• 0

"Ik wil (geld van) Bolletje!"

Bolletje doet geen octrooi-onderzoek:

Beschuitfabriek Bolletje gaat deze week overleggen met de bedenker van beschuit met een inkeping. T. Tempels heeft het octrooi op dit beschuit, dat dankzij de inkeping makkelijker uit het pak is te krijgen. Bolletje bracht het product eerder op de markt. Het bedrijf was in de veronderstelling dat er geen patent op het beschuit was aangevraagd, zo kreeg Tempels te horen.

 

Tempels had in 1999 contact met meerdere beschuitbakkers over zijn idee.

.............

Bolletje noemde de uitvinding toen niet relevant.

...............

 

Bolletje heeft volgens Tempels toegezegd nog deze week te willen praten over de kwestie. De Apeldoorner verwacht een aardig bedrag te kunnen opstrijken. ,,Ik heb overlegd met een octrooideskundige en die zegt dat er 100 procent inbreuk is gemaakt op het octrooi.'' Een woordvoerder van bakker Bolletje meldt dat de zaak in onderzoek is en wil nog niet reageren.

bron: Trouw/ANP

 

http://www.trouw.nl/1027056394522.html

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stom van Bolletje dat ze niet eens een goed octrooi-onderzoek hebben gedaan. Als deze bestaande gerenommeerde bedrijven het niet eens doen, hoe kunnen we dan boos zijn op starters en universiteiten die te weinig octrooibewust zijn.

Ik vraag me af of Tempels echt veel geld zal krijgen voor de inbreuk op zijn patent. Vaak wordt de vergoeding die moet betaald worden bepaald op basis van de winst die gemaakt is door het bedrijf dat inbreuk gepleegd heeft. Bolletje verkoopt haar beschuiten volgens mij nog niet of nog maar pas. Veel winst is nog niet gemaakt, denk ik. Maar misschien heb ik het mis.

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Dit vindt meneer Bolletje vast niet leuk (oude slogan uit de bolletje reclame). Wat een blamage. Op televisie werd de inkeping met veel tam tam gepresenteerd als het resultaat van maandenlange research. Dat is dan ook mooi verspilde moeite, als het idee vorig jaar aan je is aangeboden. ;D Volgens mij mag het hoofd research nu gaan spelen met de marketingman die de Shell zegeltjes heeft proberen af te schaffen en de Coca Cola man die de smaak van de cola heeft proberen te veranderen. ;)

 

Dit wordt vast een klassieker onder de casus van bedrijfskunde. Alleen daarom al verdient de originele uitvinder van de inkeping een mooie beloning.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

ohhhh ik krijg het er warm van. Dit zijn schoolvoorbeelden van erg slechte research al vorens met een product de markt op te komen.

 

Het kan echter strategie zijn. Bolletje kan gedacht hebben "kosten besparen, geen octrooi onderzoeken. We horen het vanzelf wel en kopen dan dat octrooi wel over o.i.d."

 

Het octrooi kan geld waard worden als Bolletje perse het product op de markt wil houden. Gezien de korte periode waarin Bolletje met het product omzet heeft gegenereerd is er nog geen man over boord. En is de inbreuk niet vreselijk. Uiteraard zijn er kosten gemaakt voor introductie. Bolletje kan besluiten het product van de markt te halen, en dan is het octrooi weinig meer waard. Misschien een kleine vergoeding die aan de uitvinder toekomt.

 

Ik ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren. Is het octrooi alleen een Nederlandse??

 

Denk niet dat we er en nieuwe millionair bij hebben!

 

Evert

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of de beschuit in zijn algemeenheid is geoctrooieerd maar de pructverbetering "de beschuit met de inkeping" wel.

 

Voor de mensen die denken dat het geen productverbetering is maar een beschuit die minder beschuit is geworden:

 

De beschuit met de inkeping is nog precies even zwaar als die zonder. Dus wees niet bang minder te krijgen voor hetzelfde geld!

 

Evert

 

Ps. Zrski er zal vast wel een hoop op het gebied van brood gepatenteerd zijn! We zouden eens kunnen kijken op www.espacenet.com

Link naar reactie
  • 0

Moet je je voorstellen hoeveel free publicity ze dit oplevert.

Het octrooi afkopen weegt niet op tegen de heisa hieromtrent. Denk ik.

Ik bedoel heisa hieromtrent als 'positief' voor Bolletje.

Straks gaan ze het octrooi ontwijken door beschuiten met bolletjes te ontwerpen. Om ze aan op te tillen.

Of ze maken een gat in het midden. Octrooi niet meer te beschermen.

(Hoewel, wat kost het maken van een nieuwe mal voor ingekeepte beschuit, of hebben ze iemand in dienst om dat handmatig te doen)

 

Groet,

Annedien

 

ps Geboren en getogen in Apeldoorn, stad van beschuitinnovaties!

Ik zelf ben octrooihoudster van de voorgekauwde zweedse cracker.

Heel handig.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop maar dat de octrooihouder/ uitvinder hier nog wat geld/eer aan overhoudt.

 

Helaas is de werkelijkheid vaak dat je octrooi net zo sterk is als je zak geld diep is!

 

Of denken jullie dat Bolletje (als niet octrooihouder) toch aan het korste eind trekt?

"Eureka!" is niet de meestgehoorde kreet die voorafgaat aan een uitvinding, maar: "Hmmm... dat is raar".

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik heb begrepen zijn de octrooihouder (uitvinder) en het bedrijf (Bolletje) nog niet tot een overeenkomst gekomen. Vreemd vind ik dan wel dat de reclames gewoon doorgaan... misschien kondern ze die niet meer cancellen of misschien gebruikt Bolletje die om de octrooihouder onder druk te zetten?

"Eureka!" is niet de meestgehoorde kreet die voorafgaat aan een uitvinding, maar: "Hmmm... dat is raar".

Link naar reactie
  • 0

Vreemd vind ik dan wel dat de reclames gewoon doorgaan... (...) misschien gebruikt Bolletje die om de octrooihouder onder druk te zetten?

 

Dit werkt toch eerder andersom? Met elke nieuwe reclame en met elke verkochte rol beschuit komt de octrooihouder toch sterker te staan? Hij bezit immers het octrooi, waarover neem ik aan geen twijfel bestaat dat de 'inkeping' van Bolletje eronder valt, dus bolletje zal iets met hem moeten regelen, niet andersom (de octrooihouder heeft meer manieren dan een schikking of een licentieverlening (beide de enige mogelijkheden voor Bolletje, naast uitkopen) om zijn gelijk te halen). Dat lijkt me logischer toch?

Link naar reactie
  • 0

Ha Zrski,

 

Volgens het octrooibureau:

 

AANVRAGER/HOUDER

Aanvrager/Houder Van: 1999.06.17

Naam Theodorus Hendrikus Maria Tempels; Apeldoorn; Nederland (NL)

Adres T.H.M. Tempels

Bolerostraat 9

7323 KC Apeldoorn

Nederland (NL)

tel: 055-3662724

 

Uitvinder(s)

Naam Theodorus Hendrikus Maria Tempels; Apeldoorn; Nederland (NL)

 

GEMACHTIGDE/DOMICILIE

 

Gemachtigde Van: 1999.06.17

Naam Ir. B.H.J. Schumann c.s.

Adres Octrooibureau Arnold & Siedsma

Postbus 18558

2502 EN Den Haag

Nederland (NL)

 

Het originele octrooi erg sterk lijkt mij!

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Klasse Zrski ik wil die uitvinder ook wel eens uithoren. Ik vraag me echter af of hij iets los wil laten over zijn avontuur nu hij druk in onderhandeling is. Misschien kan hij daarna een mooi verhaal schrijven. De praktijk, een harde leerschool!

 

Evert

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.