• 0

Mission impossible? [bedrijf starten met 'oude' schulden]

(aangepast)

Hi, 

Ik weet niet of dit de juiste plek is voor onderstaande vraag en ik verwacht op onderstaande ook mogelijk negatieve reacties. Ook is de vraag al vaker gesteld, maar ben ik puur opzoek naar ervaringen. 

Ik ben benieuwd of er hier andere bedrijfseigenaren zijn die hun bedrijf zijn gestart terwijl zij schulden hebben. Ik wil mezelf weer laten inschrijven bij de KVK om (deels) voor mezelf te beginnen. In 2013 heb ik al een eigen bedrijf gehad, alleen daar moest ik mee stoppen om geholpen te kunnen worden met de schulden, nu dik 7 jaar verder is de hulp nog niet op gang gekomen en is het tijd om zelf weer aan de slag te gaan met de schulden. Partner en ik hebben samen nog steeds 'oude' schulden, er is in elk geval de laatste 3 jaar niets mee bijgekomen door opleiding en werk. Door rentes in de tussentijd van schuldhulp is het helaas wel opgelopen, maar goed dat is niet anders. Nu wil ik dus naast mijn baan ook voor mezelf werken, een investering is hier niet voor nodig omdat ik de spullen toch al heb, mocht ik iets nodig hebben voor het bedrijf kan ik dit altijd later nog kopen. 

Ik wil dit bedrijf opstarten naast mijn huidige baan, ik verwacht er niet perse rijk van te worden maar hoop vooral dat het in elk geval in het begin of later iets extra's oplevert welke wij als aflossing kunnen gebruiken en opzij zetten voor uitgaven van de zaak, belastingen et cetera.  Ook kan ik voor eventuele spullen die ik ga verkopen naast de diensten die ik wil aanbieden nog terecht bij mijn oude leverancier(s). Dus meer dan de inschrijving KVK en Hosting voor de website zal het mij in eerste instantie  niets kosten. 

Ik ben uiteraard ook op de hoogte hoe het verder allemaal werkt en dat het ook kan mislukken. Doordat ik dus geen voorraad (nodig) heb, moet het in principe goedkomen en zou ik geen schulden kunnen maken. Verder loopt het financieel, op de schulden na nu. Goed. Maar als wij zelf niets doen komen we ook niet verder. Met de deurwaarders hebben wij goede (finalekwijting) betaalafspraken kunnen maken. Als ik dit doe, schrijf ik mijzelf in als eenmanszaak. Een saneringstraject zal er in elk geval voorlopig niet komen. 


 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
9 minuten geleden, MBK026 zei:

Met de deurwaarders hebben wij goede (finalekwijting) betaalafspraken kunnen maken.

Het hangt er vanaf wat de voorwaarden (de kleine lettertjes) van de betaalafspraken en de resterende finale kwijting zijn.

Als daarin staat dat het maken van nieuwe schulden of het starten van een nieuwe (risicovolle) onderneming niet is toegestaan, dan moet u wachten totdat de afbetalingen zijn voldaan en de finale kwijting voor de restschuld definitief is toegekend.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Alleen bij formele schuldtrajecten is het vrijwel altijd verboden een (risicovolle) onderneming te starten, net als dat je ook adviseren geen auto te hebben enerzijds vanwege de kosten maar ook vanwege risico op boetes en schades (met eigen risico).

Maar als jij individueel afspraken hebt gemaakt geldt dat je je aan die afspraken moet houden.

Wel belangrijk om heel voorzichtig te zijn en risico's echt tot een minimum beperken. bij voorkeur uurtje-factuurtje werk..
Want als je nieuwe schulden maakt en de oude regelingen niet kan nakomen maar bijv wel een andere auto hebt gekocht of andere investeringen dan kan het zijn dat de schuldeisers waarmee je betaalregelingen had moeilijk gaan doen in een formeel traject.

Goed dat je zelf afspraken hebt en ook weer stappen zet maar blijf ook goed de belangen van je huidige schuldeisers in het oog houden en niet te snel grotere uitgaven/investeringen gaan doen omdat je dan misschien meer omzet kan halen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.