• 0

Lager DGA loon onterecht? Wat zijn de consequenties?

(aangepast)

Goedemiddag,

 

Ik heb een vraag met betreking tot het volgende: Ik heb samen met mijn collega een Holdingstructuur opgezet, waarbij we allebei als DGA in dienst zijn bij onze eigen Holding, welke weer een 50% belang heeft in elk van de twee onderliggende werk BV's.

 

Omdat we in Juli 2020 zijn gestart (ivm Corona niet de makkelijkste tijd) en er veel onzekerheid was over de in het eerste jaar te halen omzet en winst, hebben we bij de belastingdienst een verzoek ingediend ter verlaging van het DGA loon. Ik heb een voorzichtige prognose meegestuurd en verzocht het DGA loon in ieder geval over 2020 gelijk te stellen aan het minimum loon. 

De Belastingdienst heeft dit verzoek gehonoreerd en schriftelijk bevestigd dat het DGA loon voor 2020 verlaagd mag worden naar het minimumloon. 

 

Het gaat echter veel beter dan verwacht. Er is namelijk een grote klant die de laatste maanden ver boven verwachting orders is gaan plaatsen na de eerste orders voorzichtig te hebben ingezet, en de cijfers zijn daarom momenteel als volgt: 

Winst Werk BV 1 (tot op heden) € 120.000 

Winst Werk BV 2 -/- € 40.000

Per saldo hebben we dus tot nu toe € 80.000 winst behaald, terwijl ik een klein verlies als projectie heb ingeleverd bij de Belastingdienst, waarop de beslissing is gebaseerd om het DGA loon voor 2020 te verlagen naar het minimumloon. 

 

Mijn vraag is nu wat de reactie van de Belastingdienst zal zijn op bovenstaande en of hier nadelige consequenties aan hangen? En zo ja, wat voor advies zouden jullie mij kunnen geven hoe dit nu aan te pakken? Het laatste wat ik wil is een naheffing inclusief boete. De projectie die we in eerste instantie gedaan hebben was in lijn met de verwachte omzet, maar zoals gezegd is deze veel hoger uitgevallen. Ik betwijfel echter of de Belastingdienst hier begrip voor heeft, want als puntje bij paaltje komt, dragen we nu minder belasting af dan we eigenlijk zouden hebben gemoeten. 

 

Alvast zeer bedankt voor jullie terugkoppeling!

 

 

aangepast door Michael1980
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het oordeel van de belastingdienst geldt alleen voor de informatie die je verstrekt hebt. Als dat aanzienlijk anders geworden is, is de waarde van die bevestiging nul. 

 

Je hoeft niet meteen een nieuw oordeel te vragen, want je kunt ook zelf nu wel inzien dat er twee keer een dga-loon vanaf kan. 

 

Tip: wacht Q4 af en kijk dan bij de verloning van december in hoeverre er 2x 46k verloond kan worden

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Dank je wel voor je antwoord!
Zit denk ik inderdaad niks anders op, ik wacht Q4 af en neem dan contact op met de belastingdienst voor het vaststellen van het loon over 2021.

 

We hebben beiden een RC saldo openstaan van € 68.000,-- (wat we aan de Holding geleend hebben om de eerste vooraadbestellingen te kunnen doen ). Is dit iets waar de belastingdienst rekening mee houdt, of wordt er puur naar het resultaat gekeken bij de beoodeling van het loon?

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is dat wat anders. 68.000 euro is immers geen kost of baat. Dat is gewoon vreemd vermogen voor de onderneming, die nog moet worden afgelost door die zelfde onderneming.

 

Let er overigens ook op dat een bedrag van 68.000 euro, dat bovendien niet binnen afzienbare tijd wordt rechtgetrokken, geen renteloze R/C is maar gewoon een lening. Daar hoort dus een (zakelijke) rente bij die de onderneming moet betalen. Maar ook liefst een overeenkomst, onderpand, aflossingschema, etc.

 

De rentelasten tellen wel mee voor de bepaling van de winst.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.