Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Merkava

praktijkvoorbeeld fietsontwerp, de kosten

Recommended Posts

Naar aanleiding van de draad Dutch Creative Industry Fund

 

Om de bezoekers eens een indruk te geven van de duur en de kosten van een ontwikkeltraject, heb ik een foto geplaatst van een door mij ontwikkeld prototype. Bij dit model is het bij een prototype gebleven, hoewel foto's van deze fiets wel bij een grote fabrikant zijn beland. ;)

Op zich heb ik wel recentere projecten, maar daarmee zou ik gevoelige informatie op het web zetten, dus dat gaat even niet.

 

 

Even een klein beetje achtergrond.

Dit model fiets is ontwikkeld in 1994, een tijd waarin de eerste geveerde voorvorken hun intrede deden in de fietsenwereld.

Volledig geveerde fietsen waren in die periode nog een zeldzaamheid, en pittig aan de prijs.

Voorbeelden van dergelijke fietsen toen waren de Cannondale super V, en de Y serie van Trek

 

Dit model is ontworpen op een CADsysteem, gemaakt van Aluminium met een gewicht van 12 kg (nog steeds weinig voor een fully). Volgens experts was dit model toen de fiets met de minste deining.

 

Aan jullie de vraag hoeveel uur werk zit er in dit model, en wat waren de kosten van de materialen om tot dit prototype te komen.

Ik moet zelf trouwens ook even nadenken wat er precies aan uren in zijn gaan zitten.

Fiets1994.thumb.JPG.d091bf3d4ee80ac11c43511bdd3e1b7a.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

een Specialized FSR proto ....? ;)

 

Zou kunnen,

Het is niet mijn bedoeling om hier een fietsendraadje op te starten.

Ik wil eens te kijken in hoevere HL bezoekers in staat zijn, een inschatting te kunnen maken hoeveel tijd en geld er in dit prototype zijn gestoken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moet zelf trouwens ook even nadenken wat er precies aan uren in zijn gaan zitten.

 

Volgens mij is dat het meest ongrijpbare. Inschatten hoeveel uur je zelf over iets na hebt gedacht.

 

Konden we de geeestelijke belastingtijd per project maar eens gemakkelijk bijhouden, wat zullen we daarvan schrikken:-)

 

Perry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe een gok: een gespecificeerde gok:

 

Eerste idee: 80 uur.

Schetsen: 80 uur

 

proefmodel maken: 50 uur

materialen uitzoeken: 40 uur

eerste cadtekening: 40 uur

eerste correctie: 20 uur

nieuw profmodel: 40 uur

nieuwe tekening: 40 uur

nadenken 40 uur

aanpassing en onderzoek: 30 uur

nieuw detail: 30 uur

onderzoek veersysteem: 30 uur

onderzoek ander systeem: 30 uur

onderzoek derde systeem: 30 uur

afkeuring twee systemen: 10 uur

nieuw proefmodel :30 uur

wielen kopen: 5 uur

nieuw 3d-cadmodel: 30 uur

aanzichten en detaisl tekenen: 40 uur

tekeningen aanpassen: 30 uur

nadenken: 10 uur

tekeningen bekijken en nadenken: 10 uur

model aanpassen: 10 uur

proeffietsen 2 uur

band plakken 1 uur

laatste aanpassing model: 5 uur

aanpassing tekening en afwerken tekening en maatvoering: 15 uur

 

totaal: 588 uur.

 

588x2= 1176 uur, dus 23 werkweken van 50 uur, of 45 werkweken van alle avonden en een zaterdag.

 

 

Ben benieuwd.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nonex, ik denk dat je minstens een factor twee te hoog zit met de uren. Zo niet, dan heeft Merkava dit niet als serieus project behandeld, maar als een uit de hand gelopen hobbyproject.

Wat de materialen betreft, denk ik dat het prototype (incl. enkele bij nader inzien niet geschikte componenten) niet meer dan, toen nog, fl. 4000,-- euro gekost heeft.

 

Mvg

Hendrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nonex, ik denk dat je minstens een factor twee te hoog zit met de uren. Zo niet, dan heeft Merkava dit niet als serieus project behandeld, maar als een uit de hand gelopen hobbyproject.

 

 

Ik ben bij mijn schatting uitgegaan van een ontwikkeltracject zonder specifieke kennis over fiets- of voertuigconstructie, maar idd van iemand die vanuit zijn passie zich in iets nieuws stort.

 

 

Eerste idee: 80 uur.

Schetsen: 80 uur

...

proefmodel maken: 50 uur

materialen uitzoeken: 40 uur

...

eerste correctie: 20 uur

...

nadenken 40 uur

...

nieuw detail: 30 uur

onderzoek veersysteem: 30 uur

onderzoek ander systeem: 30 uur

onderzoek derde systeem: 30 uur

afkeuring twee systemen: 10 uur

...

wielen kopen: 5 uur

...tekeningen aanpassen: 30 uur

nadenken: 10 uur

tekeningen bekijken en nadenken: 10 uur

...

proeffietsen 2 uur

band plakken 1 uur

...

 

totaal: 588 uur.

 

45 werkweken van alle avonden en een zaterdag.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 Weken. 70% bestaande onderdelen, aluminium kokerprofiel in verstek zagen. Laten lassen monteren bestaande onderdelen. Monoshock vering had ik in 1988 al op mijn crossmoter, noemde ze cantilever. Schokbreker met vering er tussen en gaan. Max 2 weken. gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 Weken. 70% bestaande onderdelen, aluminium kokerprofiel in verstek zagen. Laten lassen monteren bestaande onderdelen. Monoshock vering had ik in 1988 al op mijn crossmoter, noemde ze cantilever. Schokbreker met vering er tussen en gaan. Max 2 weken. gr

 

Dit project was iets meer dan het "kopieeren" van motorfiets technologie.

Sterker nog, er is met het tekenen van twee wielen begonnen, en er is bewust niet naar bestaande technieken gekeken.

Een door een mens aangedreven fiets deint nogal, met een motor kun je je veel meer rendements verlies veroorloven. Draaipunt van de achterbrug en plaatsing van de schokbreker waren cruciaal voor het rendement van de aandrijving.

De mountainbike toppers genereren tijdens een wedstrijd ongeveer 300 Watt amateurs komen tijdens een wedstrijd niet veel verder dan zo'n 200 Watt. In vergelijking met een 125cc tweetakt is dit een lachertje.

 

Dit draadje is bedoeld om mensen die nog nooit een ontwikkeltraject van dichtbij hebben meegemaakt. Ik hoop dat deze mensen na het lezen van deze draad een heel klein beetje een idee hebben hoeveel tijd en geld er in zoiets zit.

 

Dus als je commntaar levert probeer dit dan iets uit te specificeren.

Dit is voor de lezers het meest interessant.Met het verstek zagen van koker profielen ga je tekort door de bocht, kijk maar eens naar de achterbrug van je eigen fiets hoeveel ruimte daar zit, of eigenlijk hoe weinig ruimte daar zit.

 

Fietsbuizen worden tegenwoordig trouwens met de laser gesneden en met hydroforming in de juiste vorm gebracht.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit project was iets meer dan het "kopieeren" van motorfiets technologie.

Sterker nog, er is met het tekenen van twee wielen begonnen, en er is bewust niet naar bestaande technieken gekeken.

Dat is te naief, je gaat ook geen wielen uitvinden. De positie van de mens en de geometrie waren in 1994 al bijhoorlijk bekend. Het is geen ligfiets.

Een door een mens aangedreven fiets deint nogal, met een motor kun je je veel meer rendements verlies veroorloven. Draaipunt van de achterbrug en plaatsing van de schokbreker waren cruciaal voor het rendement van de aandrijving.

Helemaal waar, maar is kwestie van geometrie, slag achterbrug en schokbreker met vering. Mijn eerste monoschock motor was ook een dwijl.

De mountainbike toppers genereren tijdens een wedstrijd ongeveer 300 Watt amateurs komen tijdens een wedstrijd niet veel verder dan zo'n 200 Watt. In vergelijking met een 125cc tweetakt is dit een lachertje.

Ja maar is niet relevant, moutainbike weegt 15kg? Crossmoter 125... dus de kinetiche inpact is minstens 10x groter.

Dit draadje is bedoeld om mensen die nog nooit een ontwikkeltraject van dichtbij hebben meegemaakt. Ik hoop dat deze mensen na het lezen van deze draad een heel klein beetje een idee hebben hoeveel tijd en geld er in zoiets zit.

Natuurlijk prima, maar ik mag toch ook mijn mening geven? Ontwikkeltraject vindt ik nog al hoog gegrepen. Let wel mijn mening!

Dus als je commntaar levert probeer dit dan iets uit te specificeren.

Dit is voor de lezers het meest interessant.Met het verstek zagen van koker profielen ga je tekort door de bocht, kijk maar eens naar de achterbrug van je eigen fiets hoeveel ruimte daar zit, of eigenlijk hoe weinig ruimte daar zit.

Welk commentaar, welnee reactie op. Hoezo te kort door de bocht? Zagen kokerprofiel moet toch echt, niet zo ingewikkeld het zadel, stuur, achterbrug zitten echt daar waar ze moeten zitten. Dus plaat hardboard maten uitzetten hoek bepalen en zagen, daarna aluminum tig lassen zonder plakkers. Aansluiting scharnierpunt achterbrug wordt bebaald door de gebruikte krank. Bij mijn huidige motor Honda CBR 1000 zo'n 15cm.Maar daar staat dan 150pk op, dus 8 tot 10 cm voor mountainbike moet kunnen.

Fietsbuizen worden tegenwoordig trouwens met de laser gesneden en met hydroforming in de juiste vorm gebracht.

Dit ontgaat mij, wat wil je daar mee zeggen. In 1985 had in een XT8088 en nu een mainframe op mijn bureau staan.

 

Maar goed ik lever geen commentaar maar mijn visie, bouwde trouwens van 1978 tot 1988 frames voor race motoren. Chroom molibideen pijp en aluminium koker profiel, trouwens nu zijn er al frames van kevlar..

Nou Succes en gr..

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

schatting: 1500 uur, euro 2500 aan externe kosten en 300 liter koffie...

330 liter Koffie en 2500 euro 5509,28 guldentjes in 1994 ok. Maar specificeer die 1500 uur eens. zeg 10 uur per dag is bijna 30 werkweken, is nog al? in het weekend ging hij vast fietsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk hadden Merkava en Descartes elkaar in 1994 moeten leren kennen en samen zo'n fiets ontwikkelen.

Het vinden van de juiste partners vind ik cruciaal bij een ontwikkel-traject.

Als ondernemer wordt je afgerekend op je zwakste disciplines. Vaak heeft dat niets met je vak te maken.

Bij de ontwikkeling van je prototype of product geldt ditzelfde.

Er is altijd wel een (en vaak zijn er meerdere) deel dat zwak/duur/ondoordacht/lelijk/tijdrovend is.

En juist dat zwakke detail wordt uitvergroot.

Ontwikkelen doe je niet alleen (ook al kun je soms ver komen ;)).

 

Patrick


Serenity systems design

www.serenity.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat heb je raak opgemerkt Patrick, daar krijg je van mij een reusje voor. !

 

Met het delen van informatie, het openstaan voor opbouwende kritiek, en toegang hebben tot de juiste techniek en kennis heb je inderdaad enkele basis voorwaarden gecreerd voor een goed eindresultaat.

 

Dit kan wel eens een heel interessant en leuk draadje worden. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk hadden Merkava en Descartes elkaar in 1994 moeten leren kennen en samen zo'n fiets ontwikkelen.

Het vinden van de juiste partners vind ik cruciaal bij een ontwikkel-traject.

Als ondernemer wordt je afgerekend op je zwakste disciplines. Vaak heeft dat niets met je vak te maken.

Bij de ontwikkeling van je prototype of product geldt ditzelfde.

Er is altijd wel een (en vaak zijn er meerdere) deel dat zwak/duur/ondoordacht/lelijk/tijdrovend is.

En juist dat zwakke detail wordt uitvergroot.

Ontwikkelen doe je niet alleen (ook al kun je soms ver komen ;)).

 

Patrick

Ben ik het helemaal mee eens, maak gebruik van elkaars expertise. Mijn tijd als technieker komt mij nog dagelijks van pas. Ook al is het nu software. Bij een nieuwe vaak abstracte opdracht kijk ik nu vaak wie doet wat. Electronica printjes maken was leuk maar onbetaalbaar nu ligt het vaak zo op de plank. Ik wil daarbij wel opmerken dat in ontwikkelen nog steeds vele uren testen gaan zitten. Of het nu een fiets, iets mechanisch of software is, de wet van Murphy bestaat nog steeds en trial by error is nog steeds een bruikbaar ontwikkel gereedschap. gr

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan jullie de vraag hoeveel uur werk zit er in dit model, en wat waren de kosten van de materialen om tot dit prototype te komen.

 

Als je de sluier straks oplicht, vertel je dan ook hoe al die uren en materiaalkosten (met terugwerkende kracht) gefinancierd zijn? Dat was immers de aanleiding om hiervoor een aparte draad op te zetten. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 6 leden online en 186 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept