• 0

starter & gelijk winst maken: professionaliseren...en nu?

Daar ga ik dan... mijn eerste bericht op dit forum!

:)

 

Na jarenlange managementervaring in de zakelijke dienstverlening en successen te hebben gescoord voor anderen.. waaronder het succesvol transformeren van een welzijnsorganisatie met kinderopvang naar een rendabele marktpartij....nam ik de stap een online onderneming op te zetten in een geheel andere branche: het thuiswinkelen!

 

Bussinessplan opgezet, Baan van 40 uur naar 24 uur pw, eigen huis zo ingericht dat het makkelijk vanuit huis kan. Mensen enthousiast gekregen, netwerken verstevigd en in mei 2005 gestart. De eerste resultaten zijn hoopvol en de eerste omzetcijfers benadrukken wat ik eigenlijk al wist: wil ik dit bedrijf brengen naar waar ik het hebben wil... en dat is ver!... dan heb ik niet genoeg aan deze manier van ondernemen... Professionalisering is een vereiste. Aan mijn inzet, visie en missie ligt het niet.... maar van mijn plan om alles wat ik overhoud van mijn werknemerschap per maand in de onderneming te stoppen en het van daaruit een succes te maken, blijkt nu maar ten dele op te gaan. De markt vraagt om meer.... maar waar doe ik goed aan? Het is een vernieuwend en uniek concept voor een verwende consument en ik wil graag mee in de mallmolen om over een aantal jaar tot 1 van de belangrijkste spelers te gaan worden... dat gaat me zeker lukken, maar...

 

Ik sta op een t-splitsing en moet nu belangrijke keuzes maken. Dat besef ik goed.

 

De eerste stap is gezet door de recente aankoop van een geheel vanuit prive gefinancierd woonhuis met bedrijfsruimte. Maar mijn webshop, distributienetwerk en marketing dien ik ook professioneler neer te moeten gaan zetten. Mijn doelgroep vraagt om meer, ik wil meer...ik kan ook meer aan.... maar wat is wijsheid?

 

Personeel aannemen doe ik in deze fase niet, kosten dienen zo laag mogelijk te worden gehouden en de manier waarop ik er nu mee omga (bijna geen kosten, omzetsnelheid en efficientie) bevallen me eigenlijk prima. Mijn zekerheid door werknemerschap kan en wil ik zeker de eerste 3 (boek)jaren niet opgeven en omzetten in een salaris vanuit de zaak. Mijn eerste prioriteit is een gezonde onderneming neerzetten.

 

Mijn eigen middelen zijn al ingezet voor de onderneming. Zouden investeerders mogelijk interesse kunnen hebben om mij te ondersteunen (zowel wb beleid als financieel?). Is dat voor mij wel een goede stap nu?

 

Kortom: wat is wijsheid? Kan iemand me daarover een goed advies geven?

 

Alvast bedankt!

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel Aline.

 

Na het lezen van jouw verhaal is het mij ook niet helemaal duidelijk hoe je nu verder wil. Als je eventueel extern geld aan wilt trekken zul je met een duidelijk plan aan moeten komen, je zult opnieuw een investeringsplan/ondernemingsplan moeten maken.

 

Wat marketing btreft raad ik je aan het boek Calimeromarketing te lezen.

Hierin staan veel tips hoe je als klein bedrijf op een verantwoorde manier aan je naamsbekendheid kunt werken

 

Wat financieringen betreft raad ik de aan je columns van Ties te lezen over de verschillende manieren om de groei van een onderneming te finacieren.

 

En wat schort er nu aan de distributie ? Je schrijft daar verder niets over.

 

Blijft staan, dat je zelf eerst een plan van aanpak zal moeten maken waarin je de te bewandelen weg voor jezelf uitstippelt.

Link naar reactie
  • 0

je zegt dat je al winst maakt, maar ik vermoed dat dat nog niet voldoende is om je baan op te zeggen.

 

maak een businessplan om goed vast te leggen wat je precies wilt, wat je strategie en je markt is en op welke wijze je dat wilt bereiken. Spreek dat plan door met mensen uit je omgeving, wellicht met je klanten, andere zakenlieden of met een coach.

 

Ondernemen kan niet optimaal samengaan met de zekerheid van een baan, je zult dus (eventueel gefaseerd) voor jezelf een keuze moeten maken.

 

Succes!

 

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

dank je wel voor jullie advies. Hier kan ik idd wat mee. :D

Fijn om op afstand meedenkers te hebben!

 

Vanmorgen langsgeweest bij mn accountant (je betaalt ze toch niet voor niets?) en we zijn er uit: er wordt een op groei gericht bussinessplan gemaakt voor Body Unlimited waarbij ik de belangrijkste criteria aangeef en dezelfde uitgangspunten hanteer als bij de huidige kleinschalige start.

 

Ik maak winst, maar dit is idd niet voldoende om de huisvesting (want daar gaat het om) volledig te financieren. Ik heb met 24 uur pw een goed inkomen uit loondienst. Deze zeg ik graag op als de onderneming goed rendeert, het risico (wat het ook interesant maakt nietwaar) neem ik graag volledig op me omdat ik in dit concept vertrouw.

Maar... als starter ben ik voor banken de eerste 3 jaar een onbetrouwbare factor (jawel...erg he) en het huis met bedrijfsruimte moet toch ergens van betaald worden. Dit is ook interessant om de prive en zaak geldstromen goed gescheiden te houden en niet alle risico's op de zaak af te wenden. Daarmee demp ik dan gelijk dat onbetrouwbare imago...Gelukkig heeft mijn partner ook een eigen inkomen uit loondienst, dus verhongeren zullen we niet....

 

Mijn investeringen zullen zich nu gaan richten op de distributie, logistieke kansen en het vergroten van de afzetmarkt binnen europa. Ik heb daar wel idee-en over en daar ga ik nu maar gestructureerd mee aan de slag, om er een goede lijn in te vinden, zonder doelloos maar iets te doen.

 

Ik bedacht me net dat (als ik het zo lees) ik eigenlijk best behoefte heb aan een mentor of andere coach die me een schop onder mn kont kan geven, als ik er ff niet uitkom of als ik als een kip zonder kop iets bedenk...en ga uitvoeren.. Net zoals de coach van school vroeger, maar dan iemand met hetzelfde belang. :D

 

Weten jullie of die uberhaupt bestaan en/of betaalbaar zijn? Aan de accountant heb ik veel, maar bedrijfskundig mist ie toch net die kennis en ondernemersvaardigheden waar ik op moet vertrouwen...

 

Kortom: ik maak een aangepast investeringsplan en ben dringend op zoek naar tips, informatie en andere adviezen om mijn eigen weldoordachte keuzen te kunnen maken in dat plan. Ik weet dat ik veel van de lezer vraag... :-\ maar.... helpen jullie me weer een beetje verder?? ;)

 

Dank je wel! Grtjs Aiine :D

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik bedacht me net dat (als ik het zo lees) ik eigenlijk best behoefte heb aan een mentor of andere coach die me een schop onder mn kont kan geven, als ik er ff niet uitkom of als ik als een kip zonder kop iets bedenk...en ga uitvoeren.. Net zoals de coach van school vroeger, maar dan iemand met hetzelfde belang. :D

 

Weten jullie of die uberhaupt bestaan en/of betaalbaar zijn? Aan de accountant heb ik veel, maar bedrijfskundig mist ie toch net die kennis en ondernemersvaardigheden waar ik op moet vertrouwen...

 

Kortom: ik maak een aangepast investeringsplan en ben dringend op zoek naar tips, informatie en andere adviezen om mijn eigen weldoordachte keuzen te kunnen maken in dat plan. Ik weet dat ik veel van de lezer vraag... :-\ maar.... helpen jullie me weer een beetje verder?? ;)

 

Kijk eens bij:

http://www.ondernemersklankbord.nl/

 

Hoor ik goede berichten over.

 

Gr, Niek

 

Link naar reactie
  • 0

om even terug te komen op de keuzes... de zijn voor mij bijvoorbeeld schaalvergroting betekent extra kosten en inzet van meer middelen. Besteed ik dit uit, huur ik personeel in, wie, wat waar heb ik daarbij nodig... doe ik daar goed aan, kan ik nu investeren zoja hoeveel, wie zijn er daarvoor nodig, marketing focussen op doelgroep... etc etc.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Aiine,

 

Diverse posters hebben het al aangeroerd, je opmerkingen zijn te algemeen. Om dit soort beslissingen te nemen moet je het forum veel meer vertellen over je markt. omzet, kosten , baten, enz..

Dat zul je niet graag hier op het forum posten.

Alleen al een arbeidskracht erbij, daar komen zoveel factoren bij kijken we hier niet kunnen overzien. I

 

Ik heb sterk de indruk dat jouw probleem is dat je het zelf ook (even) niet overziet. daar is niks mis mee, als je net begonnen bent, komt er heel veel op je af. Ik raad je aan iemand in jouw omgeving te zoeken met een goed boerenverstand, en die tegen jou eerlijk kan zijn en durft te zijn. Je kunt dan samen met deze personen de factoren op een lijst zetten die van belang zijn, daarna heb je een duidelijk overzicht, op basis waarvan je een beslissing moet nemen. Dat moet jezelf doen, daar zijn geen boekjes voor, of computerprogramma's die het ondernemen van je over kunnen nemen.

 

Een andere optie is om onder (hl) ondernemers een gesprekspartner te zoeken die in een vergelijkbare sistuatie zit als jij. Je kunt dan samen dit soort zaken bespreken, tijdens het praten zul je merken dat alles vanzelf al duidelijker word.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Sorry, beste meedenkers, dat het even stil is geweest, maar met jullie opmerkingen ben ik uiteraard aan de gang gegaan... ;)

 

Enige weken geleden kon ik alles inderdaad niet meer zo snel overzien... uit het niets in mei, was er ineens een aantal van 89 pakketten gemiddeld per week door primair te verkopen vanaf marktplaatsen op internet en een bijbehorende omzet/winstmarge.

 

Ik heb besloten om te gaan voor de hoofdprijs :D: binnen 5 jaar wil ik mijn onderneming op de kaart hebben staan als 1 van de belangrijkste online aanbieder in mijn markt. Klinkt ambitieus en misschien een tikkeltje arrogant, maar gezien de ontwikkelingen moet het mogelijk zijn dit na te streven.... Blijft altijd leuk... pionieren en zien dat het kan uitkomen..

 

Ik herken veel uit de vragen van anderen uit dit forum, met name over voorraadbeheer en distributie. Voor mij de belangrijkste key-issues voor het slagen van mijn plannen. Dank je wel daarvoor... Daar heb ik al antwoorden gevonden... de mix daarvan is verwerkt in mn businessplan..

 

Wat ik nog nergens heb teruggevonden (of ik kijk er langs...dat kan ook...) is, informatie over het laten participeren van geinteresseerde investors....

 

Heel concreet is mijn vraag nu:

ik heb nu op eigen kracht de start en basis van mijn onderneming neergezet volgens mijn eigen richtlijnen. Een eenmanszaak. Helder, duidelijk en simpel. Om mijn onderneming te laten groeien (wat ik graag wil) heb ik op dit moment kapitaal en kennis nodig voor de benodigde investeringen, omdat alle andere middelen op het moment al ingezet zijn in de eenmanszaak. Maar.... daarvoor heb ik anderen nodig.. en omdat ik niet al snel mijn rol dusdanig wil inperken dat een ander de lachende derde wordt ???... heb ik toch nog even een vraag. Ik kom er zelf niet uit, omdat ik er wederom waarschijnlijk de consequenties niet van overzie:

 

Nu zijn er 3 partijen geinteresseerd om een samenwerkingsrelatie aan te gaan op basis van het concept/businessplan en de resultaten tot nu toe.

Mijn bank wil mij een ruime kredietfaciliteit bieden.

 

Heel positief, maar wat is dan wijsheid?

- vorm ik de eenmanszaak om tot BV en is het een kwestie van aandelen toebedelen op basis van de te verwachten omzetprognose na investering?

- treed ik toe tot een CV zonder mijn "huid duur te verkopen?"

- en de laatste optie is puur een samenwerkingsrelatie aangaan als eenmanszaak met een BV voor de kennis/expertise en via de bank het kapitaal lenen voor de benodigde investeringen?

 

kortom: kan iemand mij meer vertellen over de voor- nadelen van deze 3 opties? En dan met name hoe ik er achter kom of een partij mij werkelijk goed gezind is, zonder bijbedoeling en hoe ik er voor kan zorgen dat er een win-win situatie ontstaat. Ik wil niet dat een verkapte concurent mij paait, bergen beloofd, een te groot aandeel heeft en mijn zaakje vervolgens uitschakelt voordat het goed start.... of dat ik in vol vertrouwen een partij toelaat die een constructie voorstelt waar meer risico's aan vastzitten als voordelen, zonder dat ik het weet....

Kortom: kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten?

 

Alvast bedankt! ;D

Tot snel,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.