• 0

eenmanszaak studiekosten afschrijven

Afschrijvingen op investeringen zijn oa. bedoeld om de belastbare winst niet al te abrupt te laten schommelen over de omliggende jaren. Ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb maar het klinkt wel plausibel.

 

Als eenmanszaak maak ik nu studiekosten die ten gunste komen van de bedrijfsactiviteiten. De studie is niet bedoeld voor veranderen van werkgebied en functie. Uit de driedeling die de Belastingdienst aanhoudt maak ik op dat mijn kosten opgevoerd kunnen worden als bedrijfslasten. Maar de kosten (collegegelden) zijn meer dan  450 euro dus lijkt mij afschrijving wel logisch. Nergens op internet lees ik iets over afschrijven op een studieinvestering, ook niet bij de Belastingdienst.

 

De (niet altijd even consitente) informatie op internet lijkt gericht op situatie van studeren vanuit loondienst. In de aangifte zelf worden de studiekosten dan opgevoerd. Bedrijfsmatig is het misschien niet gebruikelijk om af te schrijven op studiekosten. Maar is het in principe wel toegestaan? Hoe zit dit precies?

 

Bedankt voor het meedenken.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens de belastingdienst gaat afschrijven erover dat bedrijfsmiddelen "een aantal jaren meegaan, [daarom] mag u niet alle kosten aftrekken in het jaar van aanschaf."

 

Hm, de logische conclusie zou dan zijn dat je studiekosten over een oneindig aantal jaren mag afschrijven, maar minimaal over vijf jaar?

 

Hoezo daalt een studie trouwens niet in waarde? Wat is de studie kokendwaterverkoper vandaag de dag nog waard?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Branko Collin zei:

Volgens de belastingdienst gaat afschrijven erover dat bedrijfsmiddelen "een aantal jaren meegaan, [daarom] mag u niet alle kosten aftrekken in het jaar van aanschaf."

En volgens mij gaat het dan ook om bedrijfsmiddelen die je zou kunnen verkopen.

Een studie lijkt mij meer in de persoonlijke sfeer die je niet kunt verkopen.

Dus de kosten daarvan zijn gewoon direct als kosten te boeken en niet als bedrijfsmiddel.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/jongeren/teruggaaf_jongeren/aangifte_invullen/studiekosten

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/aftrekposten/persoonsgebonden-aftrek/studiekosten-afschrijving-duurzame-goederen

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/afschrijving/hoe_berekent_u_het_bedrag_van_de_afschrijving

 

Link naar reactie
  • 0
53 minuten geleden, Branko Collin zei:

Hoezo daalt een studie trouwens niet in waarde? Wat is de studie kokendwaterverkoper vandaag de dag nog waard?

Tenzij je dementerend bent, blijft de opgebouwde kennis zijn waarde behouden. Het nut en de toepasbaarheid van een opleiding doet niet ter zake.

 

Echter, de afschrijving geldt voor bedrijfsmiddelen.

Bedrijfsmiddelen zijn zaken die u gebruikt in uw onderneming en die u niet wilt verkopen. U hebt ze nodig om uw producten te kunnen maken of uw diensten te kunnen verlenen. Bij bedrijfsmiddelen moet u denken aan machines, transportmiddelen, gereedschappen, inventaris en dergelijke. Maar ook goodwill of vergunningen kunt u beschouwen als bedrijfsmiddelen.

 

Nu zou je een opleiding of studie tot de persoonlijke goodwill van de ondernemer en daarmee ook van de onderneming kunnen rekenen waarop maximaal 10% per jaar kan worden afgeschreven. De persoonlijke goodwill is in economische zin echter niet overdraagbaar en onlosmakelijk verbonden met de ondernemer in persoon. Zolang de onderneming niet wordt verkocht, zou de afschrijving op persoonlijke goodwill dus mogelijk moeten zijn. Goodwill is echter uitgesloten van investeringsaftrek, maar ook dat weerhoudt het afschrijven niet. Bijkomende vraag is: Waarom zou je de persoonlijke goodwill willen activeren als deze niet ten gelde is te maken?

 

zie ook:

De bescherming van goodwill in en na overnames (pdf download locatie)

AC Hermes | Ondernemingsrecht, Tilburg University | 12-03-2013

Een onderzoek naar de uitleg en wijze van bescherming van goodwill in en na bedrijfsovernames in een traditioneel juridische benadering en vanuit een intern rechtsvergelijkend perspectief.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 281 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.