• 0

Advies verzekering Holding BV

Ik ben voornemens een holding BV te starten welke aandeelhouder is van het bedrijf waar ik momenteel werk.

Nu is het zo dat het bedrijf (WerkMij) uiteraard verzekeringen heeft afgesloten (aanpsrakelijkheid, etc.) en ik daar deels gebruik zou van moeten kunnen maken (?)

Ik zou mezelf natuurlijk ook moeten verzekeren (in ieder geval AOV) maar ik vroeg me af wat ik daarnaast nog minimaal zou moeten regelen aan verzekeringen voor mijn eigen Holding BV.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
On 10/11/2020 at 20:23, Norbert Bakker said:

Beste Deadite, allereerst welkom op Higherlevel.

 

3 vragen om jouw vragen beter te kunnen beantwoorden:

  1. blijf je in loondienst van de werkmij of ga je werken met een managementfee?
  2. wat is je aandelenbelang (%)
  3. ga je ook nog andere activiteiten ondernemen via je holding?

Hoi Norbert,

 

Thanks,

 

1. Ik ga werken met een managementfee

2.  aandelenbelang begint bij 5% maar wordt opgebouwd naar 25%

3.  vooralsnog is dat niet het plan.

Link naar reactie
  • 1

Ok, dan is het plaatje grofweg als volgt:

 

 

(Noot vooraf: de term Directeur-Grootaandeelhouder of DGA is een containerbegrip dat in diverse wetten iets anders betekent.  De overeenkomst is dat je aanmerkelijk belanghouder bent met 5% of meer van de aandelen, maar voor sommige wetten hoef je geen bestuurder (directeur) te zijn om DGA te zijn en voor oa de Pensioenwet ben je al Grootaandeelhouder vanaf een belang van 10%)

 

Aansprakelijkheid 

Ik vermoed dat je met dit belang nog niet direct bestuurder (directeur) van de werkmij wordt. In dat geval hoef je in de holding niets te regelen qua aansprakelijkheid.  als DGA moet je alleen even checken of DGA's automatisch meeverzekerde zijn op de aansprakelijkheidsverzekering van de werkmij. Meestal is dat wel het geval en zo niet dan laat dat zich meestal makkelijk (en zonder meerkosten) regelen. 

Wordt je - nu of in de toekomst - ook bestuurder van de werkmij, dan moet je ook je bestuurdersaansprakelijkheid regelen. Maar dat is iets dat eigenlijk de werkmij moet afsluiten voor al haar bestuurders. Check dan dus of de werkmij een aansprakelijkheidsverzekering voor bestuurders en commissarissen heeft of beding dat de werkmij er een afsluit. 

 

AOV

Moet je zelf regelen. Maar er zit een adder onder het gras: je bent zeer waarschijnlijk als oud-werknemer en minderheidsaandeelhouder verplicht sociaal verzekerd voor de WW en WIA. Dat betekent 2 dingen:

  1. de werkmij moet voor jou premies werknemersverzekeringen WW en WIA af dragen over het salaris dat jij jezelf verloont in de Holding. Die kosten worden meestal verrekend met jouw managementfee: dus uiteindelijk betaal je die flinke kosten zelf . En voor de goede orde: verplichte verzekering is geen keuze, en betaling door de werkmij ook niet!
  2. Jij kunt niet zomaar een willekeurige AOV afsluiten, maar je moet een AOV afsluiten die rekening houdt met deze verplichte sociale verzekering. Dat is erg lastig want het aantal aanbieders dat dat doet en het aantal adviseurs dat die optie kent en biedt is zeer beperkt.  Let er op dat de verkeerde verzekering betekent dat je geen recht op uitkering hebt bij arbeidsongeschiktheid! 

Pensioen

Zolang je nog geen 10% of meer van de aandelen hebt  ben je nog geen DGA volgens de PensioenWet, dat betekent voor jou en de werkmij  een blijvende verplichte deelname aan een eventuele bedrijfstakpensioenregeling of een collectieve pensioenverzekering voor de werknemers totdat je 10% van de aandelen hebt: daarna mág je niet meer deelnemen en zul je zelf een voorziening moeten treffen voor nabestaandendekkingen en oudedag

 

Overlijden 

Pro memorie: mocht je voor je aandelen een financieringsregeling treffen, denk dan ook aan je nabestaanden. Naast een gegarandeerde terugkoopregeling/uitkoopregeling erven met de andere aandeelhouders kun je ook nadenken over een overlijdensdekking zolang je financiering loopt 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden tot zover, we zijn nog in overleg (met hulp van de accountants) over hoe ik de aandelen het beste kan verwerven als blijkt dat ik een regeling tref waar ik direct voor 25% ga gaat dan nog steeds dat WW en WIA verhaalt op? of moet ik het dan wel zelf regelen en heb ik dan meer keuze vrijheid m.b.t. AOV?

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Deadite zei:

als blijkt dat ik een regeling tref waar ik direct voor 25% ga gaat dan nog steeds dat WW en WIA verhaalt op?

Hangt van meerdere dingen af. Enerzijds of er sprake is van (de intentie tot) een dienstverband van de DGA met de werkmij. Daarover is recent weer relevante jurisprudentie gevormd waardoor het mogelijk lastiger wordt voor een minderheidsaandeelhouder om aan de verzekeringsplicht te ontlopen. 

 

Vervolgens is de vraag: ben je DGA volgens de regeling aanwijzing DGA 2016? Zo niet dan ben je verplicht sociaal verzekerd. Eigenlijk zijn er maar 2 manieren om de sociale verzekeringsplicht te ontlopen dan, dat is:

  1. je eigen ontslag kunnen tegenhouden doordat je een controlerend belang hebt (ma.w. helft van de aandelen +1 of - als besluiten over ontslag van een bestuurder met een maximaal versterkte meerderheid van 2/3 moeten worden genomen volgens de statuten 1/3+1). Met 25% van de aandelen heb je nooit een controlerend belang...tenzij je gaat werken met letteraandelen (je hebt dan de meerderheid van de letteraandelen die mogen oordelen over jouw eigen ontslag), maar nadeel daarvan is dan je door de overige aandeelhouders ook nauwelijks meer echt ontslagen kan worden 
  2. er is sprake van nevengeschiktheid onder bestuurders . Dat houdt in dat de aandelen gelijkwaardig verdeeld zijn over de natuurlijke personen die de uiteindelijke belanghebbenden zijn achter de hele vennootschappelijk structuur en ook qua bevoegdheden gelijkwaardig zijn en. 4 aandeelhouders die ieder 25% van de aandelen hebben en daarnaast ook nog alle 4 bestuurder zijn met gelijkwaardige bevoegdheden zijn daarom niet verplicht sociaal verzekerd.  
54 minuten geleden, Deadite zei:

en heb ik dan meer keuze vrijheid m.b.t. AOV?

 

Als je niet verplicht sociaal verzekerd bent heb je niet alleen veel meer keuzevrijheid (ruim 30 verzekeraars en producten in plaats van - mede afhankelijke van functie en vooropleiding max 2 of 3) , maar ben je ook veel goedkoper uit omdat je de dure verplicht sociale verzekering niet hoeft te betalen naast de (aanvullende) AOV. 

 

Ter indicatie: die verplichte verzekeringen kosten je circa € 600,- per maand / € 7.200,- per jaar.  Voor een private AOV als je niet verplicht verzekerd bent betaal je - afhankelijk van leeftijf en beroep - minder dan de helft, soms zelfs minder dan 1/3 of een kwart voor een gelijkwaardige dekking 

 

En niet alleen heeft die WIA dekking een wachttijd van 2 jaar maar er zit ook een WGA-gat in: raak je gedeeltelijk arbeidsongeschikt en benut je je restverdiencapaciteit niet genoeg (niet omdat je dat niet wilt of kunt maar omdat niemand je wil hebben als gedeeltelijk arbeidsongeschikte), dan daalt je WIA uitkering tot minder dan € 7.000,- bruto per jaar!  Een (aanvullende) AOV is dus keihard nodig. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
3 hours ago, Norbert Bakker said:

Hangt van meerdere dingen af. Enerzijds of er sprake is van (de intentie tot) een dienstverband van de DGA met de werkmij. Daarover is recent weer relevante jurisprudentie gevormd waardoor het mogelijk lastiger wordt voor een minderheidsaandeelhouder om aan de verzekeringsplicht te ontlopen. 

 

Vervolgens is de vraag: ben je DGA volgens de regeling aanwijzing DGA 2016? Zo niet dan ben je verplicht sociaal verzekerd. Eigenlijk zijn er maar 2 manieren om de sociale verzekeringsplicht te ontlopen dan, dat is:

  1. je eigen ontslag kunnen tegenhouden doordat je een controlerend belang hebt (ma.w. helft van de aandelen +1 of - als besluiten over ontslag van een bestuurder met een maximaal versterkte meerderheid van 2/3 moeten worden genomen volgens de statuten 1/3+1). Met 25% van de aandelen heb je nooit een controlerend belang...tenzij je gaat werken met letteraandelen (je hebt dan de meerderheid van de letteraandelen die mogen oordelen over jouw eigen ontslag), maar nadeel daarvan is dan je door de overige aandeelhouders ook nauwelijks meer echt ontslagen kan worden 
  2. er is sprake van nevengeschiktheid onder bestuurders . Dat houdt in dat de aandelen gelijkwaardig verdeeld zijn over de natuurlijke personen die de uiteindelijke belanghebbenden zijn achter de hele vennootschappelijk structuur en ook qua bevoegdheden gelijkwaardig zijn en. 4 aandeelhouders die ieder 25% van de aandelen hebben en daarnaast ook nog alle 4 bestuurder zijn met gelijkwaardige bevoegdheden zijn daarom niet verplicht sociaal verzekerd.  

 

Als je niet verplicht sociaal verzekerd bent heb je niet alleen veel meer keuzevrijheid (ruim 30 verzekeraars en producten in plaats van - mede afhankelijke van functie en vooropleiding max 2 of 3) , maar ben je ook veel goedkoper uit omdat je de dure verplicht sociale verzekering niet hoeft te betalen naast de (aanvullende) AOV. 

 

Ter indicatie: die verplichte verzekeringen kosten je circa € 600,- per maand / € 7.200,- per jaar.  Voor een private AOV als je niet verplicht verzekerd bent betaal je - afhankelijk van leeftijf en beroep - minder dan de helft, soms zelfs minder dan 1/3 of een kwart voor een gelijkwaardige dekking 

 

En niet alleen heeft die WIA dekking een wachttijd van 2 jaar maar er zit ook een WGA-gat in: raak je gedeeltelijk arbeidsongeschikt en benut je je restverdiencapaciteit niet genoeg (niet omdat je dat niet wilt of kunt maar omdat niemand je wil hebben als gedeeltelijk arbeidsongeschikte), dan daalt je WIA uitkering tot minder dan € 7.000,- bruto per jaar!  Een (aanvullende) AOV is dus keihard nodig. 

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, er is overigens misschien sprake dat een andere collega eenzelfde constructie aan gaat dan zouden de verhoudingen 25,25,50 zijn geldt dan nog steeds het verhaal dat ik en mijn collega verplicht sociaal verzekerd zijn?

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Deadite zei:

 er is overigens misschien sprake dat een andere collega eenzelfde constructie aan gaat dan zouden de verhoudingen 25,25,50 zijn geldt dan nog steeds het verhaal dat ik en mijn collega verplicht sociaal verzekerd zijn?

 

Ja; dat volgt uit de regeling aanwijzing DGA 2016. Er is immers geen sprake van nevengeschiktheid en jullie kunnen je eigen ontslag niet tegenhouden.

 

En een hogere drempel afspreken (bijv "ontslag van een bestuurder moet met een meerderheid van 76% van de stemmen") om je eigen ontslag wel tegen te kunnen houden is nietig  op grond van artikel 2:244BW , lid 2:

 

Quote

Indien in de statuten is bepaald dat het besluit tot schorsing of ontslag slechts mag worden genomen met een versterkte meerderheid in een algemene vergadering, waarin een bepaald gedeelte van het kapitaal is vertegenwoordigd, mag deze versterkte meerderheid twee derden der uitgebrachte stemmen, welke twee derden meer dan de helft van het geplaatste kapitaal vertegenwoordigen, niet te boven gaan.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Nu is het wel zo dat mijn functie gaat veranderen en ik bestuurder wordt (Technisch Directeur) daarnaast hebben we ook al besproken dat we iets moeten regelen waardoor ik niet zomaar ontslagen zou kunnen worden. en met name dat laatste is volgens mij van invloed van wel of niet sociale verzekeringsplicht?

Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, Deadite zei:

daarnaast hebben we ook al besproken dat we iets moeten regelen waardoor ik niet zomaar ontslagen zou kunnen worden. en met name dat laatste is volgens mij van invloed van wel of niet sociale verzekeringsplicht?

 

Ehh....duidelijker dan mijn vorige 2 reacties kan ik het niet opschrijven en daarin staat letterlijk 3 x de term "je eigen ontslag kunnen tegenhouden"  

Als je dat kan, ben je niet verplicht sociaal verzekerd.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.