• 0

Stille vennoot en de belasting

Hallo mensen,

 

Ik heb 2 stille vennoten die wel willen investeringen in de nieuw op te richten C.V., dit zijn goede vrienden/kennissen. Echter zien zij er niets in om hun inkomsten uit de C.V. op te geven aan de Belastingdienst als Winst uit onderneming. Dit is echter ook gewoon een lening. Is er hier een andere oplossing voor? Bijvoorbeeld invoeren als Aflossing lening op de balans van de C.V.?

 

Groeten!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als er leningen verstrekt worden dan zijn zaken als winstdeling, managementvergoeding en rente gewoon elast. De hoofdsom van de lening kan gewoon teruggestort worden zonder dat hier fiscale consequenties aan zitten. Je kan echter niet meer dan de hoofdsom terugbetalen.

 

Er zijn ondernemers die inkomsten uit hun bedrijf boeken als "lening" van het bedrijf aan zichzelf. Erg dom. De fiscus pikt het niet en vroeger of later moet er toch afgerekend worden. Stel het bedrijf gaat failliet, dan gaat de curator de lening terugvorderen. Als je niet kan terugbetalen ga je zelf ook failliet EN je krijgt nog eens een naheffing van de inkomstenbelasting omdat de niet terugbetaalde lening alsnog als inkomen gezien wordt.

 

Erg dom. Het komt desalnietemin zeer regelmatig voor. Ik heb het van nabij meegemaakt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Past het oprichten van een C.V. met stille vennoten wel bij jouw bedoeling?

 

Een stille vennoot investeert risicodragend kapitaal in een c.v. Hij is niet aansprakelijk voor de schulden van de c.v. maar loopt wel het risico zijn ingebrachte kapitaal te verliezen. Hij maakt met de overige vennoten bepaalde afspraken over winstdeling of het rendement over zijn kapitaal: hij draagt immers ook risico. De stille vennoot blijft verder buiten het beheer van de onderneming.

De inkomsten van de stille vennoot worden belast als winst uit onderneming en hij komt ook in aanmerking voor ondernemingsfaciliteiten die te maken hebben met investeringen (willekeurige afschrijving en investeringsaftrek). Op de overige ondernemingsfaciliteiten heeft de stille vennoot geen recht, aangezien hij zich niet bezig houdt met het ondernemen.

 

Uit jouw posts begrijp ik dat het alleen de bedoeling is dat de stille vennoten geld uitlenen aan de c.v. Dat wordt gewoon terugbetaald. Er is geen sprake van risicodragende investeringen en er wordt ook geen winst betaald. Dat lijkt mij niet het karakter van een stille vennoot.

Waarom zo moeilijk gedaan? Waarom houd je deze 2 stille vennoten niet gewoon buiten de onderneming? De onderneming kan dan een lening afsluiten met ieder van deze 2 mensen, en die weer terugbetalen als dat zo uitkomt.

 

Mieke

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus stel ik heb een stille vennoot welke 50 euro inbrengt (gewoon ff voorbeeld hoor). En ik los na de eerste maand de hele schuld gewoon af dan kan ik dit gewoon éénmalig invoeren als aflossing schuld en heeft de stille vennoot verder niks te maken met winstdeling ed.

 

als financier wil je natuurlijk wel een vergoeding voor de financiering. die vergoeding gaat dus wel van jouw winst af.

 

maar, als jij binnen één maand 50k financiering kan terugbetalen, is er vast wel genoeg geld voor een passende beloning voor je risicodragende financier... ;D

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Hallo mensen,

 

Ik heb 2 stille vennoten die wel willen investeringen in de nieuw op te richten C.V., dit zijn goede vrienden/kennissen.

 

Zijn dit de stlle vennoten welke samen met de Ltd de nederlandse CV gaan vormen waarover je in een ander draadje hebt geschreven?

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Dus stel ik heb een stille vennoot welke 50 euro inbrengt (gewoon ff voorbeeld hoor). En ik los na de eerste maand de hele schuld gewoon af dan kan ik dit gewoon éénmalig invoeren als aflossing schuld en heeft de stille vennoot verder niks te maken met winstdeling ed.

 

als financier wil je natuurlijk wel een vergoeding voor de financiering. die vergoeding gaat dus wel van jouw winst af.

maar, als jij binnen één maand 50k financiering kan terugbetalen, is er vast wel genoeg geld voor een passende beloning voor je risicodragende financier... ;D

 

t voorbeeld is 50 euro, geen 50k :p

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo mensen,

 

Ik heb 2 stille vennoten die wel willen investeringen in de nieuw op te richten C.V., dit zijn goede vrienden/kennissen.

 

Zijn dit de stlle vennoten welke samen met de Ltd de nederlandse CV gaan vormen waarover je in een ander draadje hebt geschreven?

 

Dat klopt, de Ltd wordt beherend vennoot van de CV met daarbij die 2 stille vennoten. Eigenlijk gaat het puur en alleen om de oprichting, ik moet nou éénmaal een stille vennoot hebben voor een CV!

Link naar reactie
  • 0

 

Dat klopt, de Ltd wordt beherend vennoot van de CV met daarbij die 2 stille vennoten. Eigenlijk gaat het puur en alleen om de oprichting, ik moet nou éénmaal een stille vennoot hebben voor een CV!

 

Blijft mijn vraag: waarom wil je eigenlijk een CV? Je hebt een Ltd, deze wordt beherend vennoot van het bedrijf. Kennelijk is er nog een beherend vennoot, jij bijvoorbeeld in persoon. Dan heb je twee vennoten, dus een v.o.f.

Het verschil tussen een v.o.f. en een C.V. is dat het bedrijf kapitaal nodig heeft en er anderzijds een stille vennoot is die geld heeft dat hij wil laten renderen. Nou, dan richt je een CV op.

Maar bij jou heeft het bedrijf kennelijk geen behoefte aan stille vennoten maar aan een renteloze lening, en hebben de stille vennoten er geen behoefte aan om stille vennoten te zijn, want ze willen geen winst maken over hun vermogen.

 

Dus: wat is dan de reden dat je een CV wilt?

 

Mieke

Link naar reactie
  • 0

Dus: wat is dan de reden dat je een CV wilt?

 

De reden zal naar alle waarschijnlijkheid te maken hebben met het negatieve imago waarmee de Ltd. nu nog te kampen heeft. Door de Ltd als beherend vennoot te laten fungeren binnen een CV kan deze volledig naar buiten treden als Nederlandse onderneming. Ik vraag me daarom dan ook af waarom het verdienmodel van de stille vennoot zo omslachtig wordt benaderd.

Mocht mijn inschatting onjuist zijn dan hoor ik dat graag.

 

De achterliggende gedachten voor het gebruik van deze constructie is me geheel duidelijk. Wat ik me wel afvraag is het gegeven hoe de CV in jullie situatie fiscaal afgewikkeld wordt. Normaal gesproken is het zo dat de CV fiscaal wordt "gebrandmerkt" als zijnde een BV. Hoe is dit in jullie geval?

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Dus: wat is dan de reden dat je een CV wilt?

 

De reden zal naar alle waarschijnlijkheid te maken hebben met het negatieve imago waarmee de Ltd. nu nog te kampen heeft. Door de Ltd als beherend vennoot te laten fungeren binnen een CV kan deze volledig naar buiten treden als Nederlandse onderneming. Ik vraag me daarom dan ook af waarom het verdienmodel van de stille vennoot zo omslachtig wordt benaderd.

Mocht mijn inschatting onjuist zijn dan hoor ik dat graag.

 

De achterliggende gedachten voor het gebruik van deze constructie is me geheel duidelijk. Wat ik me wel afvraag is het gegeven hoe de CV in jullie situatie fiscaal afgewikkeld wordt. Normaal gesproken is het zo dat de CV fiscaal wordt "gebrandmerkt" als zijnde een BV. Hoe is dit in jullie geval?

 

 

De CV wordt gewoon als CV gezien en de Ltd als een soort BV. Dat heb ik begrepen van een aantal accountants in ieder geval!

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik wel, maar ik bedoel te zeggen: waarom ga je dan geen v.o.f. aan van de Ltd met jezelf? Een CV heeft als onderscheid van de v.o.f. dat je stille vennoten erbij hebt met risicodragend kapitaal. Dat laatste wil je niet en willen de stille vennoten niet. Misschien zie ik iets verkeerd hoor, maar waarom geen v.o.f.?

 

Overigens: bij een quick scan in de registers van de KvK (wij voeren die altijd uit, de uitdraai zit standaard in het dossier van de klant) zie je natuurlijk wel meteen hoe de vork in de steel zit.

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik wel, maar ik bedoel te zeggen: waarom ga je dan geen v.o.f. aan van de Ltd met jezelf? Een CV heeft als onderscheid van de v.o.f. dat je stille vennoten erbij hebt met risicodragend kapitaal. Dat laatste wil je niet en willen de stille vennoten niet. Misschien zie ik iets verkeerd hoor, maar waarom geen v.o.f.?

 

Overigens: bij een quick scan in de registers van de KvK (wij voeren die altijd uit, de uitdraai zit standaard in het dossier van de klant) zie je natuurlijk wel meteen hoe de vork in de steel zit.

 

Nou als ik een VOF aan ga met mezelf en de Ltd ben ik altijd nog hoofdelijk aansprakelijk. Wanneer alleen de Ltd beherend vennoot is, is de Ltd aansprakelijk.

Link naar reactie
  • 0

Makes sense.

Dan zou je nog wel zelf stille vennoot kunnen worden.

Je stopt er een beetje risicodragend kapitaal in en klaar.

 

Maar wat is eigenlijk je idee? Toch niet veel schulden aangaan en dan de boel laten klappen?

Link naar reactie
  • 0

Makes sense.

Dan zou je nog wel zelf stille vennoot kunnen worden.

Je stopt er een beetje risicodragend kapitaal in en klaar.

 

Maar wat is eigenlijk je idee? Toch niet veel schulden aangaan en dan de boel laten klappen?

 

Nee dat zeker niet! Het idee erachter is dat ik met die Ltd die er boven hangt in de toekomst nog meer bedrijven kan oprichten. Of medevennoot kan worden van andere bedrijven.

Link naar reactie
  • 0

Als je ziet dat iemand een goed advies heeft gegeven, dan kun je die een reusje geven: links bij het bericht zie je reus/kneus staan. Als je op reus drukt, wordt het karma van deze persoon een puntje hoger. Bij kneus gaat het weer omlaag. Door de hoogte van het karma hebben anderen een indicatie over de deskundigheid van iemand en daardoor de betrouwbaarheid van het advies.

Bij jou stond het karma nog op nul, was zo kaal, daarom ter aanmoediging mijn reusje.

 

Mieke

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.