• 0

domeinnaam opgeeist door stichting (geen merknaam)

Recentelijk heb ik een advertentie geplaatst over een domeinnaam. Nu blijkt dat een stichting dezelfde naam draagt als de domeinnaam die ik heb vastgelegd. Deze stichting is in 2000 notarieel opgericht. De naam van de stichting is niet als merk vastgelegd, bij geen enkel merkenregister.

 

De stichting dreigt mij nu schriftelijk een schrijven te sturen van hun advocaat. Het heeft te maken met de domeinnaam die ik heb vastgelegd.

 

Kan iemand mij aangeven in hoeverre een stichting die hun naam niet als merk hebben vastgelegd moeilijk kan gaan doen over een domeinnaam die ik geregistreerd heb?

 

[edit mod] titel aangepast [/edit]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Nils,

Gaat het om een .com of een .nl domein. Wat voor advertentie heb je gezet? Heb je wat meer inhoudelijke info over wat jij ermee wilt en wat zij precies doen?

Als de stichting had willen voorkómen dat de domeinnaam door iemand anders zou worden ingepikt hadden ze hem zelf maar moeten claimen. Dat is mijn allereerste reactie.

Maar je hebt niet echt een poot om op te staan, tenzij je kan aantonen dat jij onder die naam ook activiteiten ontplooit en wel sinds vóór 2000.

Het was beleefd geweest als hun eerste brief een beleefd verzoek om het overdragen van de domeinnaam was geweest in plaats van meteen met een advocaat te dreigen. Ik ken de inhoud van de brief niet, noch de toonzetting.

Kort en goed: dit kunnen zij doen. Blijft vreemd dat zij de naam niet geclaimd hebben.

Link naar reactie
  • 0

Kijk hier eens, vierde kolom Service staat aardig wat info, succes en gr.

http://www.domain-registry.nl/

 

voorbeeld zie Site Geschillen en klachten

 

Meestal verloopt de registratie en de uitgifte van .nl-domeinnamen vlekkeloos. Het aantal geschillen en klachten hieromtrent is gering. Hieronder geven we een aantal voorbeelden van klachten en geschillen die zich voor kunnen doen. SIDN is hierin meestal geen partij. We geven aan tot wie u zich met uw klacht of geschil kunt wenden. Tevens vindt u hier informatie over het beslag op een .nl-domeinnaam en domeinnaamjurisprudentie.

 

SIDN zal optreden tegen misbruik Whois

Inbreuk op merk(recht) en handelsnaam

Domeinnaam in strijd met de openbare orde of goede zeden

Door SIDN afgewezen verzoek niet vermelding persoonsgegevens

Door SIDN niet in behandeling genomen registratie-aanvraag

Door SIDN ingetrokken domeinnamen

(misbruik van) de Whois-functie

Dienstverlening van deelnemers

Spam

Beslag op een domeinnaam

Jurisprudentie

 

Link naar reactie
  • 0

Recentelijk heb ik een advertentie geplaatst over een domeinnaam. Nu blijkt dat een stichting dezelfde naam draagt als de domeinnaam die ik heb vastgelegd. Deze stichting is in 2000 notarieel opgericht. De naam van de stichting is niet als merk vastgelegd, bij geen enkel merkenregister.

[edit mod] titel aangepast [/edit]

 

Beste Nils,

 

Wat bedoel je precies met "een advertentie geplaatst over een domeinnaam" ?

 

Heb jij zelf een bedrijf dat onder deze naam handeld ?

En zo ja, is er in jouw activeiten sprake van overlap met deze stichting ?

 

Als jij geen activiteiten hebt die met deze domeinnaam verband houden zouden ze je kunnen beschuldigen van domeinnaam kaping.

Link naar reactie
  • 0

Het maakt misschien ook nog uit of die stichting een unieke naam heeft of dat ze b.v., zoals veel stichtingen, de naam dragen van een god uit de oudheid of personage of iets dergelijks.

Stel dat jij Hephaedradale.nl hebt geregistreerd (Hephaedradale is de godin van de onzin ;-) en zij zijn toevallig Stichting Hephaedradale, stichting ter bevordering van de onzin... dan sta jij net zo goed in je recht.

 

Misschien dat ze ook meteen beginnen te blazen omdat ze er bang voor zijn dat jij de machtspositie die je nu hebt gaat uit-onderhandelen (geld vragen voor het domein) in plaats van overgaat tot overdracht.

En meteen dreigen met een advocaat...óf het is een zeer kapitaalkrachtige organisatie dat ze zich dit kunnen permitteren om meteen grof geschut in te zetten (en het risico te lopen dat ze ook snel moeten overgaan tot het inschakelen van een prijzige advocaat) zonder het eerst in goed overleg te proberen, óf het ontbreekt ze een beetje aan strategie dat ze meteen dat soort termen gebruiken. Aangezien ze ook al niet op het idee waren gekomen dat domein preventief te registreren voor een paar euro per jaar lijkt het wel op dat laatste.

 

Ik heb geen juridische achtergrond overigens, dit even voor alle duidelijkheid.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Door hun inschrijving bij de KVK (als stichting) hebben ze sinds 2000 (zoals je aangaf) 'recht' op die handelsnaam. Het feit dat jij een domeinnaam hebt die gelijk is aan hun handelsnaam kan dus worden uitgelegd als zijnde inbreuk op hun handelsnaam.

 

Als jij kunt aantonen dat jij al eerder deze naam gebruikte, bijvoorbeeld doordat jouw domeinregistratie van voor 2000 is, of (beter nog) omdat jij een KVK inschrijving hebt onder die naam van voor die tijd. Dan sta jij geheel in je recht.

 

Het hoeft niet zo te zijn dat zij de naam direct kunnen opeisen, maar je staat (afhankelijk van bovengenoemde punten) waarschijnlijk niet heel sterk als het tot een juridisch geschil zou komen.

 

Probeer in alle redelijkheid met ze te onderhandelen:

- Is het mogelijk dat zij een alternatieve domeinnaam gaan gebruiken (bijv. .com oid)

- Kunnen jullie de domeinnaam misschien delen (net als op www.firefox.com)

- Evt. kun jij besluiten een alternatieve domeinnaam te gaan gebruiken.

 

In je onderhandeling kun je het hebben over een redelijke vergoeding. Het is niet gezegt dat zij hiertoe verplicht zijn, maar het voorkomen van een rechtzaak kan ook wat waard zijn! (voor beide partijen overigens).

 

Je kunt dan denken aan de kosten van de registratie van het domein van afgelopen jaren (je zou het zo kunnen zien dat jij de naam voor hun in bewaring hebt gehouden).

 

Veel succes ermee!

Link naar reactie
  • 0

Het goedkoopste is gewoon je domeinnaam iets te veranderen zodat je later niet met (te) dure advocaten te maken krijgt.

 

goedkoop, duurkoop. Heb je dus jaren geinvesteerd in het opbouwen van naamsbekendheid, misschien zelfs geld geinvesteerd in SEO en Adwords-achtige activiteiten, zou je opeens een andere domeinnaam moeten nemen omdat iemand anders zijn huiswerk niet heeft gedaan.

 

Denk na welke consequenties dit heeft: site veranderen, al je drukwerk aanpassen, alle links die traffic genereren naar je site aanpassen (hoe dan?), al je klanten aan gaan schrijven met de mededeling dat je domeinnaam ietsiepietsie aangepast wordt (ga dat maar eens uitleggen zonder dat het lullig overkomt!).

 

Ik dacht het niet. Vasthouden aan je domeinaanm until they pry it out of your cold, dead hands! Eerst komt, laatst baalt. Als er een juridisch grondslag is, fair enough, maar anders hebben ze gewoon pech gehad. Trouwens, heb je een rechtsbijstandverzekering?

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Heb je dus jaren geinvesteerd in het opbouwen van naamsbekendheid, misschien zelfs geld geinvesteerd in SEO en Adwords-achtige activiteiten, zou je opeens een andere domeinnaam moeten nemen omdat iemand anders zijn huiswerk niet heeft gedaan.

 

Wie heeft zijn huiswerk niet gedaan? Die stichting staat onder die naam ingeschreven bij de KvK. Een enkel onderzoekje in hun register had dit alles kunnen voorkomen. Nils heeft zijn huiswerk niet gedaan!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vraag is of dat erg is. Want waar ik niemand over hoor, is dat er alleen inbreuk wordt gemaakt als er voor het publiek sprake is van mogelijke verwarring. Is dat niet het geval, dan heeft de naam/merkgerechtigde net zo makkelijk het nakijken. Is de stichting een save-the-whale-organisatie maar heeft Nils er een website over pepernoten, dan valt er voor de stichting niet veel te beginnen. Zie ook de kwesties page.nl en ariel.nl.

 

Verder is het zo dat het nog moeilijk wordt voor een bedrijf, stichting om een domeinnaam in handen te krijgen wanneer daarop geen commerciële activiteiten worden ontplooid. Zie "Ajax krijgt domeinnaam als site commercieel is":

Als het conflict rondom de domeinnaam Ajax-fan.nl tot een rechtzaak mocht komen, heeft de Amsterdamse voetbalclub wel een kans op winst. De rechter zal dan moeten oordelen dat er commerciele activiteiten op de site plaatsvinden, aldus Bas Kist van merkenbureau Shieldmark.

 

Enfin, http://www.domjur.nl - een site over domeinnaam-jurisprudentie - is in dit soort zaken een ideale bron voor nadere informatie en referentiemateriaal.

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

Don't shoot me if I'm wrong...but....

 

Wanneer een bedrijf zijn naam niet heeft geregistreerd bij een Merkenbureau hoeft het NIET te betekenen dat een rechter het betreffende bedrijf in het ongelijk uitspreekt!

 

Wanneer een bedrijf die zijn naam niet heeft geregistreerd kan aantonen dat hij zijn bedrijf eerder is gestart onder die naam, kan een rechter in zijn voordeel beslissen.

 

Wanneer jij jouw naam laat registreren bij een Merkenbureau, checken zij of deze naam al bestaat en sturen zij jou een rapport. Dan is het aan jou om te beslissen of je jouw naam nog wil of niet ongeacht de gelijkenis en/of risico. Jij zelf bent altijd verantwoordelijk. De voordeel alleen is: de onderzoek die ze voor jou doen, zekerheid dat jouw naam geregistreerd is dus beter vindbaar en dus zal minder snel iemand anders dezelfde naam hanteren, het zogenaamde afschrik effect (jij hebt geld betaald om jouw naam te registreren dus zal je ook voor die naam vechten!), en de service, advies en hulp die een Merkenbureau biedt bij eventuele geschillen.

 

Maarrr.... jij hebt het over een domeinnaam. Zij hebben de naam eerder dan jou maar jij hebt een domeinnaam. Naar mijn weten zal het een moeilijke zaak worden. Het gaat inmiddels over verschillende dingen... een naam van een bedrijf/stichting en een domein/website. Een rechter zal denk IK eerder voor de Stichting kiezen aangezien zij de naam eerder hanteerden. Echter hebben zij nooit eerder interesse getoond in die domeinnaam dus is deze vrij voor iedereen. Moeilijk dus, hangt van de rechter en de precieze situatie af!

 

Ga is naar de website van Benelux Merkenbureau, als je daar bijvoorbeeld het merk: Libelle invult zul je zien dat er meerdere bedrijven onder die naam werken. Het is dus niet zo zwart/wit als men soms denkt. http://register.bmb-bbm.org/SearchMaskMain.asp

 

Wat ik jou adviseer: schrijf een brief terug...Voorbeeld:

 

Naar aanleinding van uw schrijven die ik ...... heb ontvangen bied ik u het volgende aan. Aangezien uw Stichting interesse heeft in het volgende domein www.??????.nl die ik met recht zelf heb gekocht, aangezien deze nog vrij en beschikbaar was, mag u deze voor de som van 2000 euro overnemen. Als extra dienst voor de ongemakken die u heeft ondervonden verwijs ik u naar een zeer voordelige Designbureau die voor u een website kan maken voor uw nieuwe domein. Deze Designbureau kan voor een uiterst voordelig tarief een mooi en functioneel website maken. www.coldcoffee.nl

 

Wachtend op uw antwoord teken ik,

 

Naam etc...

 

 

Succes! Grt Elle

Link naar reactie
  • 0

De stichting dreigt mij nu schriftelijk een schrijven te sturen van hun advocaat. Het heeft te maken met de domeinnaam die ik heb vastgelegd.

 

Aangenomen dat jij niet bewust en overduidelijk hun domein gekaapt hebt, zou ik vooralsnog de brief van hun advocaat afwachten. Eerst daaruit blijkt wat zij van je eisen en welke rechtsgronden zij daarvoor menen te hebben.

Link naar reactie
  • 0

 

Nils geeft geen antwoord op vragen. Nils weet bovendien prima de weg op internet en in marketingland (voorheen marketingcursus.nl), dus hij kan waarschijnlijk beter even een expert bellen en betalen voor een goed advies (uit die pot met goud). Dit topic gaat dicht.

 

My name is Nils Luyt and I have just come across an opportunity that is like finding a Huge Pot of Gold at the end of a Rainbow and quite frankly.....I wanted to share this with as many people as I can.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.