Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Jelle534534

Schadeclaim mogelijk door levering slechte producten?

Recommended Posts

Beste lezers,

 

Ik importeur regelmatig producten uit Polen. Nu heb ik een aantal producten aan een klant geleverd die totaal niet aan de gestelde voorwaarden voldoen. Ik ben bereid de vooruitbetalingen en kosten terug te betalen, mijn vraag is of ik ook kans loop meer te verliezen omdat mijn klant problemen krijgt met zijn klanten wegens het niet leveren van de genoemde producten?

 

Mijn algemene voorwaarden dekken mij volgens mij wel in en in de ondertekende order wordt ook niets vermeld over schade van andere partijen.

 

Hoe groot is de kans op een groter verlies?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Hans,

 

In beginsel ben je inderdaad aansprakelijk voor alle schade die jouw klanten hebben geleden als gevolg van een tekortkoming in jouw producten. Hieronder valt in beginsel ook de gevolgschade van jouw klanten. Ik zeg in beginsel omdat jouw klanten ook bijvoorbeeld een plicht hebben jouw schade te berperken als dat kan.

 

Of deze aansprakelijkheid is uitgesloten moet uit je algemene voorwaarden blijken. Deze moeten echter wel op een juiste manier van toepassing zijn verklaard.

 

Grt.

 

Philip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hans,

 

Gaat het in deze enkel om conformiteit (c.q de vraag of het product voldoet aan de eisen die de koper redelijkerwijs daarvan mocht verwachten) of voert dit verder en het door jou geleverde gebrekkige product ook schade veroorzaakt? In het laatste geval sprake we van productaansprakelijkheid?

 

Voor wat betreft de mogelijke productaansprakelijkheid merk ik het volgende op.

 

Gouden regel bij aansprakelijkheid = erken deze nooit zomaar, zeker niet als het gaat om productaansprakelijkheid. Productaansprakelijkheid is letterlijk en figuurlijk een apart hoofdstuk in de wet.

 

Bepalend zijn onder meer de vragen:

  • wie heeft het product in het verkeer gebracht?;
  • op welk tijdstip is het gebrek ontstaan?;
  • voor welk doel is het product vervaardigd (c.q is dit een economisch doel of niet?;
  • is het product in overeenstemming met dwingende overheidsvoorschriften vervaardigd;
  • kon het gebrek op grond van wetenschap of technische kennis worden ontdekt op het moment dat het product in het verkeer werd gebracht?
  • ben jij de leverancier van het eindproduct of heb je dit nog bewerkt voordat het is doorgeleverd?;
  • op welke wijze is de schade door het product ontstaan?
  • wanneer is de schade ontstaan?.

En nog tal van andere vragen.

 

De wet gaat nader in op al deze vragen en alle beperkingen die gelden voor wat betreft de aansprakelijkheid van een producent. Als schakel in een distributieketen kun je overigens ook worden aangemerkt als producent, maar dat zal verder weinig betoog behoeven.

 

Indien en voor zover het in jouw geval gaat om productaansprakelijkheid, dan voert het te ver om in deze vast te stellen of jij wel of niet aansprakelijk kunt worden gehouden voor de schade die een product veroorzaakt.

 

De wettelijke bepalingen over Productaansprakelijkheid kun je vinden in de artikelen 185 en verder van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.

 

Verder sluit ik mij geheel bij Philip aan.

 


jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties, het gaat in principe niet om schade die veroorzaakt is door onze producten, de producten voldeden na levering en vervolgings de keuring niet aan de eisen van de afnemer. De afnemer kan nu niet leveren aan zijn klant. De fabrikant waar wij van hebben afgenomen heeft zich niet aan zijn afspraken/contract gehouden en heeft slechte producten geleverd.

 

Vriendeljike groet,

 

Hans

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 18 leden online en 341 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept