• 0

Nieuw product, maar financiën raken op.

Ik heb in 2002 een nieuw bevestigingssysteem ontwikkeld. Veel reacties vanuit heel Europa. Begin dit jaar kreeg ik zelfs interesse van een groot concern uit Amerika.

 

Nu waren de reacties goed, alleen bij velen was de prijs te hoog om dit product te gaan toepassen. Nu ben ik sinds midden 2003 het product aan het uitwerken tot een zelfde systeem maar stukken goedkoper, zelfs 80% goedkoper.

 

Nu ik weet dat er orders gaan komen en bijna klaar ben met de prototypes, de testen en het presentatiemateriaal, raakt mijn portefeuille leeg. Ik heb tot nu toe alles uit eigen zak betaald, maar ben benieuwd of er fondsen of instanties zijn die mij bij kunnen staan om dit product toch tot een succesvol eind te laten komen.

 

Groet Paul

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vragen om geld is op en openbaar forum als Higherlevel.nl niet toegestaan, maar er zijn wel instanties die je in deze fase verder kunnen helpen. Aan hoeveel geld heb je behoefte? Ik zou je aanraden eens contact op te nemen met NeBIB. Eén van hun oprichters, Nils de Witte, is ook zeer actief op dit forum. Zij helpen ondernemers met een goed idee met het vinden van kapitaal om dat goede idee op de markt te kunnen zetten.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Als ik een klein beetje de achtergrond lees, dan heb je je dus in eerste instantie vergallopeerd op de prijs die klant bereid was te betalen ?

En niet te vergeten het ontwikkeltraject.

Heb je toen eigenlijk een ondernemingsplan gemaakt ?

 

Ben je eigenlijk nog van plan jouw product op de één of andere manier te beschermen ?

 

En hoe weet je nu dat deze klanten jouw product wel af gaan nemen ?

De concurrentie zal ook niet stilgezeten hebben de afgelopen jaren.

 

Om te beginnen denk ik dat je je BP moet gaan aanpassen aan de nieuwe omstandigeheden, als je geld aan wilt trekken is dat toch al nodig.

Daarnaast kun je vragen de toekomstige afnemers te benaderen met de vraag of zij bereid zijn garant te staan voor een bepaalde afname.

Ook zou je één van jou afnemers kunnen vragen jouw onderneming mee te financieren in ruil voor aandelen.

 

Verder zou je eens naar de BBMKB regeling kunnen kijken.

Ik ga er even vanuit dat je deze activiteit als nieuwe onderneming opzet.

 

Succes.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in 2002 een nieuw bevestigingssysteem ontwikkeld. Veel reacties vanuit heel Europa. Begin dit jaar kreeg ik zelfs interesse van een groot concern uit Amerika.

 

Nu waren de reacties goed, alleen bij velen was de prijs te hoog om dit product te gaan toepassen. Nu ben ik sinds midden 2003 het product aan het uitwerken tot een zelfde systeem maar stukken goedkoper, zelfs 80% goedkoper.

 

Nu ik weet dat er orders gaan komen en bijna klaar ben met de prototypes, de testen en het presentatiemateriaal, raakt mijn portefeuille leeg. Ik heb tot nu toe alles uit eigen zak betaald, maar ben benieuwd of er fondsen of instanties zijn die mij bij kunnen staan om dit product toch tot een succesvol eind te laten komen.

 

Groet Paul

 

 

Paul,

 

Het lijkt erop dat je ook niet voldoende ervaring hebt met het ondernemerschap. Ik raad je aan niet zomaar geld te zoeken, maar een ervaren ondernemer als participant in jouw bedrijf te zoeken.

 

Mvg

Hendrik

Link naar reactie
  • 0

Allereerst ben ik er niet op uit financiën te vragen op het Forum. Wel ben ik geïnteresseerd in instanties die nieuwe technologie willen ondersteunen.

 

Momenteel heb ik een boekwerk met een ondernemersplan, waarin zo goed als alles in gedefinieerd staat. Met een paar stappen verwijderd van de start ben ik goed op weg.

 

Het oude systeem is gepatenteerd wat mij veel geld gekost heeft.

Het nieuwe systeem is op verschillende manieren vastgelegd, maar moet naar mijn ziens ook een patent krijgen. Voor zo ver hebben alle bedrijven/ instanties een geheimhoudingsverklaring getekend.

 

Ik heb een groot netwerk opgebouwd met bedrijven die meerdere ondernemingen over de gehele wereld bezitten, welke veel interesse tonen.

 

Bestaat er geen subsidie voor het ontwikkelen van….? Of voor import, export? Het vervaardigen in het buitenland?(Tsjechië en China)

 

 

Groet Paul

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst ben ik er niet op uit financiën te vragen op het Forum. Wel ben ik geïnteresseerd in instanties die nieuwe technologie willen ondersteunen.

 

Gezien jou voorgeschiedenis denk ik dat je beter eens te rade kunt gaan bij de NOVU. Dat is de Nederlandse orde van uitvinders, daar kun je als lid advies krijgen van mensen die dagelijks met dit bijltje hakken, en vooral een praktisch en onpartijdig advies.

 

Momenteel heb ik een boekwerk met een ondernemersplan, waarin zo goed als alles in gedefinieerd staat. Met een paar stappen verwijderd van de start ben ik goed op weg.

 

Een boekwerk als bp is niet zo'n goed plan, dat leest geen investeerder.

 

Het oude systeem is gepatenteerd wat mij veel geld gekost heeft.

Het nieuwe systeem is op verschillende manieren vastgelegd, maar moet naar mijn ziens ook een patent krijgen. Voor zo ver hebben alle bedrijven/ instanties een geheimhoudingsverklaring getekend.

 

Wat bedoel je is op verschillende manieren vastgelegd ? bedoel je de geheimhoudingsverklaringen?

 

 

Ik heb een groot netwerk opgebouwd met bedrijven die meerdere ondernemingen over de gehele wereld bezitten, welke veel interesse tonen.

 

Ik denk toch dat hier de oplossing ligt voor jouw probleem, heeft nog geen van deze bedrijven aangeboden om in jouw onderneming deel te nemen ?

Of blijft het bij interesse, dat zou ik vreemd vinden als het om een goed product gaat.

 

Bestaat er geen subsidie voor het ontwikkelen van….? Of voor import, export? Het vervaardigen in het buitenland?(Tsjechië en China)

 

Er zijn wel subsidies, maar daar zijn er zoveel van dat alleen jij in staat bent te bepalen wat er wel en niet van toepassing is. Surf eens naar de Subsidieshop

Veel subsidies moet je voor de start van de ontwikkeling aanvragen, in jou geval ben je dat punt mogelijk al voorbij.

 

 

Alles bij elkaar denk ik dat je een aantal inschattingsfouten hebt gemaakt, en ik krijg sterk de indruk dat je bezig bent deze opnieuw te maken.

Om te beginnen begrijp ik niet waarom de oude patenten niet op de nieuwe oplossing van toepassing zijn. Je schrijft

Nu ben ik sinds midden 2003 het product aan het uitwerken tot een zelfde systeem maar stukken goedkoper, zelfs 80% goedkoper.

Je ontwikkeld dus een systeem op basis van dezelfde techniek, dan heb je geen nieuw patent nodig. Wie heeft jou geadviseerd?

Verder is het mij niet duidelijk waarom grote partijen waar jij contact mee hebt, geen interesse tonen in een deelneming in jouw bedrijf.

 

Als techneut heb ik sterke twijfels over het zoveelste bevestigingssyteem, er zijn er al vele, en wat maakt die van jou uniek ?

Ook komt je verhaal niet erg professioneel over.

Voor je verder gaat in dit avontuur raad ik je aan contact op te nemen met de NOVU, om die eens naar je plannen te laten kijken.

Als je naar Holland Innovation komt, heb je grote kansen tegen andere uitvinders/ondernemers aan te lopen die al geruime tijd met dit bijltje hakken, maar ook de NOVU en Octrooicentrum zijn aanwezig.

Deze mensen kunnen je ook een stukje advies geven.

 

Ik denk dat je jezelf toch eens serieus de vraag moet stellen waarom geen van de grote concerns je verder wil helpen, of een aanbod heeft gedaan.

 

Zonder je onderuit te willen halen, heb ik aan de hand van het door jou geschetste verhaal, het idee dat dit een textbook example is van hoe je het dus niet moet doen. :-[

 

Ik wens je in ieder gavel succes. :)

Link naar reactie
  • 0

Als er zoveel belangstelling bestaat over de hele wereld, waarom heb je dan nog een subsidie nodig? Haal een van de buitenlandse ondernemingen als aandeelhouder in jouw project (BV) aan boord. Onthoud dat bijv. 50% van een succesvol bedrijf altijd beter is dan 100% van een bedrijf dat maar op subsidies blijft wachten om van de grond te kunnen komen.

Ik ben in deze niet onbevooroordeeld, daar ik een felle tegenstander ben van subsidies. Goede producten behoren geen subsidie nodig te hebben.

 

Waarom heb je trouwens voor de nieuwe versie nog geen octrooi aangevraagd? Je kunt voor weinig geld een 6-jarig Nederlands octrooi aanvragen en dan heb je nog een jaar de tijd om te besluiten of je alsnog voor een 20-jarig octrooi gaat en voor internationale aanvragen.

 

Zoals ik al eerder aangaf, komt uit jouw verhaal naar voren dat je niet al te veel ervaring hebt. Subsidies veranderen daar niets aan.

 

Mvg

Hendrik

Link naar reactie
  • 0

Als er zoveel belangstelling bestaat over de hele wereld, waarom heb je dan nog een subsidie nodig? Ik ben in deze niet onbevooroordeeld, daar ik een felle tegenstander ben van subsidies. Goede producten behoren geen subsidie nodig te hebben.

Waarom heb je voor de nieuwe versie nog geen octrooi aangevraagd? Je kunt voor weinig geld een 6-jarig Nederlands octrooi aanvragen en dan heb je nog een jaar de tijd om te besluiten of je alsnog voor een 20-jarig octrooi gaat en voor internationale aanvragen.

Zoals ik al eerder aangaf, komt uit jouw verhaal naar voren dat je niet al te veel ervaring hebt. Subsidies veranderen daar niets aan.

 

Mvg

Hendrik

 

Kijk even op de site van het octrooicentrum naar o.a. dit artikel

 

Als je kiest voor een 6 jarig octrooi sluit je de 20 jarige route uit.

Aan het 6 jarig octrooi gaat geen nieuwheidsonderzoek vooraf, dat maakt het zesjarig octrooi tot een leuk stukje papier met een strikje.

 

De goede route voor een wereldwijd octrooi is 20 jarig met verplicht nieuwheidsonderzoek, en van hieruit richting de PCT route voor een wereldwijd patent (niet alle landen doen hier aan mee).

 

In dit geval Bol moet hij bij de aanvraag al om tafel zitten met de grote bedrijven, om licentiecontracten af te sluiten.

 

Blijft even de vraag staan waarom het "oude" patent niet langer bescherming bied.

 

Verder raad ik je aan, je niet blind te staren op patenten, er zijn ook andere manieren om je product tegen namaak te beschermen.

Je verteld echter te weinig over het product om daar iets over te kunnen zeggen.

 

Toch maar even naar Holland Innovation, kun je ook praten op afspraak met investeerders.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik weet (ik ben geen expert op dit gebied, maar heb deze info van een octrooigemachtigde) kun je binnen een jaar alsnog een nieuwheidsonderzoek laten doen en de aanvraag omzetten in een aanvraag voor een 20-jarig octrooi met behoud van de oorspronkelijke prioriteitsdatum.

 

Het volgende is gekopieerd van de site van het Octrooicentrum:

 

Octrooi van zes of twintig jaar?

Na indiening van de octrooiaanvraag zult u een keuze moeten maken voor een octrooi met een maximumduur van zes of twintig jaar. Voor deze keuze heeft u dertien maanden de tijd. Wilt u een twintigjarig octrooi, dan moet u om een nieuwheidsonderzoek vragen.

 

Vraagt u binnen dertien maanden geen nieuwheidsonderzoek aan, dan verkrijgt u automatisch een zesjarig octrooi. Mocht u al eerder weten dat u een zesjarig octrooi wenst dan kunt u dit natuurlijk meteen aangeven.

 

 

Mvg

Hendrik

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik weet (ik ben geen expert op dit gebied, maar heb deze info van een octrooigemachtigde) kun je binnen een jaar alsnog een nieuwheidsonderzoek laten doen en de aanvraag omzetten in een aanvraag voor een 20-jarig octrooi met behoud van de oorspronkelijke prioriteitsdatum.

 

Het volgende is gekopieerd van de site van het Octrooicentrum:

 

Octrooi van zes of twintig jaar?

Na indiening van de octrooiaanvraag zult u een keuze moeten maken voor een octrooi met een maximumduur van zes of twintig jaar. Voor deze keuze heeft u dertien maanden de tijd. Wilt u een twintigjarig octrooi, dan moet u om een nieuwheidsonderzoek vragen.

 

Vraagt u binnen dertien maanden geen nieuwheidsonderzoek aan, dan verkrijgt u automatisch een zesjarig octrooi. Mocht u al eerder weten dat u een zesjarig octrooi wenst dan kunt u dit natuurlijk meteen aangeven.

 

 

Mvg

Hendrik

 

OK dat is duidelijk.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.