• 0

Nominale premie zorgverzekering betalen vanuit BV?

(aangepast)

Hallo ondernemers!

 

Aankomend jaar maak ik de stap om van een vaste baan en een BV volledig over te gaan naar alleen een BV.

Super leuk en alles maar ik vroeg me nog wel een dingetje af.

Op dit moment wordt door mijn werkgever van de vaste baan mijn zorgverzekering betaald.

Als ik straks die vaste baan niet heb vroeg ik me af of de zorg verzekering dan ook vanuit de BV betaald mag worden?

 

Groet

 

aangepast door Norbert Bakker
Titel verduidelijkt: vraag betreft nominale premie, niet inkomensafhankelijke bijdrage
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Freek, alleereerst welkom op Higherlevel!

 

Inhoudelijk een wat bijzondere vraag: als je overstapt naar volledige zelfstandigheid heb je veel belangrijkere verzekeringen te regelen zoals aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en (nabestaanden)pensioen.

 

Je nominale premie van de zorgverzekering is minder belangrijke bijzaak, maar is voor jou een privé kost. Je BV betaalt wel de inkomensafhankelijke premie zorgverzekering; dat verloopt via je loonaangifte.

 

Tip: sommige verzekeraars bieden voordeel als je AOV en zorgverzekering bij hun combineert. Staar je alleen niet blind op de korting: vergelijk vooral de uiteindelijke premies met alternatieven. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Norbert, 

 

Bedankt voor je reactie en je hartelijke verwelkoming op het form.

 

Je adviezen zijn genoteerd en bedankt voor het meedenken.

Wat ik dan nog  probeer te begrijpen is: hoe het kan dat mijn werkgever mijn zorgverzekering kan betalen zonder dag ik het terug zie op mijn loonstrook.

Heb jij enig idee?

 

Groet,

 

 

Link naar reactie
  • 0
23 uur geleden, Freek82 zei:

Wat ik dan nog  probeer te begrijpen is: hoe het kan dat mijn werkgever mijn zorgverzekering kan betalen zonder dag ik het terug zie op mijn loonstrook.

Heb jij enig idee?

 

Ik heb wel enig idee ja: de werkgever kan een hele hoge werkgeversbijdrage verstrekken, wellicht klopt je loonstrook niet, of wellicht kijk je niet goed genoeg en zit het wel verwerkt in de jaarlijkse eindloonheffing / werkkostenregeling of wellicht een verrekening met een bonus oid .

 

Maar feitelijk doet dat niet ter zake: als je straks zelfstandig bent betaal je dat uiteindelijk toch zelf.  Het  levert voor jou én voor de BV  geen voordeel op om de nominale premie via de BV te vergoeden; betaal dit dus gewoon privé,

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dat komt omdat gewone werknemers en DGA's ieder verschillend worden behandeld.

 

Als je in dienst bent betaalt de werkgever inderdaad jouw (hoge) inkomensafhankelijke deel van de zorgpremie, maar dat komt letterlijk nergens op de loonstrook terug. Het is alleen de werkgever die met die kosten wordt opgezadeld. Die premie telt voor de werknemer nergens voor mee. Het verlaagt het fiscale loon ook niet.

 

Je zou denken dat hetzelfde gebeurt bij een DGA (BV betaalt de hoge inkomensafhankelijke zorgpremie via de loonaangifte), zonder dat het op de loonstrook te zien is. Maar dat is niet zo.

 

Van een DGA wordt echter verwacht dat hij de inkomensafhankelijk premie zélf betaalt. En die premie gaat dan ook direct van het netto loon af, want de premie is fiscaal niet aftrekbaar. En het verschijnt nu wél op je loonstrook. De DGA betaalt overigens wel het lage tarief, daar waar de werkgever het hoge tarief voor de werknemers moet afdragen.

 

De BV mag overigens ook een vergoeding aan de DGA geven ter hoogte van de zorgpremie, maar die bijdrage is dan wel gewoon (belast) loon.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Oh, ik zie dat het de nominale premie betreft in plaats van de inkomensafhankelijke premie. Dat was me in eerste instantie niet duidelijk, omdat de werkgever normaal gesproken nooit iets met de nominale premie te maken heeft.

 

Overigens kun je ook als BV de nominale premie voor de DGA blijven betalen en deze buiten de loonheffing houden. Je moet die premie dan wel toewijzen aan de vrije ruimte van de werkkostenregeling. De vrij ruimte is normaal gesproken 1,7% van de loonsom (per 2020), maar dat is dit jaar (éénmalig?) verhoogd naar 3% in verband met Covid-19. Als je dus een DGA-salaris ontvangt, heb je dit jaar een vrije ruimte van maar liefst 1.380 euro. Daar kun je aardig wat nominale premie in kwijt. Mocht de nominale premie hoger zijn dan de vrije ruimte, dan moet de werkgever daarover (over het meerdere) een eindheffing van 80% betalen. Dat lijkt veel, maar kan goedkoper zijn dan het verhogen van het bruto loon.

 

Normaal gesproken is er nog wel zoiets als een gebruikelijkheidscriterium bij het toewijzen van zaken aan de vrije ruimte, maar de fiscus gaat er klakkeloos van uit dat alles tot 2.400 euro per persoon 'gebruikelijk' is. Je hoeft dat dus niet verder te onderbouwen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Een werkgever die alles betaald is zeer uitzonderdelijk waarschijnlijk nog een overblijfsel uit de tijd van de invoering van de basisverzekering. Want toen is het een tijdje populair om volledig vergoede ziektekosten als secundaire arbeidsvoorwaarde aan te bieden..

 

 

6 uur geleden, prinsrachid zei:

Overigens kun je ook als BV de nominale premie voor de DGA blijven betalen en deze buiten de loonheffing houden. Je moet die premie dan wel toewijzen aan de vrije ruimte van de werkkostenregeling. De vrij ruimte is normaal gesproken 1,7% van de loonsom (per 2020), maar dat is dit jaar (éénmalig?)

 

Nee daar moet je helemaal niet aan beginnen. nog los van dat het helemaal niet in de vrije ruimte past. de goedkoopste basisverzekering is rond de 105 euro per maand of 1260 euro per jaar . Freek moet nog starten dus die 3% ruimte komt helemaal niet in beeld voor hem..

 

Bij 46.000 gebruikelijk loon is je vrije ruimte 782 euro

Bij minimumloon, grofweg 22.000 is je vrije ruimte 374 euro

 

Als beginnende DGA  in een BV moet je wegblijven bij alle werkkostenregeltjes en vage onkostenvergoedingen. je moet ze namelijk zelf kennen en correct toepassen en voor je het weet geef je jezelf een bovenmatige vergoeding die tot hoge eindloon heffing leidt of je betaald iemand een paar honderd euro per jaar om de werkkostenregeling juist toe te passen. en houd per saldo bijna niets over.

 

Mijn advies aan Freek is

Vergeet al je werknemersvoordeeltjes.. het zijn grotendeels papierentijgers.. zoveel voordeel haal je er niet meer uit..

Je bent de baas van de tent ga dan niet jezelf als werknemer behandelen met allerlei vergoedinkjes.. Geef jezelf een goed salaris waar je privé mee uitkomt, uiteraard rekening houdend met de gebruikelijk loon regels en financiële draagkracht van de BV, dus eventueel voor de opstartfase verlaagd gebruikelijk loon aanvragen en privé poosje genoegen nemen met wat minder inkomen totdat de tent goed draait..

 

Tegen de tijd dat je fluitend het gebruikelijk loon van 46.000 euro of hoger kan betalen dan is het vroeg zat om eens te bekijken of door toepassen van bepaalde fiscale faciliteiten nog een paar belastingeuros kan besparen, want dan heb je ook de centen om iemand te betalen om dat eens goed neer te zetten op basis van hoe de tent draait.  Met een vrije ruimte van 374-782 euro kan je misschien 200 euro belasting besparen.. dat zijn peanuts op het jaarinkomen..

 

Focus eerst op de business, de huidige werkkostenregeling (WKR) is een "versimpeling" ten opzichte de oude situatie maar het is voor kleine bedrijven nog steeds een draak van een regeling. Je zit snel op de maximale vergoedingen binnen de ruimte en dan zit je tegen torenhoge eindheffing van80% te kijken als je niet oplet..
De WKR is een prettig instrument voor grote werkgevers omdat zij 1,7% mogen toepassen op een hele hoge loonsom en dus meer speelruimte hebben gekregen.

 

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, prinsrachid zei:

Oh, ik zie dat het de nominale premie betreft in plaats van de inkomensafhankelijke premie. Dat was me in eerste instantie niet duidelijk, omdat de werkgever normaal gesproken nooit iets met de nominale premie te maken heeft.

Dat vermoedde ik al. Ik spreek daarom ook liever consequent van inkomensafhankelijke bijdrage in plaats van premie, net als de Belastingdienst doet. 

 

37 minuten geleden, Roel J zei:

Mijn advies aan Freek is

Vergeet al je werknemersvoordeeltjes.. het zijn grotendeels papierentijgers.. zoveel voordeel haal je er niet meer uit..

 

Correct én zoals ik in mijn eerste reactie aangaf heeft Freek belangrijkere dingen te regelen 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Misschien moeten we gewoon de vragen beantwoorden zoals ze gesteld werden en er verder vanuit gaan dat we met volwassen personen te maken hebben, zonder meteen in onnodig paternalisme te vervallen.

 

De vragen waren: "Mag de bv de premie betalen?" en "Waarom zie ik dat niet op m'n loonstrook?". En het antwoord daarop is: "Ja, dat mag" en "Omdat het via de WKR loopt waarschijnlijk".

 

Ik vind het een beetje vreemd om te adviseren om de WKR links te laten liggen, omdat je daar als 'ondernemer' te min voor zou zijn; of omdat je er weinig voordeel uit zou halen; of omdat het een 'vage' regeling is; of dat hij zich op iets anders moet richten?

 

De WKR is niet vaag, maar vrij simpel. Een simpele fiscale regeling die beschikbaar is voor werkgevers. En waarom zou een ondernemer zich niet ten minste mogen oriënteren op dit fiscale punt? Net of je niet kunt informeren naar de WKR én een onderneming kunt opzetten.

 

Verder ga ik ga er vanuit dat een ondernemer zelf wel kan uitrekenen hoeveel 1,7% (3%) van de loonsom is en hoeveel die 80% eindheffing is. En of het vervolgens zinnig is óf en, zo ja, hoe die toe te passen. Daar heeft Freek ons opgeheven vingertje echt niet voor nodig, gok ik zo.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen enkel moment het doel gehad iemand de les te lezen.

Volgens mij heb ik niks meer gedaan dan met cijfers laten zien dat de vrije ruimte onvoldoende is om de premie in kwijt te kunnen

en daarnaast uitgelegd dat onkosten vergoedingen als DGA onnodig zijn.. Mensen denken dat ze daarmee allerlei voordeel halen want werkgevers doen het tenslotte ook allemaal.

 

Voor een DGA is de vrije ruimte gewoon echt klein, dus niks meer dan een oprecht advies om je daarmee niet mee bezig te houden in de opstartfase..

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.