• 0

Omzetprognose

Beste ondernemers,

 

Als student Commerciële Economie aan de HEAO te Deventer heb ik de opdracht gekregen een ondernemingsplan te maken.

Dit plan moet gemaakt worden voor een winkel in sportkleding.

Ik ben al een heel eind op weg maar ik kom in de problemen bij het vaststellen van de omzetprognose.

Ik heb begrepen dat ik deze aan de hand van meerdere berekeningen moet baseren. Bijv. op basis van aantal vierkante meters verkoopvloeroppervlakte én op basis van besteding p/hoofd van de bevolking én op basis van het aantal medewerkers.

Ik beschik over branchegegegens van HBD (www.hbd.nl). Hierin staan onder andere gemiddelden van de bovengenoemde voorbeelden betreft het baseren van de omzet.

Nu vraag ik mij af of ik op basis van deze gemiddelden, mijn omzet mag bepalen.

Mijn fictieve onderneming heeft een vvo van 250 m3. Ik heb begrepen dat dit vrij gemiddeld is, ik heb dit echter niet zwart op wit.

Kan iemand mij een stap verder helpen?

Alvast hartelijk bedankt.

 

Tim Snijder

snijdertim@hotmail.com

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tim,

 

Je mag als aanname de omzet bepalen aan de hand van een gemiddelde omzet per m2 vvo. Deze gegevens kan je achterhalen bij inderdaad hbd maar ook ing bank en rabobank (even zoeken op internet).

Prognoses op basis van besteedingen per inwoner lijken mij weinig zinvol, op basis van aantal medewerkers weer wel.

Let wel op de branchecijfers zijn gemiddelde cijfers. Aspecten die zeker van belang zijn zijn: concurrentie en locatie

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Beste Arjan,

 

Bedankt voor je reactie. Ik ben al een stukje verder gekomen. Ik heb n.a.v. branchegegevens nu een omzet bepaald. Er wordt echter van me verwacht op meerdere manieren een omzetprognose te bepalen. N.a.v. het besteedbaar inkomen kom ik er niet uit hoe ik dat nou precies doe. Ik moet dan namelijk mijn toekomstige marktaandeel bepalen. Het lijkt mij toch dat je dat n.a.v. je omzet doet en niet omgekeerd! Ook n.a.v. het aantal medewerkers, dat zijn er in mijn geval 2 vaste en 1 voor in het weekend klopt er weinig van. Ik heb dan een onzettend lage omzet, dat kan nooit de bedoeling zijn toch?

Kortom; ik kom er niet echt uit. Daarom wou ik vragen of iemand soms een voorbeeld heeft van een omzetprognose. Iemand die al eens een ondernemingsplan heeft gemaakt misschien?

Alvast bedankt.

 

Groeten,

 

Tim Snijder

snijdertim@hotmail.com

Link naar reactie
  • 0

de gemiddelde omzet per m2 vvo is 2600 euro per jaar. In jouw geval is de totale omzet dus 650.000. Deze omzet kan je nooit met 2 mensen realiseren. De gemiddelde omzet per werknemer in een algemene kledingwinkel bedraagt circa 150.000 euro. Je hebt dus minimaal 5 fte nodig plus wat parttimers. Personeelskosten kan je uit de cao halen, huurkosten zijn afhankelijk van de locatie (A1), regio en courantheid van het pand.

 

http://www.rabobank.nl/info/execute/node?node_id=190064

 

Cijfers en trends bevat veel informatie over branchegemiddelden. Aan de hand van deze cijfers kan je de winst en verliesrekening opstellen.

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Beste ondernemers,

 

Bij deze dan eindelijk het ondernemingsplan dat ik beloof had te posten.

Het is te downloaden op:

 

http://members.chello.nl/b.snijder/Ondernemingsplan SportStyle.doc

http://members.chello.nl/b.snijder/Bijlagen ondernemingsplan.doc

 

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft. Ik zeg er wel bij dat het financiële gedeelte nog niet helemaal klopt. Het commericiële gedeelte klopt wel!

Verwacht er niet te veel van, ik ben pas een eerstejaars-student.

 

Groeten,

 

Tim Snijder

snijdertim@hotmail.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.