• 0

ZZP en meerdere SBI nummers?

Kan ik als ZZP'er ook nieuwe activiteiten ontplooien die buiten mijn bedrijfsactiviteiten vallen volgens de oorspronkelijke KVK-inschrijving en de huidige SBI code?

Heeft dit dan ook consequenties voor bijvoorbeeld de urennorm? Moet ik dan bijvoorbeeld voor elke categorie opnieuw aan de urennorm voldoen?

 

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1
11 minuten geleden, lindazzp zei:

Kan ik als ZZP'er ook nieuwe activiteiten ontplooien die buiten mijn bedrijfsactiviteiten vallen volgens de oorspronkelijke KVK-inschrijving en de huidige SBI code?

Ja, kwestie van je activiteiten en respectievelijke SBI codes uitbreiden bij de KvK, tezamen met eventuele nieuwe /extra handelsnamen voor deze activiteiten

 

12 minuten geleden, lindazzp zei:

Heeft dit dan ook consequenties voor bijvoorbeeld de urennorm? Moet ik dan bijvoorbeeld voor elke categorie opnieuw aan de urennorm voldoen?

Nee, de urennorm geldt voor jou als persoon, en is de optelsom van alle activiteiten ongeacht welke categorie en ook ongeacht welke personenvennootschap : je kunt bijvoorbeeld actief zijn voor je eenmanszaak en een VOF: die uren tel je dan op voor jou individuele urencriterium 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1
12 uur geleden, lindazzp zei:

Het is dus niet gek om nieuwe disciplines te ontplooien die niet helemaal in het verlengde liggen van mijn huidige hoofdactiviteit?

Wat mij betreft niet. Enerzijds is het ondernemerschap: het zien en verzilveren van kansen en doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent, anderzijds is het risicospreiding : het maakt je mogelijk minder kwetsbaar voor - bijvoorbeeld - een pandemie.  Wel  een kwestie van bewaken van focus, maar dat is een andere discussie :winking-face:

 

12 uur geleden, lindazzp zei:

Er zijn geen regels die dat in de weg staan begrijp ik, maar het kan wel verstandig zijn om dit onder een andere naam te ondernemen?

Ja, al was het maar om verwarring te voorkomen.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 6-11-2020 om 17:04, Norbert Bakker zei:

Ja, kwestie van je activiteiten en respectievelijke SBI codes uitbreiden bij de KvK, tezamen met eventuele nieuwe /extra handelsnamen voor deze activiteiten

Het is dus niet gek om nieuwe disciplines te ontplooien die niet helemaal in het verlengde liggen van mijn huidige hoofdactiviteit?

Er zijn geen regels die dat in de weg staan begrijp ik, maar het kan wel verstandig zijn om dit onder een andere naam te ondernemen?

 

Op 6-11-2020 om 17:04, Norbert Bakker zei:

Nee, de urennorm geldt voor jou als persoon, en is de optelsom van alle activiteiten ongeacht welke categorie en ook ongeacht welke personenvennootschap : je kunt bijvoorbeeld actief zijn voor je eenmanszaak en een VOF: die uren tel je dan op voor jou individuele urencriterium 

Dit is een hele geruststelling voor mij. :-)

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Ja, al was het maar om verwarring te voorkomen.

Die verwarring gaat er toch wel komen als je meerdere handelsnamen gebruikt en maar één bankrekeningnummer op naam van de bedrijfsnaam/1e handelsnaam.

Een en ander hangt ook een beetje af of er sprake is van een beschrijvende bedrijfsnaam.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Wat mij betreft niet. Enerzijds is het ondernemerschap: het zien en verzilveren van kansen en doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent, anderzijds is het risicospreiding : het maakt je mogelijk minder kwetsbaar voor - bijvoorbeeld - een pandemie.  Wel  een kwestie van bewaken van focus, maar dat is een andere discussie :winking-face:

Ik ben een beginnend ZZP'er en sluit straks mijn tweede jaar af. De impact van Corona is voor mij de aanleiding om mijn inkomsten te diversificeren met andere inkomstenstromen. :-)

 

18 uur geleden, Cosara zei:

Die verwarring gaat er toch wel komen als je meerdere handelsnamen gebruikt en maar één bankrekeningnummer op naam van de bedrijfsnaam/1e handelsnaam.

Een en ander hangt ook een beetje af of er sprake is van een beschrijvende bedrijfsnaam.

Dit is wel een goed punt. Hoe zou ik daar beter mee om kunnen gaan? Zou ik bijvoorbeeld mijn huidige bedrijfsnaam moeten veranderen naar een algemenere naam en de huidige naam dan als handelsnaam registreren?

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn banken waar je gratis meerdere rekeningen kunt openen en daaronder zijn er bij welke je een bepaalde vrijheid hebt in de tenaamstelling. ING zegt bijvoorbeeld dat de naam van een zakelijke rekening moet overeenstemmen met een van je handelsnamen.

 

Of een extra rekening onhandig is voor je boekhouding, laat ik in het midden.

 

Dat een andere naam op een bankafschrift altijd verwarrend is, daar ben ik het niet mee eens. Als ik naar mijn privéafschriften kijk, dan verschillen de namen die daarop staan vaak sterk van de namen van de partijen waarbij ik iets heb gekocht. Zolang de omschrijving duidelijk is, moet dat geen probleem zijn. Je kunt het eventueel, om de boekhouder van je klant tevreden te houden, ook van tevoren communiceren: "je gaat een factuur krijgen van Bedrijf X, dan weet je dat vast".

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Branko Collin zei:

Zolang de omschrijving duidelijk is, moet dat geen probleem zijn.

De praktijk laat zien dat de omschrijving niet altijd even duidelijk is, en wordt het regelmatig communiceren wat en voor wie (zakelijk of privé) iets is gekocht. Een en ander maakt dat het automatisch koppelen van facturen en bankmutaties wel lastiger. Handmatig inboeken geniet nog steeds de voorkeur.

 

5 uur geleden, Branko Collin zei:

Je kunt het eventueel, om de boekhouder van je klant tevreden te houden, ook van tevoren communiceren: "je gaat een factuur krijgen van Bedrijf X, dan weet je dat vast".

Zo moeilijk zijn wij boekhouders nu ook weer niet.

Als het niet op de factuur zelf staat vermeld, dan weet je na verloop van tijd wel welke rekeninghouder bij welke onderneming hoort.

 

9 uur geleden, lindazzp zei:
Op 10-11-2020 om 14:16, Cosara zei:

Een en ander hangt ook een beetje af of er sprake is van een beschrijvende bedrijfsnaam.

Dit is wel een goed punt. Hoe zou ik daar beter mee om kunnen gaan? Zou ik bijvoorbeeld mijn huidige bedrijfsnaam moeten veranderen naar een algemenere naam en de huidige naam dan als handelsnaam registreren?

Niets moet, maar het kan en mag.

Het voordeel van een niet-beschrijvende bedrijfsnaam is dat je er van alles aan toe kunt voegen.

Zoek maar eens in het Handelsregister van de KvK op bedrijfsnaam Linda.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.