• 0

Uitstraling als management/marketingtool?

Gebruiken jullie je (visuele) uitstraling, zowel als bedrijf als persoonlijk, bewust als management- of marketingtool? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet? En wat merk je van die keuze?

 

Ik ben hier erg benieuwd naar, omdat mijn kennis hierover erg breed is. Daarmee bedoel ik dat ik graag wat meer over individuele cases wil weten! Waar kan dat beter dan hier :D ?

 

Groet!

http://www.mediabattery.com | http://www.startupidentity.nl

visual identity, webdesign & -development, tv consultancy and music artists support

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet niet of je het als marketingtool kunt bestempelen, maar ik houd wel erg vast aan mijn uitstraling.

 

Ik heb bijvoorbeeld de instelling dat je een programmeur inhuurt voor de inhoud van zijn hoofd, en niet de verpakking van zijn lichaam. Ik doe dan ook nooit een pak aan, maar verschijn altijd in wat ik sowieso dagelijks draag.

 

Verder ben ik een groot voorstander van informeel gedrag, en houd ook daar aan vast. Gewoon doen, geen onzin. Dit ben ik - take it or leave it.

 

Ik merk dat de meeste van mijn klanten dat prettig vinden...

Link naar reactie
  • 0

Meestal wordt het idd gewaardeerd als je jezelf durft te zijn, maar dat kan ook in een pak. Als ik een eerste keer bij een klant aan tafel kom en ik hem/haar niet echt ken, kom ik de eerste x in ieder geval in het pak. Soms wordt dat toch van je verwacht en in een later stadium kun je altijd in wat meer informele kleding komen. Er is maar 1 eerste indruk!

 

Verder werk ik alleen (in en mbv diverse netwerken) en dat wil ik ook uitstralen. Een soort van wysiwyg: mijn klant doet alles met en via mij; one-stop-shopping waarbij ik de sores uit zijn handen neem. Die instelling icm eerst aftasten welke setting de klant prettig vind (b.v. formeel / informeel) werkt voor mij prima.

 

GJ

Link naar reactie
  • 0

Ik lang geleden geleerd : "alles is communicatie"

 

Oftewel : of je nou wilt of niet, je uiterlijk/uitstraling zegt iets over je. Daar kan je volledig eerlijk in zijn en dan trek je bijv. geen pak aan, maar daar kan je ook in sturen.

 

Waarom dit laatste ? Omdat mensen nu eenmaal assumpties met zich meedragen. En je uiterlijk/uitstraling/imago meenemen in hun beeldvorming van je bedrijf.

 

Voorbeeld : Disney heeft een eng uitgeschreven document hoe personeel er uit moet zien. Roze fluorescerende hanekammen zijn bijv taboe.

 

Waarom ?

Personeel moet klanten helpen en daarbij is communicatie essentieel. Met een hanekam letten ze meer op je haar, dan op de inhoud van je verhaal. Gevolg : iedereen ziet er buitgewoon strak en saai uit. Maar de klanten worden wel geholpen, blijkt uit diverse onderzoeken.

 

Trek je geen pak aan : vind ik volkomen begrijpelijk, als je je maar bewust bent dat je hiermee een deel van je potentiele klanten wegjaagt.

 

Maar merk je dat een pak juist mensen wegjaagt, dan kan je iets anders aandoen.

 

Ik hou ook de volgorde aan : eerste keer : pak. Daarna (meestal) - jasje zonder das en/of trui. Voel ik me lekkerder bij.

 

Wat hierboven over kleding staat, kan je op vrijwel alles betrekken : het briefpapier, de mensen, het dialect van de secretaresse/receptioniste, de taal die de boekhouder naar je uitslaat, de reclamecampagne, het kantoorgebouw, het kantoor van de directeur, de inrichting van het kantoor, de auto's voor de deur, de geur, de smaak, etc, etc, etc...

 

Je wordt er bijna moe van. Als je denkt dat er geen bedrijf in de wereld is dat zo dom is om hier aan te denken : bezoek eens een goed restaurant. Volg Joop v/d Ende door zijn theater. Luister naar Experience Economy-mensen.

Link naar reactie
  • 0

Ik kom uit het communicatievak en ben geindoctrineerd wat betreft de waarde van branding en corporate identity. ;D Het heeft zo zijn limitaties en valkuilen, zeker, maar toen ik met mijn bedrijf begon was dit zo'n beetje het eerste waar ik mij op richtte.

 

Mijn uitstraling, zowel die van mij als individu als die van mijn bedrijf, is cruciaal. Ik ben trots op mijn huisstijl (gemaakt door www.madeofman.nl), die consistent is doorgevoerd en zo goed als naadloos aansluit bij mijn tekstuele en persoonlijke presentatie. In die zin is branding/uitstraling voor mij niet meer dan een expressie van wie ik ben, want de bottom line is dat ik mijn eigen product ben.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

 

En reclame zou nooit iets anders moeten zijn dan : "The Truth Well Told"

 

Als dat op de reclame van nu van toepassing zou zijn dan:

*zouden vrouwen zielsgelukkig ongesteld zijn met Always

*komt mijn verzekeraar na een dag glimlachend mijn ruit maken die dankzij mijn eigen schuld is gebroken

*wordt ik rijker van nieuwe hypotheken en leningen

*slijten mijn kleren nooit meer want ik gebruik Draft

*krijg ik geld toe als ik bel met Debieltel.

 

Ik geloof dat die reclamejongens je boodschap nog niet begrepen hebben, bel jij se ff om dat te vertellen? ;)

Link naar reactie
  • 0

Je visuele identiteit en je werkelijke identiteit moeten bij elkaar passen. Hoe je werkelijk bent (of wilt zijn) kun je in je visuele identiteit cummuniceren.

 

Wanneer je bijvoorbeeld een loodgieter langs laat komen, en die komt strak aan in pak, dan bekruipt je een vreemd gevoel. Dit klopt niet. Dit is niet geloofwaardig.

Een verzekeringsagent die aan komt zetten in korte broek is ook niet geloofwaardig. Welk beeld past het beste bij je. Je kan natuurlijk als volgepiercde getattoeerde hanekamdrager bij je klanten langs gaan, en denken dat ze je wel accepteren als ze je beter kennen, maar dat kost moeite. Dan moet je jezelf eerst bewijzen en je klant overtuigen dat jij de juiste man bent voor de klus.

 

En dat geld ook voor je huisstijl en andere communicatiemiddelen. Vaak is dit het eerste wat mensen (je potentiele klanten) van je zien. Deze eerste indruk is ongeloofelijk belangrijk.

 

Met een huisstijl kun je de juiste klanten aantrekken. Mijn eigen huisstijl en internetsite is wat "hipper" en wilder omdat ik een bepaald soort klanten wil aantrekken. En dat werkt.

Vriendelijke groetn,

 

Armijn Woudman

www.unit070.nl

Link naar reactie
  • 0

Mijn instelling is ook dat er maar één keer een eerste indruk is en die is belangrijk. Ik werk ook voor veel kleinere bedrijven maar zie mijzelf bij een eerste afspraak niet casual binnenlopen. Ik probeer wel in te schatten wanneer ik met of wanneer zonder stropdas kan aankomen, dat kan ook al een subtiel verschil geven.

 

Joep

JMTC Merkenbureau

 

www.jmtc.nl

Link naar reactie
  • 0

Bij mij is het heel belangrijk. Vraag mn klanten toch om de "backoffice" van hun bedrijf via mijn organisatie over te dragen aan mn partners. Dus;

 

- Goede locatie met uitstraling als kantoor (WTC Rotterdam)

- Zorgvuldig gekozen meubilair / kunst etc (zonder dat het poenig oogt)

- Kleinste details zijn verzorgd: goede filterkoffie en geen automatenzooi,

biologische theeën van Simon Levelt; Mikaza servies geen Hema, etc

- A+ brand names als partners (Loyens Loeff, KPMG, SNS)

etc.

 

Alleen de kleding varieert. Soms jasje dasje met manchetknopen, soms casual, maar nooit in spijkerbroek.

 

Terugblikkend constateer ik dat het werkt. Je komt serieus over, mensen signaleren dat tot in de kleinste details aandacht is besteed aan zaken "die er ogenschijnlijk niet toe doen" en dat straalt af op het product. En de logo's van mijn partners vind je op alle communicatie uitingen. En daarmee is het pleit meestal al voor 75% gewonnen. Want niemand kent/kende mij en mn organisatie. Maar mn businesspartners wel en dat schept (blijkbaar nog meer) vertrouwen.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Bij mij is het heel belangrijk. Vraag mn klanten toch om de \"backoffice\" van hun bedrijf via mijn organisatie over te dragen aan mn partners. Dus;

 

- Goede locatie met uitstraling als kantoor (WTC Rotterdam)

- Zorgvuldig gekozen meubilair / kunst etc (zonder dat het poenig oogt)

- Kleinste details zijn verzorgd: goede filterkoffie en geen automatenzooi,

biologische theeën van Simon Levelt; Mikaza servies geen Hema, etc

- A+ brand names als partners (Loyens Loeff, KPMG, SNS)

etc.

 

Alleen de kleding varieert. Soms jasje dasje met manchetknopen, soms casual, maar nooit in spijkerbroek.

 

Terugblikkend constateer ik dat het werkt. Je komt serieus over, mensen signaleren dat tot in de kleinste details aandacht is besteed aan zaken \"die er ogenschijnlijk niet toe doen\" en dat straalt af op het product. En de logo\'s van mijn partners vind je op alle communicatie uitingen. En daarmee is het pleit meestal al voor 75% gewonnen. Want niemand kent/kende mij en mn organisatie. Maar mn businesspartners wel en dat schept (blijkbaar nog meer) vertrouwen.

 

 

helemaal mee eens. wij draaiden gemiddeld en kregen nauwelijks voet aan de grond bij de echte grote jongens totdat we bekende vent als commissaris aanstelden en het zooitje ging lopen als een gek. raar! die man heeft namelijk nooit! iets gedaan, maar mensen vertrouwen het automatisch toch meer

Link naar reactie
  • 0

helemaal mee eens. wij draaiden gemiddeld en kregen nauwelijks voet aan de grond bij de echte grote jongens totdat we bekende vent als commissaris aanstelden en het zooitje ging lopen als een gek. raar! die man heeft namelijk nooit! iets gedaan, maar mensen vertrouwen het automatisch toch meer

 

Welke branche zit je enne ... welk bedrijf? :)

(Eventueel via de mail)

 

Groet

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

het uiterlijk is zeer belangrijk mbt de eerste indruk.

 

het gaat erom, dat je aan de verwachtingen voldoet of - beter - deze overtreft.

 

deze verwachtingen zijn voor een ieder verschillend, voorbeeld:

- je verwacht bij een architekt/reklameman/vrouw iemand die er kreatief en verzorgd uit ziet

- je verwacht bij een bankdirekteur iemand in een 3 delig pak

- je verwacht bij software ingenieur iemand die niet primair met z'n uiterlijk bezig is (een man met lange haren,een grote bril en een spijkerbroek met T-shirt kan hier een genie zijn!)

- je verwacht bij een handwerker iemand die praktisch gekleed is

- enz. enz.

 

de eerste indruk is zeer belangrijk - is deze heel goed, moet je het al echt verknallen om de mist in te gaan; omgekeert ook - een slechte eerste indruk is erg moeilijk weer goed te maken.

 

ben je onzeker? zorg dan voor een "onopvallend" uiterlijk.

 

sukses!

 

Link naar reactie
  • 0

het uiterlijk is zeer belangrijk mbt de eerste indruk.

 

het gaat erom, dat je aan de verwachtingen voldoet of - beter - deze overtreft.

 

deze verwachtingen zijn voor een ieder verschillend, voorbeeld:

- je verwacht bij een architekt/reklameman/vrouw iemand die er kreatief en verzorgd uit ziet

- je verwacht bij een bankdirekteur iemand in een 3 delig pak

- je verwacht bij software ingenieur iemand die niet primair met z'n uiterlijk bezig is (een man met lange haren,een grote bril en een spijkerbroek met T-shirt kan hier een genie zijn!)

- je verwacht bij een handwerker iemand die praktisch gekleed is

- enz. enz.

 

de eerste indruk is zeer belangrijk - is deze heel goed, moet je het al echt verknallen om de mist in te gaan; omgekeert ook - een slechte eerste indruk is erg moeilijk weer goed te maken.

 

 

Afgelopen donderdag heb ik een leuk staaltje hiervan meegemaakt.

 

Tijdens Holland Innovation liep ik in sportieve kleding met overhemd en was duidelijk herkenbaar als deelnemer van Holland Innovation.

Toen om een uur of 6 de afbouw begon trok ik de werkkleding aan die ik ook op woensdag tijdens de opbouw al gedragen had, namelijk donkere blauwe werkbroek met donkere werktrui en zware werkschoenen.

Ik kon duidelijk merken dat de mensen die nog aanwezig waren om wat na te borrelen heel anders (zeg maar niet) reageerden op mij met werkkleding dan eerder die dag tijdens de beurs.

 

Andersom was het trouwens ook van toepassing, de werklui van de dag eerder die mij eerst als standhouder hadden gezien , en mij later ook gewoon met spullen zagen sjouwen reageerden ook anders, zei het op een positieve manier.

 

Jullie begrijpen misschien dat dit soort gedaanteverwisselingen soms ook erg handig kunnen zijn.

Het leverde mij trouwens een nieuwe bijnaam op bij mensen die mij even kwijt waren, en mij even later in werkkleding ontwaarden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.