• 0

Wel of geen BTW afdragen als 'consulent'

Ik heb een vraag over wel of geen BTW afdragen.
Ik heb al ruim 12 jaar mijn eigen bedrijf in de overige dienstverlening en draag daarvoor uiteraard gewoon mijn BTW af.
Een paar jaar geleden ben ik een webshop begonnen met Detox producten.
Het zijn officieel netwerkbedrijven maar ik werk niet met een team. Ik verkoop alleen maar, koop voorraad van de producten in en ook daar draag ik uiteraard BTW voor af.

Nu denk ik erover om bij een ander (netwerk) bedrijf in te stappen waar 2 verschillende werkwijzes mogelijk zijn.

A- Je verkoopt door mensen via de webshop van het bedrijf te laten bestellen. Het bedrijf stuurt het op naar de klant en jij ontvangt als consulente commissie over de verkopen die via jouw consulentennummer zijn gedaan. Je hoeft hier geen BTW voor af te dragen. 
B- Je koopt eigen voorraad in en verkoopt dat direct aan je klanten, klanten maken het aankoopbedrag aan jou over. Volgens het bedrijf/andere consulenten draag je ook nu geen BTW af, omdat je hierbij niet als eigenaar/zzp-er gezien wordt, maar je bent nog steeds 'consulent'.

Bij werkwijze A kan ik me voorstellen dat je geen BTW hoeft af te dragen, je ontvangt commissie in je payportal van het bedrijf en dat kan je uit laten betalen of niet.
Maar bij werkwijze B, met een eigen voorraad.. dan vraag ik me toch af of je als 'consulent' ook niet gewoon BTW plichtig bent..

Iemand die hier duidelijkheid over kan geven? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de omzetbelasting maakt het volgens mij niet uit of je optie A of optie B hebt. In beide gevallen moet er btw worden berekend. In optie A draag je btw af over de waarde van de commissie. In optie B draag je btw af over de waarde van de verkopen, maar vraag je de btw terug over de waarde van de inkopen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
9 uur geleden, prinsrachid zei:

Voor de omzetbelasting maakt het volgens mij niet uit of je optie A of optie B hebt. In beide gevallen moet er btw worden berekend. In optie A draag je btw af over de waarde van de commissie. In optie B draag je btw af over de waarde van de verkopen, maar vraag je de btw terug over de waarde van de inkopen.

 

Bij optie A wordt de BTW door het bedrijf zelf doorberekend aan de klant toch?

 

Optie B denk ik zelf ook hoor, dat je gewoon BTW afdraagt, maar vanuit het bedrijf zelf wordt volgehouden dat dat niet hoeft als consulent.. maar de klant koopt bij mij en niet bij het bedrijf toch.. 

aangepast door sachak2008
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
17 uur geleden, sachak2008 zei:

Ik heb een vraag over wel of geen BTW afdragen.

A- Je verkoopt door mensen via de webshop van het bedrijf te laten bestellen. Het bedrijf stuurt het op naar de klant en jij ontvangt als consulente commissie over de verkopen die via jouw consulentennummer zijn gedaan. Je hoeft hier geen BTW voor af te dragen. 
B- Je koopt eigen voorraad in en verkoopt dat direct aan je klanten, klanten maken het aankoopbedrag aan jou over. Volgens het bedrijf/andere consulenten draag je ook nu geen BTW af, omdat je hierbij niet als eigenaar/zzp-er gezien wordt, maar je bent nog steeds 'consulent'.

Onder afdragen van BTW wordt verstaan overmaken naar de belastingdienst van BTW die jij hebt ontvangen.

 

Optie B: Hoezo ben je geen eigenaar als je producten inkoopt? Jouw klanten betalen aan jou inclusief BTW, die draag jij vervolgens af aan de belastingdienst . Wat bedoel je met "eigenaar/zzp-er"? Zou dat voor de BTW andere s zijn dan "eigenaar/BV" of zo?

Optie A: Wie stuurt de factuur?

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/diensten/bemiddeling_bij_overeenkomsten

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Qua btw zitten ze er geheel naast. Het zou toch wat zijn als iedereen die zich consulent noemt producten mag verkopen zonder btw. 

 

Hoe dan ook, ik hoop tegelijk dat je je ook verdiept hebt in het verdienmodel van deze MLM club.

Succes

Ja hoor ben er bekend mee maar ik doe alleen verkoop dus werf geen mensen om commissie binnen te harken 😉

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Bert. zei:

Onder afdragen van BTW wordt verstaan overmaken naar de belastingdienst van BTW die jij hebt ontvangen.

 

Optie B: Hoezo ben je geen eigenaar als je producten inkoopt? Jouw klanten betalen aan jou inclusief BTW, die draag jij vervolgens af aan de belastingdienst . Wat bedoel je met "eigenaar/zzp-er"? Zou dat voor de BTW andere s zijn dan "eigenaar/BV" of zo?

Optie A: Wie stuurt de factuur?

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/diensten/bemiddeling_bij_overeenkomsten

Bij optie A verstuurt het bedrijf de factuur.

 

Optie B, ik denk er ook zo over hoor.. ik zou me ook niet kunnen voorstellen dat je geen BTW af hoeft te dragen.. maar vanuit het bedrijf wordt gezegd dat het niet zo is en zij zeggen dat ik het niet goed begrijp 😅 je bent 'gewoon' consulent en het is niet je eigen bedrijf (zeggen ze).

 

Ik wil met dit topic dus even checken of ik het echt allemaal niet snap of dat hun inderdaad fout zitten.

 

Link naar reactie
  • 0

Jij levert een dienst aan een bedrijf in Amerika, zich?

Zie ik dan iets verkeerd maar dan ben je toch geen btw verschuldigd in de EU?

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/wat-doen-btw-diensten-in-uit-buitenland

Quote

 

De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt.

Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?

U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen.

U stuurt een factuur zonder Nederlandse btw.

U geeft deze dienst niet aan in uw btw-aangifte.

U geeft deze dienst niet op in de opgaaf intracommunautaire prestaties.

 

 

Of heb ik iets gemist in dit topic?

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Bert. zei:

A- Je verkoopt door mensen via de webshop van het bedrijf te laten bestellen. Het bedrijf stuurt het op naar de klant en jij ontvangt als consulente commissie over de verkopen die via jouw consulentennummer zijn gedaan. Je hoeft hier geen BTW voor af te dragen. 

 

Spreektaal en formele werking lopen soms uiteen. Ik vermoed dat jij je provisie aan de USA moet factureren en daar hoeft geen BTW op berekend maar dat zegt verder niets over jou status als BTW ondernemer. Alleen voor de facturatie aan USA geldt een vrijstelling / out of scope regeling

 

Bij Optie B kan ik me ook niks voorstellen qua vrijstelling.

 

 

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Rik · zei:

Jij levert een dienst aan een bedrijf in Amerika, zich?

Zie ik dan iets verkeerd maar dan ben je toch geen btw verschuldigd in de EU?

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/wat-doen-btw-diensten-in-uit-buitenland

 

Of heb ik iets gemist in dit topic?

Bij optie A lever je idd een dienst aan een bedrijf in Amerika. Het bedrijf stuurt de producten direct naar de klant, ik promoot het product en zorg dat mensen naar de website gaan.

 

Bij optie B koop ik voorraad in bij het Amerikaanse bedrijf. Zij sturen de producten naar mij, de klant betaald vervolgens aan mij en ik stuur het op.

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Roel J zei:

 

Spreektaal en formele werking lopen soms uiteen. Ik vermoed dat jij je provisie aan de USA moet factureren en daar hoeft geen BTW op berekend maar dat zegt verder niets over jou status als BTW ondernemer. Alleen voor de facturatie aan USA geldt een vrijstelling / out of scope regeling

 

 

Okay duidelijk, dus optie A kan zonder BTW afdracht, optie B met 🙌

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Bert. zei:

Dit topic kan dus op slot, net als deze .

 

Voor de geïnteresseerden verder nog deze:

 

https://btwjurisprudentie.nl/werkzaamheden-voor-een-multi-level-marketingorganisatie-belast-met-btw/

 

en https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/gezin/artikel/4729946/multi-level-marketing-mlm-herbalife-tupperware

 

Dat is waarschijnlijk waar  Joost op doelt met zijn opmerking over het verdienmodel.

Bedankt voor de 1ste link!

 

Wat betreft de 2de link.. ik weet waar Joost op doelde hoor.. maar ik heb daar niets mee te maken. Ik doe alleen product verkoop via mijn eigen webshop (dus niet een link via de organisatie), ik koop mijn eigen voorraad in, werk niet met een team, val geen vrienden lastig, niet voor verkoop en niet om ook te starten ;-) 
Zo kan het dus ook!! 
Bij dit bedrijf stap ik dus niet in, omdat ik na aftrek van de BTW niks over hou bij verkoop uit eigen voorraad.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.