Jump to content
headquarters
Verberg

Webshop bestellingen bewaartermijn

Beste HL-ers,

 

Een van mijn webshops genereert per bestelling behoorlijk wat data.
Aangezien ik webhosting pakketten van TB's schijfruimte niet zie zitten ben ik voornemens om bestellingen simpelweg geen jaren te bewaren.
Uiteraard bewaar ik wel een boekhoudkundige export, o.a. voor de Belastingdienst.
Maar alle grafische data (dit zijn afbeeldingen) wil ik niet bewaren.
Als een bestelling eenmaal is afgerond is alle data ook feitelijk niet meer nodig.

Gelet op bovenstaande, wat vinden jullie er van om webshop bestellingen slechts beperkt te bewaren in de webshop, bijvoorbeeld een paar maanden?

Link to post
Share on other sites

6 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Volgens mij heb ik geen verplichting. Ik ben natuurlijk verplicht de bestelling netjes uit te voeren en dat doe ik. Maar dat is een eenmalig iets.

Ook voor garantie heb ik die data niet nodig.

Extern opslaan heb ik jaren lang gedaan, maar dat is zo'n gedoe, kost veel tijd en geld en heel veel schijfruimte. 

Link to post
Share on other sites
  • 0

De afbeeldingen van bestelde producten lijken me niet relevant om te hebben voor wettelijk verplichte betaaltermijnen. Zolang je daarvoor de orderdata opslaat, zoals je aangeeft, lijkt me dat prima.

 

Ik zie dat je (o.a.?) bedrukte t-shirts verkoopt, wat dus voornamelijk maatwerk zal zijn. Het retourrecht zal daarom in veel gevallen uitgesloten zijn, maar een garantietermijn is natuurlijk nog wel van toepassing. In die periode  kan het voor jou (of je medewerkers) misschien handig zijn om volledige bestellingen in te kunnen zien, zodat ze goed met een klantvraag mee kunnen kijken. Als er dan geen afbeeldingen beschikbaar zijn, is dat misschien onhandig.

Edited by RubenT
Aanpassing na het zien van je handtekening
Link to post
Share on other sites
  • 0

Je kunt natuurlijk ook wel zoveel mogelijk informatie over het grafisch bestand vastleggen.. tekst vreet geen data, dat kan bij garantieclaims ook helpen..

 

Ik heb ooit een canvas besteld van een mooie eigen foto toen kreeg ik een kwaliteitswaarschuwing dat de resolutie aan de lage kant was voor dat formaat en dat een kleiner formaat canvas werd geadviseerd. die waarschwing werd ook herhaald op de bestelling. En toen ik hem ontving was het inderdaad geen museum kwaliteit afdruk. maar voor mijn doel was de kwaliteit goed genoeg..
Als je dat soort technische informatie vastlegt in de order, resolutie afbeelding. afdrukformaat, evt de kwaliteitswaarschuwing die je de klant geeft. heb je voor garantieclaims ook wel voldoende informatie om je te kunnen "verweren"

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 5 leden online en 253 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept