• 0

Koppelverkoop in België

Hallo,

 

Ik heb begrepen dat Belgische bedrijven niet aan koppelverkoop mogen doen daar, je mag bijvoorbeeld geen mobiele telefoon met abonnement verkopen maar wel een losse mobiele telefoon en een los abonnement.

 

Nu ben ik van plan in België wat acquisitie te gaan plegen, moet ik nou als Nederlands bedrijf ook letten op die koppelverkoop of maakt dat niet uit omdat ik in Nederland gevestigd ben?

 

Hoop wat informatie te kunnen krijgen hier!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nog even terzijde. Het verbod op koppelverkoop vindt zijn grondslag in het mededingingsrecht dat vrijwel uniform is binnen de Europese Unie. Koppelverkoop is verboden indien er een economische machtspositie bestaat. Koppelverkoop levert in dat geval misbruik van die machtspositie op. Voor een duidelijk voorbeeld: Micosoft en de mediaplayer. Google maar even. Dit is dus ook het geval in Nederland.

 

België is echter het enige land waar in de telecomsector koppelverkoop verboden was ongeacht of er een economische machtspositie bestaat. Hoewel ik geen kennis van het Belgische (mededingings)recht heb is volgens mij dit verbod (onder Europese druk) gesneuveld in de nieuwe telecomwet (http://zdnet.be/smartbiz.cfm?id=44289).

 

De eerdere opmerkingen zijn trouwens terecht. Je dient je te houden aan de regels die gelden in België als je daar activiteiten onderneemt.

 

Grt

 

Philip

Link naar reactie
  • 0

interessant topic!

 

stel nu:

 

ik heb een webshop in NL bijv. webshop.nl gevestigd in NL

ik lever zowel in NL als BE

ik heb bijv. een aanbieding: koop nu een xbox en krijg er gratis het spel fifa 2006 bij.

 

een belg surft op mijn webshop en heeft interesse in deze aktie en stopt 'm in z'n mandje en rekent 'm af. ik ontvang zijn betaling en hij krijgt het van mij toegezonden. mag dit?

 

mijn mening: ja dat mag zolang de verkopende partij maar in NL gevestigd is.

 

maar dan denk ik weer: waarom gaan belgische bedrijven niet met hun magazijn net over de grens in NL zitten en dan kunnen ze dit soort akties altijd blijven doen.

 

of mag het leveren van dit soort akties aan belgen gewoonweg helemaal niet omdat de eindgebruiker gewoonweg geen koppelverkoop mag aannemen? maar ja hoe checken ze dit....

Link naar reactie
  • 0

Kijk en dat bedoel ik dus! Ik maak wel reclame in België, maar feitelijk schaffen ze de producten aan in Nederland!

 

Voordeel voor Belgische bedrijven met een BTW-nummer is dan dat ze geen BTW hoeven te betalen, wat wij als Nederlands bedrijf mogen dan de producten met BTW-0 tarief verkopen aan het Belgische bedrijf...

Link naar reactie
  • 0

Okay dus ik kan niet 1 pakket aanbieden met website, domeinnaam en hosting maar wel een website waarbij ze los een hostingpakket of domeinnaam kunnen aanschaffen, zoiets? ;)

 

De clou is dat je de afnemer niet mag dwingen, dat als hij bij jouw het ene product koopt, hij verplicht is het andere ook af te nemen.

Slechts in uitzonderlijke gevallen is koppelverkoop toegestaan, en dat zijn vaak zaken die gerelateerd zijn aan bepaalde eigenschappen van een product die nodig zijn voor het functioneren van het andere.

 

Julie nemen de koppelverkoop te letterlijk, bij een supermakrt mag je dan geen aanbieding van een BBQ pakket kopen, of een pakketje macaroni met saus. Voor kledingzaken wordt het ook wel het ingewikkeld, die mogen dan geen driedelig pak meer verkopen.

 

Kijk en dat bedoel ik dus! Ik maak wel reclame in België, maar feitelijk schaffen ze de producten aan in Nederland!

 

Voordeel voor Belgische bedrijven met een BTW-nummer is dan dat ze geen BTW hoeven te betalen, wat wij als Nederlands bedrijf mogen dan de producten met BTW-0 tarief verkopen aan het Belgische bedrijf...

 

In principe betalen ook Belgische bedrijven BTW, alleen de verrekening is iets anders. Bedenk wel dat jij verplicht bent het bedrijf na te trekken als jij BTW vrij aan een Belgisch bedrijf levert.

 

interessant topic!

 

stel nu:

 

ik heb een webshop in NL bijv. webshop.nl gevestigd in NL

ik lever zowel in NL als BE

ik heb bijv. een aanbieding: koop nu een xbox en krijg er gratis het spel fifa 2006 bij.

 

een belg surft op mijn webshop en heeft interesse in deze aktie en stopt 'm in z'n mandje en rekent 'm af. ik ontvang zijn betaling en hij krijgt het van mij toegezonden. mag dit?

 

mijn mening: ja dat mag zolang de verkopende partij maar in NL gevestigd is.

 

maar dan denk ik weer: waarom gaan belgische bedrijven niet met hun magazijn net over de grens in NL zitten en dan kunnen ze dit soort akties altijd blijven doen.

 

of mag het leveren van dit soort akties aan belgen gewoonweg helemaal niet omdat de eindgebruiker gewoonweg geen koppelverkoop mag aannemen? maar ja hoe checken ze dit....

 

De mobieltjes in Nederland werden " weggegeven" om klanten sneller over te halen en abonnement aan te schaffen. In Belgie waren de abonnementen gewoon goedkoper omdat er geen mobieltje in de prijs verwerkt zat.

 

Een levering van een Nederlandse webshop aan een Belgische klant is in principe een Nederlandse verkoop. Waar het magazijn staat maakt in principe niet uit, het gaat erom waar de transatie geregistreerd word.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.