Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Jeroen Bakker

Public relations: zelf doen of z.s.m. uitbesteden?

Recommended Posts

Wat vinden jullie: zou een groeiend bedrijf met steeds interessanter wordende producten, projecten, klanten en ideeën èn sterk gelooft in de voordelen en kansen van public relations en free publicity, dit zelf moeten regelen of dit z.s.m. naar professionals moeten uitbesteden? Een hele vraag, maar ik ben erg benieuwd naar jullie meningen!

 

Dus afgezien van het financiële aspect, want dat is redelijk simpel te bepalen. Jezelf dwingen er regelmatig tijd en aandacht aan te besteden, of een externe partij in de arm nemen die hier lijn en structuur in aanbrengt?

 

(De directe aanleiding voor deze vraag is dat ik prima kansen zie voor PR, en het ook leuk vind om erover te praten. Alleen de tijd om rustig een plan uit te werken, in te zetten en op te volgen ontbreekt me. Naast mijzelf hebben we meer mensen binnen het bedrijf die op hun gebied op zich interessante dingen te vertellen hebben als ze daar een platform voor krijgen.)

 

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en meningen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo te zien, kun je een groot deel zelf doen:

 

* nieuws vinden: je ziet zelf welke 'verhalen' er in jullie bedrijf en wellicht zelfs bedrijfstak en markt spelen,

* experts toegankelijk maken,

* nieuws kernachtig beschrijven,

* relaties opbouwen met relevante media en auteurs.

 

Op onderdelen waar je onzeker bent, kun je altijd hulp inschakelen. Maar besteed het niet teveel uit. PR is trouwens niet alleen persberichten. In jouw geval zijn ook industrie- en marktcontacten van belang. Maak jezelf beschikbaar als spreker voor vakbijeenkomsten (dat valt niet altijd mee 8)), begin een (verzamel)blog, doe wat aan je zichtbaarheid.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm, lastige zaak. Goede PR is zeer arbeidsintensief en eigenlijk werk voor professionals. Ik ben echter nog niet zoveel "echte" professionals tegengekomen. Vaak zijn ze erg duur en bereiken nog minder dan dat je zelf bereikt.

 

Het enige dat je nodig hebt is een goede secretaresse die de zaak goed behandeld. Leuke artikeltjes knippen, database van "schrijvers" aanleggen. Af en toe een persberichtje sturen en nabellen. De stukjes moet je toch zelf schrijven.

 

Je kan ook denken aan een voormalige professional die nu thuis zit met de kinderen ;D

 

Freelancers zijn beter dan bureau's.


Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

Iedere vrijdag in Utrecht, gratis uurtje "sparren" met ervaren ondernemers en investeerders. www.innosquad.nl

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben het geheel met Nils eens. Op zich is het een vak apart, alleen ben ook ik nog maar heel zelden in aanraking gekomen met mensen die dit vak goed verstaan. Inderdaad is een freelancer vaak een betere oplossing in dit land dan een echt bureau.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat zelf doen het beste is. Je weet immers zelf het meeste over je product(en) en marktmogelijkheden, je kunt zelf direct bepalen wat interessant is en wat niet en wellicht heb je al een netwerk beschikbaar.

 

Maar hoe kan je dat consequent inzetten en vasthouden? Wat zijn de eerste stappen die gezet moeten worden? Zomaar een zoveelste weblog starten heeft weinig zin. Tijd en ervaring spelen hier wellicht een belangrijke rol. Toch weer die afweging... zelf doen of uitbesteden?


Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De tegenstelling tussen _of_ zelf doen _of_ uitbesteden is begrijpelijk maar niet geheel terecht. Ja, je kunt alles zelf doen, maar dat vergt a) expertise en b) middelen. Als je een van deze twee mist - meestal beiden - dan is het beter om een externe partij te zoeken die je kan ondersteunen met beide.

 

Uitbesteden betekent echter niet achterover leunen en wachten totdat je op de voorpagina van de krant komt te staan. Je bent als ondernemer nog steeds eindverantwoordelijk voor de PR strategie en hoe die uitgewerkt wordt. Je moet dus een partij vinden die nauw met je overlegt wat, hoe en waarom ze dingen gaan doen.

 

Ik deel de mening van Nils dat er weinig PR mensen zijn die hun vak echt goed verstaan. Maar het is wel een vak apart, ondernemers moeten zich afvragen of ze het vak goed genoeg verstaan.


Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik had daarnet een lang bericht gepost maar dat is verdwenen, dus nu maar een kort bericht:

PR moet je voornamelijk zelf doen, een PR bureau kan je helpen met contacten, maar als ze grote communicatieplannen gaan schrijven wordt het al snel erg duur.

 

dagdag

Christine

Share this post


Link to post
Share on other sites

De tegenstelling tussen _of_ zelf doen _of_ uitbesteden is begrijpelijk maar niet geheel terecht. Ja, je kunt alles zelf doen, maar dat vergt a) expertise en b) middelen. Als je een van deze twee mist - meestal beiden - dan is het beter om een externe partij te zoeken die je kan ondersteunen met beide.

 

Dat is exact mijn punt. Ik heb al eens interviews gedaan en op beurzen/bijeenkomsten gesproken, ik heb al eens artikelen geschreven over mijn interessegebied voor een grote regionale krant, en er zijn artikelen over mijn bedrijf verschenen. Maar dat is allemaal zonder beleidsplan erachter, en dus zonder dat het kleine beetje momentum dat die activiteiten hadden vastgehouden werd.

 

Ik zie uitbesteden ook echt als iemand er redelijk nauw bij betrekken die goede contacten heeft of kan opbouwen, de essentie van onze ideeën en ambities eruit kan halen aan de hand van regelmatige interviews, en daar goede artikelen, artikelideeën en een goede positionering uit kan halen. En die daarnaast de grote lijn in de gaten houdt, wat past wel en wat past niet en wat vertellen we wanneer. Dat idee zeg maar. Niet achterover leunen en maar hopen dat er wat uitkomt, zeker niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Als je nou aandeelhouders en vakbonden en gemeentebesturen en klanten hebt om rekening mee te houden, wordt het ingewikkeld. Maar voor een kleiner bedrijf met een gerichte marktaanpak en overwegend vakmensen als 'publiek' is het nog wel te overzien. Je kan een deel uitbesteden als je bv moeite hebt om droge persberichten te schrijven, maar het contact met pers en vakcollega's kun je doorgaans prima zelf doen. Zo hou je voeling met de markt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het voor- en nadeel van werken met PR bureaus is dat zij de contacten onderhouden en dus ook houden. Voordeel is dat PR bureaus (als het goed is) al warme relaties hebben met bijvoorbeeld de pers. Het door bureaus gebruikte argument is dan dat wanneer zij, namens jou, een journalist benaderen, die eerder denk dat het zijn aandacht waard is. Dit zou zich moeten vertalen naar een grote kans op succes en dus meer en betere PR.

 

Nadeel is wel dat het bureau de contacten heeft en onderhoudt en je dus zelf geen relatie opbouwt met voor PR belangrijke personen/instanties. Mocht je later van bureau switchen of het zelf gaan doen (omdat je bijvoorbeeld groeit en een fulltime PR persoon aanneemt) dan heb je niet het netwerk waar je wel in geinvesteerd hebt.


Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeroen,

 

Het beste wat je kan gebeuren als je een PR-bureau in de armen neemt, is dat je ervan leert : je ziet hoe ze dingen doen, wat hun structuur voor een plan is, waar ze op letten en niet op letten, kortom : je pikt iets op van hun Lessons Learned.

 

Tuurlijk kan je daarna besluiten : dat kan ik zelf ook.

 

Maar de kennis die zij hebben geeft je direct een kick-start. Je kan alles zelf leren, maar ik vraag mij af hoeveel tijd dit kost (die je misschien niet hebt) en hoeveel amateurisme er eerst passeert voordat het echt goed "smoelt".

Dan heb ik het nog niet eens erover gehad of jij/jullie hiervoor wel de competenties hebben.

 

Leer, bestudeer, onderneem & innoveer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eens.

Ik heb recent twee persberichten uitgestuurd. Het eerste is door 5 media geplaatst, het tweede door 1 (en die heeft maar de helft van de boodschap geplaatst).

 

Ik kan niet anders concluderen dat er aan de kwaliteit van mijn persberichten van alles mis was. Om deze reden ben ik nu in zee gegaan met een daarin gespecialiseerd buro. Ik ben benieuwd of dat over een aantal weken een andere score gaat opleveren. De teksten zullen er in elk geval beter op worden ;D

 

Voor de kosten hoef je het niet te laten, het is absoluut betaalbaar.


Pitch Coach / Pitch Trainer , Presentatie en Sprekers Coach/Trainer, Gast Spreker / Public Speaker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het eerste: de teksten worden er in ieder geval beter op, zou ik niet zo heel zeker van zijn. Ik heb in de enkele gevallen dat ik met een PR bureau samen werkte (toen ik iets met een partner deed die een PR bureau had) heel veel commentaar gekregen van bevriende journalisten in de trend van ´dit is toch ver onder je niveau´, en ik geloof niet dat mijn niveau nou zo heel hoog was aangezien ik best de nodige persberichten heb gemaakt die niet opgepakt zijn.

 

En die warme relaties met de pers, ook dubieus. Een goed bereau behoort die te hebben, maar ook slechts zelden dat ik ze tegen kom.

 

@vcc: betaalbaar... kan je bedragen noemen? want ik ben heel benieuwd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Volgens mij wordt hier over veschillende dingen gesproken. Als je iemand inhuurt om een persbericht voor je te schrijven en op te sturen naar relevante media, dat is een. Een PR bureau inhuren om je externe communicatie te doen is iets heel anders.

 

Ik was op een borrel van de Automatiseringsgids en daar hadden ze PR-bureau's geweerd omdat ze daar een hekel aan hebben. Blijbkaar kom je bij AG makkelijker zelf binnen dan met een PR bureau, hoewel de ervaring me anders leert. Diverse journalisten die ik goed ken hebben me verzekerd dat ze niet naar PR bureau's luisteren.

 

De kwaliteit van een persbericht en van het nieuws is cruciaal. Een bericht over versie 8.7 van jouw product waarin gedaan wordt alsof je Microsoft bent terwijl niemand je product kent, dat is een lachertje, vooral als het aan alle media in ons land is toegestuurd. Helaas zijn veel persberichten zo. Hetzelfde nieuwtje kun je ook brengen met meer zakelijke informatie, en vooral alleen toesturen aan die vijf journalisten voor wie het mogelijk relevant is. laat vooral merken dat je het maar aan een paar mensen hebt gestuurd.

 

Als datzelfe product door een van de grote banken breed gaat worden ingezet, dan maakt het weer niet uit hoe je bericht is geschreven.

 

Ik merk nu dat ik afdwaal van het onderwerp, sorry. Is dat erg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedragen: editing a euro 75/uur; adressen euro 0,20 per stuk.

 

De vraag is dan: wat voor adressen. 20 cent is niet veel, maar als het de standaard redactie@ adressen zijn kan ik die ook wel in een uurtje van de belangrijkste sites afhalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedragen: editing a euro 75/uur; adressen euro 0,20 per stuk.

 

De vraag is dan: wat voor adressen. 20 cent is niet veel, maar als het de standaard redactie@ adressen zijn kan ik die ook wel in een uurtje van de belangrijkste sites afhalen.

 

Adressen??

je mailt een persbericht toch niet naar 10.000 adressen of zo? Hoe minder hoe beter. En wat is een adres waard als het 20ct kost? Ik denk dat een goed contat met een redactie of journalist wel meer waard is dan 20ct.

 

dagdag

Christine

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedragen: editing a euro 75/uur; adressen euro 0,20 per stuk.

 

De vraag is dan: wat voor adressen. 20 cent is niet veel, maar als het de standaard redactie@ adressen zijn kan ik die ook wel in een uurtje van de belangrijkste sites afhalen.

 

Als ik kijk naar de bounces die ik kreeg bij mijn adreslijst (ook op HL gepubliceerd) en de uren die ik daaraan had besteed, dan betaal ik liever twintig euro voor 100 correcte en up-to-date adressen, 100% binnen mijn doelgroep, dan dat ik weer zelf moet gaan zoeken met het risico dat ik belangrijke adressen mis of teveel naar verkeerde personen stuur.

 

Ieder moet dat voor zich weten. Ik koop ze voortaan gewoon in.


Pitch Coach / Pitch Trainer , Presentatie en Sprekers Coach/Trainer, Gast Spreker / Public Speaker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Jeroen, hoi allemaal,

 

Ik las je vraag/topic en enige antwoorden daarop..Ja, inderdaad niet makkelijk een dergelijk dilemma..Maar om daar een duidelijk antwoord op te geven of te krijgen zul je jezelf terug moeten brengen naar het stadium; Wat wil je bereiken?

 

Wil je dat jouw bedrijf het eerste wordt genoemd bij enquette's over branche waarin jij vertoeft met jouw bedrijf? Of wil je simpelweg je agenda gevuld zien met afspraken, deals etc?

 

Inderdaad wat ik ook al in eerdere topics heb gelezen; PR is een vak apart, ja kan ik in mee gaan..Maar anderzijds, dat is administratie, boekhouden en belasting ook..en ook daar zullen een hoop mensen in mee kunnen gaan

 

Ook wat ik las over de kosten versus het bereik van een al dan niet gerenommeerd bureau, geen kritiek..en zo zijn er nog wel een aantal dingen geschreven wat ik ook zie..anyway ben je nog niet geholpen, maargoed.

 

PR, Marketing en Communicatie zijn vakken apart, maar anderzijds is er natuurlijk ook een bepaalde noodzaak om dit tot op zekere hoogte onder de knie te hebben, geen enkel bedrijf kan zonder bestaan.

 

Je schrijft dat je al enige artikelen hebt geschreven, enkele keren op beurzen en/of conferentie hebt gesproken... dat kan een begin zijn van een goede eigen pr.

 

Je schrijft tevens dat je dat weliswaar dan allemaal zonder een één of ander plan hebt gedaan, dat kan en dat is je blijkbaar goed bekomen. Anderszijds heeft het je wel het besef opgelevert dat je wellicht toch momenta mist door deze aanpak., ja dat is ook goed mogelijk. Het is inderdaad wat ik Nils en Ilja heb zien schrijven; een arbeids intensief werkje en het houd je bezig, haha

 

Anyway, ik las ook over 'het bureau dat de contacten heeft en jij vervolgens niet..' Ja dat is de meeste gevallen zo, tenzij je het je secretaresse laat doen, maar persoonlijk geloof ik niet zo in een dergelijke houding.

 

Zelf heb ik een bedrijfje wat zich bezig houdt met PR, Marketing, Branding en Concepting en ben voornamelijk werkzaam in de Dance Scene. En wat mij zeer goed bevalt met mijn clienten is om een wisselwerking op te bouwen, dat betekend voor mij dat ik mijn clienten ook voorstel een diverse contacten van mij, in hun voordeel.

 

PR heeft een bepaalde wisselwerking nodig, dat heeft er ook mee te maken dat PR ansich gewoon niet makkelijk te definieren is. Denk maar es na als je jezelf vraagt; wat is pr? Wat is dat nou? Stel je de volgende vraag, wat is een baksteen? Dat is een rechthoekige steen die je makkelijk kunt stapelen. Maar PR is in de meeste (goedwerkende) gevallen een wisselwerking tussen bureau/freelancer en klant en media/publiek, het is een samenwerking waarbij de vraagsteller/opdrachtgever naar voren wordt geduwd door de personen die weten waar ze het moeten halen en degene die invloed hebben of uitoefenen over wat gepubliceerd, ondernomen of uitgezonden wordt.

 

Het zou een synergie moeten zijn waarbij tevens wordt uitgedokert wat de vraagstelling is, wat de achtergronden zijn, en wat de client zelf wel kan of niet kan. Die hele synergie kan fluctueren, dat wil zeggen; het kan verschillen waar de contacten liggen met wie en wie de uitvoerende taken heeft enz. enz.

 

Soms praat je over een relatief kortdurende synergie, omdat je een klant alleen op weg helpt en over zijn/haar schouder kijkt, soms praat je over een langdurenden synergie waarbij je als bureau/freelancer alles uit de kast kan halen en daarover de aansturing hebt. En soms zet je een pr en communicatie traject uit, het verschilt.

 

Ik persoonlijk geloof er alleen niet in om als bureau de 'macht' in houden te houden door alle contacten voor mezelf te houden, want uit ervaring weet ik dat het voor de klant soms wel tig keer beter kan werken door dat juist niet te doen, en dat is mijn goal. (want tenslotte kan iedere gek makkelijk contact maken met iedere media, op ieder willekeurig tijdstip van de dag, dat is simpel dus ontkrachtbaar)

 

Ik wil goede pr leveren ten behoeve van een klant, niet om monopoli te spelen. En bovendien is die manier van werken ook naar de contacten zelf een lekkere frisse manier die tegelijkertijd vertrouwen wint, naar mij.

 

Het levert synergie op en het levert tevens op dat ik daardoor ook weer mijn netwerk kan uitbreiden. En mensen herinneren zich dat. En herinneren zich mij, waar ik mee bezig ben, wat ik doen, hoe het ook al weer ging met die en die..en zo kom ikook weer een stapje verder naar het volgende project wat ik aanneem. Tenslotte beginnen die allemaal met Persoonlijk contact..

 

Dit was dus ff mijn relaas, ik heb werkelijk allemaal echt waardevolle en leuke antwoorden gezien, maar wou nog ff lekker meebeppen, heerlijk!

 

 


Thoughts are meant to live their own life and to be shared with others and cherished by millions

 

Hilde M.Makkinje

 

MissM@c LifeStylezz BV

info@LifeStylezz.nl

0649-058277

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 6 leden online en 270 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept