• 0

Schadeclaim mogelijk door levering slechte producten?

Beste lezers,

 

Ik importeur regelmatig producten uit Polen. Nu heb ik een aantal producten aan een klant geleverd die totaal niet aan de gestelde voorwaarden voldoen. Ik ben bereid de vooruitbetalingen en kosten terug te betalen, mijn vraag is of ik ook kans loop meer te verliezen omdat mijn klant problemen krijgt met zijn klanten wegens het niet leveren van de genoemde producten?

 

Mijn algemene voorwaarden dekken mij volgens mij wel in en in de ondertekende order wordt ook niets vermeld over schade van andere partijen.

 

Hoe groot is de kans op een groter verlies?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Hans,

 

In beginsel ben je inderdaad aansprakelijk voor alle schade die jouw klanten hebben geleden als gevolg van een tekortkoming in jouw producten. Hieronder valt in beginsel ook de gevolgschade van jouw klanten. Ik zeg in beginsel omdat jouw klanten ook bijvoorbeeld een plicht hebben jouw schade te berperken als dat kan.

 

Of deze aansprakelijkheid is uitgesloten moet uit je algemene voorwaarden blijken. Deze moeten echter wel op een juiste manier van toepassing zijn verklaard.

 

Grt.

 

Philip

Link naar reactie
  • 0

Hans,

 

Gaat het in deze enkel om conformiteit (c.q de vraag of het product voldoet aan de eisen die de koper redelijkerwijs daarvan mocht verwachten) of voert dit verder en het door jou geleverde gebrekkige product ook schade veroorzaakt? In het laatste geval sprake we van productaansprakelijkheid?

 

Voor wat betreft de mogelijke productaansprakelijkheid merk ik het volgende op.

 

Gouden regel bij aansprakelijkheid = erken deze nooit zomaar, zeker niet als het gaat om productaansprakelijkheid. Productaansprakelijkheid is letterlijk en figuurlijk een apart hoofdstuk in de wet.

 

Bepalend zijn onder meer de vragen:

  • wie heeft het product in het verkeer gebracht?;
  • op welk tijdstip is het gebrek ontstaan?;
  • voor welk doel is het product vervaardigd (c.q is dit een economisch doel of niet?;
  • is het product in overeenstemming met dwingende overheidsvoorschriften vervaardigd;
  • kon het gebrek op grond van wetenschap of technische kennis worden ontdekt op het moment dat het product in het verkeer werd gebracht?
  • ben jij de leverancier van het eindproduct of heb je dit nog bewerkt voordat het is doorgeleverd?;
  • op welke wijze is de schade door het product ontstaan?
  • wanneer is de schade ontstaan?.

En nog tal van andere vragen.

 

De wet gaat nader in op al deze vragen en alle beperkingen die gelden voor wat betreft de aansprakelijkheid van een producent. Als schakel in een distributieketen kun je overigens ook worden aangemerkt als producent, maar dat zal verder weinig betoog behoeven.

 

Indien en voor zover het in jouw geval gaat om productaansprakelijkheid, dan voert het te ver om in deze vast te stellen of jij wel of niet aansprakelijk kunt worden gehouden voor de schade die een product veroorzaakt.

 

De wettelijke bepalingen over Productaansprakelijkheid kun je vinden in de artikelen 185 en verder van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.

 

Verder sluit ik mij geheel bij Philip aan.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, het gaat in principe niet om schade die veroorzaakt is door onze producten, de producten voldeden na levering en vervolgings de keuring niet aan de eisen van de afnemer. De afnemer kan nu niet leveren aan zijn klant. De fabrikant waar wij van hebben afgenomen heeft zich niet aan zijn afspraken/contract gehouden en heeft slechte producten geleverd.

 

Vriendeljike groet,

 

Hans

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.