KOR 2020 houdt kleine ondernemers klein?

Aanbevolen berichten

De btw teruggaaf als je weinig omzet had is dus om zeep geholpen met de nieuwe KOR.

 

Eigenlijk snap ik niet waarom de Belastingdienst dit doet.

 

Als kleine ondernemer is het  nu minder interessant om te investeren. Want ik moet de volle mep aan btw betalen.

 

Het heeft ook geen zin om iets nieuws te gaan proberen met hoge omzet maar lage winstmarges. Zo overweeg ik om te gaan handelen in speciale aanhangers. De marges zijn matig maar de kosten hoog. Stel de inkoop is 4500 en de verkoopwaarde is 5000 dan ben ik tevreden met de marge. Maar dan zit ik na 4 aanhangers in een jaar al over de omzetgrens van 20k. Terwijl de winst dan nog nog maar 2000,- is. De klanten zijn zakelijk. Zij kunnen geen BTW terugvragen en betalen bij mij dan de marge prijs. Die is hoger omdat ik  de door mij betaalde btw op de inkoop natuurlijk wel moet terugverdienen. Dus moeilijker concurreren. Kijk, stel je verkoopt tientallen aanhangers in een jaar dan maakt het niet uit. Maar om als nieuwe activiteit dit uit te proberen kan me voor 3 jaar lang recht op de KOR verspelen.

 

Zet ik dat af tegen bijv. een schilder. Als die alleen voor particulieren werkt en hun zelf de spullen laat halen dan hoeft hij alleen zijn tijd te factureren en heeft hij minimale bedrijfskosten. Hij kan 20k in een jaar factureren en heeft behalve een overal en brommertje niks nodig. Hij houdt dan misschien 18k over zonder ooit iets met btw te hoeven doen.

 

Het was beter geweest om gewoon een BTW korting per jaar te houden die langzaam afbouwt. Dit voelt meer als een scheidslijn waarbij de Belastingdienst helemaal geen zin heeft om hun werk te doen en er sowieso al vanuit gaat dat de helft zwart gaat bij kleine ondernemers. Tenminste dat gevoel krijg ik erbij.

Link naar reactie
(aangepast)
2 uur geleden, nstile zei:

De btw teruggaaf als je weinig omzet had is dus om zeep geholpen met de nieuwe KOR.

Eigenlijk snap ik niet waarom de Belastingdienst dit doet.

De officiële verklaring is dat het de administratieve rompslomp voor ondernemers verminderd. Het voordeel van de Nieuwe KOR zou zijn, is dat je geen BTW-administratie meer hoeft bij te houden en ook geen BTW-aangifte meer moet doen.

Meer waarschijnlijker is dat het fors toenemend aantal ondernemers met een minimale omzet, de gedateerde computersystemen van de Belastingdienst teveel belasten.

Bovendien past het goed in de (toekomst)visie van de Overheid om de belastingvoordelen voor ondernemers tot nul  te reduceren.

2 uur geleden, nstile zei:

Als kleine ondernemer is het  nu minder interessant om te investeren. Want ik moet de volle mep aan btw betalen.

Eigenlijk hebben wij nu drie groepen natuurlijke ondernemers:

  1. Grote ondernemers voor de IB
  2. kleine ondernemers in de OB
  3. Micro ondernemers

Het is overigens geen verplichting om van de KOR gebruik te maken. De ondernemer die geen of weinig particuliere klanten heeft en regelmatig goederen inkoopt en/of investeert, doet er goed aan om niet van de KOR gebruik te maken.

Het levert ook nauwelijks een vermindering van de administratieve werkzaamheden op, want u moet nog steeds een administratie bijhouden om de aangifte Inkomstenbelasting te kunnen doen. Bovendien moet u goed bijhouden wanneer uw omzet boven de 20.000 euro uitstijgt, want dan vervalt de KOR terstond en moet u weer BTW gaan berekenen.

 

2 uur geleden, nstile zei:

Het heeft ook geen zin om iets nieuws te gaan proberen met hoge omzet maar lage winstmarges.

Maar om als nieuwe activiteit dit uit te proberen kan me voor 3 jaar lang recht op de KOR verspelen.

Ondernemen is vooruitzien. Met de nadruk op zien, want veel ondernemers kijken wel maar zien niets.

Wie (echt) onderneemt verspeelt niets.

Misschien is deze nieuwe KOR daar ook wel voor in het leven geroepen. Ondernemers moeten vooral gaan ondernemen, groeien én belasting betalen.

 

2 uur geleden, nstile zei:

Zet ik dat af tegen bijv. een schilder. Als die alleen voor particulieren werkt en hun zelf de spullen laat halen dan hoeft hij alleen zijn tijd te factureren en heeft hij minimale bedrijfskosten. Hij kan 20k in een jaar factureren en heeft behalve een overal en brommertje niks nodig. Hij houdt dan misschien 18k over zonder ooit iets met btw te hoeven doen.

Dat is een keuze die iedereen voor zichzelf kan en mag maken.

Als het in uw ogen zo lucratief is moet u misschien ook op uw Solex met een kwast in de binnenzak naar een particuliere klant gaan.

Het gras van uw buurman ziet er, zo op het oog, groener uit dan uw eigen gazonnetje, totdat u ontdekt dat het kunstgras is.

 

2 uur geleden, nstile zei:

Het was beter geweest om gewoon een BTW korting per jaar te houden die langzaam afbouwt.

Zoals eerder gezegd, het past goed in de (toekomst)visie van de Overheid om de belastingvoordelen voor ondernemers tot nul  te reduceren.

 

2 uur geleden, nstile zei:

Dit voelt meer als een scheidslijn waarbij de Belastingdienst helemaal geen zin heeft om hun werk te doen en er sowieso al vanuit gaat dat de helft zwart gaat bij kleine ondernemers. Tenminste dat gevoel krijg ik erbij.

Verkeerd gevoel.

Als dat de reden zou zijn, dan is het veel beter om iedereen wél btw-aangifte laten doen. Hoge inkoopkosten met weinig omzet en winst, dat is zéér verdacht.

De Belastingdienst weet heel goed hoeveel biertjes er uit een fust van  20, 30 en 50 liter worden getapt.

 

 

aangepast door Cosara
gezonnetje = gazonnetje

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
2 uur geleden, nstile zei:

Zet ik dat af tegen bijv. een schilder. Als die alleen voor particulieren werkt en hun zelf de spullen laat halen dan hoeft hij alleen zijn tijd te factureren en heeft hij minimale bedrijfskosten. Hij kan 20k in een jaar factureren en heeft behalve een overal en brommertje niks nodig. Hij houdt dan misschien 18k over zonder ooit iets met btw te hoeven doen.

 

Maar ook de schilder uit je voorbeeld heeft het niet erg ruim.

Bij elke baan in loondienst -maakt niet uit wat- had hij minimaal het minimumloon verdiend, en dat is als je fulltime werkt meer dan die 18k...

 

Denk dat de KOR meer bedoeld is voor degenen die een onderneming naast andere bezigheden hebben, en dat in geen geval geschikt is als je er van rond moet komen.

Link naar reactie
15 minuten geleden, Cosara zei:

Ondernemers moeten vooral gaan ondernemen, groeien én belasting betalen.

 

Hangt van je wereldbeeld af.

 

Zijn burgers er voor de overheid of is het andersom? Veel mensen gaan ondernemen omdat het de enige (overblijvende) manier is om een huis te betalen en je gezin te voeden. Er is maar een heel kleine groep die deze groei-obsessie deelt, werkgever wil worden, internationaal wil meespelen, in innovatie investeert en zo voort. Wat doet de overheid voor kleine ondernemers die gewoon een boterham willen verdienen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
1 uur terug, TwaBla zei:

Hangt van je wereldbeeld af.

Zo ziet de Overheid het graag.

Waar geen wil is, komt een wet.

 

1 uur terug, TwaBla zei:

Wat doet de overheid voor kleine ondernemers die gewoon een boterham willen verdienen?

Genoeg  of misschien zelfs teveel.

 

1 uur terug, TwaBla zei:

Zijn burgers er voor de overheid of is het andersom?

De KatholiekerPieter Omtzigt aan het woord.

Heeft opeens het licht gezien.

 

Volgens mij zijn wij gezamenlijk als samenleving de Overheid.

 

 

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Als je geen boterham kunt verdienen met ondernemen lijkt me het juist om het dan ook niet te doen.

 

KOR, is volgens mij bedoeld om ondernemers te redden van de verdrinking dood Corona. Niet om eventjes een onderneming te starten omdat je net ontslagen bent bij je huidige werkgever. Overigens vind ik al die subsidies flauwekul, als ondernemer moet je gewoon beginkapitaal hebben om te starten. Tenminste, dat is  mij altijd bijgebracht en zo heb ik het ook altijd gedaan.

 

Wij zitten nu ook compleet in een spagaat omdat de toerisme op CV compleet stil ligt, kan ik ergens een blik open trekken? Precies, regeren is vooruitzien en dat zouden meer ondernemers in het slotje moeten hebben.

 

Het enige wat bij mij nu groeit is het gras, als ik er 100 liter water per dag er op kiept.

Link naar reactie
2 hours ago, Maxn said:

 

Maar ook de schilder uit je voorbeeld heeft het niet erg ruim.

Bij elke baan in loondienst -maakt niet uit wat- had hij minimaal het minimumloon verdiend, en dat is als je fulltime werkt meer dan die 18k...

 

Denk dat de KOR meer bedoeld is voor degenen die een onderneming naast andere bezigheden hebben, en dat in geen geval geschikt is als je er van rond moet komen.

 

Het  klopt dat hij het niet ruim heeft. Maar 20k omzet is toch 1660,- per maand. Dan krijgt hij misschien nog toeslagen.

 

Voor die 20k zal hij minder hoeven werken dan iemand in loondienst. Want je kan  meer factureren dan je bij een baas in loondienst per uur zou krijgen.

 

Maar wat ik er vervelend aan vind is vooral dat ik eerst meer dan  1500 aan BTW terugkreeg. Nu is mijn voordeel de totale btw. Maar het nadeel is wel dat ik niks meer kan aftrekken.

 

Wat me ook tegenstaat is dat je niet per jaar in en uit kan stappen. Gewoon een slechte stap van de overheid wat mensen niet helpt om flexibel te ondernemen en vooral te innoveren en zich in nieuwe markte te begeven. Want ja, stel dat het niks wordt dan ben je 3 jaar je KOR kwijt. Dus dan maar kleinschalig blijven aanmodderen. Ja, 2000,- per jaar is best geld voor een hoop mensen.

 

Maargoed ik heb 't maar in de stamkroeg geplaatst omdat ik weet dat het toch jammer maar helaas is

😅

Link naar reactie
5 minutes ago, atlas1302 said:

Als je geen boterham kunt verdienen met ondernemen lijkt me het juist om het dan ook niet te doen.

 

KOR, is volgens mij bedoeld om ondernemers te redden van de verdrinking dood Corona. Niet om eventjes een onderneming te starten omdat je net ontslagen bent bij je huidige werkgever. Overigens vind ik al die subsidies flauwekul, als ondernemer moet je gewoon beginkapitaal hebben om te starten. Tenminste, dat is  mij altijd bijgebracht en zo heb ik het ook altijd gedaan.

 

Wij zitten nu ook compleet in een spagaat omdat de toerisme op CV compleet stil ligt, kan ik ergens een blik open trekken? Precies, regeren is vooruitzien en dat zouden meer ondernemers in het slotje moeten hebben.

 

Het enige wat bij mij nu groeit is het gras, als ik er 100 liter water per dag er op kiept.

 

KOR was er al lang voor corona dat heeft er niets mee te maken.

 

Subsidies flauwekul? Shell maakt al decennialang winst. Toch krijgen ze van de overheid subsidie voor waterstof ontwikkeling. Je zou denken dat een bedrijf als Shell na al die jaren wel eens zonder subsidie dat zou kunnen onderzoeken. Nee. Ze houden hun handje op. De overheid maakt ook nog eens een wiebes wopke plan waar ze miljarden gaan investeren. Geloof me dat geld gaat  niet naar kleine ondernemers.

 

De KOR helpt kleine ondernemers wel, maar de nieuwe regeling is wel een verslechtering.

Link naar reactie
2 uur geleden, Cosara zei:

Volgens mij zijn wij gezamenlijk als samenleving de Overheid.

 

Dat is gewoon een verschillende omweg om je wil op te leggen aan anderen. De Overheid, de samenleving, de kerk, de arbeidersklasse... Een collectivistische opvoeding, daar kom je blijkbaar niet zo makkelijk vanaf. De pursuit of happiness vergt helemaal geen groei van ondernemers.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
1 uur geleden, TwaBla zei:

De pursuit of happiness vergt helemaal geen groei van ondernemers.

Misschien niet, maar vele ondernemers worden wel happy van groei.

 

3 uur geleden, nstile zei:

Voor die 20k zal hij minder hoeven werken dan iemand in loondienst. Want je kan  meer factureren dan je bij een baas in loondienst per uur zou krijgen.

Yep, helemaal toppie, maar daarvoor loopt hij wel onverzekerd rond, krijgt geen doorbetaalde vakantiedagen, ook niet doorbetaalde ziektedagen, geen werkloosheidsuitkering of ook maar iets van enige financiële compensatie voor de dagen dat er geen opdrachtgever op z’n stoep staat. 
 

3 uur geleden, nstile zei:

Maar wat ik er vervelend aan vind is vooral dat ik eerst meer dan  1500 aan BTW terugkreeg. Nu is mijn voordeel de totale btw. Maar het nadeel is wel dat ik niks meer kan aftrekken.

De Yin en Yang van het leven. Tegenover elk voordeel staat wel een nadeel. 
 

3 uur geleden, nstile zei:

Wat me ook tegenstaat is dat je niet per jaar in en uit kan stappen.

U kunt er elk moment uitstappen, door “gewoon” meer dan 20.000 omzet te maken. Daarvoor moet u wel harder of slimmer werken.

 

3 uur geleden, nstile zei:

stel dat het niks wordt dan ben je 3 jaar je KOR kwijt. Dus dan maar kleinschalig blijven aanmodderen.

Vogels met meer noten op hun zang hebben een grotere overlevingskans.

Transponeer dat maar eens op ondernemers.

 

3 uur geleden, nstile zei:

De KOR helpt kleine ondernemers wel, maar de nieuwe regeling is wel een verslechtering.

Kinderen op laten groeien met een fopspeen in de mond leren nooit goed praten.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
7 uur geleden, nstile zei:

De btw teruggaaf als je weinig omzet had is dus om zeep geholpen met de nieuwe KOR. Eigenlijk snap ik niet waarom de Belastingdienst dit doet.

[..]

Zet ik dat af tegen bijv. een schilder. Als die alleen voor particulieren werkt en hun zelf de spullen laat halen dan hoeft hij alleen zijn tijd te factureren en heeft hij minimale bedrijfskosten. Hij kan 20k in een jaar factureren en heeft behalve een overal en brommertje niks nodig. Hij houdt dan misschien 18k over zonder ooit iets met btw te hoeven doen.

 

Omdat het volgt uit de wet misschien?

 

Dus waarom is de wet dan aangepast? Misschien om de Nederlandse btw meer in lijn te brengen met het standaard systeem uit de Europese btw-Richtlijn. Misschien om te zorgen dat ondernemers niet meer van twee walletjes kunnen eten (btw terugvragen én de geïnde btw in eigen zak steken). Het is nu simpelweg kiezen of delen: óf btw terugvragen, maar dan ook btw afdragen; óf géén btw afdragen, maar dan ook geen btw terugvragen. Simpel en wel zo eerlijk.

 

En laten we wel wezen, het oude systeem had gewoon rare perverse eigenschappen. Het subsidieerde lage-btw-tarief-ondernemers met behoorlijke omzetten zonder substantiële kosten. En het subsidieerde ook ondernemers met hoge omzetten en navenant hoge kosten. Dus eigenlijk zat die schilder (lage-btw-tarief-ondernemer zonder veel kosten) in hetzelfde schuitje als jij (hoge-omzet-ondernemer met hoge kosten). De nieuwe KOR zorgt er alleen voor dat je geen aanspraak meer kunt maken op die arbitraire subsidie.

 

Maar als jij weinig omzet maakt en lekker btw wil terugvragen op je investeringen, dan is er niets dat je in de weg staat. Dat is zelfs standaard. De Belastingdienst doet zelf niets met de KOR, tenzij de ondernemer zelf er vrijwillig om verzoekt. A

 

Verder is de nieuwe KOR niets anders dan het standaardsysteem van administratieve verlichting zoals die al zo'n 40 jaar vastligt in de Europese btw-richtlijn. Nederland was tot 2020 het enige land dat dit systeem nog had. De rest van Europa had al een systeem van omzetgrenzen waarbeneden je btw-vrijstelling kon aanvragen (de omzetgrenzen verschillen alleen per land). Zelfs de Nederlandse overheid had dus niet al te veel te maken met de invulling van de regeling, behalve dan met de timing misschien.

 

Tot slot nog een opmerking over het zwart werken. Je opmerking was misschien wat cynisch, maar ik ben het er wel mee eens. Ik denk dat de hele regeling er voor zorgt dat het bij lage omzetten zelfs minder uitmaakt of je nog btw-aangifte doet, omdat je tegelijkertijd toch geen btw kunt terugvragen. Dus per saldo komt er dan toch extra omzetbelasting binnen. Het scheelt de fiscus dus een hoop een aangiftes en een hoop controlewerk, terwijl het geld toch binnenkomt. En dat is dan ook misschien een antwoord op je vraag waarom de Belastingdienst het doet. :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.