• 0

Boekenonderzoek - wat stuur ik op?

Hoi hoi, we krijgen een boekenonderzoek voor de Omzetbelasting.

Daarvoor vraagt de belastingdienst de Auditfile Financieel inclusief de jaarafsluiting en de voorafgaande journaalposten. 

 

Prima, maar Davilex Account crasht als ik maar in de buurt van die optie kom. Diverse dingen geprobeerd, Davilex was alles behalve dienstverlenend want ja, oude software. 
 

Dus, dan maar het grootboek opsturen. Maar nu is mijn vraag, kan ik dan ook alleen de BTW posten en de posten waar de BTW betrekking op heeft, of moet ik het gehele grootboek over die jaren opsturen inclusief lonen etc? In het kader van doen waar ze om vragen maar niet meteen je hele hebben & houden opsturen. 

Alvast bedankt,
Groetjes!

 

 


 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste kans dat je geen XML Auditfile Financieel voor ze kan maken simpelweg omdat je die niet hebt of niet kan maken. Let wel, dit soort specifieke auditfiles is ook niet verplicht (je mag de administratie ook in 2020 nog prima in een schriftje bijhouden als je wil).

Het gaat ze dus om de omzetbelasting. Als ze inzake de omzetbelasting vragen stellen zou ik de grondslag voor de BTW aangifte opsturen (facturen) inclusief hoe dit leidt tot de gedane opgaven (dus waarom vallen bepaalde facturen in een bepaald bakje bij de omzetbelasting). Dus facturen bij elkaar bundelen per categorie en in een overzicht zetten.

Daarbij zou ik inzichtelijk maken hoe dit aansluit bij je kolommenbalans (immers basis voor je IB of VBP aangifte), waardoor de cirkel rond is (waarom zou je dit kleine stapje extra niet zetten, maar het is nu nog niet gevraagd volgens mij) om te laten zien dat je open en eerlijk wil zijn door inzicht te geven in de integriteit van je administratie.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, phiebe zei:

we krijgen een boekenonderzoek voor de Omzetbelasting.
Daarvoor vraagt de belastingdienst de Auditfile Financieel inclusief de jaarafsluiting en de voorafgaande journaalposten. 

Dat betekent dat de belastinginspecteur voor de controle de deur niet uit hoeft.

Vóór de Corona-crisis efficiënter en nu ook veiliger.

 

Bel even met de betrokken inspecteur en leg uit dat uw huidige software een auditfile niet mogelijk maakt. Misschien dat hij of zij alsnog langskomt of een andere vorm van presentatie wil accepteren.

 

Er zijn overigens ook wel softwarepakketten die financiële auditfiles (XAF) direct uit uw bestaande boekhoudprogramma kunnen extraheren of een html-exportfile om kunnen zetten naar een XAF-file. In principe kan de belastinginspecteur de omzetting van HTML-file naar XAF-file ook zelf uitvoeren. 

 

Vooralsnog is er weinig aan de hand. Uw BTW-aangiften worden gecontroleerd worden met uw administratie, om te zien dat beiden met elkaar in overeenstemming zijn.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.