• 0

DGA minimumsalaris vermijden

Als student mag je max 10.000 euro per maand ongeveer bijverdienen.

 

 

DGA ben je als je >50% van de aandelen hebt in een BV. Een DGA heeft een minimumsalaris van 38000 euro. Dan raak ik dus Studiefinanciering kwijt.

 

 

Dus wat doen we:

 

We richten één BV op, en 2 stichtingen.

BV heet FictiveCompany (om maar een naam te kiezen)

 

FictiveCompany (inkomsten: 20.000 euro p/j)

Aandeelhouders:

DGA 50%

Stichting FictiveCompany Beheer 50%

 

Nu ben je geen DGA meer en heb je geen minimumsalaris van 38000;

Uiteraard ben je wel bestuurder van de stichting.

 

 

Dit moet in theorie toch werken? En dan met behoud van studiefinanciering?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mij lijkt het dat de fiscus ook niet op zijn achterhoofd gevallen is en zal ongetwijfeld goed op de hoogte zijn met constructies die men probeert om e.e.a. te kunnen omzeilen, waaronder het minimum dga salaris.

 

Vergeet niet dat de belastingdienst een directie koppeling heeft met de KvK gegevens, waardoor in een oogopslag duidelijk is hoe organisatiestructuren en alles wat daarmee te maken heeft in elkaar steekt.

 

Ik zou het er niet op durven gokken prenobe ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik twijfel niet aan je goede bedoelingen, en we hebben allemaal het recht om het beste voor onszelf te willen, maar je vraag zou wel eens gelezen kunnen worden als een manier om onterecht geld te krijgen van de overheid.

 

Immers, als jij zoveel geld verdient dat je je eigen broek op kunt houden, dan kun je dus ook voor jezelf een relatief klein bedrag als collegegeld en zo ophoesten. Er is een goede reden dat je boven een bepaald inkomen geen recht meer hebt op stufi..

 

just a thought

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Als de inkomsten van de BV 20.000 per jaar zijn, hoef en kun je natuurlijk geen DGA salaris van 38k uitbetalen. Dat is ook wel mogelijk met de belastingdienst, anders zou menige startende BV nat gaan aan dga salaria alleen.

 

Probleem is alleen of het 10k of 20k moet worden. Logischerwijs zou ik het eerste zeggen, je hebt tenslotte de helft van een zaak die 20k binnenhaalt... maar of de belastingdienst er ook zo over denkt weet ik niet.

 

Is het trouwens mogelijk om alle omzet te investeren? Als er geen winst overblijft kun je natuurlijk ook niet uitbetalen... kan wellicht gunstig zijn als het een en ander van korte duur is.

Link naar reactie
  • 0

Als de inkomsten van de BV 20.000 per jaar zijn, hoef en kun je natuurlijk geen DGA salaris van 38k uitbetalen. Dat is ook wel mogelijk met de belastingdienst, anders zou menige startende BV nat gaan aan dga salaria alleen.

Probleem is alleen of het 10k of 20k moet worden. Logischerwijs zou ik het eerste zeggen, je hebt tenslotte de helft van een zaak die 20k binnenhaalt... maar of de belastingdienst er ook zo over denkt weet ik niet.

 

Overleg met de inspecteur en vraag eveneens of hij zijn standpunt op papier wil meedelen cq bevestigen. Ze vreten je heus niet op en over het algemeen kun je goede afspraken met hen maken.

 

Is het trouwens mogelijk om alle omzet te investeren? Als er geen winst overblijft kun je natuurlijk ook niet uitbetalen... kan wellicht gunstig zijn als het een en ander van korte duur is.

 

Deze vlieger gaat helaas niet op. Het salaris van de D(G)A zijn kosten voor de BV en kan (door de gebruikelijk loonregeling) niet afhankelijk worden gesteld van de winst. Uiteraard wordt de winst wel beïnvloed door deze salariskosten waardoor je wel Vpb bespaart.

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

volgens mij heb ik hier ergens gelezen dat je niet de 38000 hoeft te betalen aan de DGA als je dat niet wilt. Maar je moet wel de loonbelasting betalen!

 

Dat klopt, maar daar schiet de vraagsteller niets mee op doordat dit (betaald of niet) nog steeds als inkomen wordt gezien in de inkomstenbelasting. Dat is niet gelukkig voor zijn stufi dan ::)

 

Probeer met feitelijke omstandigheden een beschikking van de belastinginspecteur te krijgen waarin je mag afwijken van het gebruikelijk loon van 38.118

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.