• 0

aankoop bedrijfspand en btw en prive aankopen

ik wil graag een bedrijfspand aankopen.  dit via een verhoging van mijn hypotheek prive op mijn eigen woning.

 

ik heb een eenmanszaak. de boekhouder wil de onderneming in een nieuwe bv onderbrengen. waarom is dit? ik kan toch prive gewoon t pand kopern  of via prive geld dat ik opneem uit mijn overwaarde van mijn woning. ik weet dat de rente  dan niet aftrekbaar is als ik dit zo doe. 

 

Komt er dan btw bij als ik een bedrijfspand aankoop. De levering van dat pand is langer dan 2 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen, dus  is het dan vrijgesteld van btw? momenteel is een ander bedrijf (tandartspraktijk) eigenaar van dit pand.

 

is het slim om dit prive aan te kopen. boekhouder geeft aan dat ik een bedrijfsplan moet maken om een financiering te krijgen. maar als ik t prive kan regelen dan kan t toch ook. Dit doe ik zo omdat ik dan t inkomen van mijn partner mee kan nemen en dit past dan zonder gedoe.

 

en ik kan toch ook prive aankopen en vervolgens inbrengen in de eenmanszaak of desnoods in een nieuwe bv? Hoor graag jullie mening hierover. ik begrijp eea niet zo goed en wil graag meer weten over de mogelijkheden hierin en de voors en tegens. :). alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur geleden, wdn zei:

waarom is dit?

 

Dat moet je de boekhouder vragen.

 

(Vervolgens kun je ons vragen of de boekhouder gelijk heeft.)

 

1 uur geleden, wdn zei:

en ik kan toch ook prive aankopen en vervolgens inbrengen in de eenmanszaak of desnoods in een nieuwe bv?

 

Inderdaad. Zie bijvoobeeld hier.

 

De hele onderneming in de BV stoppen heeft bij mijn weten alleen nut als je minimaal 150.000 euro winst per jaar maakt. Haal je dat? Wat voor inkomen heb je (niet de hoogte, maar hoe verdien je het)?

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ha Branko, dankjewel voor je antwoord. ik maak helaas nog geen 150.000 euro winst. dus dat is niet t geval. Wel heb ik nog een vraag of er bij aankoop van een bedrijfspand nog btw bovenop komt. dit is toch enkel bij nieuwbouw of als er laatste 2 jaar door een ander bedrijf geen gebruik meer gemaakt is van het pand?

 

En is de overdrachtsbelasting nog steeds 6 %?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dag WDN, 

 

De hoofdregel is dat de levering van onroerende zaken vrijgesteld is van btw-heffing. Op deze hoofdregel bestaan twee dwingende uitzonderingen: (1) de leveringen van een gebouw vóór, op of uiterlijk twee jaren na het tijdstip van eerste ingebruikneming en (2) de leveringen van een bouwterrein. In beide situaties geldt de verplichting om btw in rekening te brengen. 

Indien het gebouw langer dan twee jaren in gebruik is genomen en nadien geleverd wordt dan is deze levering in beginsel vrijgesteld van btw. Partijen hebben onderling wel de mogelijkheid om te opteren voor een btw-belaste levering, mits het pand na levering door jou  tenminste voor 90% btw-belast gebruikt gaat worden. Deze optie kan mogelijk wel interessant zijn indien het gebouw nog in de herzieningstermijn bevindt (jaar van ingebruikneming + 9 opvolgende jaren). 

 

De overdrachtsbelasting bedraagt in 2020 6% en op 1 januari 2021 wordt het het percentage verhoogd naar 8%. 

 

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het graag. 

 

Met vriendelijke groeten,

 

aangepast door VAT_Netherlands
typ
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.