• 0

Lotion productie in China => importeren naar Nederland. Certificaten?

Goedendag, 

Wij willen onze (scheer)lotion laten produceren in China. Wij zijn in contact met een sourcing agent om de juiste fabrikant te vinden. Nu zijn we vooral nieuwsgierig waarbij wij bij de import van onze lotion  aan moeten denken met betrekking tot de certificering en regulering. Iemand hier ervaring mee? Of waar wij deze informatie het (snelste) kunnen achterhalen.  Zijn er nog andere tips of tricks waar wij op moeten letten bij de import van een lotion (vloeistof). Met import van andere producten hebben wij wel ervaring, dus het betreft voornamelijk gericht op beauty (scheer)lotions. 

Alvast super bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 2

Beste Themeiser, allereerst welkom op Higherlevel!

 

1 uur terug, Themeister zei:

Nu zijn we vooral nieuwsgierig waarbij wij bij de import van onze lotion  aan moeten denken met betrekking tot de certificering en regulering. Iemand hier ervaring mee? Of waar wij deze informatie het (snelste) kunnen achterhalen

 

Bij de KvK, cosmetica Importeren

Bij de Nederlandse Cosmetica Vereniging NCV

Bij de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit NVWA, EU regels voor Cosmetica

Bij je eigen verzekeringsadviseur en/of productaansprakelijkheidsverzekeraar (die kan - boven de wettelijke minimumeisen - nog aanvullende voorwaarden of garanties stellen, oa een recallplan of -procedure) 

 

KvK site bevat nuttige algemene achtergrondinfo.  NCV, NVWA en je eigen verzekeringsadviseur of verzekeraar kun je het beste bellen om de informatie het snelst en toegesneden op jouw situatie te achterhalen.

 

NCV kan je ook doorverwijzen naar partijen die je indien gewenst kunnen ondersteunen bij het verkrijgen/realiseren van de vereiste documentatie (productinformatie, productveiligheidsrapport) ,  etikettering en de EU notificatie 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 2
10 uur geleden, Themeister zei:

Een deel van de informatie hadden wijzelf ook al teruggevonden,

 

Des te beter!  

 

Tip voor een eventuele vervolgvraag: vermeld in de vraag wat je zelf al hebt gedaan en gevonden:winking-face:. Dan krijg je betere antwoorden (alleen datgene wat je nog niet wist of een aanvulling op of correctie van dat wat je al wel wist) én is de animo om te reageren bij leden ook hoger 

 

Zie ook onze forumregels:

Quote

Laat zien wat je zelf al het gedaan

Een bekende uitdrukking is: Ondernemen is een werkwoord. Van ondernemers mag een flinke portie eigen initiatief verwacht worden. Laat bij het stellen van je vraag dus blijken wat je zelf al hebt gedaan om het antwoord te vinden en waar je vastloopt.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Tip voor een eventuele vervolgvraag:


vermeld in de vraag wat je zelf al hebt gedaan en gevondenDan krijg je betere antwoorden (alleen datgene wat je nog niet wist of een aanvulling op of correctie van dat wat je al wel wist) én is de animo om te reageren bij leden ook hoger.

Deze tip mag ook wel met stip op de startpagina.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Bazzio zei:

jij wordt de importeur incl. alle aansprakelijkheid...

er zijn in Europa ook plenty (gecertificeerde!) cosmeticafabrikanten die Private Label produceren!

 

Helemaal mee eens Bas!

 

Maar voor de goede orde: de (product)aansprakelijkheid als exploitant van een private label is  in principe dezelfde als die als importeur:  zie artikel 6:187, lid 2 (private label) en lid 3 (importeur)

 

Quote

Artikel 187

  1. Onder product wordt voor de toepassing van deze afdeling verstaan een roerende zaak, ook nadat deze een bestanddeel is gaan vormen van een andere roerende of onroerende zaak, alsmede elektriciteit.
  2. Onder "producent" wordt voor de toepassing van artikel 185 tot en met 193 verstaan de fabrikant van een eindprodukt, de producent van een grondstof of de fabrikant van een onderdeel, alsmede een ieder die zich als producent presenteert door zijn naam, zijn merk of een ander onderscheidingsteken op het produkt aan te brengen.
  3. Onverminderd de aansprakelijkheid van de producent, wordt een ieder die een produkt in de Europese Economische Ruimte invoert om dit te verkopen, te verhuren, te leasen of anderszins te verstrekken in het kader van zijn commerciële activiteiten, beschouwd als producent; zijn aansprakelijkheid is dezelfde als die van de producent.

 

Maar er zijn ook verschillen:

  • Met een producent in de EU kun je afspraken maken over verhaalsmogelijkheden (wat het risico voor jou goed en goedkoop verzekerbaar maakt)
  • Met een producent in de EU kin je afspreken dat je als wederverkoper wordt meeverzekerd op de polis van de fabrikant (z.g.n. vendors liability ) 
  • Met een producent in de EU kun je makkelijker afspraken maken over uitvoering  en het dragen van (alle of het grootste deel van de )  kosten voor recall acties 
  • En uiteraard - last but not least - kan de fabrikant de benodigde documentatie en notificaties verzorgen. Als het een standaar product is, dan is dat zelfs al gebeurd. Is het een product dat op jouw specificaties is gemaakt/gemengd dan kan dat in overleg 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 14-11-2020 om 09:20, Norbert Bakker zei:

 

Des te beter!  

 

Tip voor een eventuele vervolgvraag: vermeld in de vraag wat je zelf al hebt gedaan en gevonden:winking-face:. Dan krijg je betere antwoorden (alleen datgene wat je nog niet wist of een aanvulling op of correctie van dat wat je al wel wist) én is de animo om te reageren bij leden ook hoger 

 

Zie ook onze forumregels:

 

Je hebt helemaal gelijk, mijn excuses hiervoor!

Het is vooral dat wij door het bomen het bos niet meer zagen, inmiddels ook goed contact met iemand van de KVK die ons ook hierin goed heeft geïnformeerd. Samen met de antwoorden van jullie zijn wij zo een heel stuk verder gekomen.

Nogmaals dank.

Link naar reactie
  • 0
Op 16-11-2020 om 02:19, Bazzio zei:

en waarom zou je het in China laten produceren met alle haken en ogen die daar aan vast zitten?
jij wordt de importeur incl. alle aansprakelijkheid...

er zijn in Europa ook plenty (gecertificeerde!) cosmeticafabrikanten die Private Label produceren! :winking-face:

Voornamelijk, zoals je natuurlijk zelf kunt raden de kosten, maar jij bent van mening dat deze 'winst' niet opweegt tegen de haken en ogen van het importeren? Dit is een overweging die wij constant proberen af te wegen namelijk. Buiten de lagere kosten gaan wij ook internationaal verkopen/verzenden. Vanwege dit feit leek China ons ook interessanter qua kosten van verzendlogistiek. Voorraadbeheer en verzending is daar (ook) voordeliger. Jij zou ons adviseren een gecertificeerde cosmetica fabrikant binnen de EU te zoeken? 

Je geeft aan dat er plenty zijn, heb jij voor ons voorbeelden? Of specifieke plekken waar wij deze het beste zouden kunnen zoeken?

Wij hebben inmiddels contact gelegd met enkele sourcing agents in China die ons graag willen helpen. Maar wellicht is het een heroverweging waard om in de EU te laten produceren. Om deze overweging goed te kunnen maken, dienen we eerst tevens contact te leggen met Europese fabrikanten.

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Anonieme-vraag zei:

Als ik het goed begrijp zou je dan jullie lotions direct vanuit de fabrikant naar jullie klanten willen laten versturen? Dat lijkt mij een vrij risicovolle bezigheid. A: hoe controleer je de kwaliteit? B: welke garantie heb je dat de fabrikant niet direct (zonder dat jij dit weet) aan jouw klanten gaat leveren?

Nee, er zijn verschillende sourcing agents die buiten het contact met de fabrikant en de controle op de kwaliteit ook fulfilment aanbieden (opslag en verzending).  Verder zijn er ook fulfilment centers in China die voordeliger zijn in opslag en verzending. Door een groot deel vanuit China te versturen besparen we natuurlijk ook op transportkosten.

De controle op kwaliteit zullen wij sowieso nooit loslaten en altijd mensen voor inzetten. Zeker als we uiteindelijk ervoor kiezen om in China te produceren (maar ook binnen de EU zullen we deze controle nooit loslaten). 

Link naar reactie
  • 0
Op 16-11-2020 om 10:43, Norbert Bakker zei:

 

Helemaal mee eens Bas!

 

Maar voor de goede orde: de (product)aansprakelijkheid als exploitant van een private label is  in principe dezelfde als die als importeur:  zie artikel 6:187, lid 2 (private label) en lid 3 (importeur)

 

 

Maar er zijn ook verschillen:

  • Met een producent in de EU kun je afspraken maken over verhaalsmogelijkheden (wat het risico voor jou goed en goedkoop verzekerbaar maakt)
  • Met een producent in de EU kin je afspreken dat je als wederverkoper wordt meeverzekerd op de polis van de fabrikant (z.g.n. vendors liability ) 
  • Met een producent in de EU kun je makkelijker afspraken maken over uitvoering  en het dragen van (alle of het grootste deel van de )  kosten voor recall acties 
  • En uiteraard - last but not least - kan de fabrikant de benodigde documentatie en notificaties verzorgen. Als het een standaar product is, dan is dat zelfs al gebeurd. Is het een product dat op jouw specificaties is gemaakt/gemengd dan kan dat in overleg 

Vooral deze laatste punten zijn punten die een heroverweging wellicht weer open gooit. Bedankt voor deze waardevolle aanvulling!

We gaan op zoek naar EU fabrikanten om in contact te treden om zo nogmaals een goede afweging te maken. 

Link naar reactie
  • 0
48 minuten geleden, Themeister zei:

Nee, er zijn verschillende sourcing agents die buiten het contact met de fabrikant en de controle op de kwaliteit ook fulfilment aanbieden (opslag en verzending).  Verder zijn er ook fulfilment centers in China die voordeliger zijn in opslag en verzending. Door een groot deel vanuit China te versturen besparen we natuurlijk ook op transportkosten.

De controle op kwaliteit zullen wij sowieso nooit loslaten en altijd mensen voor inzetten. Zeker als we uiteindelijk ervoor kiezen om in China te produceren (maar ook binnen de EU zullen we deze controle nooit loslaten). 

Ik snap dat fulfilment in China goedkoper is maar ik zou daar toch wel mijn bedenkingen bij hebben. Maar goed, ik heb daar geen ervaring mee.

 

Wie gaat die kwaliteit in China controleren, een lokaal persoon die jullie inschakelen? Ik weet dat dit gebeurd, ik ben ook bekend met een geval waarbij de fabrikant een bedrag betaalde aan de controleur om de andere kant op te kijken.  Dat is bij een bedrijf in de EU iets minder waarschijnlijk. Maar ook dan is controle inderdaad wel noodzakelijk.

 

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Anonieme-vraag zei:

Wie gaat die kwaliteit in China controleren, een lokaal persoon die jullie inschakelen? Ik weet dat dit gebeurd, ik ben ook bekend met een geval waarbij de fabrikant een bedrag betaalde aan de controleur om de andere kant op te kijken.

 

Als dat je zorg is, waarom dan niet het Chinese kantoor van een Europees keuringsbureau inschakelen?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Branko Collin zei:

 

Als dat je zorg is, waarom dan niet het Chinese kantoor van een Europees keuringsbureau inschakelen?

 

Dat is niet zozeer mijn zorg, ik vroeg het me voornamelijk af. En weet dat een collega ondernemer hier wel gedonder mee heeft gehad. Maar wellicht is jouw suggestie een goed alternatief voor mensen die een dergelijke service zoeken.

Link naar reactie
  • 0
Op 17-11-2020 om 19:07, Themeister zei:

Je geeft aan dat er plenty zijn, heb jij voor ons voorbeelden? Of specifieke plekken waar wij deze het beste zouden kunnen zoeken?

Wij hebben inmiddels contact gelegd met enkele sourcing agents in China die ons graag willen helpen. Maar wellicht is het een heroverweging waard om in de EU te laten produceren. Om deze overweging goed te kunnen maken, dienen we eerst tevens contact te leggen met Europese fabrikanten.

ik heb niet zelf de contacten, ik profiteer alleen als franchiser.

Ik ben wel betrokken in het overleg en weet van onze product manager dat er vooral in duitsland meerdere fabrikanten zitten

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Dit is niet om je angst aan te jagen, er zijn veel goede leveranciers in China waar je op termijn goed geld mee kunt verdienen. Echter zien wij het dagelijks ook misgaan, vandaar een paar aanvullende tips wanneer je toch in China laat produceren:

  • Controleer alle certificaten van de leverancier op echtheid;
  • Verifieer de productielocatie / processen;
  • Vertrouw niet enkel op de interne Quality Control van de leverancier.

 

Nog wat zaken om op te letten:

  • Maak bij voorkeur gebruik van een L/C, ook bij latere orders;
  • Leg de voorwaarden goed vast in een tweetalig (Chinees / Engels) contract.
  • Zorg ervoor dat een tekenbevoegde het contract ondertekend en dat het contract is voorzien van de "Company Chop".

 

Wanneer je alle bijkomende kosten optelt kom je wellicht tot de conclusie dat produceren in Europa goedkoper en veiliger is. Voor veel van de bovenstaande tips kun je overigens subsidie aanvragen bij het RVO, mits je aan de voorwaarden voldoet.

 

Mocht je nog op zoek zijn naar Europese leveranciers, kijk dan eens in de exhibitor indexen van vakbeurzen in Europe.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.