• 0

Is het terecht dat de tegenpartij claimt dat ik inbreuk maak?

(aangepast)

Ik heb een generiek product aangeboden via bol.com met een bestaand EAN nummer. Deze was wel aan een merk gekoppeld, maar de beschrijving van het product en de foto's (Aliexpress foto's) waren exact hetzelfde als van het generieke product die ik heb aangeboden. Volgens bol.com dient men identieke producten via hetzelfde EAN nummer aan te bieden, dus vandaar.

 

En nou heb ik een brief gekregen van het bedrijf (dat zelfde naam heeft als merk) dat ik inbreuk in de handelsnaam heb gepleegd. Ze hebben ook  de generieke foto's vervangen met foto's waarop het merk nu wel te zien is op het product. Ik ben vervolgens gestopt met het aanbieden via dat EAN nummer. De tegenpartij claimt dat ik artikel 5 (6:162 BW) van de Handelsnaamwet heb overtreden en sommeert mij de schade te vergoeden van tegenpartij.  De aanbieder van dat product op Bol.com is trouwens een ander bedrijf (wel zelfde eigenaar).

 

Uiteraard handel ik op Bol.com onder mijn eigen bedrijfsnaam (dat heel anders is dan de merknaam). Is het terecht dat de tegenpartij claimt dat ik inbreuk maak in hun handelsnaam?

 

 

aangepast door Hans van den Bergh
Vraag afgesplitst van oud topic
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
7 uur geleden, Branko Collin zei:

Onfortuinlijk voorbeeld, want het zijn allebei Unox-rookworsten (zij het in verschillende verpakkingen).

 

Ze komen allebei uit dezelfde fabriek, daar was ik me van bewust. Net als Zwan en vele anderen.

 

Wanneer is iets een generiek product? Als het niet wezenlijk verschilt of niet onder een bepaald merk in een herkenbare verpakking wordt verkocht? GS1 bemoeit zich daar niet mee. Die beweren dat je de concurrent voor namaker mag uitmaken. Ik kan bij GS1 waarschijnlijk probleemloos een nieuwe EAN-code krijgen voor een Apple iPhone 11 en die als mijn product aanbieden. Alleen zal Bol.com dat niet accepteren. Maar wat doen we met een paraplu of mondscherm in neutrale verpakking?

Uiteindelijk zijn het de regels van Bol en Amazon die bijdragen aan het probleem. Dat is een lastig juridisch breiwerkje, zeker omdat de ondernemers die het aangaat (inkopen bij Alibaba) geen budget hebben voor ingewikkelde rechtszaken. Die gebruiken HL als vraagklaagbaak. Maar dat levert wel interessante perspectieven op.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 10-11-2020 om 00:10, GuusTT zei:

Ik heb een generiek product aangeboden via bol.com met een bestaand EAN nummer. Deze was wel aan een merk gekoppeld, maar de beschrijving van het product en de foto's (Aliexpress foto's) waren exact hetzelfde als van het generieke product die ik heb aangeboden. Volgens bol.com dient men identieke producten via hetzelfde EAN nummer aan te bieden, dus vandaar.

 

En nou heb ik een brief gekregen van het bedrijf (dat zelfde naam heeft als merk) dat ik inbreuk in de handelsnaam heb gepleegd. Ze hebben ook  de generieke foto's vervangen met foto's waarop het merk nu wel te zien is op het product. Ik ben vervolgens gestopt met het aanbieden via dat EAN nummer. De tegenpartij claimt dat ik artikel 5 (6:162 BW) van de Handelsnaamwet heb overtreden en sommeert mij de schade te vergoeden van tegenpartij.  De aanbieder van dat product op Bol.com is trouwens een ander bedrijf (wel zelfde eigenaar).

 

Uiteraard handel ik op Bol.com onder mijn eigen bedrijfsnaam (dat heel anders is dan de merknaam). Is het terecht dat de tegenpartij claimt dat ik inbreuk maak in hun handelsnaam?

 

 

 

Op 13-11-2020 om 00:12, TwaBla zei:

Dit soort conflicten is ingebakken in het GS1 systeem dat toestaat dat een willekeurige wederverkoper een generiek product monopoliseert door er een EAN-nummer aan te plakken. Kijk naar de video: het eerste deel van dat nummer is een uniek bedrijfsdeel. Bij een iPhone 12 is dat de plek waar Apple zich herkenbaar maakt als 'eigenaar'.

 

Bij een generiek product zou daar de fabrikant zijn plek moeten innemen. Doet die fabrikant dat niet, dan kan iedere wederverkoper deze plek innemen. Sterker nog: volgens Jolanda van GS1 mag je dan andere wederverkopers van namaak beschuldigen. Dat gaat echter veel te ver. 

 

 

Je zou verwachten dat andere wederverkopers van hetzelfde product dan op hun beurt een eigen EAN-code moeten aanvragen. In hoeverre de platforms dat toelaten of juist proberen tegen te gaan, is mij niet duidelijk. Ik meende dat ze andere wederverkopers van exact hetzelfde product min-of-meer dwingen dezelfde EAN-codes te gebruiken.

 

 

Dit is het probleem bij Bol. Ik heb ean nummers gekocht. De producten op de site gezet. Anderen verkopen hetzelfde product met mijn ean nummers. Ze kunnen zelfs omschrijving en foto’s wijzigen.  Succes. Ik heb inmiddels een brief gehad van lxa over inbreuk van de airpods. Wordt weer gezellig b

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.