• 0

Niet als aandeelhouder zichtbaar zijn

Beste forumleden..

 

Ik ga samen met mijn compagnon en een derde een nieuwe BV starten waarbij wij eigenlijk gezien kunnen worden als stille vennoten en de derde het gezicht van het bedrijf zal zijn en de dagelijkse operatie runt. Wij stappen hier in principe gelijkwaardig in, alleen willen wij (voorlopig) buiten beeld blijven in bijvoorbeeld de kvk, UBO register e.d. De reden hiervoor is voornamelijk dat onze werkmaatschappij, waar mijn compagnon en in aandeelhouder van zijn, en deze nieuwe BV onafhankelijk van elkaar moeten lijken, terwijl wij in feite in beide een aanzienlijk belang hebben.

 

Het idee is om bij oprichting 100% van de aandelen aan de derde te geven. Direct daarna ontvangen wij ieder 24% van de aandelen en we spreken met elkaar een optieregeling af waarbij op een gegeven moment 1/3 van de aandelen kunnen krijgen tegen nominale waarde. Hiermee worden we niet vermeld in een oprichtingsakte, we zijn geen bestuurder bij de kvk en met 24% vallen we voorlopig buiten het UBO register.

 

Mijn vraag:

1) Klopt deze gedachtengang? Of zijn er nog alternatieven?

2) Hoe zou een willekeurige buitenstaander toch kunnen achterhalen wie alle aandeelhouders van een BV zijn? Denk bijv. aan company.info of vergelijkbaar?

 

Ik ben benieuwd wat jullie gedachten zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1
6 uur geleden, Jeroen86 zei:

1) Klopt deze gedachtengang?

Nee. Zodra het aandelenbelang wijzigt moet je naar de notaris, en die kan de levering niet verwerken als het UBO-register op dat moment niet alle (inclusief jullie als nieuwe) UBO’s bevat: de notaris heeft een controle-  en terugmeldplicht

 

6 uur geleden, Jeroen86 zei:

2) Hoe zou een willekeurige buitenstaander toch kunnen achterhalen wie alle aandeelhouders van een BV zijn?

Hacken van de notaris of inbraak bij jullie met inzage van het aandeelhoudersregister. M.a.w: niet makkelijk en zeker niet legaal. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie Norbert,

 

8 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Nee. Zodra het aandelenbelang wijzigt moet je naar de notaris, en die kan de levering niet verwerken als het UBO-register op dat moment niet alle (inclusief jullie als nieuwe) UBO’s bevat: de notaris heeft een controle-  en terugmeldplicht

Dit geldt toch alleen voor aandeelhouders met 25% of meer. M.i. hoeft de organisatie een aandeelhouder met 24% niet aan te melden als UBO, dus dan wijzigt alleen de al aangemelde UBO van 100% naar 52%. 

 

8 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Hacken van de notaris of inbraak bij jullie met inzage van het aandeelhoudersregister. M.a.w: niet makkelijk en zeker niet legaal. 

Ik ga uiteraard alleen uit van de legale opties ;). Maar als ik het goed begrepen heb is alleen de oprichtingsakte bij de KvK op te halen. De nieuwe aandeelhouders die erbij komen niet toch? Rest alleen het UBO register nog m.b.t. bovenstaande vraag.

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Jeroen86 zei:

Dit geldt toch alleen voor aandeelhouders met 25% of meer.

 

Dat klopt, ik refereerde aan het moment van het wijzigen van het aandelen belang (m.a.w. het op een later moment verkrijgen van 1/3 van de aandelen, dus 25% of meer). Op dat moment zul je moeten worden aangemeld in het UBO-register, eerder inderdaad niet.  

 

7 minuten geleden, Jeroen86 zei:

Maar als ik het goed begrepen heb is alleen de oprichtingsakte bij de KvK op te halen. De nieuwe aandeelhouders die erbij komen niet toch?

Klopt ook. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.