• 0

Dropshipping webshop

(aangepast)

Beste collega-ondernemers,

 

Ik ben al enkele maanden aan het uitzoeken hoe ik best mijn webshop kan opstarten. Ik heb een account bij een platform om webshops te bouwen en dat deel lukt me wel. Ik ben op zoek naar leverancier(s) en werk graag op deze manier:
 

  1. via dropshipping
  2. retours worden ook behandeld door de leverancier
  3. eigen gepersonaliseerde label op verpakking / gepersonliseerde verpakking mogelijk
  4. proces automatiseren via PIM-systeem of iets soortegelijk
  5. meerdere talen mogelijk en dit ook allemaal geautomatiseerd
  6. wereldwijde verkoop / verkoop in Europa
  7. snelle verzending (24u Belgie/NL)
     

Misschien ben ik gewoon te veeleisend? Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat er geen leveranciers bestaan die dit volledige pakket van service aanbieden. Punt 1, 2, 4 en 6 ben ik al in geslaagd om dit te vinden bij een leverancier, maar hier is dan geen wereldwijde verkoop mogelijk of ik moet hiervoor telkens een ander reseller-account aanmaken en dus elke keer opnieuw maandelijkse abonnementskosten betalen. De voorkeur gaat natuurlijk uit naar alles vanuit één account te kunnen doen. 

 

Heb ook verschillende leveranciers gevonden die me wel punt 1, 3, 4, 6 en 7 kunnen bieden maar die punt 2 (de retours) niet zelf willen behandelen. En dat is voor mij nu eenmaal een "no go". Ik wilde net starten met dit verhaal omdat ik op deze moment geen ruimte noch middelen heb om een eigen voorraad te stockeren. Het lijkt me ook een redelijke nachtmerrie om telkens de bestellingen te moeten betalen aan de leverancier, waarna deze via retour terugkomen tot bij mij en ik vervolgens de eindklant moet terugbetalen. Financieel is dit zeker geen optie voor mij. 

 

Het constant automatisch synchroniseren / updaten van meerdere talen lijkt een probleem te vormen. Het platform aanvaard het aantal calls niet dat hiervoor nodig is, waardoor ik hiervoor maatwerk moet laten ontwikkelen wat uiteindelijk ook een grote kost met zich meebrengt. Ik denk er zeker aan om in de toekomst eventueel iets op maat te laten ontwikkelen als er wat geld in het bakje is gekomen.

 

Ook op het webshopplatform dien ik voor elke nieuwe webshop die ik wil uitbaten een nieuw abonnement aan te gaan. Uiteindelijk zal dit op deze manier een hele kost worden, dus ik vroeg me af of hier andere opties voor zijn of andere platforms waar je deze herhalende kosten niet hebt? Eigenlijk is het een droom om uiteindelijk constant nieuwe webshops te bouwen en geleidelijk aan te groeien & al deze verschillende webshops uit te baten vanuit één systeem waaruit ik alles controleren. Ik begrijp dat dit met de zware eisen die ik stel misschien niet makkelijk wordt om geschikte leveranciers te vinden, maar ik had gehoopt dat jullie hier misschien al wel een beter zicht op hebben? Kan deze droom werkelijkheid worden of is het gewoon een utopie? Zijn er lijsten beschikbaar online waar je de leveranciers die deze service bieden kan terugvinden? 

 

Momenteel heb ik ervaring met Lightspeed als platform, en Webshopimporter als systeem voor de automatisering en koppeling met de leverancier(s). Zijn er betere alternatieven? Misschien betere systemen met leveranciers die wel al deze services bieden? 

 

Ik kijk uit naar jullie ervaringen en raad. Bedankt alvast om te lezen!

 

Met enthousiaste groeten,

 

Robin

aangepast door Vanhoof
opmaak verduidelijken
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 2
23 minuten geleden, Vanhoof zei:

Misschien ben ik gewoon te veeleisend?

Dat klinkt als een goede conclusie.

 

25 minuten geleden, Vanhoof zei:

of ik moet hiervoor telkens een ander reseller-account aanmaken en dus elke keer opnieuw maandelijkse abonnementskosten betalen.

Dus het kan wel, maar je bent niet bereid (of in staat) de gevraagde kosten te maken.

 

26 minuten geleden, Vanhoof zei:

Het lijkt me ook een redelijke nachtmerrie om telkens de bestellingen te moeten betalen aan de leverancier, waarna deze via retour terugkomen tot bij mij en ik vervolgens de eindklant moet terugbetalen. Financieel is dit zeker geen optie voor mij. 

Brr...dit klinkt bijna als ondernemen. Even serieus: als dit je al een nachtmerrie lijkt, raad ik je aan nog eens goed na te denken of je wel wil gaan ondernemen. Het meest basale proces van een webshop (of fysieke winkel) is toch wel: je koopt een product in (en betaalt je leverancier dus) en vervolgens verkoop jij het product aan een klant en daar krijg je dus omzet voor. Dan bestaat de kans dat de klant het artikel wil retourneren, waarna je inderdaad het aankoopbedrag terugbetaalt aan de klant. Maar dan kun je het product wel opnieuw proberen te verkopen, dus alsnog omzet binnenhalen.

 

Als je een dropshipping website op wil zetten met de eisen die je noemt, is het goed om je er bewust van te zijn dat je hard zult moeten werken om er een boterham aan te verdienen. Jij betaalt natuurlijk voor alle services die verleend worden, dus je marge zal minimaal zijn. Daarnaast zal je vast niet de enige zijn die bij die dropshipping-leverancier inkoopt en ook op een platform gaat verkopen, dus kunnen jullie samen ook nog eens de concurrentiestrijd aan gaan tot de bodem van de prijs.

 

 

35 minuten geleden, Vanhoof zei:

Het constant automatisch synchroniseren / updaten van meerdere talen lijkt een probleem te vormen. Het platform aanvaard het aantal calls niet dat hiervoor nodig is

Ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat je het (hele grote) assortiment van je dropshipping-leverancier online en up-to-date wil houden. De limieten op het aantal calls zijn er niet voor niks, wees je bewust van het feit dat je een erg groot assortiment aan gaat bieden. Dat is voor een startende ondernemer natuurlijk lastig, want je kunt verwachten dat je dan ook meer betaalt voor systemen om zo'n groot assortiment te onderhouden.

 

38 minuten geleden, Vanhoof zei:

dus ik vroeg me af of hier andere opties voor zijn of andere platforms waar je deze herhalende kosten niet hebt?

De meeste systemen zullen hogere prijzen vragen voor uitbreidingen naar meerdere webshops. Er kan natuurlijk nog wel verschil in de prijsopbouw zitten. Of Lightspeed, wat je nu gebruikt, de beste optie is, weet ik niet. Uit ervaring weet ik dat CS-Cart een goed multistore-systeem aanbiedt.

 

39 minuten geleden, Vanhoof zei:

Kan deze droom werkelijkheid worden of is het gewoon een utopie?

Als jij ervoor wil gaan kun je je droom vast verwezenlijken, de vraag is wat je ervoor over hebt. Als je overal de goedkoopste systemen wil gebruiken, maar anderzijds wel het hele aanbod van je dropshipping-leverancier realtime wereldwijd aan wil bieden, kan dat wel eens lastig gaan worden. Voor zulke eisen/wensen heb je waarschijnlijk meer nodig dan de goedkoopste oplossingen. Als je het financiële risico van het inkopen van een product en eventueel geretourneerd krijgen al een nachtmerrie vindt, helpt dat niet mee.

 

 

Wellicht is dit topic van vorige week nog interessant voor je. Er zitten de nodige overeenkomsten in jullie vragen en uitdagingen, misschien heb je er wat aan. Succes!

Link naar reactie
  • 1

 

21 minuten geleden, RubenT zei:
1 uur terug, Vanhoof zei:

Misschien ben ik gewoon te veeleisend?

Dat klinkt als een goede conclusie.

 

Dat dus, en je wilt een omelet bakken zonder een ei te breken; ondernemen zonder risico lopen bestaat niet: ondernemen vloeit nu juist voort uit het durven lopen van risico. 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Je wil heel veel, maar je wil er geen risico voor lopen en weinig moeite voor doen. Nou dat wordt vast een groot succes.

 

Het maakt je dus ook niet uit wat je verkoopt, je hebt dus geen feeling met je producten en eigenlijk ook niet met je toekomstige klanten.

 

Ondernemen is risico lopen, punt. Je hebt ervaring met Lightspeed en Webshopimporter. Dat noem ik geen ervaring, je weet hoe die tools werken, dat is het. Dat maakt je nog een ondernemer. 

 

Je maakt je zorgen om de retouren. Ik moet de eerste leverancier nog tegenkomen die al jouw retouren inneemt en dat ook nog kosteloos doet. Die zijn er niet.

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Norbert Bakker zei:

je wilt een omelet bakken zonder een ei te breken

Die kan zo op een tegeltje.

 

 

31 minuten geleden, Think Twice zei:

Je wil heel veel, maar je wil er geen risico voor lopen en weinig moeite voor doen. Nou dat wordt vast een groot succes.

Jouw gebruikersnaam lijkt me dan ook het beste advies aan Robin.

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Vanhoof zei:

Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat er geen leveranciers bestaan die dit volledige pakket van service aanbieden.

In dat geval heb je het nog niet echt bekeken vanuit de kant van de leverancier.

 

Als een leverancier dat inderdaad allemaal kan aanbieden, waar hebben ze jou dan nog voor nodig? Wat is jouw meerwaarde in dit hele verhaal? Ze kunnen dan toch alles prima zelf doen?

 

Los daarvan, stel dat er inderdaad een leverancier is die dit allemaal kan aanbieden en die dat dan blijkbaar ook nog aan wilt bieden aan elke zolderkamer  die blijkbaar 0 euro heeft om investeren. Wat zou dan het gevolg zijn?

Het gevolg is dan dat die leverancier zijn eigen markt volledig kapot maakt. De producten van die leverancier worden door elk studentje vanuit z'n zolderkamertje aangeboden op alle bekende platforms. Waarop moeten die concurreren met elkaar als de leverancier eigenlijk al het werk doet? Er blijft maar 1 optie over; steeds 1 cent onder de andere aanbieders gaan zitten zodat jij de goedkoopste bent. Binnen de kortste keren valt er geen pepernoot meer te verdienen aan de producten van de leverancier en wilt niemand nog die producten aanbieden. Einde oefening voor de leverancier.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.