• 0

Klanttevredenheid onderzoek Food

Om het werven van klanten te bevorderen ben ik een klanttevredenheidsonderzoek aan het uitvoeren.

 

Ik ben benieuwd of iemand op dit forum een soort lijst van "ergernissen - top 10 " heeft uit de food-business. Een vergelijkbare lijst als voor bijvoorbeeld supermarkten. Ik ben zéér benieuwd of iemand informatie voor me heeft, bestand of link, het is allemaal welkom!

 

Met zéér vriendelijke groet,

 

Rhandy Biemans

 

mail aub naar: r.biemans@bakerstreetbenelux.com

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

een soort lijst van "ergernissen - top 10" uit de food-business. Een vergelijkbare lijst als voor bijvoorbeeld supermarkten.

 

In de supermarkt zijn het wachttijden bij de kassa en karretjes met geblokkeerde wielen. Maar in de food business? Wat is volgens jou de food business, en doel je op consumenten of zakelijke afnemers?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Twalevel,

 

Ik doel op de consument van foodproducten (in dit geval broodproducten). Voorbeelden van ergernissen zijn ; kwaliteit van de producten, versheid van de producten, prijs-kwaliteit verhouding, uitverkochte aanbiedingen, weinig innovatieve producten, hygiëne van de nuttigingsruimte. Bijvoorbeeld ook de vriendelijkheid van het personeel.

 

Heb(ben) jij/jullie enig idee waar ik dit soort informatie kan inwinnen, uiteraard het liefst digitaal.

 

Dus mijn vraag aan jullie; waar vind ik de ergernissenlijst van consumenten van foodproducten?

 

Met een zéér vriendelijke ondernemersgroet,

 

Rhandy Biemans

Bakerstreet Benelux B.V.

Link naar reactie
  • 0

Hier mag je best een nieuw onderwerp van maken: 'klanttevredenheid in food retail' bijvoorbeeld.

 

Qua voorbeelden (en benchmarks) kun je kijken naar dezelfde sector internationaal (bv Caima), andere sectoren in Nederland en andere sectoren internationaal.

 

Qua perspectief kun je het retail-aspect scheiden van het product-aspect. Retail is lokatie, presentatie, hygiëne, service, etc. Product is assortiment, prijs, etc. Maar dat had je vast zelf ook al bedacht.

 

Besef dat je 'eigen klanten' waarschijnlijk ook elders shoppen. Dus probeer je 'maagaandeel' per klant vast te stellen en vraag vervolgens ook naar de retail- en productervaringen elders. Vergeet niet naar zespunts postcode te vragen, zodat je kunt vergelijken met de grote postcodesegmentatiesystemen.

 

Leuk onderwerp!

 

Links:

 

Corner Bakery

American Customer Satisfaction Index

 

op bakery satisfaction survey

 

Misschien heeft de tevredenheidsindex relevante gegevens.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Om het werven van klanten te bevorderen ben ik een klanttevredenheidsonderzoek aan het uitvoeren.

 

Ik ben benieuwd of iemand op dit forum een soort lijst van "ergernissen - top 10 " heeft uit de food-business. Een vergelijkbare lijst als voor bijvoorbeeld supermarkten. Ik ben zéér benieuwd of iemand informatie voor me heeft, bestand of link, het is allemaal welkom!

 

Met zéér vriendelijke groet,

 

Rhandy Biemans

 

mail aub naar: r.biemans@bakerstreetbenelux.com

 

Rhandy,

 

De ergenissen in de onderzoeken zijn algemeen en natuurlijk niet toegespitst op jullie formule, maar probeer eens in de huid van een aantal van je klanten te kruipen; observeer, ga gesprekken aan en letterlijk kruip in de huid van door bvb een Rollator te lenen om uit te vinden waar je lettelijk tegenaan botst ::). De obstakels voor je klant zijn de bronnen van ergenis, als je deze kan oplossen ben je al heel aardig op weg.

 

Succes, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

 

Voor een klanttevredenheidsonderzoek in een fast-food formule kun je beter geen trage formulieren uitdelen. Wat je wel kan doen is een telefoonnummer op de verpakking zetten en het beantwoorden van een beperkt aantal simpele vragen belonen met kans op een prijs. Dat biedt tevens kans om sms-marketing te introduceren, of zelfs een sms-loyaltysysteem!

 

Kocht u uw broodje bij 1) Texaco, 2) Praxis, 3) een Bakerstreet vestiging of 4) elders....

 

Bent u 1) man, 2) vrouw

 

Geef een schoolcijfer voor de smaak / versheid / prijs / snelheid van bediening / keuze / hygiëne...

 

Wat is de postcode van uw woonadres?

 

Doe een suggestie voor een nieuwe variant, en maak kans op een 1) iPod, 2) Tomtom navigator

 

etc...

 

(ps - als dit voor een stage is, bedenk wel dat je opdrachtgever en docent mee kunnen lezen)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de tip!

 

Maaaaaaaaar... er wordt de voorkeur gegeven aan een onderzoek met persoonlijke interviews. Het moet namelijk een soort mini-diepteinterview worden, men ontvangt na 2 minuten van hun tijd een zogenaamde Fresh card waarmee men een koffie gratis ontvangt of waarmee men doorspaart voor een gratis (luxe) broodje. Dit is natuurlijk ook een stukje reclame.

Dus ik heb zo'n ergernissenlijst best nodig, om de vragen zo representatief mogelijk te maken. Als ik een broodje ga kopen bij een tankstation wil ik dat het goed smaakt, fris en vers is, dan wil ik er best wat geld voor neerleggen.

Maar of iedereen zo denkt? Nee, dat is niet het geval. Wat er dan wel speelt is vast in een onderzoek vastgelegd, momenteel zit ik daar nog even vast.

 

wederom, met vriendelijke groet ;) !

 

Rhandy Biemans

Link naar reactie
  • 0

Tip:

 

Doe het onderzoek in twee fasen, waarin je in de eerste fase meer verkennend onderzoek uitvoert door middel van wat langer, diepgaander gesprek met veel open vragen, waardoor de respondenten spontaan informatie kunnen geven zoals een ergernissen - top - 5.

Op basis van deze indicatieve informatie kun je vervolgens hypotheses formuleren die je door middel van kwantitatieve (voorgecodeerde) vragen in een representatieve steekproef kunt toetsen. Dit kan via verschillende methodieken en inderdaad ook door middel van passanteninterviews (dat is denk ik een betere term dan een mini-diepte-interview, wat denk jij?)

Zo laat je de doelgroep zelf input geven op de uiteindelijke vragen en antwoorden. Overigens kun je (vanzelfsprekend) uit literatuur en van je opdrachtgever natuurlijk ook op input komen die tot hypotheses kunnen leiden....

 

Ik ben benieuwd!

 

Mira

 

(overigens is dit inderdaad een heel ander topic dan het werven van klanten, misschien kan een MOD dit even aanpassen)

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of dit eerder is besproken - maar wat zijn volgens jullie de beste tijdstippen/dagen om een cold-call te doen? Welke tijdstippen/dagen boeken volgens jou het meeste succes?

 

Mijn ervaring:

 

Gewoon beginnen te bellen om 10 uur 's morgens. 90% van de telefoontjes blijkt niet gelegen te komen maar de secretaresse kan je vaak vertellen wanneer het beter uitkomt. Vergeet niet om dit ook altijd te vragen als je de potential aan de telefoon krijgt: "ik bel u over die brief die u vorige week ontvangen hebt over onderwerp x, hebt u nu even tijd om het daarover te hebben?". Dat is denk ik gewone telefoonetiquette. Je kunt dan eventueel afspreken wanneer je het beter even kunt proberen.

 

Mira

Link naar reactie
  • 0

De benadering zoals ik het lees is heel duidelijk vanuit de techniek en hoe dus met de juiste techneut om de tafel kan komen. Maar in de gezondheidszorg en in andere sectoren zijn het vaak niet de techneuten maar (helaas) het management die de beslissingen nemen of ze jouw software afnemen. In de sector waar jij je in gaat begeven is niet de doorslaggevende factor of je programma het beste is.

Het gaat om de kans op afbreukrisico. De manager die beslist over de aanschaf van jouw pakket redeneert als volgt:

- wat als het software pakket niet doet wat het belooft

- wat betekent dit voor mij carriere als dit niet gebeurt

- hoe zit het met de continuiteit (lees: bekend en groot)

 

Wat ik je wil meegeven is dat heel subjectieve factoren jouw succes van je ongetwijfeld bliljante software bepalen en daar moet de inzet van de verkoop van de software liggen.

 

 

René

 

Serendipity: datgene wat op je pad komt en je verder brengt op de weg des levens.

 

Serendipity

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.