maar minder hoef te zeggen ;))

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Is de commerciële blunder niet om allerlei eisen aan een klant te stellen? Sinds wanneer mag ik als klant niet meer sporten?

 

Je draait het om, Rien is de klant

 

/edit Hendrik je was me net voor ;)


YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is Rien de klant en stelt hij terecht de eis dat de websitebouwer z.s.m. met hem om de tafel gaat zitten. Die websitebouwer zegt tegen zijn potentiële klant, Rien, dat hij het sporten belangrijker vindt. Dat is wel degelijk een blunder.

 

Hendrik

 

Aha, excuus. Had ik het verkeerd begrepen. Ik dach al. ;D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch is dit wel een goed punt wat Rien hier aanbrengt. Laatst is er een hele discussie geweest dat de gemiddelde ondernemer meer waarde hecht aan een sociaal leven dan aan zijn of haar bedrijf.

 

Ik denk dat dit zeker een blunder is. Je loopt een klant mis. Als ik een klant misloop (uitzonderlijke gevallen daar gelaten) dan beschouw ik dat als een blunder van mezelf. Waarom? Ik wil de beste zijn. Ik kan er niet mee leven dat een ander bureau wel de opdracht krijgt.

 

Dus gewoon heel simpel waar liggen je prioriteiten als ondernemer. Mijn mening 24 uur per dag klaar staan voor je bedrijf.

 

Hoe ver gaan jullie als ondernemers? Is er een grens?

 


De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, het is een nogal tactloze aanpak van je potentiele leverancier.. 'ik moet sporten', dat ZEG je gewoon niet lijkt me. Verhinderd zijn is uiteraard altijd mogelijk, maar zeg dan 'verhinderd' ipv meteen duidelijk te maken dat je prive-leven blijkbaar voor je klanten gaat. Of stel meteen de gewenste dag voor ipv het excuus voor de andere dagen te noemen.

 

Hoe ver gaan jullie als ondernemers? Is er een grens?

 

Er is altijd een grens, en dat is niet ongezond. Alleen moet je zoiets op een correcte manier communiceren - een potentiele klant ermee beledigen is zo'n beetje het slechtst mogelijk resultaat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De discussie "professioneel of niet" is eigenlijk niet te winnen. Iedereen heeft er zijn eigen standaard voor, met eigen opvattingen wat wél en wat niet. Het probleem is dat mensen zich vaak niet realiseren hoezeer die definitie verschilt onderling. Daarom is zélf zeggen wat je professioneel vindt en wat niet altijd handig én rechtvaardig in verkennende communicatie.

Sommige mensen vinden het al onprofessioneel als ze een voicemail krijgen als ze bellen, anderen vinden het júist professioneel dat iemand niet constant bereikbaar is omdat ze zelf ook niet constant gestoord willen worden, of ook een 'nadenkend beroep' hebben waardoor onafgebroken periodes van nadenktijd heel belangrijk zijn. Ik probeer zelf mijn oordeel over professioneel of niet zo lang mogelijk uit te stellen.

 

Je weet namelijk nog niet of die persoon die van sport houdt misschien eigenlijk de betere kandidaat is op het niveau van zijn product.

 

 


Rent a War Room® 

Ruimte voor creativiteit en innovatie • http://www.rentawarroom.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je weet namelijk nog niet of die persoon die van sport houdt misschien eigenlijk de betere kandidaat is op het niveau van zijn product.

Een parttime ondernemer, die daarboven ook sport belangrijker blijkt te vinden dan een klant, kan nog zo'n goed kennisniveau hebben maar zal voor mij nooit de voorkeur krijgen boven een iets mindere qua kennis, maar met wel een klantgerichte opstelling. Kennis is te vergaren, maar inzet, motivatie en klantgerichtheid zegt iets over de persoonlijkheid.


Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er blijven altijd grote verschillen bestaan, zo heb ik dat afgelopen week ook ervaren. Nadat ik bij 4 verschillende internationale koeriersdiensten een aanvraag heb gedaan een offerte te doen voor serieuze transporten heb ik op zeer verschillende wijze een offerte mogen ontvangen;

* 1 per telefoon na een paar dagen

* 1 per mail, waarbij ik 6 verschillende mailtjes moest openen, en als een gek moest gaan puzzelen om er achter te komen waarom ik deze (de grootste ter wereld) zal moeien nemen

* 1 per post in een zeer fraai en degelijke enveloppe

* 1 per koerier, jawel van henzelf, binnnen een dag.

 

En de laatste was nog het meest voordelig ook.

 

Je zult begrijpen dat ik aan die andere weinig moeite heb geschonken.

 


Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Share this post


Link to post
Share on other sites

* 1 per koerier, jawel van henzelf, binnnen een dag.

 

En de laatste was nog het meest voordelig ook.

 

kan je mij hun internetadres geven, want ik ben ook op zoek naar een alternatief voor tpg. en aangezien jij voor snelheid en natuurlijk voor voordelig gaat ligt dat precies in mijn straatje. wellicht dat het ook iets voor mij is. je mag me ook die tarieven mailen als je dat wilt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is professioneel en onprofessioneel zo'n grijs gebied in ondernemen. Een vriendin van mij is een themakisten verhuur bedrijf voor kinderfeestjes begonnen. Ze werkt nu full-time, maar heeft het zo geregeld dat ze wel de woensdagmiddag beschikbaar is om de eventuele "spelleider" van het feestje te zijn. (Ze richt zich i.e.i. op de regio... niet landelijke ofzo) Is het dan van haar uit onprofessioneel om te zeggen donderdagmiddag (welk kind van 8-12 is dan vrij) ben ik niet mobiel of "thuis" (op het bedrijfs tel.nummer te bereiken) Ik vind van niet.

 

Ik kan me wel voorstellen dat je, wanneer je een website laat bouwen door een part-timer/full-timer niet de indruk wilt krijgen dat die persoon slechts twee avonden per week aan jouw website (en eventuele anderen) te besteden heeft, dan is het duidelijk hobby (maar in mijn ogen) of een niet zo goed opgezette marcommix (wederom m.i.) en nou ja, nog een aantal andere redenen...

 

Ben zelf overigens wel een type wat liever de waarheid achter mn excuus verteld i.p.v. een leugen, maar toch... Klanten zijn omzet en een mogelijke kans op winst, dus: GAAN! (zou ik zo denken)

 

Groetjes,

 

Leontine Schalk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Dennis,

 

Ik zou ook graag die laatste willen hebben. Dat is pas goed ondernemen. Je hebt een koeriers bedrijf en je laat een koerier de offerte brengen. Hoe simpel maar doeltreffend.


De eerste online horecawinkel

www.budgethoreca.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zijn bovenstaande reacties hèt voorbeeld van mond op mond (tekst op tekst?) reclame! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje onhandige aanpak inderdaad. Om hem daar nou direct op af te rekenen..ja dat is persoonlijk. Diegene zou natuurlijk best de juiste persoon voor de klus kunnen zijn...


TND media --> laatste project: ReisMee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje onhandige aanpak inderdaad. Om hem daar nou direct op af te rekenen..ja dat is persoonlijk. Diegene zou natuurlijk best de juiste persoon voor de klus kunnen zijn...

 

Tuurlijk, alleen meneer Rien verkoopt kesrtpakketjes.

En als zijn site er net na Sinterklaas een aantal dagen uit ligt omdat zijn webbouwer ofwel op het werk zit, ofwel druk is met sporten, of bij zijn neefjes Sinterklaas viert, dan hoop ik dat ie gevolgschade dooruitval van de webapplicatie uitgesloten heeft.

 

Het gaat er niet om wat die persoon 's avonds uit spookt,het gaat hier over bereidheid en bereikbaarheid.

 

Rien zoekt iemand met een profi instelling, niet een hobbyist die wat op het web knutselt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nogmaals dat HOEFT niet het geval te zijn..maar een sterke eerste indruk maakt hij niet. Ik zou zelf ook snel afhaken, maar als iemand eerlijk is en verder wel over de juiste kwaliteiten beschikt dan zou ik hem nog wel een kans geven.


TND media --> laatste project: ReisMee

Share this post


Link to post
Share on other sites
Pas toen ik mijn verbazing uitte over deze, weinig professionele, aanpak kwam het aanbod : Morgenavond.

 

Dat hij het, in eerste instantie, niet handig heeft aangepakt is overduidelijk. Maar hij heeft zich wel direct hersteld na de opmerking van Rien. Dat pleit weer voor hem.

 

Blijkbaar is hij net gestart als ondernemer. Hebben we niet allemaal 'blunders' gemaakt toen we net gestart waren? Ik wel in ieder geval, een hele hoop. En nog steeds maak ik fouten.

 

Voor hem is het in ieder geval een mooi leermoment geweest.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebben we niet allemaal 'blunders' gemaakt toen we net gestart waren? Ik wel in ieder geval, een hele hoop. En nog steeds maak ik fouten.

 

Wie niet.. blunders maken doe ik ook wel eens, en dat kost je op zo'n moment ook een klant natuurlijk. Kunst is om het af te leren, maarja.. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 13 leden online en 222 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept